본 연구는 쿠팡 유료 멤버십에 가입하지 않은 20대 이상의 사람들을 대상으로 멤버십 가입의도에 영향을 미치는 요인에 관해 탐구하였다. 유료 멤버십 가입에 영향을 미치는 요인을 탐구하기 위해 외재적 가입 동기의 세 가지 요인(영상 시청, 스포츠 중계 시청, 쇼핑), 내재적 가입 동기 세 가지 요인(영상 시청, 스포츠 중계 시청, 쇼핑) 브랜드와 관련된 요인을 구성하여 지각된 비용이 조절적 역할을 하는지 살펴보았다. 설문조사는 쿠팡 와우 멤버십에 가입되어 있지 않은 사람들을 대상으로 진행되었다.
연구 결과, 외재적 쇼핑 동기와 브랜드 이미지가 와우 멤버십 가입의도에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 지각된 비용은 외재적 스포츠 중계 시청동기와 내재적 스포츠 중계 시청동기를 가입의도에 미치는 영향으로부터 조절하는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 OTT 스포츠 중계가 쿠팡 와우 멤버십 가입에 중요한 역할을 하고 있음을 시사한다.
본 연구는 쿠팡 유료 멤버십에 가입하지 않은 20대 이상의 사람들을 대상으로 멤버십 가입의도에 영향을 미치는 요인에 관해 탐구하였다. 유료 멤버십 가입에 영향을 미치는 요인을 탐구하기 위해 외재적 가입 동기의 세 가지 요인(영상 시청, 스포츠 중계 시청, 쇼핑), 내재적 가입 동기 세 가지 요인(영상 시청, 스포츠 중계 시청, 쇼핑) 브랜드와 관련된 요인을 구성하여 지각된 비용이 조절적 역할을 하는지 살펴보았다. 설문조사는 쿠팡 와우 멤버십에 가입되어 있지 않은 사람들을 대상으로 진행되었다.
연구 결과, 외재적 쇼핑 동기와 브랜드 이미지가 와우 멤버십 가입의도에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 지각된 비용은 외재적 스포츠 중계 시청동기와 내재적 스포츠 중계 시청동기를 가입의도에 미치는 영향으로부터 조절하는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 OTT 스포츠 중계가 쿠팡 와우 멤버십 가입에 중요한 역할을 하고 있음을 시사한다.
This study explored the factors that influence the intention to sign up Coupang's paid membership among people over 20 years old who have not signed up Coupang's paid membership. To explore the factors affecting paid membership, I constructed three factors of extrinsic membership motivation (watchin...
This study explored the factors that influence the intention to sign up Coupang's paid membership among people over 20 years old who have not signed up Coupang's paid membership. To explore the factors affecting paid membership, I constructed three factors of extrinsic membership motivation (watching videos, watching sports, and shopping), three factors of intrinsic membership motivation (watching videos, watching sports, and shopping), and brand-related factors to examine whether perceived price has a moderation effect. The survey was conducted among non-members of Coupang Wow. The results showed that extrinsic shopping motivation and brand image had a direct effect on intention to sign up Wow membership, while perceived price moderated the effects of extrinsic sports broadcasting viewing motivation and intrinsic sports broadcasting viewing motivation from intention to sign up membership. These findings suggest that OTT sports broadcasts play an important role in signing up Coupang Wow membership.
This study explored the factors that influence the intention to sign up Coupang's paid membership among people over 20 years old who have not signed up Coupang's paid membership. To explore the factors affecting paid membership, I constructed three factors of extrinsic membership motivation (watching videos, watching sports, and shopping), three factors of intrinsic membership motivation (watching videos, watching sports, and shopping), and brand-related factors to examine whether perceived price has a moderation effect. The survey was conducted among non-members of Coupang Wow. The results showed that extrinsic shopping motivation and brand image had a direct effect on intention to sign up Wow membership, while perceived price moderated the effects of extrinsic sports broadcasting viewing motivation and intrinsic sports broadcasting viewing motivation from intention to sign up membership. These findings suggest that OTT sports broadcasts play an important role in signing up Coupang Wow membership.
주제어
#쿠팡 쿠팡 플레이 와우 멤버십 OTT 스포츠 중계방송 쇼핑 외재적 동기 내재적 동기 브랜드 친숙성 브랜드 이미지 지각된 비용 가입의도
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