이 연구는 대학원생의 몰입 측정도구를 개발하고 타당화 하는 데 목적이 있다. 측정도구 개발은 구성요인 설정, 측정도구 개발, 측정도구 검증 3단계 절차에 따라 수행되었다. 먼저, 구성요인 설정 단계에서 Weidman 외(1989)가 제시한 대학원생 사회화 모형을 이론적 틀로 설정하고, 학생몰입 측정도구에 관한 문헌 분석과 대학원생 심층 면담 내용을 토대로 잠정적 구성요인과 측정 문항을 도출하였다. 측정도구 개발 단계에서는 전문가 델파이 조사를 시행하여 도출된 구성요인과 문항의 ...
이 연구는 대학원생의 몰입 측정도구를 개발하고 타당화 하는 데 목적이 있다. 측정도구 개발은 구성요인 설정, 측정도구 개발, 측정도구 검증 3단계 절차에 따라 수행되었다. 먼저, 구성요인 설정 단계에서 Weidman 외(1989)가 제시한 대학원생 사회화 모형을 이론적 틀로 설정하고, 학생몰입 측정도구에 관한 문헌 분석과 대학원생 심층 면담 내용을 토대로 잠정적 구성요인과 측정 문항을 도출하였다. 측정도구 개발 단계에서는 전문가 델파이 조사를 시행하여 도출된 구성요인과 문항의 내용타당도를 검증하였다. 내용타당도 검증 결과와 전문가 의견을 바탕으로 구성요인과 문항을 수정 보완하였다. 내용타당도가 검증된 문항에 대해 대학원생을 대상으로 안면타당도를 검토하였다. 측정도구 개발 단계에서 9개 요인으로 구성된 82개 문항이 도출되었다. 측정도구 검증 단계에서는 대학원생 370명을 대상으로 설문 자료를 수집하여 문항 분석, 타당도 분석, 신뢰도 분석을 실시하였다. 수집된 표본은 요인 분석을 위해 무작위로 할당하였다. 탐색적 요인 분석과 확인적 요인분석 과정을 거쳐 대학원생 몰입 측정도구는 6개 요인, 23개 문항으로 축소되었으며, 경쟁모형 분석을 통해 6요인 모형이 채택되었다. 최종 도출된 문항에 대해 신뢰도와 타당도 검증을 수행하였다. 신뢰도는 내적일관성 계수를 검토하였으며, 타당도는 수렴타당도, 교차타당도, 예측타당도 검증을 실시하였다. 대학원생 몰입 척도의 전체 신뢰도는 .925 수준으로 높게 나타났으며, 요인 간 정적 상관을 보고하였다. 수렴타당도 검증 결과 6개 요인은 개별 구인을 적절하게 설명하고 있는 것으로 나타났다. 인문사회계열과 이공계열로 분할하여 교차타당도를 검증한 결과, 대학원생 몰입 척도는 상이한 표본에서도 측정 동일성이 확보되었다. 예측타당도 검증에서 대학원생 학생몰입은 학업지속 의도와 경력 몰입에 정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이 연구에서 개발한 대학원생 몰입 측정도구는 연구 관심, 학술교류참여, 동료와의 관계, 지도교수와의 관계, 연구실 소속감, 대학원몰입 총 6개 요인, 23개 문항으로 구성되어 있다. 대학원생 몰입 측정도구는 대학원생의 학업적 성공과 대학원 교육의 질 관리를 위한 지표로 활용될 수 있을 것이다.
이 연구는 대학원생의 몰입 측정도구를 개발하고 타당화 하는 데 목적이 있다. 측정도구 개발은 구성요인 설정, 측정도구 개발, 측정도구 검증 3단계 절차에 따라 수행되었다. 먼저, 구성요인 설정 단계에서 Weidman 외(1989)가 제시한 대학원생 사회화 모형을 이론적 틀로 설정하고, 학생몰입 측정도구에 관한 문헌 분석과 대학원생 심층 면담 내용을 토대로 잠정적 구성요인과 측정 문항을 도출하였다. 측정도구 개발 단계에서는 전문가 델파이 조사를 시행하여 도출된 구성요인과 문항의 내용타당도를 검증하였다. 내용타당도 검증 결과와 전문가 의견을 바탕으로 구성요인과 문항을 수정 보완하였다. 내용타당도가 검증된 문항에 대해 대학원생을 대상으로 안면타당도를 검토하였다. 측정도구 개발 단계에서 9개 요인으로 구성된 82개 문항이 도출되었다. 측정도구 검증 단계에서는 대학원생 370명을 대상으로 설문 자료를 수집하여 문항 분석, 타당도 분석, 신뢰도 분석을 실시하였다. 수집된 표본은 요인 분석을 위해 무작위로 할당하였다. 탐색적 요인 분석과 확인적 요인분석 과정을 거쳐 대학원생 몰입 측정도구는 6개 요인, 23개 문항으로 축소되었으며, 경쟁모형 분석을 통해 6요인 모형이 채택되었다. 최종 도출된 문항에 대해 신뢰도와 타당도 검증을 수행하였다. 신뢰도는 내적일관성 계수를 검토하였으며, 타당도는 수렴타당도, 교차타당도, 예측타당도 검증을 실시하였다. 대학원생 몰입 척도의 전체 신뢰도는 .925 수준으로 높게 나타났으며, 요인 간 정적 상관을 보고하였다. 수렴타당도 검증 결과 6개 요인은 개별 구인을 적절하게 설명하고 있는 것으로 나타났다. 인문사회계열과 이공계열로 분할하여 교차타당도를 검증한 결과, 대학원생 몰입 척도는 상이한 표본에서도 측정 동일성이 확보되었다. 예측타당도 검증에서 대학원생 학생몰입은 학업지속 의도와 경력 몰입에 정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이 연구에서 개발한 대학원생 몰입 측정도구는 연구 관심, 학술교류참여, 동료와의 관계, 지도교수와의 관계, 연구실 소속감, 대학원몰입 총 6개 요인, 23개 문항으로 구성되어 있다. 대학원생 몰입 측정도구는 대학원생의 학업적 성공과 대학원 교육의 질 관리를 위한 지표로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to develop and validate a graduate student engagement scale. The development of the measurement followed a three- step procedure: construct building, measurement development, and measurement validation. In the first stage, Weidman et al. (1989) model of graduate student ...
