본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 협동적 신체활동이 유아의 또래수용과 대인문제해결력에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1) 협동적 신체활동이 유아의 또래수용에 미치는 영향은 어떠한가?
2) 협동적 신체활동이 유아의 대인문제해결력에 미치는 영향은 어떠한가? 2)-1. 협동적 신체활동이 유아의 대안적 해결사고에 미치는 영향은 어떠한가? 2)-2. 협동적 신체활동이 유아의 결과예측사고에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구방법은 다음과 같다. 연구대상은 군산시에 소재 O 유치원에 재원 중인 만 5세 42명을 선정하였으며, 한 학급 유아 21명을 실험집단으로, 다른 학급 유아 21명을 비실험집단으로 배정하였다. 실험집단 유아들은 협동적 신체활동에 참여하였으며 통제집단 유아들은 같은 기간 동안 개별적 교육활동에 참여하였다. 본 연구에서의 유아 또래 수용도는 Agard와 Harrison(1978)의 “How I Feel Toward Others(HIFTO)”를 Asher, Singleton, Tinsley와 Hymel(1979)이 취학 전 아동에게 맞도록 수정한 또래평정척도를 사용하여 측정하였다. 대인문제해결력 검사는 Spivack과 Shure(1974)의 Preschool Interpersonal Problem ...
본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 협동적 신체활동이 유아의 또래수용과 대인문제해결력에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1) 협동적 신체활동이 유아의 또래수용에 미치는 영향은 어떠한가?
2) 협동적 신체활동이 유아의 대인문제해결력에 미치는 영향은 어떠한가? 2)-1. 협동적 신체활동이 유아의 대안적 해결사고에 미치는 영향은 어떠한가? 2)-2. 협동적 신체활동이 유아의 결과예측사고에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구방법은 다음과 같다. 연구대상은 군산시에 소재 O 유치원에 재원 중인 만 5세 42명을 선정하였으며, 한 학급 유아 21명을 실험집단으로, 다른 학급 유아 21명을 비실험집단으로 배정하였다. 실험집단 유아들은 협동적 신체활동에 참여하였으며 통제집단 유아들은 같은 기간 동안 개별적 교육활동에 참여하였다. 본 연구에서의 유아 또래 수용도는 Agard와 Harrison(1978)의 “How I Feel Toward Others(HIFTO)”를 Asher, Singleton, Tinsley와 Hymel(1979)이 취학 전 아동에게 맞도록 수정한 또래평정척도를 사용하여 측정하였다. 대인문제해결력 검사는 Spivack과 Shure(1974)의 Preschool Interpersonal Problem Solving(PIPS)를 번안하여 사용한 손승희(2001)의 연구를 참고하여 신체적 협동활동에서 발생되는 문제에 대해 유아가 어떤 해결방안을 생각하는지를 알아보기 위하여 본 연구자가 문제 상황을 제작하여 사용하였다. 또래 수용도와 대안적 해결 사고, 결과 예측하고 수준이 실험집단과 통제집단에서 유의하게 변화하였는지 확인하기 위해 대응 표본 t-검정(Paired sample t-test)을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 협동적 신체활동을 실시한 실험집단이 개별적 교육 활동에 참여한 통제집단보다 또래 수용의 점수가 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 협동적 신체활동을 실시한 실험집단이 개별적 교육 활동에 참여한 통제집단보다 대인 문제 해결력이 유의미하게 높은 것으로 나타났다.
본 연구를 통하여 협동적 신체활동으로 일상생활에서 일어날 수 있는 대인 간 문제상황에 대처해 유아들이 자기 생각을 표현하고 타인의 상황을 이해하며, 문제를 해결하는 데 도움이 된다는 것을 알 수 있었다. 따라서 협동적 신체활동을 교육 현장에서 적극적으로 활용한다면 유아의 또래 수용과 대인 문제 해결력을 더욱 효과적으로 증진할 수 있을 것이다.
본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 협동적 신체활동이 유아의 또래수용과 대인문제해결력에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1) 협동적 신체활동이 유아의 또래수용에 미치는 영향은 어떠한가?
2) 협동적 신체활동이 유아의 대인문제해결력에 미치는 영향은 어떠한가? 2)-1. 협동적 신체활동이 유아의 대안적 해결사고에 미치는 영향은 어떠한가? 2)-2. 협동적 신체활동이 유아의 결과예측사고에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구방법은 다음과 같다. 연구대상은 군산시에 소재 O 유치원에 재원 중인 만 5세 42명을 선정하였으며, 한 학급 유아 21명을 실험집단으로, 다른 학급 유아 21명을 비실험집단으로 배정하였다. 실험집단 유아들은 협동적 신체활동에 참여하였으며 통제집단 유아들은 같은 기간 동안 개별적 교육활동에 참여하였다. 본 연구에서의 유아 또래 수용도는 Agard와 Harrison(1978)의 “How I Feel Toward Others(HIFTO)”를 Asher, Singleton, Tinsley와 Hymel(1979)이 취학 전 아동에게 맞도록 수정한 또래평정척도를 사용하여 측정하였다. 대인문제해결력 검사는 Spivack과 Shure(1974)의 Preschool Interpersonal Problem Solving(PIPS)를 번안하여 사용한 손승희(2001)의 연구를 참고하여 신체적 협동활동에서 발생되는 문제에 대해 유아가 어떤 해결방안을 생각하는지를 알아보기 위하여 본 연구자가 문제 상황을 제작하여 사용하였다. 또래 수용도와 대안적 해결 사고, 결과 예측하고 수준이 실험집단과 통제집단에서 유의하게 변화하였는지 확인하기 위해 대응 표본 t-검정(Paired sample t-test)을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 협동적 신체활동을 실시한 실험집단이 개별적 교육 활동에 참여한 통제집단보다 또래 수용의 점수가 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 협동적 신체활동을 실시한 실험집단이 개별적 교육 활동에 참여한 통제집단보다 대인 문제 해결력이 유의미하게 높은 것으로 나타났다.
