스크린골프의 서비스 가치, 심리적 반응, 고객만족, 재방문 의도의 관계 The relationship among the service value of screen golf, psychological responses, customer satisfaction, and intention to revisit원문보기
골프산업의 활성화와 골프인구 증가로 스크린골프도 성장하고 있다. 스크린골프가 확산되면서 골프에 대한 진입 장벽을 낮추어 주었으며, 골프는 누구나 합리적인 가격으로 장소에 구애받지 않고 즐길 수 있는 스포츠로 대중화 되었다. 하지만 스크린골프는 가상공간에 만들어 놓은 환경으로 실제와는 다른 결과가 나타나며 기대에 부응하지 못하거나 과도한 스크린골프장 개장으로 인한 경쟁심화로 차별화된 고객서비스 제공이 아쉬운 부분이다. 서비스 차원에서 스크린골프를 이용하는 고객들에게 다양한 서비스와 재미, 즐거움을 줄 수 있는 서비스 가치를 실현을 위해 고민해야 할 필요가 있다. 본 연구의 목적은 스크린골프 이용 과정에서 발생되는 서비스 가치를 심리적 반응을 통해 형성된 고객만족이 재방문 의도에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 본 연구의 모형은 서비스 가치, 심리적 반응, 고객만족, 재방문 의도로 구성되었으며 이와 관련된 총 32문항으로 구성되어 있는 설문지를 측정도구로 사용하였다. 본 연구 수행을 위해 대한민국 19세 이상의 성인을 대상으로 편의표본추출법을 사용하여 온라인 설문으로 진행하였으며 총 313부가 최종 분석에 사용되었다. 자료의 분석은 Window ...
골프산업의 활성화와 골프인구 증가로 스크린골프도 성장하고 있다. 스크린골프가 확산되면서 골프에 대한 진입 장벽을 낮추어 주었으며, 골프는 누구나 합리적인 가격으로 장소에 구애받지 않고 즐길 수 있는 스포츠로 대중화 되었다. 하지만 스크린골프는 가상공간에 만들어 놓은 환경으로 실제와는 다른 결과가 나타나며 기대에 부응하지 못하거나 과도한 스크린골프장 개장으로 인한 경쟁심화로 차별화된 고객서비스 제공이 아쉬운 부분이다. 서비스 차원에서 스크린골프를 이용하는 고객들에게 다양한 서비스와 재미, 즐거움을 줄 수 있는 서비스 가치를 실현을 위해 고민해야 할 필요가 있다. 본 연구의 목적은 스크린골프 이용 과정에서 발생되는 서비스 가치를 심리적 반응을 통해 형성된 고객만족이 재방문 의도에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 본 연구의 모형은 서비스 가치, 심리적 반응, 고객만족, 재방문 의도로 구성되었으며 이와 관련된 총 32문항으로 구성되어 있는 설문지를 측정도구로 사용하였다. 본 연구 수행을 위해 대한민국 19세 이상의 성인을 대상으로 편의표본추출법을 사용하여 온라인 설문으로 진행하였으며 총 313부가 최종 분석에 사용되었다. 자료의 분석은 Window SPSS 18.0과 Amos 20.0 통계프로그램을 이용하여 빈도분석, 확인적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관분석, 차이분석, 정규성 검증, 경로분석, 구조방정식모델 분석을 실시하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 진행된 위의 과정을 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 스크린골프 화폐적 가치는 인지적 반응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 스크린골프 화폐적 가치는 감정적 반응에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 인지적 반응은 고객만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 스크린골프장을 이용하는 고객의 인원을 더욱 확대시키고 지속적으로 이용할 수 있도록 하기 위해서 이용자들의 특성을 고려한 맞춤형 서비스 전략을 개발해야 함을 시사하고 있다.
골프산업의 활성화와 골프인구 증가로 스크린골프도 성장하고 있다. 스크린골프가 확산되면서 골프에 대한 진입 장벽을 낮추어 주었으며, 골프는 누구나 합리적인 가격으로 장소에 구애받지 않고 즐길 수 있는 스포츠로 대중화 되었다. 하지만 스크린골프는 가상공간에 만들어 놓은 환경으로 실제와는 다른 결과가 나타나며 기대에 부응하지 못하거나 과도한 스크린골프장 개장으로 인한 경쟁심화로 차별화된 고객서비스 제공이 아쉬운 부분이다. 서비스 차원에서 스크린골프를 이용하는 고객들에게 다양한 서비스와 재미, 즐거움을 줄 수 있는 서비스 가치를 실현을 위해 고민해야 할 필요가 있다. 본 연구의 목적은 스크린골프 이용 과정에서 발생되는 서비스 가치를 심리적 반응을 통해 형성된 고객만족이 재방문 의도에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 본 연구의 모형은 서비스 가치, 심리적 반응, 고객만족, 재방문 의도로 구성되었으며 이와 관련된 총 32문항으로 구성되어 있는 설문지를 측정도구로 사용하였다. 본 연구 수행을 위해 대한민국 19세 이상의 성인을 대상으로 편의표본추출법을 사용하여 온라인 설문으로 진행하였으며 총 313부가 최종 분석에 사용되었다. 자료의 분석은 Window SPSS 18.0과 Amos 20.0 통계프로그램을 이용하여 빈도분석, 확인적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관분석, 차이분석, 정규성 검증, 경로분석, 구조방정식모델 분석을 실시하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 진행된 위의 과정을 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 스크린골프 화폐적 가치는 인지적 반응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 스크린골프 화폐적 가치는 감정적 반응에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 인지적 반응은 고객만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 스크린골프장을 이용하는 고객의 인원을 더욱 확대시키고 지속적으로 이용할 수 있도록 하기 위해서 이용자들의 특성을 고려한 맞춤형 서비스 전략을 개발해야 함을 시사하고 있다.
