카지노산업은 전 세계 신종 코로나바이러스(COVID-19) 팬데믹의 영향으로 인해 경제적인 활동에 치명적인 영향을 받고 있다. 이러한 상황에서 코로나19의 위기를 극복하고 새로운 변화의 필요성이 제기되면서 지속가능경영이라는 공감대를 얻어 세계적인 경영 트렌드로 ESG 경영이 기업 경영에 있어 매우 중요한 핵심 요소로 주목받고 있다. 이는 세계적으로 ESG 경영을 촉구하는 사회적 상황 속에서 ...
카지노산업은 전 세계 신종 코로나바이러스(COVID-19) 팬데믹의 영향으로 인해 경제적인 활동에 치명적인 영향을 받고 있다. 이러한 상황에서 코로나19의 위기를 극복하고 새로운 변화의 필요성이 제기되면서 지속가능경영이라는 공감대를 얻어 세계적인 경영 트렌드로 ESG 경영이 기업 경영에 있어 매우 중요한 핵심 요소로 주목받고 있다. 이는 세계적으로 ESG 경영을 촉구하는 사회적 상황 속에서 도박 중독 등의 부정적인 이미지로 평가받고 있는 카지노산업은 ESG 경영이 무엇보다 효과적인 수단이 될 수 있다. 또한, 국내 카지노산업은 신규 업체의 복합리조트 등장과 일본의 복합리조트화 추진 등으로 인해 경쟁이 매우 치열해질 전망이다. 따라서, 본 연구에서는 부정적인 이미지로 평가받고 있는 카지노산업을 이미지 개선과 경쟁력을 제고하고자 지속가능경영의 핵심 경영요소인 ESG 경영활동의 필요성을 제기하였다. 또한, 본 연구는 ESG 경영활동을 한 카지노기업이 브랜드 인지도, 브랜드 이미지, 신뢰에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 영향관계를 분석하였다. 실증 분석한 결과로 카지노기업의 ESG 경영활동 중 사회적 요인(Social), 지배구조 요인(Governance)은 브랜드 인지도, 브랜드 이미지에 유의한 영향을 미치는 변수로 나타났다. 이는 카지노기업의 사회적 요인(Social)과 지배구조 요인(Governance)을 긍정적으로 인식할수록 브랜드 인지도, 브랜드 이미지 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 카지노기업의 ESG 경영활동 중 환경적 요인(Environment)은 브랜드 인지도와 브랜드 이미지에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 카지노기업의 환경적 요인(Environment)은 브랜드 인지도와 브랜드 이미지를 향상하기 어렵다고 추론할 수 있다. 또한, 브랜드 인지도와 브랜드 이미지는 신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 브랜드 인지도와 브랜드 이미지를 긍정적으로 인식할수록 카지노기업의 신뢰가 향상된다는 것을 알 수 있다. 이를 바탕으로 학술적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 카지노산업에서 활발히 연구가 진행되지 않은 ESG 경영을 적용하여 실증 분석한 점을 학술적 의의가 있다고 제시할 수 있다. 둘째, 카지노기업의 ESG 경영활동 중 사회적 요인(Social)과 지배구조 요인(Governance)이 브랜드 인지도와 브랜드 이미지에 유의한 영향관계를 규명하였다는 점에서 학술적 의의를 제시할 수 있다. 셋째, 카지노기업의 ESG 경영활동 중 환경적 요인(Environment)은 브랜드 인지도와 브랜드 이미지에 유의하지 않다는 영향관계를 규명하였다는 점에서 학술적 의의를 제시할 수 있다. 마지막으로 브랜드 인지도와 브랜드 이미지는 신뢰에 유의한 영향관계를 규명하였다는 점에서 학술적 의의를 제시할 수 있다. 다음은 실무적 시사점으로 첫째, 카지노기업의 ESG 경영활동 중 지배구조 요인(Governance)의 기업정보 투명성, 주가정보 공개 등이 브랜드 인지도와 브랜드 이미지 향상에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 따라 카지노기업은 내부 정보를 홈페이지에 투명하게 공개할 뿐만 아니라, 주가 정보 공개 및 투자자 보호, 공급업체와 윤리경영 실천 등의 다양한 정책들을 실행하여 이해관계자들과 공정하고 투명한 관계를 강화할 수 있도록 적극적인 노력이 필요하다는 것을 시사하였다. 또한, 카지노기업의 ESG 경영활동 중 사회적 요인(Social)의 지역사회 발전(여성 및 취약계층 취업, 봉사활동), 사회적 기부 등 사회적 공헌 활동을 활발히 이행하고 많은 노력을 기울임으로써 브랜드 인지도와 브랜드 이미지에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 카지노기업이 지속적으로 활동해온 CSR 활동이 매우 중요한 역할인 것을 알 수 있어, 지역사회 발전(봉사활동, 여성 및 취약계층 취업 등), 사회적 기부와 같은 사회적 공헌활동을 지속적이고 적극적인 노력이 필요하다는 것을 시사하였다. 둘째, 카지노기업의 ESG 경영활동 중 환경적 요인(Environment)은 브랜드 인지도와 브랜드 이미지에 대한 영향이 없는 것으로 나타났다. 이에 따라 적극적이고 진정성 있는 환경적 경영활동이 촉구 및 개선해야 한다. 이는 친환경 및 지속가능성인 환경적 경영활동에 적극적으로 계획 및 이행하고 있다는 점을 홍보와 공유를 하는 것이 무엇보다 중요하다고 시사하였다. 본 연구는 ESG 경영활동에 대해 잘 인지하고 있는 관광전문가들을 대상으로 연구를 진행하였지만, 실제 카지노기업의 ESG 경영활동에 관련된 경험이 제한적이라고 판단할 수 있다. 이에 따라 향후 연구에서는 카지노 경험자를 대상으로 하여 실증연구를 진행한다면 카지노기업의 ESG 경영활동에 더 효과적인 연구결과를 제시할 수 있다고 사료된다.
카지노산업은 전 세계 신종 코로나바이러스(COVID-19) 팬데믹의 영향으로 인해 경제적인 활동에 치명적인 영향을 받고 있다. 이러한 상황에서 코로나19의 위기를 극복하고 새로운 변화의 필요성이 제기되면서 지속가능경영이라는 공감대를 얻어 세계적인 경영 트렌드로 ESG 경영이 기업 경영에 있어 매우 중요한 핵심 요소로 주목받고 있다. 이는 세계적으로 ESG 경영을 촉구하는 사회적 상황 속에서 도박 중독 등의 부정적인 이미지로 평가받고 있는 카지노산업은 ESG 경영이 무엇보다 효과적인 수단이 될 수 있다. 또한, 국내 카지노산업은 신규 업체의 복합리조트 등장과 일본의 복합리조트화 추진 등으로 인해 경쟁이 매우 치열해질 전망이다. 따라서, 본 연구에서는 부정적인 이미지로 평가받고 있는 카지노산업을 이미지 개선과 경쟁력을 제고하고자 지속가능경영의 핵심 경영요소인 ESG 경영활동의 필요성을 제기하였다. 또한, 본 연구는 ESG 경영활동을 한 카지노기업이 브랜드 인지도, 브랜드 이미지, 신뢰에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 영향관계를 분석하였다. 실증 분석한 결과로 카지노기업의 ESG 경영활동 중 사회적 요인(Social), 지배구조 요인(Governance)은 브랜드 인지도, 브랜드 이미지에 유의한 영향을 미치는 변수로 나타났다. 