미술관 관람객은 늘어나고 있지만 미술관 별 관람객 편차가 크다. 관람객은 미술관 방문 동기에 따라 미술관 방문을 결정한다. 본 연구는 소셜 미디어텍스트 마이닝을 통해 미술관 방문 동기를 밝히고자 한다. 본 연구는 미술관 방문 동기를 탐색하기 위해 소셜 미디어 게시물을 활용한다. 소셜 미디어 게시물은 정제되지 않은 자료가 빠르게 많이 생성되기 때문에 새로운 연구 방법이 필요하다. 본 연구는 소셜 미디어 게시물의 특성에 알맞은 연구방법인 텍스트 마이닝을 활용한다. 구체적인 분석 기법으로는 LDA를 이용한 ...
미술관 관람객은 늘어나고 있지만 미술관 별 관람객 편차가 크다. 관람객은 미술관 방문 동기에 따라 미술관 방문을 결정한다. 본 연구는 소셜 미디어텍스트 마이닝을 통해 미술관 방문 동기를 밝히고자 한다. 본 연구는 미술관 방문 동기를 탐색하기 위해 소셜 미디어 게시물을 활용한다. 소셜 미디어 게시물은 정제되지 않은 자료가 빠르게 많이 생성되기 때문에 새로운 연구 방법이 필요하다. 본 연구는 소셜 미디어 게시물의 특성에 알맞은 연구방법인 텍스트 마이닝을 활용한다. 구체적인 분석 기법으로는 LDA를 이용한 토픽 모델링과 중앙성, 모듈성 분석을 사용했다. 텍스트 마이닝 대상은 리움미술관, 이강하미술관, 미메시스 아트 뮤지엄에 대해 서술하여 2022년 게시한 네이버 블로그 게시물이다. 텍스트 마이닝을 활용해 얻은 토픽을 각 토픽에 나타난 공간에 따라 정리하여 주제를 밝혔다. 각 주제는 미술관 공간 활용을 기준으로 범주화했고, 각 주제에 나타난 미술관 방문동기를 살폈다. 첫째, 소셜 미디어에 나타난 미술관 공간 활용은 ‘미술관 주변 탐색’, ‘미술관 이용’, ‘전시 관람’이다. ‘미술관 주변 탐색’은 미술관을 방문하며 활용했지만 미술관이나 전시와 직접적 관련이 없는 공간 활용이 나타나는 주제다. ‘미술관 이용’은 미술관에 대한 내용은 나타나지만 작품에 대한 내용이 나타나지 않는 주제다. ‘전시 관람’은 작품이나 작가에 대한 직접적 언급이 있는 주제다. 미술관 공간 활용은 미술관 주변 탐색이 가장 많았고, 전시관람, 미술관 이용이 뒤를 이었다. 미술관 관람객은 작품 감상 공간도 향유했지만 미술관 외부 공간에서도 다양한 경험을 했다. 따라서 미술관과 연계한 미술관 주변 공간 개발이 필요하다. 둘째, 소셜 미디어에 나타난 미술관 방문 동기는 ‘인지적 동기’, ‘문화유산 경험동기’, ‘여가 동기’, ‘친화 동기’, ‘심미적 동기’가 있었다. ‘인지적 동기’는 개인의 지적 욕구를 충족하기 위한, 혹은 자녀 교육을 위한 미술관 방문이다. ‘문화유산 경험동기’는 미술관 혹은 미술관 주변의 문화유산을 경험하기 위한 미술관 방문이다. ‘여가 동기’는 삶의 질 향상과 탈일상을 위한 미술관 방문이다. ‘친화동기’는 가족이나 친구와 함께하는 미술관 방문이다. ‘심미적 동기’는 심미적 체험을 위한 미술관 방문이다. 미술관 방문 동기 요인 중 심미적 동기와 여가 동기가 각각 63%, 48%로 다른 동기 요인에 비해 많이 나타났다. 심미적 동기는 전시 관람과 관계가 깊었고, 여가 동기는 미술관 공간 활용 전반에서 나타났다. 따라서 미술관 관람객에게는 좋은 전시와 휴식, 일탈이 중요했다. 미술관 공간 활용과 미술관 방문 동기를 종합했을 때, 미술관 관람객을 유인하기 위해 미술관과 작품에 대한 정보 제공, 미술관 주변 문화유산과 연계한 문화지구 조성, 여가를 즐길 수 있는 공간 확보, 그리고 좋은 전시가 필요하다.