본 연구를 통하여 협동적 신체활동으로 일상생활에서 일어날 수 있는 대인 간 문제상황에 대처해 유아들이 자기 생각을 표현하고 타인의 상황을 이해하며, 문제를 해결하는 데 도움이 된다는 것을 알 수 있었다. 따라서 협동적 신체활동을 교육 현장에서 적극적으로 활용한다면 유아의 또래 수용과 대인 문제 해결력을 더욱 효과적으로 증진할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to investigate the effects of cooperative physical activities on the peer acceptance and interpersonal problem-solving skills of five-year-old children. For this purpose, the study set the following research questions:
1) What kind of effect do cooperative physi...
The purpose of this study is to investigate the effects of cooperative physical activities on the peer acceptance and interpersonal problem-solving skills of five-year-old children. For this purpose, the study set the following research questions:
1) What kind of effect do cooperative physical activities have on young children's peer acceptance? 2) What kind of effect do cooperative physical activities have on young children's interpersonal problem-solving skills? 2)-1. What kind of effect do cooperative physical activities have on young children's alternative solution thinking? 2)-2. What kind of effect do cooperative physical activities have on young children's outcome prediction thinking?
The methodology was as follows: The subjects include 42 five-year-olds attending O Kindergarten in Gunsan City. Of them, 21 young children from a class were allocated to the experiment group, and another 21 from another class to the non-experiment group. The young children of the experiment group participated in cooperative physical activities while those of the comparison group did in individual educational activities during the same period. In the study, young children's peer acceptance was measured with "How I Feel Toward Others(HIFTO)” developed by Agard and Harrison(1978) and revised for pre-school children by Asher, Singleton, Tinsley and Hymel(1979).
Interpersonal problem-solving skills were examined with a set of problematic situation pictures revised and devised by the investigator to see what solutions young children would come up with for problems occurring in physical cooperative activities based on Son Seung-hee(2001) that translated and used the Preschool Interpersonal Problem Solving (PIPS) scale by Spivack and Shure (1974).
A paired-sample t-test was conducted to examine whether there were significant changes to the level of peer acceptance, alternative solution thinking, and outcome prediction thinking in the experiment and control group.
The findings were summarized as follows: First, the experiment group that participated in cooperative physical activities scored statistically significantly higher points in peer acceptance than the control group that participated in individual educational activities. And secondly, the experiment group that participated in cooperative physical activities showed significantly higher interpersonal problem-solving skills than the control group that participated in individual educational activities.
These findings demonstrate that cooperative physical activities are helpful for young children to express their thoughts, understand others' positions, and solve problems in reacting to interpersonal problem situations that can happen in daily life. If cooperative physical activities are put into active use in the field of education, they will be able to promote young children's peer acceptance and interpersonal problem-solving skills more effectively.
The purpose of this study is to investigate the effects of cooperative physical activities on the peer acceptance and interpersonal problem-solving skills of five-year-old children. For this purpose, the study set the following research questions:
1) What kind of effect do cooperative physical activities have on young children's peer acceptance? 2) What kind of effect do cooperative physical activities have on young children's interpersonal problem-solving skills? 2)-1. What kind of effect do cooperative physical activities have on young children's alternative solution thinking? 2)-2. What kind of effect do cooperative physical activities have on young children's outcome prediction thinking?
The methodology was as follows: The subjects include 42 five-year-olds attending O Kindergarten in Gunsan City. Of them, 21 young children from a class were allocated to the experiment group, and another 21 from another class to the non-experiment group. The young children of the experiment group participated in cooperative physical activities while those of the comparison group did in individual educational activities during the same period. In the study, young children's peer acceptance was measured with "How I Feel Toward Others(HIFTO)” developed by Agard and Harrison(1978) and revised for pre-school children by Asher, Singleton, Tinsley and Hymel(1979).
Interpersonal problem-solving skills were examined with a set of problematic situation pictures revised and devised by the investigator to see what solutions young children would come up with for problems occurring in physical cooperative activities based on Son Seung-hee(2001) that translated and used the Preschool Interpersonal Problem Solving (PIPS) scale by Spivack and Shure (1974).
A paired-sample t-test was conducted to examine whether there were significant changes to the level of peer acceptance, alternative solution thinking, and outcome prediction thinking in the experiment and control group.
The findings were summarized as follows: First, the experiment group that participated in cooperative physical activities scored statistically significantly higher points in peer acceptance than the control group that participated in individual educational activities. And secondly, the experiment group that participated in cooperative physical activities showed significantly higher interpersonal problem-solving skills than the control group that participated in individual educational activities.
These findings demonstrate that cooperative physical activities are helpful for young children to express their thoughts, understand others' positions, and solve problems in reacting to interpersonal problem situations that can happen in daily life. If cooperative physical activities are put into active use in the field of education, they will be able to promote young children's peer acceptance and interpersonal problem-solving skills more effectively.
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