본 연구는 스마트 매체 연계 자연놀이 공간에서 이루어지는 유아의 놀이 양상에 대해 다양한 사례와 놀이 발현을 통해 알아보고, 이런 놀이의 교육적 의미에 대해 탐구해보는데 목적이 있다. 스마트 매체 연계 자연놀이는 스마트 기기나 디지털 기술을 활용하여 자연과 관련된 놀이 활동을 지원하는 것을 말한다. 이는 유아들이 자연과 관련된 경험을 풍부하게 하고 동시에 디지털 기술의 장점을 얻을 수 있는 방식이다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다.
연구는 경기도에 있는 유치원의 실내 교실에서 2022년 3월부터 7월2주까지 진행되었다. 연구자가 담임을 맡은 만 5세 믿음반 유아 10명이 참여했다. 자료수집은 참여관찰을 통한 사진촬영과 영상촬영, 면담, 연구자노트 및 저널, 유아 작품수집 및 놀이기록, 공유를 통해 이루어졌다. ...
본 연구는 스마트 매체 연계 자연놀이 공간에서 이루어지는 유아의 놀이 양상에 대해 다양한 사례와 놀이 발현을 통해 알아보고, 이런 놀이의 교육적 의미에 대해 탐구해보는데 목적이 있다. 스마트 매체 연계 자연놀이는 스마트 기기나 디지털 기술을 활용하여 자연과 관련된 놀이 활동을 지원하는 것을 말한다. 이는 유아들이 자연과 관련된 경험을 풍부하게 하고 동시에 디지털 기술의 장점을 얻을 수 있는 방식이다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다.
연구는 경기도에 있는 유치원의 실내 교실에서 2022년 3월부터 7월2주까지 진행되었다. 연구자가 담임을 맡은 만 5세 믿음반 유아 10명이 참여했다. 자료수집은 참여관찰을 통한 사진촬영과 영상촬영, 면담, 연구자노트 및 저널, 유아 작품수집 및 놀이기록, 공유를 통해 이루어졌다. 자료분석은 24시간 이내에 전사작업을 실시했으며, 동영상에 나오는 놀이 흐름을 거의 그대로 대사 하나하나 기록했다. 동영상 기록이다 보니 유아의 말과 표정, 행동, 동작들이 드러나 참고해 작성할 수 있었다. 본 연구에서 수집한 자료들은 Crewell의 나선형 분석단계를 따라 실시했다. 나선형 분석 4단계는 ‘자료관리, 반복적 읽기/메모하기, 기술분석/해석, 자료의 제시 및 시각화’ 이다. 이런 과정을 바탕으로 도출한 연구 결과는 다음과 같다. 만 5세 아동은 스마트 미디어가 융합된 자연 놀이 공간에서 다양한 놀이 패턴을 보이는 것으로 나타났으며, 이는 놀이 매체, 놀이 흐름, 하위 범주로 구분할 수 있다. 놀이 매체는 자연물과 스마트 미디어가 융합된 형태로 구성된다. 놀이 흐름은 매체 이해, 놀이 발현, 놀이 확장, 놀이 융합의 순서로 설명할 수 있다. '매체 이해'의 하위 범주는 자연물을 즐기는 느낌을 탐색하고 표현하기, 태블릿 PC와 스마트 현미경을 이용해 눈에 보이지 않는 자연물을 자세히 관찰하기, 스마트렌즈와 AI 스피커를 이용해 자연에 대한 정보를 주체적으로 탐색하기, 태블릿과 스톱모션 기법을 이용해 식물의 성장 과정을 기록하고 관찰하기 등으로 구성돼 있다. '놀이 발현'의 하위 콘텐츠로는 스마트 빔을 활용한 가상공간에서 아이들의 추억 구현하기, 스마트 현미경과 스마트폰을 활용한 과일 감각 놀이, 스트리밍 어플을 활용한 실시간 쿠킹 클래스 방송 놀이 등이 있다. '놀이 확장'의 하위 범주로는 자연물을 매개로 한 오감놀이, 스마트빔과 AI 스피커를 활용해 가상의 자연환경에서 동작을 하는 가상 극놀이 등이 있다. '놀이 융합'의 하위 범주에는 스마트빔과 AI 스피커를 활용해 가상의 환경에서 다양한 극놀이에 참여하는 것과 스마트폰과 SNS를 통해 공유한 친구들의 고민을 바탕으로 요리하는 것 등이 포함된다. 놀이 활동을 통해 어린이들이 세상을 탐색하고 이해하며, 사회적, 정서적, 인지적인 측면에서 발달해나갔다. 그 속에서 어린이들이 자유롭게 상상력과 창의력을 발휘하고, 문제 해결과 협동을 경험하며, 감정을 표현하고 이해하는 등 긍정적인 변화를 일으켰다. 아이들은 놀이 경험을 통해 주체 의식을 키우고 적극적으로 리더십을 함양했다. 또한 스마트 미디어 활용을 통해 창의성을 발휘했다. 가상의 극 놀이 공간에서 신체 표현을 즐기는 모습이 관찰되었으며, 협동과 배려를 바탕으로 한 사회적 상호작용이 촉진되었다. 더불어 표현과 공감을 통해 정서적 안정과 소통이 이루어졌음을 알 수 있다. 그러므로 스마트 매체가 접목된 자연 놀이 공간을 구성해 자연물을 매개로 유아들이 소통할 수 있도록 분위기를 조성하며 허용적인 대화와 나눔의 분위기를 조성할 필요성을 시사한다.
