“국제 중국어 교육”이라는 개념이 도입된 것은 2019년 ‘국제 중국어 교육 대회’이다. 국제 중국어 교육은 재중국 유학생, 해외 현지인 그리고 화교와 화인을 대상으로 하는 대외중국어 교육을 범칭한다. 교육과정에 있어서는 정규교육과정과 비정규교육과정을 포괄한다. 교육내용에 있어 서는 구어와 서면어 교육을 포함하며, 국제적인 중국어 교육과 중국문화 의 전파 업무도 포함하고 있다. 본 논문은 오응휘와 최희량의 연구에 기초하여 연구분야를 다음과 같 이 6개 부분으로 나눈다. 1. 국제정치 · 경제가 중국어 교육에 미치는 영 향 2. 국제 중국어 교육의 이론체계 연구 3. 국제 중국어 교육의 표준과 등급 제정 4. 국가별 국제 중국어 교육 연구 5. 국제 중국어 교육을 대상 으로 하는 한자 연구 6. 개별 국가 연구 등이다. 연구방법론으로는 오응 휘의 연구성과인 1. 문제본위연구법 2. 전세계시야비교법 3. 전체시스템 ...
“국제 중국어 교육”이라는 개념이 도입된 것은 2019년 ‘국제 중국어 교육 대회’이다. 국제 중국어 교육은 재중국 유학생, 해외 현지인 그리고 화교와 화인을 대상으로 하는 대외중국어 교육을 범칭한다. 교육과정에 있어서는 정규교육과정과 비정규교육과정을 포괄한다. 교육내용에 있어 서는 구어와 서면어 교육을 포함하며, 국제적인 중국어 교육과 중국문화 의 전파 업무도 포함하고 있다. 본 논문은 오응휘와 최희량의 연구에 기초하여 연구분야를 다음과 같 이 6개 부분으로 나눈다. 1. 국제정치 · 경제가 중국어 교육에 미치는 영 향 2. 국제 중국어 교육의 이론체계 연구 3. 국제 중국어 교육의 표준과 등급 제정 4. 국가별 국제 중국어 교육 연구 5. 국제 중국어 교육을 대상 으로 하는 한자 연구 6. 개별 국가 연구 등이다. 연구방법론으로는 오응 휘의 연구성과인 1. 문제본위연구법 2. 전세계시야비교법 3. 전체시스템 분석법 4. 빅데이터에 기반한 수량화 연구법을 사용한다. 한국의 중국어 교육은 국제 중국어 교육 이론체계 구축의 주요한 부 분이다. 한국 중국어 교육의 특징은 고등교육과정이 성숙되어 있다는 점 이다. 2020년부터 2023년까지 한국 대학의 주요 외국어학과 재학생 수와 중국어학과의 학위과정별 학생 수를 집계한 결과 중국어 관련학과가 영 어 관련학과에 이어 근소한 차이의 2위를 점유하고 있다. 1992년 한중 수교 이후 다양한 한중협력프로젝트는 중국어 교육의 발전을 촉진시켰으 며 공자아카데미는 한국의 상황에 맞게 현지화되고 있다. 중국어교사 자 원봉사자프로그램과 CPIK 프로그램은 풍부한 교육자원을 제공하고 있으 며 HSK는 중국어 수준을 평가하는 중요한 자료로 활용되고 있다. 한국 한자 교육의 상황은 한자 사용의 오랜 역사, 시대별 한자 사용 정책의 변화와 깊은 연관성을 지니며 발전하였다. 한국 한자 교육은 초 등교육기관, 중등교육기관, 고등교육기관 외에도 다양한 형태의 사교육시 장에서도 진행되고 있다. 중산대학교에서 개발한 “유학생 중간문자 데이터베이스”는 한국 학생 들의 한자 쓰기 오류에 관한 데이터를 분명하게 보여준다. 이 데이터베 이스는 중산대학교 국제 중국어 대학과 중문과에 재학중인 유학생들의 한자 쓰기 오류사례를 중심으로 구성되어 있다. 학생들의 중국어 수준은 초 · 중 · 고급 단계를 모두 포괄하지만 초급 수준의 데이터는 상대적으 로 적고 오류사례의 분석은 주로 중 · 고급 단계의 학생을 중심으로 이 루어졌다. 이 데이터베이스를 통해 보면 한국 학생들의 한자 쓰기 오류 에 대한 유형은 필획, 부건, 정자, 이체자와 기타의 오류 유형으로 나눌 수 있다. 오류의 원인은 외적 요인과 내적 요인으로 구분된다. 외적 요인 으로는 모국어의 영향과 영어의 영향이 가장 큰 것으로 나타난다. 내적 요인으로는 한자 자체적 요소와 학습자의 요소로 나뉜다. 한자 자체 요 소로는 한중 한자의 형태, 소리, 의미 비교를 통해 오류의 원인을 분석하 고, 학습자의 요인으로는 인지적 요인, 심리적 요인, 학습 전략 등을 통 해 진단한다. 한자 자체에 기초한 한자 교육 방법 연구는 학계의 핵심적인 관심 분 야이다. 한국의 한자 교육 연구는 한국 내 한자 교육과 재중국 한자 교 육 부분으로 나누어 볼 수 있다. 한자 교육에서의 한자 자체의 활용은 한자 형체 교육과 한자 구조 교육으로 나눈다. 한국 학생을 대상으로 하 는 한자 교육은 기억에 기초한 쓰기 교육과 기본 사유 방식에 기반한 교 육이 주류를 형성하고 있다. 향후 제2언어 습득 이론, 발견 학습 및 교육 이론, 한자의 ‘3차원 속성’이론, ‘한자 가공’ 이론, ‘문자 본위’이론 등 다 양한 한자 교육 방법이 참신한 교수법의 근거를 제공할 수 있다. 예를 들면, 게임 교수법, 구결 교수법, 부분 교수법, 대비 교수법 등이 활용될 수 있다. 한자 문화 교육도 한국 학생들을 위한 한자 교육 방법중의 하 나이다. 물론, 효과적인 한자 교육에 도달하기 위해서는 준비된 교사, 학 습자의 눈높이에 맞게 꾸며진 교재 그리고 참신한 교수법이 핵심이다. 중심어 :국제중국어교육, 한국한자교육, 한자데이터베이스, 한자자체, 교 수법
“국제 중국어 교육”이라는 개념이 도입된 것은 2019년 ‘국제 중국어 교육 대회’이다. 국제 중국어 교육은 재중국 유학생, 해외 현지인 그리고 화교와 화인을 대상으로 하는 대외중국어 교육을 범칭한다. 교육과정에 있어서는 정규교육과정과 비정규교육과정을 포괄한다. 교육내용에 있어 서는 구어와 서면어 교육을 포함하며, 국제적인 중국어 교육과 중국문화 의 전파 업무도 포함하고 있다. 본 논문은 오응휘와 최희량의 연구에 기초하여 연구분야를 다음과 같 이 6개 부분으로 나눈다. 1. 국제정치 · 경제가 중국어 교육에 미치는 영 향 2. 국제 중국어 교육의 이론체계 연구 3. 국제 중국어 교육의 표준과 등급 제정 4. 국가별 국제 중국어 교육 연구 5. 국제 중국어 교육을 대상 으로 하는 한자 연구 6. 개별 국가 연구 등이다. 연구방법론으로는 오응 휘의 연구성과인 1. 문제본위연구법 2. 전세계시야비교법 3. 전체시스템 분석법 4. 빅데이터에 기반한 수량화 연구법을 사용한다. 한국의 중국어 교육은 국제 중국어 교육 이론체계 구축의 주요한 부 분이다. 한국 중국어 교육의 특징은 고등교육과정이 성숙되어 있다는 점 이다. 2020년부터 2023년까지 한국 대학의 주요 외국어학과 재학생 수와 중국어학과의 학위과정별 학생 수를 집계한 결과 중국어 관련학과가 영 어 관련학과에 이어 근소한 차이의 2위를 점유하고 있다. 1992년 한중 수교 이후 다양한 한중협력프로젝트는 중국어 교육의 발전을 촉진시켰으 며 공자아카데미는 한국의 상황에 맞게 현지화되고 있다. 중국어교사 자 원봉사자프로그램과 CPIK 프로그램은 풍부한 교육자원을 제공하고 있으 며 HSK는 중국어 수준을 평가하는 중요한 자료로 활용되고 있다. 