전국의 건축물은 2022년 통계청 집계 기준 7,354,340동으로 그중 30년 이상 된 노후 건축물은 41%에 달하고 있다. 또한 건축물의 증가율은 건축물 동수 증가율이 0.5%인데 반하여 건축 연면적 증가율은 1.9%에 이르고 있어 우리나라의 건축물이 도시를 중심으로 노후화·대형화·밀집화하고 있다는 것을 나타낸다. 이에 따라 건축물의 안전과 이용자의 이용 편의 서비스를 제공하는 건축물 관리 서비스산업도 건축물의 노후화·대형화·밀집화 현상에 대한 대응 방안을 고심해야 할 때이다. 특히 우리나라의 ...
전국의 건축물은 2022년 통계청 집계 기준 7,354,340동으로 그중 30년 이상 된 노후 건축물은 41%에 달하고 있다. 또한 건축물의 증가율은 건축물 동수 증가율이 0.5%인데 반하여 건축 연면적 증가율은 1.9%에 이르고 있어 우리나라의 건축물이 도시를 중심으로 노후화·대형화·밀집화하고 있다는 것을 나타낸다. 이에 따라 건축물의 안전과 이용자의 이용 편의 서비스를 제공하는 건축물 관리 서비스산업도 건축물의 노후화·대형화·밀집화 현상에 대한 대응 방안을 고심해야 할 때이다. 특히 우리나라의 FM 산업은 전통적인 노동 기반 3D 업종으로 인식되어 전문적인 관리 기술의 연구·개발보다 저임금·저단가로 운영되고 있다. 따라서 공간 환경과 기술적 변화에 대응하기 위하여 ICT 신기술 도입을 통한 공간 이용자의 편의성을 증대할 수 있는 전문화된 산업구조로의 변화가 필요한 상황이다. 이에 따라 본 연구는 연구의 필요성을 확인하기 위하여 우리나라의 건축물과 건축물의 관리현황을 조사하고 건축물의 공간성과 관련하여 적용하기에 적합한 기술로 메타버스 기술을 선정하였다. 그리하여 FM 분야에서 ICT 기반 메타버스 신기술의 기술적 도입 가능성을 확인하고, 건축물 관리 메타버스 기술의 보급과 확산을 목적으로 수행되었다. 이를 통하여 향후 건축물 관리 서비스 분야의 전문성을 강화하고 더욱 편리하고 안전한 건축물 공간을 조성할 수 있을 것이라 기대한다. 그러나 기존 산업 영역에 신기술을 도입하기 위해서는 여러 가지 선행 조건이 필요하다. 이와 같은 선행 조건 중 신기술 도입을 위해 중요한 요건은 법·제도적 정비와 지원, 기술적 완성도에 따른 빠른 도입, 그리고 기술 이용자의 수용 의사라 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 건축물 공간의 관리와 메타버스 기술을 활용하고 있는 산업 현황과 활용사례를 조사하여 건축물 관리와 이용에 있어서 메타버스 기술의 도입 가능성을 분석하였으며, 메타버스 기술 도입을 위한 국내 법·제도를 해외 사례와 비교하여 메타버스 기술의 공간활용에 필요한 제도적 시사점을 도출하였다. 또한 통합기술수용이론(UTAUT)을 활용하여 건축물 관리자와 이용자를 대상으로 메타버스 기술 도입에 관한 수용 의사를 조사하여 건축물 공간의 관리 측면과 이용 측면에서의 메타버스 기술 활성화를 위한 이용자들의 기술 수용 의도를 분석하였다. 이와 같은 현황 및 사례분석과 실증분석에 따른 본 연구의 주요 결과를 요약하여 제시하면 다음과 같다. 첫째, 우리나라의 메타버스 지원정책은 유사한 정책들이 여러 부처 주관으로 단기적으로 시행되어 중장기적으로 운영되지 않은 측면이 있다. 