서론: 고위험신생아는 사망의 위험이 크지만 회복의 가능성 또한 높아 완화간호의 적용이 유용한 연령대이다. 그러나 실무현장에서의 완화간호 수행률은 매우 낮은 수준이며, 기존의 완화간호 교육 프로그램은 임종상황에 국한되어 모든 고위험신생아에게 적용하기엔 제한적이었다. 이에 본 연구는 포괄적인 고위험신생아 완화간호 교육 콘텐츠를 개발하여 고위험신생아 완화간호 활성화에 기여하고자 하였다. 연구방법: 본 연구는 고위험신생아 완화간호 교육 콘텐츠를 개발을 목적으로 하는 방법론적 연구(methodological research)로, 두 단계로 구성되어 있다. 첫번째 단계에서는 고위험신생아 완화간호의 구성영역을 확인하기 위해 18명의 전문가를 대상으로 ...
서론: 고위험신생아는 사망의 위험이 크지만 회복의 가능성 또한 높아 완화간호의 적용이 유용한 연령대이다. 그러나 실무현장에서의 완화간호 수행률은 매우 낮은 수준이며, 기존의 완화간호 교육 프로그램은 임종상황에 국한되어 모든 고위험신생아에게 적용하기엔 제한적이었다. 이에 본 연구는 포괄적인 고위험신생아 완화간호 교육 콘텐츠를 개발하여 고위험신생아 완화간호 활성화에 기여하고자 하였다. 연구방법: 본 연구는 고위험신생아 완화간호 교육 콘텐츠를 개발을 목적으로 하는 방법론적 연구(methodological research)로, 두 단계로 구성되어 있다. 첫번째 단계에서는 고위험신생아 완화간호의 구성영역을 확인하기 위해 18명의 전문가를 대상으로 델파이 조사를 시행하였다. 델파이 조사는 총 3회에 걸쳐 진행되었으며, 1차 설문지는 National Coalition for Hospice and Palliative care에서 제시하는 완화간호의 8가지 도메인과 문헌고찰을 바탕으로 13개의 개방형 질문으로 구성하였다. 두번째 단계에서는 우리나라 상급종합병원 신생아집중치료실에서 6개월 이상 근무한 간호사 148명을 대상으로 고위험신생아 완화간호 중요도 및 수행도를 조사하였다. 자료수집 기간은 2022년 11월 4일부터 12월 13일까지였으며, 수집된 자료는 SPSS/WIN 26.0 통계 프로그램을 사용하여 paired t-test, 중요도-수행도 분석(IPA), Borich 요구도 분석, the Locus for Focus(LF) model을 복합적으로 활용하여 신생아집중치료실 간호사의 고위험신생아 완화간호 교육요구를 분석하고 우선순위를 결정하였다. 연구결과: 고위험신생아 완화간호의 구성영역은 총 5개의 핵심영역, 12개의 세부 하위영역, 66개의 교육주제로 도출되었다. 고위험신생아 완화간호의 핵심영역은 ‘생리적 간호’, ‘가족중심 간호’, ‘간호의 연속성 유지’, ‘간호전문인력 양성’, ‘다학제팀 접근’이 선정되었으며, 핵심영역에 따른 세부 하위영역으로는 ‘생리적 간호’는 통합적 사정, 기본요구 중재, ‘가족중심 간호’는 가족단위 접근, 가족친화적 환경, 가족교육, ‘간호의 연속성 유지’는 접근성 유지, 이행 준비, 자원연계, ‘간호전문인력 양성’은 간호사 지원, 전문간호지식, ‘다학제팀 접근’은 다학제팀 구성, 다학제팀 간호사 역할로 분류하였다. 신생아집중치료실 간호사의 고위험신생아 완화간호 교육요구를 분석한 결과, 1순위에는 고위험신생아 중환자 간호 업무와 완화간호 업무 조정, ‘고위험신생아 완화간호를 수행하는 간호사의 스트레스 및 심리적 고통 관리’, ‘윤리적/법적 갈등 상황에서 간호사 자신을 보호하는 방안 숙지’ 문항이 포함되었다. 2순위에는 ‘고위험신생아 가족을 위한 사별간호’, ‘질병단계 및 치료방향에 따른 적합한 의료기관으로 연계’, ‘완화간호와 관련된 고위험신생아의 최신 간호 경향을 파악하기 위한 시도’ 문항이 포함되었다. 3순위에는 ‘가족참여형 활동 구성 또는 안내’, ‘가족이 참여할 수 있는 고위험신생아 케어 기회 제공’, ‘고위험신생아의 개별적인 성장발달과 관련된 가족교육’, ‘고위험신생아에 대한 사회적 편견과 관련된 가족교육’, ‘고위험신생아 재활간호’, ‘신생아집중치료실 퇴원 이후 지역사회내 연계 가능한 서비스 안내’, ‘간호사의 선입견 배제를 위한 자기성찰(self-reflection)’, ‘고위험신생아의 발달장애 위험성 사정 및 개별적인 개입’, ‘선례가 없는 윤리적/법적 갈등상황에서의 지원 방안 숙지’ 문항이 포함되었다. 결론 및 논의: 본 연구의 결과는 고위험신생아 완화간호의 다양한 영역에 대한 교육주제를 체계적으로 분류하고 있어 고위험신생아 완화간호 교육 프로그램 및 지침 개발에 과학적인 근거자료로 활용될 수 있다. 이러한 결과는 신생아집중치료실 간호사의 고위험신생아 완화간호 역량 향상과 고위험신생아 완화간호 활성화에 기여할 것이라 사료된다.