본 연구는 스마트 매체 연계 자연놀이 공간에서 이루어지는 유아의 놀이 양상에 대해 다양한 사례와 놀이 발현을 통해 알아보고, 이런 놀이의 교육적 의미에 대해 탐구해보는데 목적이 있다. 스마트 매체 연계 자연놀이는 스마트 기기나 디지털 기술을 활용하여 자연과 관련된 놀이 활동을 지원하는 것을 말한다. 이는 유아들이 자연과 관련된 경험을 풍부하게 하고 동시에 디지털 기술의 장점을 얻을 수 있는 방식이다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다.
연구는 경기도에 있는 유치원의 실내 교실에서 2022년 3월부터 7월2주까지 진행되었다. 연구자가 담임을 맡은 만 5세 믿음반 유아 10명이 참여했다. 자료수집은 참여관찰을 통한 사진촬영과 영상촬영, 면담, 연구자노트 및 저널, 유아 작품수집 및 놀이기록, 공유를 통해 이루어졌다. 자료분석은 24시간 이내에 전사작업을 실시했으며, 동영상에 나오는 놀이 흐름을 거의 그대로 대사 하나하나 기록했다. 동영상 기록이다 보니 유아의 말과 표정, 행동, 동작들이 드러나 참고해 작성할 수 있었다. 본 연구에서 수집한 자료들은 Crewell의 나선형 분석단계를 따라 실시했다. 나선형 분석 4단계는 ‘자료관리, 반복적 읽기/메모하기, 기술분석/해석, 자료의 제시 및 시각화’ 이다. 이런 과정을 바탕으로 도출한 연구 결과는 다음과 같다. 만 5세 아동은 스마트 미디어가 융합된 자연 놀이 공간에서 다양한 놀이 패턴을 보이는 것으로 나타났으며, 이는 놀이 매체, 놀이 흐름, 하위 범주로 구분할 수 있다. 놀이 매체는 자연물과 스마트 미디어가 융합된 형태로 구성된다. 놀이 흐름은 매체 이해, 놀이 발현, 놀이 확장, 놀이 융합의 순서로 설명할 수 있다. '매체 이해'의 하위 범주는 자연물을 즐기는 느낌을 탐색하고 표현하기, 태블릿 PC와 스마트 현미경을 이용해 눈에 보이지 않는 자연물을 자세히 관찰하기, 스마트렌즈와 AI 스피커를 이용해 자연에 대한 정보를 주체적으로 탐색하기, 태블릿과 스톱모션 기법을 이용해 식물의 성장 과정을 기록하고 관찰하기 등으로 구성돼 있다. '놀이 발현'의 하위 콘텐츠로는 스마트 빔을 활용한 가상공간에서 아이들의 추억 구현하기, 스마트 현미경과 스마트폰을 활용한 과일 감각 놀이, 스트리밍 어플을 활용한 실시간 쿠킹 클래스 방송 놀이 등이 있다. '놀이 확장'의 하위 범주로는 자연물을 매개로 한 오감놀이, 스마트빔과 AI 스피커를 활용해 가상의 자연환경에서 동작을 하는 가상 극놀이 등이 있다. '놀이 융합'의 하위 범주에는 스마트빔과 AI 스피커를 활용해 가상의 환경에서 다양한 극놀이에 참여하는 것과 스마트폰과 SNS를 통해 공유한 친구들의 고민을 바탕으로 요리하는 것 등이 포함된다. 놀이 활동을 통해 어린이들이 세상을 탐색하고 이해하며, 사회적, 정서적, 인지적인 측면에서 발달해나갔다. 그 속에서 어린이들이 자유롭게 상상력과 창의력을 발휘하고, 문제 해결과 협동을 경험하며, 감정을 표현하고 이해하는 등 긍정적인 변화를 일으켰다. 아이들은 놀이 경험을 통해 주체 의식을 키우고 적극적으로 리더십을 함양했다. 또한 스마트 미디어 활용을 통해 창의성을 발휘했다. 가상의 극 놀이 공간에서 신체 표현을 즐기는 모습이 관찰되었으며, 협동과 배려를 바탕으로 한 사회적 상호작용이 촉진되었다. 더불어 표현과 공감을 통해 정서적 안정과 소통이 이루어졌음을 알 수 있다. 그러므로 스마트 매체가 접목된 자연 놀이 공간을 구성해 자연물을 매개로 유아들이 소통할 수 있도록 분위기를 조성하며 허용적인 대화와 나눔의 분위기를 조성할 필요성을 시사한다.
This research aims to explore the play patterns of young children in smart media-integrated natural play spaces through various cases and manifestations of play. Additionally, it seeks to investigate the educational significance of such play. The research questions for this study are as follows: ...
