2022 개정 초등 실과 교육과정 성취기준과 지속가능발전목표와의 관련성 분석 Relevance Analysis between Sustainable Development Goals and Achievement Standards of the 2022 Revised Elementary Practical Arts Curriculum원문보기
이 연구의 목적은 2022 개정 실과 교육과정의 성취기준에 지속가능발전목표의 내용이 어떻게 반영되어 있는지를 알아보기 위해 지속가능발전목표의 세부목표를 기준으로 실과 교육과정을 분석하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 선행연구와 2022 개정 실과 교육과정 성취기준을 검토하여 관련 있는 세부목표를 추출하였고, 이를 바탕으로 분석 준거와 틀을 마련하였다. 성취기준 분석틀을 활용하여 5개 영역, 39개의 성취기준을 분석하였으며, 분석 결과를 영역별, 구성요소별로 제시하였다. 이를 바탕으로 2022 개정 실과 교육과정에서 ...
이 연구의 목적은 2022 개정 실과 교육과정의 성취기준에 지속가능발전목표의 내용이 어떻게 반영되어 있는지를 알아보기 위해 지속가능발전목표의 세부목표를 기준으로 실과 교육과정을 분석하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 선행연구와 2022 개정 실과 교육과정 성취기준을 검토하여 관련 있는 세부목표를 추출하였고, 이를 바탕으로 분석 준거와 틀을 마련하였다. 성취기준 분석틀을 활용하여 5개 영역, 39개의 성취기준을 분석하였으며, 분석 결과를 영역별, 구성요소별로 제시하였다. 이를 바탕으로 2022 개정 실과 교육과정에서 지속가능발전교육의 기본적인 방향을 모색하였다. 이 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 2022 개정 초등 실과 교육과정에 제시된 5개 영역과 가장 많이 관련 있는 SDGs는 ‘2. 기아 종식, 식량안보 및 영향 개선과 지속가능 농업 강화’이었으며, 성취기준과 가장 많이 관련이 있는 SDGs는 ‘12. 지속가능한 소비와 생산 양식의 보장’이다. 특히 SDG 12는 ‘생활환경과 지속가능한 선택’ 영역 내의 성취기준과 많은 관련이 있다. 둘째, ‘인간 발달과 주도적 삶’ 영역의 성취기준은 한 개를 제외하고 모두 ‘인류(People)’와 관련된 세부목표와 직접적인 관련이 있으며, 전체 빈도수도 ‘인류(People)’와 관련된 세부목표에서 가장 많았다. 셋째, ‘생활환경과 지속가능한 선택’ 영역의 성취기준은 ‘지구환경(Planet)’과 관련된 세부목표와는 9회, ‘번영(Prosperity)’과 관련된 세부목표와는 2회 직접 관련의 빈도를 보였으며, ‘인류(People)’와 관련된 세부목표와는 직접적인 관련이 없었다. 넷째, ‘기술적 문제해결과 혁신’ 영역의 성취기준은 SDGs 세부목표와의 관련성이 비교적 적었으며, 직접적으로 관련있는 세부목표는 7.2로 분석되었다. 다섯째, ‘지속가능한 기술과 융합’ 영역의 성취기준은 지속가능발전목표의 ‘인류(People)’, ‘지구환경(Planet)’, ‘번영(Prosperity)’의 세부목표와 비교적 균형 있게 관련이 있으며, 이 중 가장 많은 직접적 관련 빈도수를 나타낸 구성요소는 ‘지구환경(Planet)’이었다. 여섯째, ‘디지털 사회와 인공지능’ 영역은 중등 교육과정의 정보 교과와 연계되는 영역으로 SDGs 4의 4.4와 간접적으로 관련이 있으며, 다른 영역과 비교하여 지속가능발전목표와의 관련성이 떨어졌다. 이 연구 결과는 초등 실과교육을 지속가능발전목표와 연계하여 학교 현장에서 지속가능발전교육이 체계적으로 이루어지도록 하는 기초연구로서의 의미가 있다. 따라서 이 연구를 통하여 지속가능발전목표를 주제로 하는 교육과정 재구성과 초등 실과교과 내에서의 지속가능발전교육을 활성화에 도움이 될 것으로 보인다.
