'이화(異化) '(defamiliarization)는 원래 러시아 형식주의 평론가 빅토르 쉬클로프스키(Viktor Shklovsky)가 제안한 문학 이론이며 일상화한 대상을 다른 양상으로 제시함으로써 새롭게 인식시키는 문학적 수법이다. 후에 예술 비평 분야에 사용되었다. 본연구는 뉴미디어 아트 발전 역사를 기반으로 뉴미디어 아트과 뉴미디어 기술의 발전 맥락을 정리하고자 한다. '이화' 이론으로 뉴미디어 아트 발전 핵심과 추진력을 해석하...
'이화(異化) '(defamiliarization)는 원래 러시아 형식주의 평론가 빅토르 쉬클로프스키(Viktor Shklovsky)가 제안한 문학 이론이며 일상화한 대상을 다른 양상으로 제시함으로써 새롭게 인식시키는 문학적 수법이다. 후에 예술 비평 분야에 사용되었다. 본연구는 뉴미디어 아트 발전 역사를 기반으로 뉴미디어 아트과 뉴미디어 기술의 발전 맥락을 정리하고자 한다. '이화' 이론으로 뉴미디어 아트 발전 핵심과 추진력을 해석하고 뉴미디어 아트 중의 '이화' 표현을 논술하며 '이화'이론이 뉴미디어 아트에 대한 의미를 제시하도록 한다. 본 연구에서는 많은 사례를 통해 광의의 뉴미디어아트의 발전 역사와 미래 전망을 체계적으로 정리하고, 관련 문헌 분석과 실제 작품에 대한 사례 분석을 통해 뉴미디어아트의 이화 표현을 열거하고 그 의의를 논의하였다. 본 논문의 연구는 뉴미디어아트의 특징과 의의를 이해하는 데 도움이 되고 뉴미디어아트에 대한 연구에 참고가 되기를 바란다.
'이화(異化) '(defamiliarization)는 원래 러시아 형식주의 평론가 빅토르 쉬클로프스키(Viktor Shklovsky)가 제안한 문학 이론이며 일상화한 대상을 다른 양상으로 제시함으로써 새롭게 인식시키는 문학적 수법이다. 후에 예술 비평 분야에 사용되었다. 본연구는 뉴미디어 아트 발전 역사를 기반으로 뉴미디어 아트과 뉴미디어 기술의 발전 맥락을 정리하고자 한다. '이화' 이론으로 뉴미디어 아트 발전 핵심과 추진력을 해석하고 뉴미디어 아트 중의 '이화' 표현을 논술하며 '이화'이론이 뉴미디어 아트에 대한 의미를 제시하도록 한다. 본 연구에서는 많은 사례를 통해 광의의 뉴미디어아트의 발전 역사와 미래 전망을 체계적으로 정리하고, 관련 문헌 분석과 실제 작품에 대한 사례 분석을 통해 뉴미디어아트의 이화 표현을 열거하고 그 의의를 논의하였다. 본 논문의 연구는 뉴미디어아트의 특징과 의의를 이해하는 데 도움이 되고 뉴미디어아트에 대한 연구에 참고가 되기를 바란다.
“Defamiliarization” was originally a literary theory put forward by Russian formalism critics Shklovsky. At the same time, it is also a literary technique, which can express things we are already familiar with in different ways, so that we can have a new understanding of these things. Later, “defami...
“Defamiliarization” was originally a literary theory put forward by Russian formalism critics Shklovsky. At the same time, it is also a literary technique, which can express things we are already familiar with in different ways, so that we can have a new understanding of these things. Later, “defamiliarization” is used in the field of art criticism. Based on the development history of new media art, this study aims to sort out the development context of new media art and new media technology. This paper analyzes the core and driving force of the development of new media art through the theory of “defamiliarization”, discusses the “defamiliarization” performance in new media art, and reveals the significance of “defamiliarization” theory for new media art. This study lists a large number of cases, systematically combs the development history and future prospects of new media art in a broad sense, lists the defamiliarization performance of new media art through the analysis of relevant literature and practical works, and explores its significance. It is hoped that the study of this paper will have certain reference significance for understanding the characteristics and significance of new media art, and provide reference for the study of new media art.
“Defamiliarization” was originally a literary theory put forward by Russian formalism critics Shklovsky. At the same time, it is also a literary technique, which can express things we are already familiar with in different ways, so that we can have a new understanding of these things. Later, “defamiliarization” is used in the field of art criticism. Based on the development history of new media art, this study aims to sort out the development context of new media art and new media technology. This paper analyzes the core and driving force of the development of new media art through the theory of “defamiliarization”, discusses the “defamiliarization” performance in new media art, and reveals the significance of “defamiliarization” theory for new media art. This study lists a large number of cases, systematically combs the development history and future prospects of new media art in a broad sense, lists the defamiliarization performance of new media art through the analysis of relevant literature and practical works, and explores its significance. It is hoped that the study of this paper will have certain reference significance for understanding the characteristics and significance of new media art, and provide reference for the study of new media art.
주제어
#뉴미디어 아트 이화 뉴미디어 기술 예술 비평 new media art defamiliarization new media technology art criticism
학위논문 정보
저자
손약계
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
뉴미디어아트학과 실용미디어아트전공
지도교수
주종우
발행연도
2023
총페이지
v, 94장
키워드
뉴미디어 아트 이화 뉴미디어 기술 예술 비평 new media art defamiliarization new media technology art criticism
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.