서론: 고위험신생아는 사망의 위험이 크지만 회복의 가능성 또한 높아 완화간호의 적용이 유용한 연령대이다. 그러나 실무현장에서의 완화간호 수행률은 매우 낮은 수준이며, 기존의 완화간호 교육 프로그램은 임종상황에 국한되어 모든 고위험신생아에게 적용하기엔 제한적이었다. 이에 본 연구는 포괄적인 고위험신생아 완화간호 교육 콘텐츠를 개발하여 고위험신생아 완화간호 활성화에 기여하고자 하였다. 연구방법: 본 연구는 고위험신생아 완화간호 교육 콘텐츠를 개발을 목적으로 하는 방법론적 연구(methodological research)로, 두 단계로 구성되어 있다. 첫번째 단계에서는 고위험신생아 완화간호의 구성영역을 확인하기 위해 18명의 전문가를 대상으로 델파이 조사를 시행하였다. 델파이 조사는 총 3회에 걸쳐 진행되었으며, 1차 설문지는 National Coalition for Hospice and Palliative care에서 제시하는 완화간호의 8가지 도메인과 문헌고찰을 바탕으로 13개의 개방형 질문으로 구성하였다. 두번째 단계에서는 우리나라 상급종합병원 신생아집중치료실에서 6개월 이상 근무한 간호사 148명을 대상으로 고위험신생아 완화간호 중요도 및 수행도를 조사하였다. 자료수집 기간은 2022년 11월 4일부터 12월 13일까지였으며, 수집된 자료는 SPSS/WIN 26.0 통계 프로그램을 사용하여 paired t-test, 중요도-수행도 분석(IPA), Borich 요구도 분석, the Locus for Focus(LF) model을 복합적으로 활용하여 신생아집중치료실 간호사의 고위험신생아 완화간호 교육요구를 분석하고 우선순위를 결정하였다. 연구결과: 고위험신생아 완화간호의 구성영역은 총 5개의 핵심영역, 12개의 세부 하위영역, 66개의 교육주제로 도출되었다. 고위험신생아 완화간호의 핵심영역은 ‘생리적 간호’, ‘가족중심 간호’, ‘간호의 연속성 유지’, ‘간호전문인력 양성’, ‘다학제팀 접근’이 선정되었으며, 핵심영역에 따른 세부 하위영역으로는 ‘생리적 간호’는 통합적 사정, 기본요구 중재, ‘가족중심 간호’는 가족단위 접근, 가족친화적 환경, 가족교육, ‘간호의 연속성 유지’는 접근성 유지, 이행 준비, 자원연계, ‘간호전문인력 양성’은 간호사 지원, 전문간호지식, ‘다학제팀 접근’은 다학제팀 구성, 다학제팀 간호사 역할로 분류하였다. 신생아집중치료실 간호사의 고위험신생아 완화간호 교육요구를 분석한 결과, 1순위에는 고위험신생아 중환자 간호 업무와 완화간호 업무 조정, ‘고위험신생아 완화간호를 수행하는 간호사의 스트레스 및 심리적 고통 관리’, ‘윤리적/법적 갈등 상황에서 간호사 자신을 보호하는 방안 숙지’ 문항이 포함되었다. 2순위에는 ‘고위험신생아 가족을 위한 사별간호’, ‘질병단계 및 치료방향에 따른 적합한 의료기관으로 연계’, ‘완화간호와 관련된 고위험신생아의 최신 간호 경향을 파악하기 위한 시도’ 문항이 포함되었다. 3순위에는 ‘가족참여형 활동 구성 또는 안내’, ‘가족이 참여할 수 있는 고위험신생아 케어 기회 제공’, ‘고위험신생아의 개별적인 성장발달과 관련된 가족교육’, ‘고위험신생아에 대한 사회적 편견과 관련된 가족교육’, ‘고위험신생아 재활간호’, ‘신생아집중치료실 퇴원 이후 지역사회내 연계 가능한 서비스 안내’, ‘간호사의 선입견 배제를 위한 자기성찰(self-reflection)’, ‘고위험신생아의 발달장애 위험성 사정 및 개별적인 개입’, ‘선례가 없는 윤리적/법적 갈등상황에서의 지원 방안 숙지’ 문항이 포함되었다. 결론 및 논의: 본 연구의 결과는 고위험신생아 완화간호의 다양한 영역에 대한 교육주제를 체계적으로 분류하고 있어 고위험신생아 완화간호 교육 프로그램 및 지침 개발에 과학적인 근거자료로 활용될 수 있다. 이러한 결과는 신생아집중치료실 간호사의 고위험신생아 완화간호 역량 향상과 고위험신생아 완화간호 활성화에 기여할 것이라 사료된다.
Introduction: High-risk newborns encounter the simultaneous risk significant mortality and the potential for recovery, making palliative care application valuable in this population. However, the implementation of neonatal palliative care(NPC) in clinical settings remains limited, as existing educat...
Introduction: High-risk newborns encounter the simultaneous risk significant mortality and the potential for recovery, making palliative care application valuable in this population. However, the implementation of neonatal palliative care(NPC) in clinical settings remains limited, as existing educational programs primary focus on end-of-life situations, thus restricting their applicability to all high-risk newborns. Therefore, this study aimed to develop comprehensive educational contents for NPC, with the goals of promoting NPC for high-risk newborns. Methods: This study is a methodological research aimed at developing educational contents of NPC, comprising two main phases. In the first phase, a Delphi survey was conducted with 18 expert panels to identify the composition areas of NPC. The Delphi surveys conducted over three-rounds, and the first-round questionnaire consisted of 13 open-ended questions based on the 8 domains of palliative care suggested