또한 정책 시행 결과가 명확하지 않거나, 지자체 중심의 일회성 사업들이 추진되어왔다. 이에 비하여 해외 메타버스 지원정책은 장기간에 걸쳐 뚜렷한 목표를 지향하여 시행되었으며, 메타버스 관련 원천기술과 민간이 접근하기 어려운 공공사업 분야에 대한 지원이 이루어져 왔다. 둘째, 해외 건축물·시설물의 메타버스 기술을 이용한 관리 사례들은 우리나라 건축물 관리에 메타버스 기술 적용을 위한 선행사례로 적용할 수 있을 만큼 그 기술적 완성도가 높은 것으로 판단된다. 따라서 건축물 관리의 목적도 기존에 개별 건축물의 제한된 공간의 효율적인 관리를 통한 해당 공간 이용자의 편이성 강화에서 확장된 공간 즉 건축물과 건축물, 혹은 건축물과 도시, 건축물과 인프라 시설에 대한 효율적인 관리를 통하여 도시문제·사회문제에 대한 해결 방안을 제시하는 수준으로 발전하고 있다. 셋째, 건축물 관리자와 이용자를 대상으로 UTAUT 이론에 근거한 실증분석을 진행한 결과 UTAUT 모형의 주효과 검증을 위한 관리자 대상의 실증분석에서 성과기대, 노력기대, 사회적영향, 촉진조건 변수들은 수용의도에 대하여 유의미한 영향 관계를 입증하여 채택되었으며, 건축물 이용자 대상 검증 결과 성과기대, 노력기대, 사회적영향의 세 가지 잠재변수는 수용의도에 영향 관계가 입증되어 채택되었으나 촉진조건의 경우 기각되었다. 넷째, 혁신저항의 매개효과 검증을 위하여 기대의식을 나타내는 성과기대·노력기대가 수용의도에 미치는 영향 관계에서 혁신저항이 매개변수로 작용하여 부(-)의 영향을 나타낼 것이라 가정하고 분석을 시행하였다. 그 결과 건축물 관리자·이용자 모두 혁신저항 의식이 수용의도에 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 다섯째, 건축물 관리자와 이용자의 이용경험과 자발성이 모형 주효과에 대하여 조절효과를 나타낼 것이라 가정하고 분석을 시행하였다. 그 결과 관리자의 경험기간의 조절효과를 분석한 결과에서는 노력기대와 수용의도에만 영향 관계가 있는 것으로 나타나 부분 채택되었으며, 자발성의 조절효과를 분석한 결과도 채택되었다. 그러나 사회적영향과 촉진조건과의 조절효과 분석에서 변수가 영향 관계가 입증되지 못하여 기각되었다. 반면 건축물 이용자의 경우 경험기간 자발성의 조절효과의 영향 관계를 입증하지 못하여 기각되었다. 본 연구는 이상의 주요 분석 결과에 대해 논의를 거친 뒤 건축물 관리 서비스에 메타버스 신기술을 수용하여 FM산업 분야에 변화와 안전하고 쾌적한 건축물 공간의 조성을 위하여 다음과 같은 제언을 하였다. 첫째, 메타버스 관련 지원사업 중 GIS와 건축물 데이터를 이용한 사업의 추진과 데이터의 관리·보급을 한국국토정보공사(LX)로 일원화하여 재정의 이중 투입을 막고, 국가 공간정보의 공공성을 확보하여야 한다. 둘째, FM 산업과 연계된 메타버스 기술 개발에 대한 지원정책이 필요하다. 셋째, 메타버스 가상공간을 규율할 수 있는 법·제도적 보완이 필요하다. 넷째, 건축물 관리에 메타버스 기술 도입에 대한 홍보 및 실제 활용을 구현하기 위한 시범사업과 건축물 인증제도의 시행이 필요하다. 마지막으로 건축물 관리자에 대한 메타버스 기술 관련 자격제도가 필요하다.