한국 한자 교육의 상황은 한자 사용의 오랜 역사, 시대별 한자 사용 정책의 변화와 깊은 연관성을 지니며 발전하였다. 한국 한자 교육은 초 등교육기관, 중등교육기관, 고등교육기관 외에도 다양한 형태의 사교육시 장에서도 진행되고 있다. 중산대학교에서 개발한 “유학생 중간문자 데이터베이스”는 한국 학생 들의 한자 쓰기 오류에 관한 데이터를 분명하게 보여준다. 이 데이터베 이스는 중산대학교 국제 중국어 대학과 중문과에 재학중인 유학생들의 한자 쓰기 오류사례를 중심으로 구성되어 있다. 학생들의 중국어 수준은 초 · 중 · 고급 단계를 모두 포괄하지만 초급 수준의 데이터는 상대적으 로 적고 오류사례의 분석은 주로 중 · 고급 단계의 학생을 중심으로 이 루어졌다. 이 데이터베이스를 통해 보면 한국 학생들의 한자 쓰기 오류 에 대한 유형은 필획, 부건, 정자, 이체자와 기타의 오류 유형으로 나눌 수 있다. 오류의 원인은 외적 요인과 내적 요인으로 구분된다. 외적 요인 으로는 모국어의 영향과 영어의 영향이 가장 큰 것으로 나타난다. 내적 요인으로는 한자 자체적 요소와 학습자의 요소로 나뉜다. 한자 자체 요 소로는 한중 한자의 형태, 소리, 의미 비교를 통해 오류의 원인을 분석하 고, 학습자의 요인으로는 인지적 요인, 심리적 요인, 학습 전략 등을 통 해 진단한다. 한자 자체에 기초한 한자 교육 방법 연구는 학계의 핵심적인 관심 분 야이다. 한국의 한자 교육 연구는 한국 내 한자 교육과 재중국 한자 교 육 부분으로 나누어 볼 수 있다. 한자 교육에서의 한자 자체의 활용은 한자 형체 교육과 한자 구조 교육으로 나눈다. 한국 학생을 대상으로 하 는 한자 교육은 기억에 기초한 쓰기 교육과 기본 사유 방식에 기반한 교 육이 주류를 형성하고 있다. 향후 제2언어 습득 이론, 발견 학습 및 교육 이론, 한자의 ‘3차원 속성’이론, ‘한자 가공’ 이론, ‘문자 본위’이론 등 다 양한 한자 교육 방법이 참신한 교수법의 근거를 제공할 수 있다. 예를 들면, 게임 교수법, 구결 교수법, 부분 교수법, 대비 교수법 등이 활용될 수 있다. 한자 문화 교육도 한국 학생들을 위한 한자 교육 방법중의 하 나이다. 물론, 효과적인 한자 교육에 도달하기 위해서는 준비된 교사, 학 습자의 눈높이에 맞게 꾸며진 교재 그리고 참신한 교수법이 핵심이다. 중심어 :국제중국어교육, 한국한자교육, 한자데이터베이스, 한자자체, 교 수법
International Chinese Language Education (ICHLE) is both a career and a subject, which is Chinese language teaching and Chinese language education for international students, foreign residents and overseas Chinese, formed with academic education and non-academic training, included both oral and writ...
International Chinese Language Education (ICHLE) is both a career and a subject, which is Chinese language teaching and Chinese language education for international students, foreign residents and overseas Chinese, formed with academic education and non-academic training, included both oral and written Chinese language teaching,shouldering the responsibility for the dissemination and inheritance of the Chinese language in the world. In this paper, the research field of international Chinese language education is divided into international politics and the impact of economy on Chinese language education, the research on the theoretical system of the discipline of international Chinese language education, the research on the formulation and nationalization of the International Chinese Language Education Standards and Levels, the research on the language ontology for international Chinese language education, the research on the teaching of Chinese characters for international Chinese language education, the research on the teaching of Chinese characters in the regional countries, and the research methodology for international Chinese language education is divided into Problem-based research method, global perspective comparison method, overall system analysis method and quantitative research method based on big data. Chinese language education in Korea is part of the research on the theoretical system construction of international Chinese language education and an important part of the research on the theoretical construction of regional/country/language-specific Chinese language education characteristics. Higher education in Korea's national education system is well developed, followed by basic education. The Confucius Institutes in the China-Korea cooperation projects provide for the development of localized and distinctive Chinese language