미술관 관람객은 늘어나고 있지만 미술관 별 관람객 편차가 크다. 관람객은 미술관 방문 동기에 따라 미술관 방문을 결정한다. 본 연구는 소셜 미디어 텍스트 마이닝을 통해 미술관 방문 동기를 밝히고자 한다. 본 연구는 미술관 방문 동기를 탐색하기 위해 소셜 미디어 게시물을 활용한다. 소셜 미디어 게시물은 정제되지 않은 자료가 빠르게 많이 생성되기 때문에 새로운 연구 방법이 필요하다. 본 연구는 소셜 미디어 게시물의 특성에 알맞은 연구방법인 텍스트 마이닝을 활용한다. 구체적인 분석 기법으로는 LDA를 이용한 토픽 모델링과 중앙성, 모듈성 분석을 사용했다. 텍스트 마이닝 대상은 리움미술관, 이강하미술관, 미메시스 아트 뮤지엄에 대해 서술하여 2022년 게시한 네이버 블로그 게시물이다. 텍스트 마이닝을 활용해 얻은 토픽을 각 토픽에 나타난 공간에 따라 정리하여 주제를 밝혔다. 각 주제는 미술관 공간 활용을 기준으로 범주화했고, 각 주제에 나타난 미술관 방문동기를 살폈다. 첫째, 소셜 미디어에 나타난 미술관 공간 활용은 ‘미술관 주변 탐색’, ‘미술관 이용’, ‘전시 관람’이다. ‘미술관 주변 탐색’은 미술관을 방문하며 활용했지만 미술관이나 전시와 직접적 관련이 없는 공간 활용이 나타나는 주제다. ‘미술관 이용’은 미술관에 대한 내용은 나타나지만 작품에 대한 내용이 나타나지 않는 주제다. ‘전시 관람’은 작품이나 작가에 대한 직접적 언급이 있는 주제다. 미술관 공간 활용은 미술관 주변 탐색이 가장 많았고, 전시관람, 미술관 이용이 뒤를 이었다. 미술관 관람객은 작품 감상 공간도 향유했지만 미술관 외부 공간에서도 다양한 경험을 했다. 따라서 미술관과 연계한 미술관 주변 공간 개발이 필요하다. 둘째, 소셜 미디어에 나타난 미술관 방문 동기는 ‘인지적 동기’, ‘문화유산 경험동기’, ‘여가 동기’, ‘친화 동기’, ‘심미적 동기’가 있었다. ‘인지적 동기’는 개인의 지적 욕구를 충족하기 위한, 혹은 자녀 교육을 위한 미술관 방문이다. ‘문화유산 경험동기’는 미술관 혹은 미술관 주변의 문화유산을 경험하기 위한 미술관 방문이다. ‘여가 동기’는 삶의 질 향상과 탈일상을 위한 미술관 방문이다. ‘친화동기’는 가족이나 친구와 함께하는 미술관 방문이다. ‘심미적 동기’는 심미적 체험을 위한 미술관 방문이다. 미술관 방문 동기 요인 중 심미적 동기와 여가 동기가 각각 63%, 48%로 다른 동기 요인에 비해 많이 나타났다. 심미적 동기는 전시 관람과 관계가 깊었고, 여가 동기는 미술관 공간 활용 전반에서 나타났다. 따라서 미술관 관람객에게는 좋은 전시와 휴식, 일탈이 중요했다. 미술관 공간 활용과 미술관 방문 동기를 종합했을 때, 미술관 관람객을 유인하기 위해 미술관과 작품에 대한 정보 제공, 미술관 주변 문화유산과 연계한 문화지구 조성, 여가를 즐길 수 있는 공간 확보, 그리고 좋은 전시가 필요하다.
Art museum attendance is growing, but attendance varies widely across museums. Visitors decide to visit museums based on their motivations for visiting art museums. This study aims to identify motivations for visiting museums through social media text mining. This study utilizes social media po...
