인터넷이 빠르게 발전하는 환경에서 온라인 수업의 발전은 필연적이다. 본 연구의 주요 목적은 온라인 한국어 말하기 수업의 학습 효과를 높이고 학습자에게 더 많은 말하기 노출 기회를 제공하는 것이다. 이번 연구는 한국어 중급인 중국인 학습자를 대상으로 설문조사를 실시해 이를 바탕으로 말하기 수업 교육 방안을 제시했다. 더빙 앱 한국어u학원을 선정해 더빙 앱과 한국어 말하기 수업을 접목했다. 교육 모형의 가능성을 검증하기 위해 실제 수업이 진행되었다. 마지막으로 본 연구를 요약하고 보완하기 위해 실제 수업의 학습자를 심층 인터뷰했다.<...
인터넷이 빠르게 발전하는 환경에서 온라인 수업의 발전은 필연적이다. 본 연구의 주요 목적은 온라인 한국어 말하기 수업의 학습 효과를 높이고 학습자에게 더 많은 말하기 노출 기회를 제공하는 것이다. 이번 연구는 한국어 중급인 중국인 학습자를 대상으로 설문조사를 실시해 이를 바탕으로 말하기 수업 교육 방안을 제시했다. 더빙 앱 한국어u학원을 선정해 더빙 앱과 한국어 말하기 수업을 접목했다. 교육 모형의 가능성을 검증하기 위해 실제 수업이 진행되었다. 마지막으로 본 연구를 요약하고 보완하기 위해 실제 수업의 학습자를 심층 인터뷰했다.
제1장에서는 코로나19의 영향과 인터넷 발전으로 인해 온라인 강의의 발전은 필연적인 추세이다. 또한 한국어 말하기의 중요성과 매체를 활용한 한국어 말하기 수업관련 연구를 기술했다. 그러나 더빙 소프트웨어를 활용한 한국어 말하기 연구는 상대적으로 적은 편이며, 본 연구에서는 이를 중점적으로 교육 방안을 설계한다. 먼저 더빙이 다른 언어교육에 활용되는 것을 정리하고 매체를 활용한 한국어 말하기교육 관련 연구도 정리했다.
제2장에서는 먼저 온라인 강의의 개념과 현황을 연구하고 현재 온라인 강의 전반적인 추세를 파악하고 연구의 기반을 더 잘 마련할 수 있다.또한 본 연구에 적용할 수 있는 매체 활용 모형 ASSURE를 선정하여 본 연구에 적합한 이유를 설명하였다. 언어교육에서 더빙의 응용을 파악하기 위해 더빙의 정의와 활용방법에 대한 연구를 정리하였다. 이에 따라 더빙이 학습자의 발음을 정확하게 할 수 있고, 목표 언어의 음운과 문화적 배경에 이해할 수 있고 학습자에게 말하기 연습 기회를 제공할 수 있다고 알 수 있다. 또한, 학습자의 학습의욕을 높이고, 진실한 언어자료 제공 및 어휘와 문법의 이해를 높일 수 있다.
제3장에서는 한국어 말하기 수업에서의 더빙 소프트웨어 활용 가능성을 연구하기 위해 중급 한국어 중국인 학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이번 설문조사를 통해 한국어 말하기에 대한 학습자의 요구와 문제점을 파악할 수 있다. 연구결과는 추후 교육방안을 마련될 수 있는 토대가 제공된다. 본 연구에서는 더빙 소프트웨어를 사용한 학습자를 대상으로 더빙 소프트웨어와 말하기 과정을 결합한 학습자의 견해와 태도를 이해하기 위해 심층 조사를 수행하였다. 본 장의 설문지를 통해 학습자는 현재 단계에서 말하기와 실제로 연락할 기회가 없다고 생각하고, 더빙 소프트웨어를 결합한 한국어 교수법에 대해 긍정적인 태도를 가지고 있으며, 이러한 학습 방법이 자신의 한국어 능력에 도움이 될 것이라고 믿는다.
제4장에서는 ASSURE 모형에 따라 더빙 소프트웨어를 활용하기 위한 계획서 및 더빙 소프트웨어를 활용한 절차를 설계하였다. 그리고 앞에서 서술한 내용을 바탕으로 온라인 한국어 말하기 교육 방안을 마련했다. 교육 모형의 타당성을 검증하기 위해 중급 학습자 6명을 대상으로 실제 교육을 실시했다. 수업 후에 심층 인터뷰를 실시한 결과, 더빙 앱과 한국어를 결합한 교육방식이 학습자들에게 흥미를 높일 수 있는 것으로 나타났다. 한국어 표현도 배울 수 있고 문법이나 어휘를 이해하는 데도 도움이 된다고 알 수 있다. 더빙 소프트웨어는 수업 외 학습에도 적용할 수 있는 좋은 교수 및 커뮤니케이션 플랫폼이라고 제안했다.