이 연구의 목적은 2022 개정 실과 교육과정의 성취기준에 지속가능발전목표의 내용이 어떻게 반영되어 있는지를 알아보기 위해 지속가능발전목표의 세부목표를 기준으로 실과 교육과정을 분석하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 선행연구와 2022 개정 실과 교육과정 성취기준을 검토하여 관련 있는 세부목표를 추출하였고, 이를 바탕으로 분석 준거와 틀을 마련하였다. 성취기준 분석틀을 활용하여 5개 영역, 39개의 성취기준을 분석하였으며, 분석 결과를 영역별, 구성요소별로 제시하였다. 이를 바탕으로 2022 개정 실과 교육과정에서 지속가능발전교육의 기본적인 방향을 모색하였다. 이 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 2022 개정 초등 실과 교육과정에 제시된 5개 영역과 가장 많이 관련 있는 SDGs는 ‘2. 기아 종식, 식량안보 및 영향 개선과 지속가능 농업 강화’이었으며, 성취기준과 가장 많이 관련이 있는 SDGs는 ‘12. 지속가능한 소비와 생산 양식의 보장’이다. 특히 SDG 12는 ‘생활환경과 지속가능한 선택’ 영역 내의 성취기준과 많은 관련이 있다. 둘째, ‘인간 발달과 주도적 삶’ 영역의 성취기준은 한 개를 제외하고 모두 ‘인류(People)’와 관련된 세부목표와 직접적인 관련이 있으며, 전체 빈도수도 ‘인류(People)’와 관련된 세부목표에서 가장 많았다. 셋째, ‘생활환경과 지속가능한 선택’ 영역의 성취기준은 ‘지구환경(Planet)’과 관련된 세부목표와는 9회, ‘번영(Prosperity)’과 관련된 세부목표와는 2회 직접 관련의 빈도를 보였으며, ‘인류(People)’와 관련된 세부목표와는 직접적인 관련이 없었다. 넷째, ‘기술적 문제해결과 혁신’ 영역의 성취기준은 SDGs 세부목표와의 관련성이 비교적 적었으며, 직접적으로 관련있는 세부목표는 7.2로 분석되었다. 다섯째, ‘지속가능한 기술과 융합’ 영역의 성취기준은 지속가능발전목표의 ‘인류(People)’, ‘지구환경(Planet)’, ‘번영(Prosperity)’의 세부목표와 비교적 균형 있게 관련이 있으며, 이 중 가장 많은 직접적 관련 빈도수를 나타낸 구성요소는 ‘지구환경(Planet)’이었다. 여섯째, ‘디지털 사회와 인공지능’ 영역은 중등 교육과정의 정보 교과와 연계되는 영역으로 SDGs 4의 4.4와 간접적으로 관련이 있으며, 다른 영역과 비교하여 지속가능발전목표와의 관련성이 떨어졌다. 이 연구 결과는 초등 실과교육을 지속가능발전목표와 연계하여 학교 현장에서 지속가능발전교육이 체계적으로 이루어지도록 하는 기초연구로서의 의미가 있다. 따라서 이 연구를 통하여 지속가능발전목표를 주제로 하는 교육과정 재구성과 초등 실과교과 내에서의 지속가능발전교육을 활성화에 도움이 될 것으로 보인다.
This study aimed to analyze the practical arts curriculum based on targets of the SDGs to find out how the contents of the SDGs are reflected in the achievement standards of the 2022 revised elementary practical curriculum. In order to achieve the purpose of the study, previous studies and the 2022 ...