Screen golf is also growing due to the revitalization of the golf industry and the increase in the golf population. With the spread of screen golf, barriers to entry into golf have been lowered, and golf has become a popular sport that anyone can enjoy regardless of location at reasonable prices. Ho...
Screen golf is also growing due to the revitalization of the golf industry and the increase in the golf population. With the spread of screen golf, barriers to entry into golf have been lowered, and golf has become a popular sport that anyone can enjoy regardless of location at reasonable prices. However, screen golf is a virtual space with different results than the real world, and it is regrettable that differentiated customer service is provided due to intensifying competition due to failure to meet expectations or excessive screen golf opening. At the service level, it is necessary to consider the service value that can provide various services, fun, and enjoyment to customers who use screen golf. The purpose of this study is to examine how the perceived service value generated during the process of using screen golf influences customer satisfaction, formed through psychological responses, and subsequently affects intention to revisit. The model of this study consisted of service value, psychological response, customer satisfaction, and revisit intention, and a questionnaire consisting of a total of 32 questions related to this was used as a measurement tool. To conduct this study, an online questionnaire was conducted for adults over the age of 19 in Korea using convenience sampling, and a total of 313 copies were used for final analysis. For data analysis, frequency analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, difference analysis, normality verification, path analysis, and structural equation model analysis were performed using Windows SPSS 18.0 Ver. and Amos 20.0 Ver. statistical programs. The research methodology employed to achieve this goal yielded the following results: Firstly, the monetary value of screen golf was found to influence cognitive responses. Secondly, the monetary value of screen golf was observed to impact emotional responses. Thirdly, cognitive responses were shown to affect customer satisfaction. Based on these findings, it is indicated that in order to expand the number of customers using screen golf facilities and encourage continued utilization, it is essential to develop tailored service strategies that consider the characteristics of users. The insights obtained suggest the need for tailored service strategies considering the characteristics and preferences of individual customers, aiming to enhance their satisfaction and increase the likelihood of revisiting screen golf facilities.
Screen golf is also growing due to the revitalization of the golf industry and the increase in the golf population. With the spread of screen golf, barriers to entry into golf have been lowered, and golf has become a popular sport that anyone can enjoy regardless of location at reasonable prices. However, screen golf is a virtual space with different results than the real world, and it is regrettable that differentiated customer service is provided due to intensifying competition due to failure to meet expectations or excessive screen golf opening. At the service level, it is necessary to consider the service value that can provide various services, fun, and enjoyment to customers who use screen golf. The purpose of this study is to examine how the perceived service value generated during the process of using screen golf influences customer satisfaction, formed through psychological responses, and subsequently affects intention to revisit. The model of this study consisted of service value, psychological response, customer satisfaction, and revisit intention, and a questionnaire consisting of a total of 32 questions related to this was used as a measurement tool. To conduct this study, an online questionnaire was conducted for adults over the age of 19 in Korea using convenience sampling, and a total of 313 copies were used for final analysis. For data analysis, frequency analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, difference analysis, normality verification, path analysis, and structural equation model analysis were performed using Windows SPSS 18.0 Ver. and Amos 20.0 Ver. statistical programs. The research methodology employed to achieve this goal yielded the following results: Firstly, the monetary value of screen golf was found to influence cognitive responses. Secondly, the monetary value of screen golf was observed to impact emotional responses. Thirdly, cognitive responses were shown to affect customer satisfaction. Based on these findings, it is indicated that in order to expand the number of customers using screen golf facilities and encourage continued utilization, it is essential to develop tailored service strategies that consider the characteristics of users. The insights obtained suggest the need for tailored service strategies considering the characteristics and preferences of individual customers, aiming to enhance their satisfaction and increase the likelihood of revisiting screen golf facilities.
주제어
#스크린골프 서비스 가치 심리적 반응 고객만족 재방문 의도 Perceived service value customer satisfaction psychological responses intention to revisit
학위논문 정보
저자
최은영
학위수여기관
연세대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
스포츠응용산업학과 스포츠심리학
지도교수
윤용진
발행연도
2024
총페이지
viii, 80장
키워드
스크린골프 서비스 가치 심리적 반응 고객만족 재방문 의도 Perceived service value customer satisfaction psychological responses intention to revisit
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