본 연구는 늘어나고 심각해지는 학교 내 성 문제가 현재 성교육을 통해 예방 및 해결할 수 없는 구조에 대해 알아보고 학교 성교육의 실태 분석을 통해 우리나라에 적합한 성교육 지침을 마련하기 위한 방안을 모색하고자 하는 것이다. 연구방법으로는 현재까지의 각 부처별 매뉴얼을 검토하였고, 해외 주요 나라의 사례를 살펴보았다. 현 성교육 현장실무자의 심층 면접을 통해 실태와 우리나라의 학교 문제점과 한국형 성교육 도입에 관한 방안을 제시하고자 하였다. 동시에 시대의 변화에 맞지 않은 성과 관련된 고정관념을 강화하며 차별, 혐오를 방임하는 결과를 낳고 있다. 우리나라 학교 성교육이 실시된 후 지금까지 논란은 계속되고 있다. 이유는 학교 성교육 추진체계 미흡에 있었다. 연구 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 학교 성교육의 내실화. 둘째, 통합 성교육에 관한 연구와 개발. 셋째, 인식 개선을 위한 ...
본 연구는 늘어나고 심각해지는 학교 내 성 문제가 현재 성교육을 통해 예방 및 해결할 수 없는 구조에 대해 알아보고 학교 성교육의 실태 분석을 통해 우리나라에 적합한 성교육 지침을 마련하기 위한 방안을 모색하고자 하는 것이다. 연구방법으로는 현재까지의 각 부처별 매뉴얼을 검토하였고, 해외 주요 나라의 사례를 살펴보았다. 현 성교육 현장실무자의 심층 면접을 통해 실태와 우리나라의 학교 문제점과 한국형 성교육 도입에 관한 방안을 제시하고자 하였다. 동시에 시대의 변화에 맞지 않은 성과 관련된 고정관념을 강화하며 차별, 혐오를 방임하는 결과를 낳고 있다. 우리나라 학교 성교육이 실시된 후 지금까지 논란은 계속되고 있다. 이유는 학교 성교육 추진체계 미흡에 있었다. 연구 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 학교 성교육의 내실화. 둘째, 통합 성교육에 관한 연구와 개발. 셋째, 인식 개선을 위한 지역사회 전달체계 구축. 넷째, 공인된 성교육 전문강사 양성. 다섯째, 관련법 제정. 성교육은 모든 사회구성원이 누려야 할 기본권의 일부로 학교는 학생들의 안전한 삶을 영위하기 위한 전인적인 성교육이 제공되어야 한다. 그리고 학교 성교육을 통해 다양한 가치와 문화가 공존하는 시대에 필요한 협동, 협력, 상호의존성과 같은 관계 교육이 점진적으로 이루어져야 할 필요가 있다.
본 연구는 늘어나고 심각해지는 학교 내 성 문제가 현재 성교육을 통해 예방 및 해결할 수 없는 구조에 대해 알아보고 학교 성교육의 실태 분석을 통해 우리나라에 적합한 성교육 지침을 마련하기 위한 방안을 모색하고자 하는 것이다. 연구방법으로는 현재까지의 각 부처별 매뉴얼을 검토하였고, 해외 주요 나라의 사례를 살펴보았다. 현 성교육 현장실무자의 심층 면접을 통해 실태와 우리나라의 학교 문제점과 한국형 성교육 도입에 관한 방안을 제시하고자 하였다. 동시에 시대의 변화에 맞지 않은 성과 관련된 고정관념을 강화하며 차별, 혐오를 방임하는 결과를 낳고 있다. 우리나라 학교 성교육이 실시된 후 지금까지 논란은 계속되고 있다. 이유는 학교 성교육 추진체계 미흡에 있었다. 연구 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 학교 성교육의 내실화. 둘째, 통합 성교육에 관한 연구와 개발. 셋째, 인식 개선을 위한 지역사회 전달체계 구축. 넷째, 공인된 성교육 전문강사 양성. 다섯째, 관련법 제정. 성교육은 모든 사회구성원이 누려야 할 기본권의 일부로 학교는 학생들의 안전한 삶을 영위하기 위한 전인적인 성교육이 제공되어야 한다. 그리고 학교 성교육을 통해 다양한 가치와 문화가 공존하는 시대에 필요한 협동, 협력, 상호의존성과 같은 관계 교육이 점진적으로 이루어져야 할 필요가 있다.
The purpose of this study is to find out the structure in which the increasing and serious sexual problems in schools cannot be prevented and solved through current sex education, and to seek ways to prepare guidelines for sex education suitable for Korea by analyzing the actual situation of sex edu...
The purpose of this study is to find out the structure in which the increasing and serious sexual problems in schools cannot be prevented and solved through current sex education, and to seek ways to prepare guidelines for sex education suitable for Korea by analyzing the actual situation of sex education in schools. As a research method, the manuals of each ministry so far were reviewed, and the cases of major overseas countries were reviewed. Through in-depth interviews with current sex education practitioners, we tried to present the actual conditions, school problems in Korea, and plans for the introduction of Korean formative education. At the same time, it strengthens stereotypes related to sex that do not fit the changes of the times, resulting in neglect of discrimination and hatred. Controversy has continued since the introduction of sex education in schools in Korea. The reason was the lack of promotion system for sex education in schools. The research results can be summarized as follows. First, internalization of sex education in schools. Second, research and development on inclusive sex education. Third, establish a community delivery system for awareness improvement. Fourth, training of certified sex education instructors. Fifth, enactment of related laws. Sex education is a part of the basic right that all members of society should enjoy, and schools should provide holistic sex education to lead a safe life for students. In addition, through school sex education, it is necessary to gradually provide relationship education such as cooperation, cooperation, and interdependence necessary in an era where various values and cultures coexist.
The purpose of this study is to find out the structure in which the increasing and serious sexual problems in schools cannot be prevented and solved through current sex education, and to seek ways to prepare guidelines for sex education suitable for Korea by analyzing the actual situation of sex education in schools. As a research method, the manuals of each ministry so far were reviewed, and the cases of major overseas countries were reviewed. Through in-depth interviews with current sex education practitioners, we tried to present the actual conditions, school problems in Korea, and plans for the introduction of Korean formative education. At the same time, it strengthens stereotypes related to sex that do not fit the changes of the times, resulting in neglect of discrimination and hatred. Controversy has continued since the introduction of sex education in schools in Korea. The reason was the lack of promotion system for sex education in schools. The research results can be summarized as follows. First, internalization of sex education in schools. Second, research and development on inclusive sex education. Third, establish a community delivery system for awareness improvement. Fourth, training of certified sex education instructors. Fifth, enactment of related laws. Sex education is a part of the basic right that all members of society should enjoy, and schools should provide holistic sex education to lead a safe life for students. In addition, through school sex education, it is necessary to gradually provide relationship education such as cooperation, cooperation, and interdependence necessary in an era where various values and cultures coexist.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.