The purpose of this study is to develop and validate a graduate student engagement scale. The development of the measurement followed a three- step procedure: construct building, measurement development, and measurement validation. In the first stage, Weidman et al. (1989) model of graduate student socialization was used as a theoretical framework, and tentative constructs and the item pool were derived based on literature analysis of student engagement measurement and in-depth interviews with graduate students. In the measurement development stage, an expert Delphi survey was conducted to verify the content validity of the derived constructs and items. Based on the results of the content validity test and expert opinions, the components and items were revised and supplemented. The content validity of the items was reviewed for face validity by graduate students. In the instrument development stage, 82 items comprising 9 factors were derived. In the measurement validation stage, questionnaire were collected from 370 graduate students to conduct item analysis, validity analysis, and reliability analysis. The collected sample was randomly assigned for factor analysis. Through exploratory and confirmatory factor analysis, the graduate student engagement scale was reduced to six factors and 23 items, and a six-factor model was adopted through competitive model analysis. Reliability and validity tests were conducted on the finalised items. For reliability, the internal consistency was examined, and for validity, convergent validity, cross validity, and predictive validity were tested. The overall reliability of the Graduate Student Engagement Scale was found to be high at .925, with positive correlations between the factors. The convergent validity test showed that the six factors adequately explained each component. The cross-validity of the Graduate Student Engagement Scale was tested by splitting it into humanities and social sciences and science and engineering, and the scale was found to be valid across the different samples. Predictive validity tests confirmed that graduate student engagement has a positive effect on degree persistence and career engagement. The graduate student engagement scale developed in this study consists of 23 items and six factors: research interest, participation in academic exchange, relationship with peers, relationship with supervisor, sense of belonging to the lab, and graduate school engagement. It can be used as an indicator for graduate student academic success and quality management of graduate education.
The purpose of this study is to develop and validate a graduate student engagement scale. The development of the measurement followed a three- step procedure: construct building, measurement development, and measurement validation. In the first stage, Weidman et al. (1989) model of graduate student socialization was used as a theoretical framework, and tentative constructs and the item pool were derived based on literature analysis of student engagement measurement and in-depth interviews with graduate students. In the measurement development stage, an expert Delphi survey was conducted to verify the content validity of the derived constructs and items. Based on the results of the content validity test and expert opinions, the components and items were revised and supplemented. The content validity of the items was reviewed for face validity by graduate students. In the instrument development stage, 82 items comprising 9 factors were derived. In the measurement validation stage, questionnaire were collected from 370 graduate students to conduct item analysis, validity analysis, and reliability analysis. The collected sample was randomly assigned for factor analysis. Through exploratory and confirmatory factor analysis, the graduate student engagement scale was reduced to six factors and 23 items, and a six-factor model was adopted through competitive model analysis. Reliability and validity tests were conducted on the finalised items. For reliability, the internal consistency was examined, and for validity, convergent validity, cross validity, and predictive validity were tested. The overall reliability of the Graduate Student Engagement Scale was found to be high at .925, with positive correlations between the factors. The convergent validity test showed that the six factors adequately explained each component. The cross-validity of the Graduate Student Engagement Scale was tested by splitting it into humanities and social sciences and science and engineering, and the scale was found to be valid across the different samples. Predictive validity tests confirmed that graduate student engagement has a positive effect on degree persistence and career engagement. The graduate student engagement scale developed in this study consists of 23 items and six factors: research interest, participation in academic exchange, relationship with peers, relationship with supervisor, sense of belonging to the lab, and graduate school engagement. It can be used as an indicator for graduate student academic success and quality management of graduate education.
주제어
#대학원생 몰입 대학원생 몰입 측정도구 대학원생 몰입 척도 대학원 교육 질 관리 지표 대학원 교육 품질 Graduate student engagement graduate student engagement measurement graduate student engagement scale graduate education quality management index graduate education quality
학위논문 정보
저자
정채윤
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학과 평생교육전공
지도교수
홍아정
발행연도
2023
총페이지
vii, 208 p.
키워드
대학원생 몰입 대학원생 몰입 측정도구 대학원생 몰입 척도 대학원 교육 질 관리 지표 대학원 교육 품질 Graduate student engagement graduate student engagement measurement graduate student engagement scale graduate education quality management index graduate education quality
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.