전국의 건축물은 2022년 통계청 집계 기준 7,354,340동으로 그중 30년 이상 된 노후 건축물은 41%에 달하고 있다. 또한 건축물의 증가율은 건축물 동수 증가율이 0.5%인데 반하여 건축 연면적 증가율은 1.9%에 이르고 있어 우리나라의 건축물이 도시를 중심으로 노후화·대형화·밀집화하고 있다는 것을 나타낸다. 이에 따라 건축물의 안전과 이용자의 이용 편의 서비스를 제공하는 건축물 관리 서비스산업도 건축물의 노후화·대형화·밀집화 현상에 대한 대응 방안을 고심해야 할 때이다. 특히 우리나라의 FM 산업은 전통적인 노동 기반 3D 업종으로 인식되어 전문적인 관리 기술의 연구·개발보다 저임금·저단가로 운영되고 있다. 따라서 공간 환경과 기술적 변화에 대응하기 위하여 ICT 신기술 도입을 통한 공간 이용자의 편의성을 증대할 수 있는 전문화된 산업구조로의 변화가 필요한 상황이다. 이에 따라 본 연구는 연구의 필요성을 확인하기 위하여 우리나라의 건축물과 건축물의 관리현황을 조사하고 건축물의 공간성과 관련하여 적용하기에 적합한 기술로 메타버스 기술을 선정하였다. 그리하여 FM 분야에서 ICT 기반 메타버스 신기술의 기술적 도입 가능성을 확인하고, 건축물 관리 메타버스 기술의 보급과 확산을 목적으로 수행되었다. 이를 통하여 향후 건축물 관리 서비스 분야의 전문성을 강화하고 더욱 편리하고 안전한 건축물 공간을 조성할 수 있을 것이라 기대한다. 그러나 기존 산업 영역에 신기술을 도입하기 위해서는 여러 가지 선행 조건이 필요하다. 이와 같은 선행 조건 중 신기술 도입을 위해 중요한 요건은 법·제도적 정비와 지원, 기술적 완성도에 따른 빠른 도입, 그리고 기술 이용자의 수용 의사라 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 건축물 공간의 관리와 메타버스 기술을 활용하고 있는 산업 현황과 활용사례를 조사하여 건축물 관리와 이용에 있어서 메타버스 기술의 도입 가능성을 분석하였으며, 메타버스 기술 도입을 위한 국내 법·제도를 해외 사례와 비교하여 메타버스 기술의 공간활용에 필요한 제도적 시사점을 도출하였다. 또한 통합기술수용이론(UTAUT)을 활용하여 건축물 관리자와 이용자를 대상으로 메타버스 기술 도입에 관한 수용 의사를 조사하여 건축물 공간의 관리 측면과 이용 측면에서의 메타버스 기술 활성화를 위한 이용자들의 기술 수용 의도를 분석하였다. 이와 같은 현황 및 사례분석과 실증분석에 따른 본 연구의 주요 결과를 요약하여 제시하면 다음과 같다. 첫째, 우리나라의 메타버스 지원정책은 유사한 정책들이 여러 부처 주관으로 단기적으로 시행되어 중장기적으로 운영되지 않은 측면이 있다. 또한 정책 시행 결과가 명확하지 않거나, 지자체 중심의 일회성 사업들이 추진되어왔다. 이에 비하여 해외 메타버스 지원정책은 장기간에 걸쳐 뚜렷한 목표를 지향하여 시행되었으며, 메타버스 관련 원천기술과 민간이 접근하기 어려운 공공사업 분야에 대한 지원이 이루어져 왔다. 둘째, 해외 건축물·시설물의 메타버스 기술을 이용한 관리 사례들은 우리나라 건축물 관리에 메타버스 기술 적용을 위한 선행사례로 적용할 수 있을 만큼 그 기술적 완성도가 높은 것으로 판단된다. 