이는 카지노기업의 사회적 요인(Social)과 지배구조 요인(Governance)을 긍정적으로 인식할수록 브랜드 인지도, 브랜드 이미지 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 카지노기업의 ESG 경영활동 중 환경적 요인(Environment)은 브랜드 인지도와 브랜드 이미지에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 카지노기업의 환경적 요인(Environment)은 브랜드 인지도와 브랜드 이미지를 향상하기 어렵다고 추론할 수 있다. 또한, 브랜드 인지도와 브랜드 이미지는 신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 브랜드 인지도와 브랜드 이미지를 긍정적으로 인식할수록 카지노기업의 신뢰가 향상된다는 것을 알 수 있다. 이를 바탕으로 학술적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 카지노산업에서 활발히 연구가 진행되지 않은 ESG 경영을 적용하여 실증 분석한 점을 학술적 의의가 있다고 제시할 수 있다. 둘째, 카지노기업의 ESG 경영활동 중 사회적 요인(Social)과 지배구조 요인(Governance)이 브랜드 인지도와 브랜드 이미지에 유의한 영향관계를 규명하였다는 점에서 학술적 의의를 제시할 수 있다. 셋째, 카지노기업의 ESG 경영활동 중 환경적 요인(Environment)은 브랜드 인지도와 브랜드 이미지에 유의하지 않다는 영향관계를 규명하였다는 점에서 학술적 의의를 제시할 수 있다. 마지막으로 브랜드 인지도와 브랜드 이미지는 신뢰에 유의한 영향관계를 규명하였다는 점에서 학술적 의의를 제시할 수 있다. 다음은 실무적 시사점으로 첫째, 카지노기업의 ESG 경영활동 중 지배구조 요인(Governance)의 기업정보 투명성, 주가정보 공개 등이 브랜드 인지도와 브랜드 이미지 향상에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 따라 카지노기업은 내부 정보를 홈페이지에 투명하게 공개할 뿐만 아니라, 주가 정보 공개 및 투자자 보호, 공급업체와 윤리경영 실천 등의 다양한 정책들을 실행하여 이해관계자들과 공정하고 투명한 관계를 강화할 수 있도록 적극적인 노력이 필요하다는 것을 시사하였다. 또한, 카지노기업의 ESG 경영활동 중 사회적 요인(Social)의 지역사회 발전(여성 및 취약계층 취업, 봉사활동), 사회적 기부 등 사회적 공헌 활동을 활발히 이행하고 많은 노력을 기울임으로써 브랜드 인지도와 브랜드 이미지에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 카지노기업이 지속적으로 활동해온 CSR 활동이 매우 중요한 역할인 것을 알 수 있어, 지역사회 발전(봉사활동, 여성 및 취약계층 취업 등), 사회적 기부와 같은 사회적 공헌활동을 지속적이고 적극적인 노력이 필요하다는 것을 시사하였다. 둘째, 카지노기업의 ESG 경영활동 중 환경적 요인(Environment)은 브랜드 인지도와 브랜드 이미지에 대한 영향이 없는 것으로 나타났다. 이에 따라 적극적이고 진정성 있는 환경적 경영활동이 촉구 및 개선해야 한다. 이는 친환경 및 지속가능성인 환경적 경영활동에 적극적으로 계획 및 이행하고 있다는 점을 홍보와 공유를 하는 것이 무엇보다 중요하다고 시사하였다. 본 연구는 ESG 경영활동에 대해 잘 인지하고 있는 관광전문가들을 대상으로 연구를 진행하였지만, 실제 카지노기업의 ESG 경영활동에 관련된 경험이 제한적이라고 판단할 수 있다. 이에 따라 향후 연구에서는 카지노 경험자를 대상으로 하여 실증연구를 진행한다면 카지노기업의 ESG 경영활동에 더 효과적인 연구결과를 제시할 수 있다고 사료된다.
The casino industry has been fatally affected by economic activity due to the impact of the new coronavirus (COVID-19) pandemic around the world. In this situation, ESG management is emerging as a very important key factor in corporate management as a global management trend, gaining consensus as su...
The casino industry has been fatally affected by economic activity due to the impact of the new coronavirus (COVID-19) pandemic around the world. In this situation, ESG management is emerging as a very important key factor in corporate management as a global management trend, gaining consensus as sustainable management as the need for new changes has been raised after overcoming the crisis of COVID-19. This means that ESG management can be the most effective means for the casino industry, which is evaluated as a negative image such as gambling addiction in a social situation that urges ESG management worldwide. In addition, competition in the domestic casino industry is expected to become very fierce due to the emergence of new companies’ integrated resorts and Japan's plan to become a integrated resorts. Therefore, this study raised the need for ESG management activities, a key management element of sustainable management, in order to improve the image and competitiveness of the casino industry, which is evaluated as a negative image. In addition, this study analyzed the influence relationship on how casino companies that engaged in ESG management activities affect brand awareness, brand image, and trust. As a result of empirical analysis, social factors and governance factors among ESG management activities of casino companies were found to have a significant impact on brand awareness and brand image. It was found that the more positively the casino company's social and governance factors were