본 연구의 목적은 지속가능지능이 공정여행의 동기, 관광만족, 추가지불의사 및 삶의 질에 미치는 영향 관계를 분석하는 데 있다. 이를 위해 공정여행을 경험해 본 전 국민을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하여 318부를 수거하였다. 분석결과 첫째, 지속가능지능은 공정여행의 동기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로, 공정여행 동기는 생태체험, 지역경제 기여, 지역문화 이해로 분류되었으며 모두 유의한 영향을 미친다는 결과를 나타내었다. 둘째, 공정여행의 동기는 관광만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 관광만족은 추가지불의사에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 관광만족은 삶의 질에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 지속가능지능(...
본 연구의 목적은 지속가능지능이 공정여행의 동기, 관광만족, 추가지불의사 및 삶의 질에 미치는 영향 관계를 분석하는 데 있다. 이를 위해 공정여행을 경험해 본 전 국민을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하여 318부를 수거하였다. 분석결과 첫째, 지속가능지능은 공정여행의 동기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로, 공정여행 동기는 생태체험, 지역경제 기여, 지역문화 이해로 분류되었으며 모두 유의한 영향을 미친다는 결과를 나타내었다. 둘째, 공정여행의 동기는 관광만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 관광만족은 추가지불의사에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 관광만족은 삶의 질에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 지속가능지능(SI)의 비교적 새로운 개념을 공정여행 측면에서 정립하였다는 데 학술적 의미가 있으며, 지속가능지능이 공정여행의 동기, 관광만족, 추가지불의사, 삶의 질에 미치는 영향관계를 규명했다는 측면에서 의미가 있다. 특히, 지속가능지능이 공정여행 동기에 중요한 역할을 한다는 연구결과는 공정여행을 선택하는 소비자들이 지속가능성에 관한 가치를 중요하게 여기고 있음을 시사한다.
본 연구의 목적은 지속가능지능이 공정여행의 동기, 관광만족, 추가지불의사 및 삶의 질에 미치는 영향 관계를 분석하는 데 있다. 이를 위해 공정여행을 경험해 본 전 국민을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하여 318부를 수거하였다. 분석결과 첫째, 지속가능지능은 공정여행의 동기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로, 공정여행 동기는 생태체험, 지역경제 기여, 지역문화 이해로 분류되었으며 모두 유의한 영향을 미친다는 결과를 나타내었다. 둘째, 공정여행의 동기는 관광만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 관광만족은 추가지불의사에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 관광만족은 삶의 질에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 지속가능지능(SI)의 비교적 새로운 개념을 공정여행 측면에서 정립하였다는 데 학술적 의미가 있으며, 지속가능지능이 공정여행의 동기, 관광만족, 추가지불의사, 삶의 질에 미치는 영향관계를 규명했다는 측면에서 의미가 있다. 특히, 지속가능지능이 공정여행 동기에 중요한 역할을 한다는 연구결과는 공정여행을 선택하는 소비자들이 지속가능성에 관한 가치를 중요하게 여기고 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to analyze the relationship between sustainable intelligence and its influence on fair travel motivation, tourism satisfaction, willingness to pay more, and quality of life. To this end an online survey was conducted for targeting all respondents who had ...
The purpose of this study is to analyze the relationship between sustainable intelligence and its influence on fair travel motivation, tourism satisfaction, willingness to pay more, and quality of life. To this end an online survey was conducted for targeting all respondents who had experienced fair travel, and 318 samples were collected. As a result of the analysis, first, sustainable intelligence was found to have a significant effect on the motivation of fair travel. Specifically, the motivation for fair travel was classified into ecological experience, contribution to the local economy, and understanding of the local culture, and all of them showed a significant effect. Second, the motive of fair travel was found to have a significant effect on tourism satisfaction. Third, tourism satisfaction was found to have a significant effect on the willingness to pay more. Fourth, tourism satisfaction was found to have a significant effect on the quality of life. This study has academic significance in that it established a relatively new concept of sustainable intelligence(SI) in terms of fair travel, and the relationship between sustainable intelligence and its influence on fair travel motivation, tourism satisfaction, willingness to pay more, and quality of life. In particular, the research result that sustainable intelligence plays an important role in fair travel motivation suggests that consumers who choose fair travel value sustainability.
The purpose of this study is to analyze the relationship between sustainable intelligence and its influence on fair travel motivation, tourism satisfaction, willingness to pay more, and quality of life. To this end an online survey was conducted for targeting all respondents who had experienced fair travel, and 318 samples were collected. As a result of the analysis, first, sustainable intelligence was found to have a significant effect on the motivation of fair travel. Specifically, the motivation for fair travel was classified into ecological experience, contribution to the local economy, and understanding of the local culture, and all of them showed a significant effect. Second, the motive of fair travel was found to have a significant effect on tourism satisfaction. Third, tourism satisfaction was found to have a significant effect on the willingness to pay more. Fourth, tourism satisfaction was found to have a significant effect on the quality of life. This study has academic significance in that it established a relatively new concept of sustainable intelligence(SI) in terms of fair travel, and the relationship between sustainable intelligence and its influence on fair travel motivation, tourism satisfaction, willingness to pay more, and quality of life. In particular, the research result that sustainable intelligence plays an important role in fair travel motivation suggests that consumers who choose fair travel value sustainability.
Keyword
#지속가능지능 지속가능관광 공정여행 동기 관광만족 추가지불의사 삶의 질 Sustainable Intelligence(SI) Sustainable Tourism Fair Travel Motivation Tourism Satisfaction Willingness To Pay More(WTP More) Quality of Life(QoL)
학위논문 정보
저자
윤주은
학위수여기관
경희대학교 관광대학원
학위구분
국내석사
학과
관광학과
지도교수
이충기
발행연도
2023
총페이지
vii, 111 p.
키워드
지속가능지능 지속가능관광 공정여행 동기 관광만족 추가지불의사 삶의 질 Sustainable Intelligence(SI) Sustainable Tourism Fair Travel Motivation Tourism Satisfaction Willingness To Pay More(WTP More) Quality of Life(QoL)
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.