따라서 건축물 관리의 목적도 기존에 개별 건축물의 제한된 공간의 효율적인 관리를 통한 해당 공간 이용자의 편이성 강화에서 확장된 공간 즉 건축물과 건축물, 혹은 건축물과 도시, 건축물과 인프라 시설에 대한 효율적인 관리를 통하여 도시문제·사회문제에 대한 해결 방안을 제시하는 수준으로 발전하고 있다. 셋째, 건축물 관리자와 이용자를 대상으로 UTAUT 이론에 근거한 실증분석을 진행한 결과 UTAUT 모형의 주효과 검증을 위한 관리자 대상의 실증분석에서 성과기대, 노력기대, 사회적영향, 촉진조건 변수들은 수용의도에 대하여 유의미한 영향 관계를 입증하여 채택되었으며, 건축물 이용자 대상 검증 결과 성과기대, 노력기대, 사회적영향의 세 가지 잠재변수는 수용의도에 영향 관계가 입증되어 채택되었으나 촉진조건의 경우 기각되었다. 넷째, 혁신저항의 매개효과 검증을 위하여 기대의식을 나타내는 성과기대·노력기대가 수용의도에 미치는 영향 관계에서 혁신저항이 매개변수로 작용하여 부(-)의 영향을 나타낼 것이라 가정하고 분석을 시행하였다. 그 결과 건축물 관리자·이용자 모두 혁신저항 의식이 수용의도에 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 다섯째, 건축물 관리자와 이용자의 이용경험과 자발성이 모형 주효과에 대하여 조절효과를 나타낼 것이라 가정하고 분석을 시행하였다. 그 결과 관리자의 경험기간의 조절효과를 분석한 결과에서는 노력기대와 수용의도에만 영향 관계가 있는 것으로 나타나 부분 채택되었으며, 자발성의 조절효과를 분석한 결과도 채택되었다. 그러나 사회적영향과 촉진조건과의 조절효과 분석에서 변수가 영향 관계가 입증되지 못하여 기각되었다. 반면 건축물 이용자의 경우 경험기간 자발성의 조절효과의 영향 관계를 입증하지 못하여 기각되었다. 본 연구는 이상의 주요 분석 결과에 대해 논의를 거친 뒤 건축물 관리 서비스에 메타버스 신기술을 수용하여 FM산업 분야에 변화와 안전하고 쾌적한 건축물 공간의 조성을 위하여 다음과 같은 제언을 하였다. 첫째, 메타버스 관련 지원사업 중 GIS와 건축물 데이터를 이용한 사업의 추진과 데이터의 관리·보급을 한국국토정보공사(LX)로 일원화하여 재정의 이중 투입을 막고, 국가 공간정보의 공공성을 확보하여야 한다. 둘째, FM 산업과 연계된 메타버스 기술 개발에 대한 지원정책이 필요하다. 셋째, 메타버스 가상공간을 규율할 수 있는 법·제도적 보완이 필요하다. 넷째, 건축물 관리에 메타버스 기술 도입에 대한 홍보 및 실제 활용을 구현하기 위한 시범사업과 건축물 인증제도의 시행이 필요하다. 마지막으로 건축물 관리자에 대한 메타버스 기술 관련 자격제도가 필요하다.
As of 2022, there are 7,354,340 buildings nationwide according to the National Statistical Office, of which 41% are older than 30 years. In addition, looking at the growth rate of buildings, the increase rate of the number of buildings is 0.5%, while the increase rate of the total floor area of buil...