Art museum attendance is growing, but attendance varies widely across museums. Visitors decide to visit museums based on their motivations for visiting art museums. This study aims to identify motivations for visiting museums through social media text mining. This study utilizes social media posts to explore art museum visitation motivations. New research methods are needed because social media posts generate a lot of unstructured data quickly. This study utilizes text mining, a research method that is particularly suited to the nature of social media posts. Specific analysis techniques include topic modeling using LDA and centrality and modularity analysis. The text mining target is a Naver blog post published in 2022 describing Lium Art Museum, Lee Kangha Art Museum, and Mimesis Art Museum. The topics obtained by using text mining were organized according to the space that appeared in each topic to reveal themes. Each topic was categorized based on the utilization of the museum space, and we examined the motivation for visiting the museum that appeared in each topic. First, the three types of museum space utilization that appeared on social media were "exploring around the museum," "using the museum," and "viewing exhibitions. 'Exploring around the museum' refers to the use of space that is utilized while visiting the museum but is not directly related to the museum or exhibition. "Using the museum" is a topic that shows information about the museum but not about the artwork. "Visiting an exhibition" is a topic with a direct reference to an artwork or artist. The most common use of the museum space is browsing around the museum, followed by viewing exhibitions and using the museum. While museum visitors enjoyed the space to view artworks, they also had a variety of experiences in spaces outside the museum. Therefore, it is necessary to develop spaces around museums in conjunction with museums. Second, the motivations for visiting museums on social media were 'cognitive motivation', 'cultural heritage experience', 'leisure motivation', 'affinity motivation', and 'aesthetic motivation'. 'Cognitive motivation' is visiting museums to fulfill personal intellectual needs or to educate children. Cultural heritage experience motives are visits to museums to experience the cultural heritage of the museum or its surroundings. Leisure motives are visits to museums to improve quality of life and escape from the daily grind. Affinity motives are visits to museums with family and friends. Aesthetic motivation: Visiting museums for an aesthetic experience. Aesthetic and leisure motivations are more prevalent than other motivations at 63% and 48%, respectively. Aesthetic motivation was strongly related to exhibit viewing, while leisure motivation was found across all museum space utilization. Therefore, good exhibits, relaxation, and escapism were important to museum visitors. Based on the combination of museum space utilization and motivations for visiting museums, it is necessary to provide information about museums and works, create cultural districts connected to the cultural heritage around museums, provide space for leisure, and provide good exhibitions to attract visitors.
Art museum attendance is growing, but attendance varies widely across museums. Visitors decide to visit museums based on their motivations for visiting art museums. This study aims to identify motivations for visiting museums through social media text mining. This study utilizes social media posts to explore art museum visitation motivations. New research methods are needed because social media posts generate a lot of unstructured data quickly. This study utilizes text mining, a research method that is particularly suited to the nature of social media posts. Specific analysis techniques include topic modeling using LDA and centrality and modularity analysis. The text mining target is a Naver blog post published in 2022 describing Lium Art Museum, Lee Kangha Art Museum, and Mimesis Art Museum. The topics obtained by using text mining were organized according to the space that appeared in each topic to reveal themes. Each topic was categorized based on the utilization of the museum space, and we examined the motivation for visiting the museum that appeared in each topic. First, the three types of museum space utilization that appeared on social media were "exploring around the museum," "using the museum," and "viewing exhibitions. 'Exploring around the museum' refers to the use of space that is utilized while visiting the museum but is not directly related to the museum or exhibition. "Using the museum" is a topic that shows information about the museum but not about the artwork. "Visiting an exhibition" is a topic with a direct reference to an artwork or artist. The most common use of the museum space is browsing around the museum, followed by viewing exhibitions and using the museum. While museum visitors enjoyed the space to view artworks, they also had a variety of experiences in spaces outside the museum. Therefore, it is necessary to develop spaces around museums in conjunction with museums. Second, the motivations for visiting museums on social media were 'cognitive motivation', 'cultural heritage experience', 'leisure motivation', 'affinity motivation', and 'aesthetic motivation'. 'Cognitive motivation' is visiting museums to fulfill personal intellectual needs or to educate children. Cultural heritage experience motives are visits to museums to experience the cultural heritage of the museum or its surroundings. Leisure motives are visits to museums to improve quality of life and escape from the daily grind. Affinity motives are visits to museums with family and friends. Aesthetic motivation: Visiting museums for an aesthetic experience. Aesthetic and leisure motivations are more prevalent than other motivations at 63% and 48%, respectively. Aesthetic motivation was strongly related to exhibit viewing, while leisure motivation was found across all museum space utilization. Therefore, good exhibits, relaxation, and escapism were important to museum visitors. Based on the combination of museum space utilization and motivations for visiting museums, it is necessary to provide information about museums and works, create cultural districts connected to the cultural heritage around museums, provide space for leisure, and provide good exhibitions to attract visitors.
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