제5장에서는 이번 연구를 정리하여 더빙 소프트웨어를 활용한 한국어 말하기 수업은 향후 지속적인 연구와 실험 보완이 이루어져야 한다. 본 연구에서 나타난 문제점을 정리하고 이를 개선하여 향후 온라인 한국어 더빙 수업에 유용한 결과를 도출할 수 있도록 희망한다.
인터넷이 빠르게 발전하는 환경에서 온라인 수업의 발전은 필연적이다. 본 연구의 주요 목적은 온라인 한국어 말하기 수업의 학습 효과를 높이고 학습자에게 더 많은 말하기 노출 기회를 제공하는 것이다. 이번 연구는 한국어 중급인 중국인 학습자를 대상으로 설문조사를 실시해 이를 바탕으로 말하기 수업 교육 방안을 제시했다. 더빙 앱 한국어u학원을 선정해 더빙 앱과 한국어 말하기 수업을 접목했다. 교육 모형의 가능성을 검증하기 위해 실제 수업이 진행되었다. 마지막으로 본 연구를 요약하고 보완하기 위해 실제 수업의 학습자를 심층 인터뷰했다.
제1장에서는 코로나19의 영향과 인터넷 발전으로 인해 온라인 강의의 발전은 필연적인 추세이다. 또한 한국어 말하기의 중요성과 매체를 활용한 한국어 말하기 수업관련 연구를 기술했다. 그러나 더빙 소프트웨어를 활용한 한국어 말하기 연구는 상대적으로 적은 편이며, 본 연구에서는 이를 중점적으로 교육 방안을 설계한다. 먼저 더빙이 다른 언어교육에 활용되는 것을 정리하고 매체를 활용한 한국어 말하기교육 관련 연구도 정리했다.
제2장에서는 먼저 온라인 강의의 개념과 현황을 연구하고 현재 온라인 강의 전반적인 추세를 파악하고 연구의 기반을 더 잘 마련할 수 있다.또한 본 연구에 적용할 수 있는 매체 활용 모형 ASSURE를 선정하여 본 연구에 적합한 이유를 설명하였다. 언어교육에서 더빙의 응용을 파악하기 위해 더빙의 정의와 활용방법에 대한 연구를 정리하였다. 이에 따라 더빙이 학습자의 발음을 정확하게 할 수 있고, 목표 언어의 음운과 문화적 배경에 이해할 수 있고 학습자에게 말하기 연습 기회를 제공할 수 있다고 알 수 있다. 또한, 학습자의 학습의욕을 높이고, 진실한 언어자료 제공 및 어휘와 문법의 이해를 높일 수 있다.
제3장에서는 한국어 말하기 수업에서의 더빙 소프트웨어 활용 가능성을 연구하기 위해 중급 한국어 중국인 학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이번 설문조사를 통해 한국어 말하기에 대한 학습자의 요구와 문제점을 파악할 수 있다. 연구결과는 추후 교육방안을 마련될 수 있는 토대가 제공된다. 본 연구에서는 더빙 소프트웨어를 사용한 학습자를 대상으로 더빙 소프트웨어와 말하기 과정을 결합한 학습자의 견해와 태도를 이해하기 위해 심층 조사를 수행하였다. 본 장의 설문지를 통해 학습자는 현재 단계에서 말하기와 실제로 연락할 기회가 없다고 생각하고, 더빙 소프트웨어를 결합한 한국어 교수법에 대해 긍정적인 태도를 가지고 있으며, 이러한 학습 방법이 자신의 한국어 능력에 도움이 될 것이라고 믿는다.
제4장에서는 ASSURE 모형에 따라 더빙 소프트웨어를 활용하기 위한 계획서 및 더빙 소프트웨어를 활용한 절차를 설계하였다. 그리고 앞에서 서술한 내용을 바탕으로 온라인 한국어 말하기 교육 방안을 마련했다. 교육 모형의 타당성을 검증하기 위해 중급 학습자 6명을 대상으로 실제 교육을 실시했다. 수업 후에 심층 인터뷰를 실시한 결과, 더빙 앱과 한국어를 결합한 교육방식이 학습자들에게 흥미를 높일 수 있는 것으로 나타났다. 한국어 표현도 배울 수 있고 문법이나 어휘를 이해하는 데도 도움이 된다고 알 수 있다. 더빙 소프트웨어는 수업 외 학습에도 적용할 수 있는 좋은 교수 및 커뮤니케이션 플랫폼이라고 제안했다.
제5장에서는 이번 연구를 정리하여 더빙 소프트웨어를 활용한 한국어 말하기 수업은 향후 지속적인 연구와 실험 보완이 이루어져야 한다. 본 연구에서 나타난 문제점을 정리하고 이를 개선하여 향후 온라인 한국어 더빙 수업에 유용한 결과를 도출할 수 있도록 희망한다.
In an environment where the Internet is rapidly developing, the development of online classes is inevitable. The main purpose of this study is to increase the learning effect of online Korean speaking classes and to provide learners with more opportunities to expose them to speaking. This study cond...