As of 2022, there are 7,354,340 buildings nationwide according to the National Statistical Office, of which 41% are older than 30 years. In addition, looking at the growth rate of buildings, the increase rate of the number of buildings is 0.5%, while the increase rate of the total floor area of buildings reaches 1.9%, which indicates that buildings in Korea are aging, becoming larger, and denser, especially in cities. Accordingly, it is time for the building management service industry, which provides services for the safety of buildings and user convenience, to consider how to respond to the aging, large-scale, and dense construction of buildings. In particular, Korea's building management service industry is recognized as a traditional labor-based 3D industry and is operated at low wages and low unit prices rather than professional management technology research and development. There is a need for a change to a specialized industrial structure that can increase the convenience of users. Accordingly, in order to confirm the need for research, this study investigated the current state of buildings and their management in Korea and selected metaverse technology as a technology suitable for application in relation to the spatiality of buildings. Thus, it was conducted with the purpose of confirming the technological introduction of new ICT-based metaverse technology in the field of building management service and disseminating and disseminating the building management metaverse technology. Through this, it was expected to strengthen the expertise in the field of building management services in the future and to create more convenient and safe building spaces. However, several prerequisites are required to introduce new technologies into existing industrial areas. Among these prerequisites, important requirements for the introduction of new technologies are legal and institutional arrangements and support, rapid introduction according to technological maturity, and the willingness of technology users to accept them. Therefore, in this study, we analyzed the possibility of introducing metaverse technology in the management and use of buildings by examining the current status and use cases of industries utilizing metaverse technology and management of building space, and domestic laws and systems for introducing metaverse technology. was compared with overseas cases to derive institutional implications for the space utilization of metaverse technology. In addition, the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology(UTAUT) was used to investigate the acceptance intention of building managers and users to introduce metaverse technology, and to analyze users' intention to accept technology in terms of management and use of building space. The following is a summary of the main results of this study based on the current situation, case analysis, and empirical analysis. First, Korea's metaverse support policy has aspects that are not operated in the mid- to long-term as similar policies are implemented in the short term under the supervision of various ministries. In addition, the results of policy implementation are not clear, or one-off projects centered on local governments have been promoted. In contrast, overseas metaverse support policies have been supported for a long time with a clear goal in mind, and support has been provided for metaverse-related source technologies and public projects that are difficult for the private sector to access. Second, management cases using metaverse technology for overseas buildings and facilities are judged to have a high level of technical maturity that can be applied as a precedent case for applying metaverse technology to building management in Korea. Therefore, the purpose of building management is also to improve the convenience of users of the space through efficient management of the existing limited space of individual buildings. It is developing to the level of suggesting solutions to social problems. Third, as a result of conducting an empirical analysis based on the UTAUT theory for building managers and users, the variables of performance expectation, effort expectation, social impact, and promotion conditions were adopted by proving a significant impact on acceptance intention. As a result of the verification of building users, the three latent variables of performance expectation, effort expectation, and social impact were adopted after proving their relationship with acceptance intention, but the promotion condition was rejected. Fourth, in order to verify the mediating effect of innovation resistance, the analysis was conducted assuming that innovation resistance would act as a parameter and show negative (-) effects in the relationship between performance expectations and effort expectations that represent expectation. As a result, it was found that the consciousness of innovation resistance had a mediating effect on acceptance intention for both building managers and users. Fifth, the analysis was conducted under the assumption that the use experience and spontaneity of building managers and users would have a moderating effect on the main effect of the model. As a result, the result of analyzing the moderating effect of the manager's experience period was partially accepted as it was found to have an effect only on the effort expectancy and acceptance intention, and the result of analyzing the moderating effect of spontaneity was also adopted. However, in the analysis of the moderating effect between the social influence and the facilitating condition, it was rejected because the influence relationship between the variables could not be proven. On the other hand, in the case of building users, it was rejected because it could not prove the influence of the moderating effect of spontaneity during the experience period.
After discussing the main analysis results above, this study made the following suggestions for change in the FM industry and the creation of a safe and pleasant building space by accepting the new metaverse technology in the building management service. First, among metaverse-related support projects, the promotion, management, and distribution of data using GIS and building data should be unified into the Korea Land Information Corporation (LX) to prevent double financial input and secure the publicity of national spatial information. Second, support policies for the development of metaverse technology linked to the FM industry are needed. Third, it is necessary to supplement the laws and institutions that can regulate the metaverse virtual space. Fourth, it is necessary to implement a pilot project and a building certification system to publicize the introduction of metaverse technology in building management and implement actual utilization. Finally, a qualification system related to metaverse technology is needed for building managers.