This study aimed to analyze the practical arts curriculum based on targets of the SDGs to find out how the contents of the SDGs are reflected in the achievement standards of the 2022 revised elementary practical curriculum. In order to achieve the purpose of the study, previous studies and the 2022 revised elementary school curriculum achievement standards were reviewed to extract relevant targets, and based on this, the criteria and framework for analysis were prepared. The achievement standard analysis framework was used to analyze 5 areas and 39 achievement standards, and the analysis results were presented by area and component. Based on this, the basic direction of sustainable development education was sought in the 2022 revised practical curriculum. The conclusions obtained from this study are as follows. First, the SDGs most related to the five areas presented in the 2022 revised elementary school curriculum were "2. End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture", and the SDGs most related to 39 achievement standards were "12. Ensure sustainable consumption and production patterns". In particular, the SDG 12 goals have a lot to do with achievement standards within the 'living environment and sustainable choice' area. Second, all of the achievement standards in the area of ‘human development and leading life’ were directly related to targets of ‘People’, except for one, and the overall frequency was the highest in the targets related to ‘People’. Third, the achievement standard in the area of 'living environment and sustainable choice' showed the frequency of direct relevance to targets related to ‘Planet’ 9 times, and targets related to ‘Prosperity’ 2 times, and were not directly related to ‘People’. Fourth, the achievement standard in the area of ‘technical problem solving and innovation’ had relatively less related to the SDGs targets, and the directly related targets was analyzed as 7.2. Fifth, the achievement standards in the area of ‘Sustainable Technology and Convergence’ are relatively balanced with targets of ‘People’, ‘Planet’, and ‘Prosperity’ of the SDGs, and ‘Planet’ showed the highest frequency of direct relevance. Sixth, the area of ‘Digital Society and Artificial Intelligence’, which is an area linked to the information subject of the secondary curriculum, was indirectly related to SDG 4’s target 4.4, and had less relevance to the SDGs compared to other areas. The results of this study are meaningful as a basic study that links elementary practical arts education with SDGs so that ESD can be systematically carried out in the school field. Therefore, this study is expected to help reorganize the curriculum under the theme of SDGs and activate ESD within elementary arts practical subjects.
This study aimed to analyze the practical arts curriculum based on targets of the SDGs to find out how the contents of the SDGs are reflected in the achievement standards of the 2022 revised elementary practical curriculum. In order to achieve the purpose of the study, previous studies and the 2022 revised elementary school curriculum achievement standards were reviewed to extract relevant targets, and based on this, the criteria and framework for analysis were prepared. The achievement standard analysis framework was used to analyze 5 areas and 39 achievement standards, and the analysis results were presented by area and component. Based on this, the basic direction of sustainable development education was sought in the 2022 revised practical curriculum. The conclusions obtained from this study are as follows. First, the SDGs most related to the five areas presented in the 2022 revised elementary school curriculum were "2. End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture", and the SDGs most related to 39 achievement standards were "12. Ensure sustainable consumption and production patterns". In particular, the SDG 12 goals have a lot to do with achievement standards within the 'living environment and sustainable choice' area. Second, all of the achievement standards in the area of ‘human development and leading life’ were directly related to targets of ‘People’, except for one, and the overall frequency was the highest in the targets related to ‘People’. Third, the achievement standard in the area of 'living environment and sustainable choice' showed the frequency of direct relevance to targets related to ‘Planet’ 9 times, and targets related to ‘Prosperity’ 2 times, and were not directly related to ‘People’. Fourth, the achievement standard in the area of ‘technical problem solving and innovation’ had relatively less related to the SDGs targets, and the directly related targets was analyzed as 7.2. Fifth, the achievement standards in the area of ‘Sustainable Technology and Convergence’ are relatively balanced with targets of ‘People’, ‘Planet’, and ‘Prosperity’ of the SDGs, and ‘Planet’ showed the highest frequency of direct relevance. Sixth, the area of ‘Digital Society and Artificial Intelligence’, which is an area linked to the information subject of the secondary curriculum, was indirectly related to SDG 4’s target 4.4, and had less relevance to the SDGs compared to other areas. The results of this study are meaningful as a basic study that links elementary practical arts education with SDGs so that ESD can be systematically carried out in the school field. Therefore, this study is expected to help reorganize the curriculum under the theme of SDGs and activate ESD within elementary arts practical subjects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.