recognized, the more positively it had on improving brand awareness and brand image. On the other hand, it was found that environmental factors among ESG management activities of casino companies did not significantly affect brand awareness and brand image. This can be inferred that the environmental factors (Environment) of casino companies are difficult to improve brand awareness and brand image. In addition, brand awareness and brand image were found to have a significant impact on trust. It can be seen that the more positively the brand awareness and brand image are recognized, the better the trust of casino companies. Based on this, academic implications are presented as follows. First, it can be suggested that the empirical analysis by applying ESG management, which has not been actively studied in the casino industry, is of academic significance. Second, it can present academic significance in that it has identified a significant influence relationship between social and governance factors on brand awareness and brand image among ESG management activities of casino companies. Third, it can present academic significance in that it has identified the influence relationship that environmental factors (Environment) among ESG management activities of casino companies are not significant to brand awareness and brand image. Finally, it is possible to present academic significance in that brand awareness and brand image have identified a significant influence relationship on trust. The following are practical implications: First, among ESG management activities of casino companies, transparency of corporate information and disclosure of stock price information of governance factors have the greatest impact on improving brand awareness and brand image. Accordingly, casino companies not only transparently disclose internal information on their websites, but also implement various policies such as disclosure of stock price information, investor protection, and supplier and ethical management practice to strengthen fair and transparent relationships with stakeholders. Additionally, it was discovered that casino companies' ESG management activities have a positive impact on brand awareness and brand image by actively implementing social contribution activities such as social development (employment of women and vulnerable groups, volunteer work), and social donation. This shows that CSR activities that casino companies have been continuously active play a very important role, suggesting that continuous and active efforts are needed for social contribution activities such as community development (volunteer activities, women and vulnerable employment, etc.). Second, environmental factors (Environment) among ESG management activities of casino companies were found to have insufficient influence on brand awareness and brand image. Accordingly, active and sincere environmental management activities should be urged and improved. This suggested that it is most important to promote and share the fact that it is actively planning and implementing eco-friendly and sustainable environmental management activities. This study was conducted on tourism experts who are well aware of ESG management activities, but it can be judged that the actual experience related to ESG management activities of casino companies is limited. Accordingly, it is believed that future studies can present more effective research results for ESG management activities of casino companies if empirical studies are conducted on casino experienced people.