education, the Chinese Teacher Volunteer Program and the CPIK Program provide teacher resources, and the HSK has become an important credential for measuring learners' Chinese language proficiency. Chinese character education in Korea includes Chinese character education in Korean primary schools, secondary schools and universities. Chinese character education in Korean primary schools is mainly provided by out-of-school training institutions, Chinese character education in secondary schools is included in the subject of life education, and Chinese character education in Korean universities appears in the form of teaching and learning classes, which prepare students for entrance exams, employment, and practical work. The “Korean Chinese Character Proficiency Test” evaluates the ability of candidates to use Chinese Character(including simplified characters) in their daily lives, work, and studies, and has the potential to spread to countries in the Chinese Character Cultural Circle as it facilitates Korean learners' understanding of the Korean language and stimulates their interest in learning Chinese Character. The most urgent problems in Korean Chinese Character education are the standardization of glyphs and the development of a list of characters to be used in the teaching of Korean Chinese Character. Zhongshan University's “International Students' Full-time Intermediary Character Database” emphasizes the authenticity, naturalness, and full-time nature of the corpus, and labels the types of Chinese character writing errors and reasons for the errors, and Corder's theory of bias analysis provides a theoretical basis for the study of Korean students' Chinese character writing errors, which are classified into the types of mistakes, errors, irregularities, and errors. The types of Korean students' Chinese character writing errors were classified into wrong characters, irregular character errors, and other errors, and the causes of errors were classified into external and internal factors, with the external factors being influenced by the mother tongue and English as a second foreign language, and the internal factors being classified into the Chinese character's own factors and the learner's factors. The fundamental purpose of both Chinese Character research and Chinese Character teaching is to enable students to recognize and master Chinese Character. Research on teaching Chinese characters to Korean students is divided into research on teaching Chinese characters locally and teaching Chinese characters in China. The teaching of Chinese characters is based on the teaching of form and structure, and follows the principles and ideas of teaching literacy and writing. The teaching methodology is based on the three aspects of Chinese character shape, meaning and culture, and is based on the identification method, the recall and mimeograph method, the character family literacy method and the charades method. The “Three Teachings” is a key issue for research in the discipline of international Chinese education in the context of international promotion of Chinese language, which includes the issues of teachers, teaching materials, and pedagogical methods, and the teaching of Chinese characters to Korean students should be based on the “Three Teachings” to provide rationalized teaching suggestions.