As of 2022, there are 7,354,340 buildings nationwide according to the National Statistical Office, of which 41% are older than 30 years. In addition, looking at the growth rate of buildings, the increase rate of the number of buildings is 0.5%, while the increase rate of the total floor area of buildings reaches 1.9%, which indicates that buildings in Korea are aging, becoming larger, and denser, especially in cities. Accordingly, it is time for the building management service industry, which provides services for the safety of buildings and user convenience, to consider how to respond to the aging, large-scale, and dense construction of buildings. In particular, Korea's building management service industry is recognized as a traditional labor-based 3D industry and is operated at low wages and low unit prices rather than professional management technology research and development. There is a need for a change to a specialized industrial structure that can increase the convenience of users. Accordingly, in order to confirm the need for research, this study investigated the current state of buildings and their management in Korea and selected metaverse technology as a technology suitable for application in relation to the spatiality of buildings. Thus, it was conducted with the purpose of confirming the technological introduction of new ICT-based metaverse technology in the field of building management service and disseminating and disseminating the building management metaverse technology. Through this, it was expected to strengthen the expertise in the field of building management services in the future and to create more convenient and safe building spaces. However, several prerequisites are required to introduce new technologies into existing industrial areas. Among these prerequisites, important requirements for the introduction of new technologies are legal and institutional arrangements and support, rapid introduction according to technological maturity, and the willingness of technology users to accept them. Therefore, in this study, we analyzed the possibility of introducing metaverse technology in the management and use of buildings by examining the current status and use cases of industries utilizing metaverse technology and management of building space, and domestic laws and systems for introducing metaverse technology. was compared with overseas cases to derive institutional implications for the space utilization of metaverse technology. In addition, the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology(UTAUT) was used to investigate the acceptance intention of building managers and users to introduce metaverse technology, and to analyze users' intention to accept technology in terms of management and use of building space. The following is a summary of the main results of this study based on the current situation, case analysis, and empirical analysis. First, Korea's metaverse support policy has aspects that are not operated in the mid- to long-term as similar policies are implemented in the short term under the supervision of various ministries. In addition, the results of policy implementation are not clear, or one-off projects centered on local governments have been promoted. In contrast, overseas metaverse support policies have been supported for a long time with a clear goal in mind, and support has been provided for metaverse-related source technologies and public projects that are difficult for the private sector to access. Second, management cases using metaverse technology for overseas buildings and facilities are judged to have a high level of technical maturity that can be applied as a precedent case for applying metaverse technology to building management in Korea. Therefore, the purpose of building management is also to improve the convenience of users of the space through efficient management of the existing limited space of individual buildings. It is developing to the level of suggesting solutions to social problems. Third, as a result of conducting an empirical analysis based on the UTAUT theory for building managers and users, the variables of performance expectation, effort expectation, social impact, and promotion conditions were adopted by proving a significant impact on acceptance intention. As a result of the verification of building users, the three latent variables of performance expectation, effort expectation, and social impact were adopted after proving their relationship with acceptance intention, but the promotion condition was rejected. Fourth, in order to verify the mediating effect of innovation resistance, the analysis was conducted assuming that innovation resistance would act as a parameter and show negative (-) effects in the relationship between performance expectations and effort expectations that represent expectation. As a result, it was found that the consciousness of innovation resistance had a mediating effect on acceptance intention for both building managers and users. Fifth, the analysis was conducted under the assumption that the use experience and spontaneity of building managers and users would have a moderating effect on the main effect of the model. As a result, the result of analyzing the moderating effect of the manager's experience period was partially accepted as it was found to have an effect only on the effort expectancy and acceptance intention, and the result of analyzing the moderating effect of spontaneity was also adopted. However, in the analysis of the moderating effect between the social influence and the facilitating condition, it was rejected because the influence relationship between the variables could not be proven. On the other hand, in the case of building users, it was rejected because it could not prove the influence of the moderating effect of spontaneity during the experience period.
After discussing the main analysis results above, this study made the following suggestions for change in the FM industry and the creation of a safe and pleasant building space by accepting the new metaverse technology in the building management service. First, among metaverse-related support projects, the promotion, management, and distribution of data using GIS and building data should be unified into the Korea Land Information Corporation (LX) to prevent double financial input and secure the publicity of national spatial information. Second, support policies for the development of metaverse technology linked to the FM industry are needed. Third, it is necessary to supplement the laws and institutions that can regulate the metaverse virtual space. Fourth, it is necessary to implement a pilot project and a building certification system to publicize the introduction of metaverse technology in building management and implement actual utilization. Finally, a qualification system related to metaverse technology is needed for building managers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.