by the National Coalition for Hospice and Palliative Care and relevant literature. In the second phase, an online survey was conducted among 148 nurses who had worked in level III neonatal intensive care units(NICU) for at least six months to assess the importance and performance of NPC. The data were collected from November 4th to December 13th, 2022, and analyzed using SPSS/WIN 26.0 software, employing various statistical techniques such as paired t-tests, Importance-Performance Analysis (IPA), Borich needs assessment, and the Locus for Focus (LF) model to analyze the educational needs and determine the priorities of NPC for NICU nurses. Results: The composition areas of NPC were derived and categorized into 5 core domains, 12 sub-domains, encompassing a total of 66 educational topics. The core domains of NPC include ‘Physiological Care’, ‘Family-Centered Care’, ‘Continuity of Care’, ‘Nursing Professional Development’, and ‘Multidisciplinary Team Approach’. The sub-domains under ‘Physiological Care’ include comprehensive assessment and basic needs intervention; ‘Family-Centered Care’, include family-centered approach, family-friendly environment, and family education; ‘Continuity of Care’, include maintaining accessibility, preparedness for implementation, and resource coordination; ‘Professional Development’, include supporting nurse and professional nursing knowledge; and for ‘Multidisciplinary Team Approach’, include constructing multidisciplinary team and the roles of nurses within the multidisciplinary team. According to the analysis of NICU nurses’ educational needs in NPC, the top priority items were identified. In the first priority, items such as ‘Coordinating the tasks of intensive care and NPC’, ‘Managing stress and psychological distress’ and ‘Protective strategies in ethical/legal conflict situations’. In the second priority, items such as ‘End-of-life care for high-risk newborns’, ‘Referral to appropriate healthcare institutions based on disease stage and treatment direction’, and ‘Efforts to identify the latest NPC trends’. In the third priority, items such as ‘Creating or providing activities for family participation’, ‘Providing opportunities for family involvement in high-risk newborn care’, ‘Family education on individual growth and development of high-risk newborns’, ‘Family education on social bias related to high-risk newborns’, ‘Rehabilitative care for high-risk newborns’, ‘Guidance on community-based services after discharge from the NICU’, ‘Self-reflection for nurses to eliminate preconceptions’, ‘Assessing the risk of developmental disorders in high-risk newborns and individual interventions’, and ‘Being Aware of the support strategies in unprecedented ethical/legal conflict situations’. Discussions and Conclusions: The findings of this study offer a systematic classification of educational topics in NPC across diverse areas, providing robust scientific evidence that can be utilized for developing educational programs and guidelines. The implications of this research are significant as these results contribute to strengthening the competencies of NICU nurses in NPC and fostering the integration of NPC.