International Chinese Language Education (ICHLE) is both a career and a subject, which is Chinese language teaching and Chinese language education for international students, foreign residents and overseas Chinese, formed with academic education and non-academic training, included both oral and written Chinese language teaching,shouldering the responsibility for the dissemination and inheritance of the Chinese language in the world. In this paper, the research field of international Chinese language education is divided into international politics and the impact of economy on Chinese language education, the research on the theoretical system of the discipline of international Chinese language education, the research on the formulation and nationalization of the International Chinese Language Education Standards and Levels, the research on the language ontology for international Chinese language education, the research on the teaching of Chinese characters for international Chinese language education, the research on the teaching of Chinese characters in the regional countries, and the research methodology for international Chinese language education is divided into Problem-based research method, global perspective comparison method, overall system analysis method and quantitative research method based on big data. Chinese language education in Korea is part of the research on the theoretical system construction of international Chinese language education and an important part of the research on the theoretical construction of regional/country/language-specific Chinese language education characteristics. Higher education in Korea's national education system is well developed, followed by basic education. The Confucius Institutes in the China-Korea cooperation projects provide for the development of localized and distinctive Chinese language education, the Chinese Teacher Volunteer Program and the CPIK Program provide teacher resources, and the HSK has become an important credential for measuring learners' Chinese language proficiency. Chinese character education in Korea includes Chinese character education in Korean primary schools, secondary schools and universities. Chinese character education in Korean primary schools is mainly provided by out-of-school training institutions, Chinese character education in secondary schools is included in the subject of life education, and Chinese character education in Korean universities appears in the form of teaching and learning classes, which prepare students for entrance exams, employment, and practical work. The “Korean Chinese Character Proficiency Test” evaluates the ability of candidates to use Chinese Character(including simplified characters) in their daily lives, work, and studies, and has the potential to spread to countries in the Chinese Character Cultural Circle as it facilitates Korean learners' understanding of the Korean language and stimulates their interest in learning Chinese Character. The most urgent problems in Korean Chinese Character education are the standardization of glyphs and the development of a list of characters to be used in the teaching of Korean Chinese Character. Zhongshan University's “International Students' Full-time Intermediary Character Database” emphasizes the authenticity, naturalness, and full-time nature of the corpus, and labels the types of Chinese character writing errors and reasons for the errors, and Corder's theory of bias analysis provides a theoretical basis for the study of Korean students' Chinese character writing errors, which are classified into the types of mistakes, errors, irregularities, and errors. The types of Korean students' Chinese character writing errors were classified into wrong characters, irregular character errors, and other errors, and the causes of errors were classified into external and internal factors, with the external factors being influenced by the mother tongue and English as a second foreign language, and the internal factors being classified into the Chinese character's own factors and the learner's factors. The fundamental purpose of both Chinese Character research and Chinese Character teaching is to enable students to recognize and master Chinese Character. Research on teaching Chinese characters to Korean students is divided into research on teaching Chinese characters locally and teaching Chinese characters in China. The teaching of Chinese characters is based on the teaching of form and structure, and follows the principles and ideas of teaching literacy and writing. The teaching methodology is based on the three aspects of Chinese character shape, meaning and culture, and is based on the identification method, the recall and mimeograph method, the character family literacy method and the charades method. The “Three Teachings” is a key issue for research in the discipline of international Chinese education in the context of international promotion of Chinese language, which includes the issues of teachers, teaching materials, and pedagogical methods, and the teaching of Chinese characters to Korean students should be based on the “Three Teachings” to provide rationalized teaching suggestions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.