This research aims to explore the play patterns of young children in smart media-integrated natural play spaces through various cases and manifestations of play. Additionally, it seeks to investigate the educational significance of such play. The research questions for this study are as follows:
Research Question 1: What are the play patterns of young children in smart media-integrated natural play spaces? Research Question 2: What is the educational significance of smart media-integrated natural play spaces?
The research was conducted in a kindergarten classroom located in Gyeonggi Province, Korea, from March to the second week of July in 2022. A total of 10 children, aged five, who were in the trust class, participated in the study. Data collection was carried out through participant observation, including photographing and videotaping, interviews, researcher notes and journals, collection of children's artwork and play records, and sharing. Data analysis involved transcribing within 24 hours, and almost every dialogue and action in the play flow captured in the videos were recorded verbatim. The video recordings allowed for reference to children's speech, expressions, behaviors, and actions, aiding in the writing process. The collected data in this study followed Crewell's spiral analysis stages, which include data management, iterative reading/writing, descriptive analysis/ interpretation, and presentation and visualization of data. Based on this process, the research findings are as follows. It was observed that five-year-old children exhibit various play patterns in natural play spaces integrated with smart media, which can be categorized into play media, play flow, and sub-content. The play media consists of a fusion of natural materials and smart media. The play flow is described in the sequence of media understanding, play expression, play extension, and play integration. Under the sub-category of "media understanding," children explore and express the sensation of enjoying natural objects, observe invisible natural materials in detail using a tablet PC and smart microscope, actively explore information about nature using smart lenses and AI speakers, and record and observe the growth process of plants using a tablet and stop-motion technique. Under the sub-category of "play expression," examples include implementing children's memories in virtual spaces using a smart beam, sensory play with fruits using a smart microscope and smartphone, and real-time cooking class broadcasting play using streaming apps. Under the sub-category of "play extension," there are sensory play using natural materials as media and interactive play with actions in virtual natural environments using a smart beam and AI speakers. Under the sub-category of "play integration," it includes engaging in various dramatic plays in virtual environments using a smart beam and AI speakers, and cooking based on friends' concerns shared through smart phones and social networking sites. Through play experiences, children developed a sense of agency and actively cultivated leadership. They also demonstrated creativity through the use of smart media. Observations were made of children enjoying bodily expression in virtual dramatic play spaces, and social interactions based on cooperation and consideration were promoted. Furthermore, emotional stability and communication were achieved through expression and empathy. Therefore, it is suggested that creating natural play spaces integrated with smart media, where children can communicate through natural materials, and fostering an atmosphere of permissive conversation is necessary.
This research aims to explore the play patterns of young children in smart media-integrated natural play spaces through various cases and manifestations of play. Additionally, it seeks to investigate the educational significance of such play. The research questions for this study are as follows:
Research Question 1: What are the play patterns of young children in smart media-integrated natural play spaces? Research Question 2: What is the educational significance of smart media-integrated natural play spaces?
The research was conducted in a kindergarten classroom located in Gyeonggi Province, Korea, from March to the second week of July in 2022. A total of 10 children, aged five, who were in the trust class, participated in the study. Data collection was carried out through participant observation, including photographing and videotaping, interviews, researcher notes and journals, collection of children's artwork and play records, and sharing. Data analysis involved transcribing within 24 hours, and almost every dialogue and action in the play flow captured in the videos were recorded verbatim. The video recordings allowed for reference to children's speech, expressions, behaviors, and actions, aiding in the writing process. The collected data in this study followed Crewell's spiral analysis stages, which include data management, iterative reading/writing, descriptive analysis/ interpretation, and presentation and visualization of data. Based on this process, the research findings are as follows. It was observed that five-year-old children exhibit various play patterns in natural play spaces integrated with smart media, which can be categorized into play media, play flow, and sub-content. The play media consists of a fusion of natural materials and smart media. The play flow is described in the sequence of media understanding, play expression, play extension, and play integration. Under the sub-category of "media understanding," children explore and express the sensation of enjoying natural objects, observe invisible natural materials in detail using a tablet PC and smart microscope, actively explore information about nature using smart lenses and AI speakers, and record and observe the growth process of plants using a tablet and stop-motion technique. Under the sub-category of "play expression," examples include implementing children's memories in virtual spaces using a smart beam, sensory play with fruits using a smart microscope and smartphone, and real-time cooking class broadcasting play using streaming apps. Under the sub-category of "play extension," there are sensory play using natural materials as media and interactive play with actions in virtual natural environments using a smart beam and AI speakers. Under the sub-category of "play integration," it includes engaging in various dramatic plays in virtual environments using a smart beam and AI speakers, and cooking based on friends' concerns shared through smart phones and social networking sites. Through play experiences, children developed a sense of agency and actively cultivated leadership. They also demonstrated creativity through the use of smart media. Observations were made of children enjoying bodily expression in virtual dramatic play spaces, and social interactions based on cooperation and consideration were promoted. Furthermore, emotional stability and communication were achieved through expression and empathy. Therefore, it is suggested that creating natural play spaces integrated with smart media, where children can communicate through natural materials, and fostering an atmosphere of permissive conversation is necessary.
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