The casino industry has been fatally affected by economic activity due to the impact of the new coronavirus (COVID-19) pandemic around the world. In this situation, ESG management is emerging as a very important key factor in corporate management as a global management trend, gaining consensus as sustainable management as the need for new changes has been raised after overcoming the crisis of COVID-19. This means that ESG management can be the most effective means for the casino industry, which is evaluated as a negative image such as gambling addiction in a social situation that urges ESG management worldwide. In addition, competition in the domestic casino industry is expected to become very fierce due to the emergence of new companies’ integrated resorts and Japan's plan to become a integrated resorts. Therefore, this study raised the need for ESG management activities, a key management element of sustainable management, in order to improve the image and competitiveness of the casino industry, which is evaluated as a negative image. In addition, this study analyzed the influence relationship on how casino companies that engaged in ESG management activities affect brand awareness, brand image, and trust. As a result of empirical analysis, social factors and governance factors among ESG management activities of casino companies were found to have a significant impact on brand awareness and brand image. It was found that the more positively the casino company's social and governance factors were recognized, the more positively it had on improving brand awareness and brand image. On the other hand, it was found that environmental factors among ESG management activities of casino companies did not significantly affect brand awareness and brand image. This can be inferred that the environmental factors (Environment) of casino companies are difficult to improve brand awareness and brand image. In addition, brand awareness and brand image were found to have a significant impact on trust. It can be seen that the more positively the brand awareness and brand image are recognized, the better the trust of casino companies. Based on this, academic implications are presented as follows. First, it can be suggested that the empirical analysis by applying ESG management, which has not been actively studied in the casino industry, is of academic significance. Second, it can present academic significance in that it has identified a significant influence relationship between social and governance factors on brand awareness and brand image among ESG management activities of casino companies. Third, it can present academic significance in that it has identified the influence relationship that environmental factors (Environment) among ESG management activities of casino companies are not significant to brand awareness and brand image. Finally, it is possible to present academic significance in that brand awareness and brand image have identified a significant influence relationship on trust. The following are practical implications: First, among ESG management activities of casino companies, transparency of corporate information and disclosure of stock price information of governance factors have the greatest impact on improving brand awareness and brand image. Accordingly, casino companies not only transparently disclose internal information on their websites, but also implement various policies such as disclosure of stock price information, investor protection, and supplier and ethical management practice to strengthen fair and transparent relationships with stakeholders. Additionally, it was discovered that casino companies' ESG management activities have a positive impact on brand awareness and brand image by actively implementing social contribution activities such as social development (employment of women and vulnerable groups, volunteer work), and social donation. This shows that CSR activities that casino companies have been continuously active play a very important role, suggesting that continuous and active efforts are needed for social contribution activities such as community development (volunteer activities, women and vulnerable employment, etc.). Second, environmental factors (Environment) among ESG management activities of casino companies were found to have insufficient influence on brand awareness and brand image. Accordingly, active and sincere environmental management activities should be urged and improved. This suggested that it is most important to promote and share the fact that it is actively planning and implementing eco-friendly and sustainable environmental management activities. This study was conducted on tourism experts who are well aware of ESG management activities, but it can be judged that the actual experience related to ESG management activities of casino companies is limited. Accordingly, it is believed that future studies can present more effective research results for ESG management activities of casino companies if empirical studies are conducted on casino experienced people.
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