In an environment where the Internet is rapidly developing, the development of online classes is inevitable. The main purpose of this study is to increase the learning effect of online Korean speaking classes and to provide learners with more opportunities to expose them to speaking. This study conducted a survey of Chinese learners who are intermediate in Korean and suggested a plan for teaching speaking classes based on this. Finally, in order to summarize and supplement this study, in-depth interviews with learners in actual classes were conducted.
In Chapter 1, the development of online lectures is inevitable due to the influence of COVID-19 and the development of the Internet. It also described the importance of Korean speaking and research related to Korean speaking classes using media. However, there are relatively few studies on speaking Korean using dubbing software, and this study focuses on designing educational plans. First, we organized the use of dubbing for other language education, and also organized research on Korean speaking education using media.
Chapter 2 first studies the concept and status of online lectures, identifies the current overall trend of online lectures, and better lays the foundation for research.In addition, the media utilization model ASSURE applicable to this study was selected to explain the reason why it was suitable for this study. In order to understand the application of dubbing in language education, research on the definition and utilization method of dubbing was summarized. Accordingly, dubbing can accurately pronounce learners, understand the phonology and cultural background of the target language, and provide learners with opportunities to practice speaking. In addition, it can increase learners' willingness to learn, provide true language materials, and improve their understanding of vocabulary and grammar.
In Chapter 3, a survey was conducted on Chinese learners of intermediate-level Korean language to study the possibility of using dubbing software in Korean speaking classes. Through this survey, learners' needs and problems with speaking Korean can be identified. Through the questionnaire in this chapter, learners think they have no opportunity to actually contact speaking at this stage, have a positive attitude toward Korean teaching methods that combine dubbing software, and believe that these learning methods will help their Korean language skills.
In Chapter 4, a plan to use dubbing software and a procedure using dubbing software were designed according to the ASSURE model. And based on the contents described above, an online Korean speaking education plan was prepared. As a result of conducting in-depth interviews after class, it was found that the educational method that combines the dubbing app and Korean can increase learners' interest. You can learn Korean expressions and understand grammar and vocabulary. It was suggested that dubbing software is a good teaching and communication platform that can be applied to off-class learning.
In Chapter 5 summarizes this study, and Korean speaking classes using dubbing software should be continuously researched and experimented in the future. It is hoped that the problems shown in this study can be summarized and improved to derive useful results for online Korean dubbing classes in the future.
In an environment where the Internet is rapidly developing, the development of online classes is inevitable. The main purpose of this study is to increase the learning effect of online Korean speaking classes and to provide learners with more opportunities to expose them to speaking. This study conducted a survey of Chinese learners who are intermediate in Korean and suggested a plan for teaching speaking classes based on this. Finally, in order to summarize and supplement this study, in-depth interviews with learners in actual classes were conducted.
In Chapter 1, the development of online lectures is inevitable due to the influence of COVID-19 and the development of the Internet. It also described the importance of Korean speaking and research related to Korean speaking classes using media. However, there are relatively few studies on speaking Korean using dubbing software, and this study focuses on designing educational plans. First, we organized the use of dubbing for other language education, and also organized research on Korean speaking education using media.
Chapter 2 first studies the concept and status of online lectures, identifies the current overall trend of online lectures, and better lays the foundation for research.In addition, the media utilization model ASSURE applicable to this study was selected to explain the reason why it was suitable for this study. In order to understand the application of dubbing in language education, research on the definition and utilization method of dubbing was summarized. Accordingly, dubbing can accurately pronounce learners, understand the phonology and cultural background of the target language, and provide learners with opportunities to practice speaking. In addition, it can increase learners' willingness to learn, provide true language materials, and improve their understanding of vocabulary and grammar.
In Chapter 3, a survey was conducted on Chinese learners of intermediate-level Korean language to study the possibility of using dubbing software in Korean speaking classes. Through this survey, learners' needs and problems with speaking Korean can be identified. Through the questionnaire in this chapter, learners think they have no opportunity to actually contact speaking at this stage, have a positive attitude toward Korean teaching methods that combine dubbing software, and believe that these learning methods will help their Korean language skills.
In Chapter 4, a plan to use dubbing software and a procedure using dubbing software were designed according to the ASSURE model. And based on the contents described above, an online Korean speaking education plan was prepared. As a result of conducting in-depth interviews after class, it was found that the educational method that combines the dubbing app and Korean can increase learners' interest. You can learn Korean expressions and understand grammar and vocabulary. It was suggested that dubbing software is a good teaching and communication platform that can be applied to off-class learning.
In Chapter 5 summarizes this study, and Korean speaking classes using dubbing software should be continuously researched and experimented in the future. It is hoped that the problems shown in this study can be summarized and improved to derive useful results for online Korean dubbing classes in the future.
주제어
#더빙 한국어 말하기 교육 ASSURE 모형 더빙 앱을 활용한 한국어 교육 온라인 한국어 수업 Korean speaking education dubbing ASSURE model Korean language education using dubbing apps and online Korean language classes
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.