Introduction: High-risk newborns encounter the simultaneous risk significant mortality and the potential for recovery, making palliative care application valuable in this population. However, the implementation of neonatal palliative care(NPC) in clinical settings remains limited, as existing educational programs primary focus on end-of-life situations, thus restricting their applicability to all high-risk newborns. Therefore, this study aimed to develop comprehensive educational contents for NPC, with the goals of promoting NPC for high-risk newborns. Methods: This study is a methodological research aimed at developing educational contents of NPC, comprising two main phases. In the first phase, a Delphi survey was conducted with 18 expert panels to identify the composition areas of NPC. The Delphi surveys conducted over three-rounds, and the first-round questionnaire consisted of 13 open-ended questions based on the 8 domains of palliative care suggested by the National Coalition for Hospice and Palliative Care and relevant literature. In the second phase, an online survey was conducted among 148 nurses who had worked in level III neonatal intensive care units(NICU) for at least six months to assess the importance and performance of NPC. The data were collected from November 4th to December 13th, 2022, and analyzed using SPSS/WIN 26.0 software, employing various statistical techniques such as paired t-tests, Importance-Performance Analysis (IPA), Borich needs assessment, and the Locus for Focus (LF) model to analyze the educational needs and determine the priorities of NPC for NICU nurses. Results: The composition areas of NPC were derived and categorized into 5 core domains, 12 sub-domains, encompassing a total of 66 educational topics. The core domains of NPC include ‘Physiological Care’, ‘Family-Centered Care’, ‘Continuity of Care’, ‘Nursing Professional Development’, and ‘Multidisciplinary Team Approach’. The sub-domains under ‘Physiological Care’ include comprehensive assessment and basic needs intervention; ‘Family-Centered Care’, include family-centered approach, family-friendly environment, and family education; ‘Continuity of Care’, include maintaining accessibility, preparedness for implementation, and resource coordination; ‘Professional Development’, include supporting nurse and professional nursing knowledge; and for ‘Multidisciplinary Team Approach’, include constructing multidisciplinary team and the roles of nurses within the multidisciplinary team. According to the analysis of NICU nurses’ educational needs in NPC, the top priority items were identified. In the first priority, items such as ‘Coordinating the tasks of intensive care and NPC’, ‘Managing stress and psychological distress’ and ‘Protective strategies in ethical/legal conflict situations’. In the second priority, items such as ‘End-of-life care for high-risk newborns’, ‘Referral to appropriate healthcare institutions based on disease stage and treatment direction’, and ‘Efforts to identify the latest NPC trends’. In the third priority, items such as ‘Creating or providing activities for family participation’, ‘Providing opportunities for family involvement in high-risk newborn care’, ‘Family education on individual growth and development of high-risk newborns’, ‘Family education on social bias related to high-risk newborns’, ‘Rehabilitative care for high-risk newborns’, ‘Guidance on community-based services after discharge from the NICU’, ‘Self-reflection for nurses to eliminate preconceptions’, ‘Assessing the risk of developmental disorders in high-risk newborns and individual interventions’, and ‘Being Aware of the support strategies in unprecedented ethical/legal conflict situations’. Discussions and Conclusions: The findings of this study offer a systematic classification of educational topics in NPC across diverse areas, providing robust scientific evidence that can be utilized for developing educational programs and guidelines. The implications of this research are significant as these results contribute to strengthening the competencies of NICU nurses in NPC and fostering the integration of NPC.
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