중국 사람들의 생활여건이 점점 더 좋아짐에 따라 주민들의 소비개념도 변화하고 관광소비 경향과 참여적이고 체험적인 오락소비 수요가 크게 증가하여 테마파크 규모의 급속한 성장을 촉진했다. 또 코로나19 이후 대부분의 중국 내 테마파크 방문객 수가 감소했지만 중국 본토 최초의 디즈니 테마파크인 상하이 디즈니랜드는 상대적으로 좋은 결과를 얻었다. 그러나 상하이 디즈니랜드의 ...
중국 사람들의 생활여건이 점점 더 좋아짐에 따라 주민들의 소비개념도 변화하고 관광소비 경향과 참여적이고 체험적인 오락소비 수요가 크게 증가하여 테마파크 규모의 급속한 성장을 촉진했다. 또 코로나19 이후 대부분의 중국 내 테마파크 방문객 수가 감소했지만 중국 본토 최초의 디즈니 테마파크인 상하이 디즈니랜드는 상대적으로 좋은 결과를 얻었다. 그러나 상하이 디즈니랜드의 선택 속성에 대해 전통적인 IPA와 두 가지 수정된 IPA를 사용하여 비교 분석한 연구는 전례가 없다. 본 연구는 상하이 디즈니랜드를 중심으로 중국 내 테마파크의 문제점을 개선하기 위해 상하이 디즈니랜드를 방문한 관광객을 대상으로 설문조사를 실시했다. 이를 통해 상하이 디즈니랜드 선택 속성의 중요성과 만족도를 파악하고, 전통적 IPA와 2가지 수정된 IPA를 통해 얻은 결과를 바탕으로 관광객 만족도를 높이기 위한 효과적인 개선 방안과 학술적 시사점을 제시한다. 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구는 2023년 7월부터 8월까지 약 1개월 동안 상하이 디즈니랜드 정문에서 방문 경험이 있는 중국인 관광객을 대상으로 현장 조사를 실시했다. 총 394부의 설문지를 배부했으며, 불성실한 답변 41부을 제외한 353부의 자료를 실제 분석에 활용했다. 수집된 데이터를 분석하기 위해 SPSS25.0을 사용하여 빈도분석, 신뢰도분석 및 요인분석, 대응표본 t-검정, 회귀분석, 편상관분석, Martilla & James(1977)의 전통적 IPA, Vavra(1997)의 수정 IPA와 Deng(2007)의 수정 IPA를 수행하여 다음과 같은 분석 결과를 얻었다. 요인분석의 결과 추출된 총 42개의 측정항목을 '놀이시설', '가격', '이용편리성', '부대시설', '서비스', 기념품/음식', '접근성', '체험'등의 8개 요인으로 구분되었다. Martilla & James(1977)의 전통적인 IPA를 이용한 결과 제Ⅰ사분면에는 '놀이시설', '서비스', '기념품/음식', 제Ⅱ사분면에는 '접근성', '가격', 제Ⅲ사분면에는 '부대시설', '체험', 제Ⅳ사분면에는 '이용편리성'이 나타났다. Vavra(1997)의 수정된 IPA를 이용한 결과 제Ⅰ사분면에는'이용편리성', '기념품/음식', 제Ⅱ사분면에는 '부대시설', '접근성', 제Ⅲ사분면에는 '가격', '체험'이, 제Ⅳ사분면에는 '놀이시설', '서비스'가 나타났다. Deng(2007)의 수정된 IPA를 이용한 결과 제Ⅰ사분면에는 '접근성', '기념품/음식', 제Ⅱ사분면에는 '놀이시설', '가격', 제Ⅲ사분면에는 '서비스', '체험', 제Ⅳ사분면에는 '부대시설', '이용편리성'이 나타났다. 전통적 IPA와 2가지 수정된 IPA의 결과에 따라 속성별로 비교한 결과 총 6개 항목이 서로 동일하게 분류되었음을 확인할 수 있었다. 즉, 4개의 속성(놀이기구의 안전성, 놀이시설의 편안성, 무대공연, 신속하고 정확한 서비스)은 제Ⅰ사분면에, 1개의 속성(안내표지판)은 제Ⅲ사분면에, 1개의 속성(고객서비스센터)은 제Ⅳ사분면에 분포됐다. 요인별 비교 결과, 제Ⅰ사분면에 1개 항목(기념품/음식), 제Ⅲ사분면에 1개 항목 (체험')이 서로 공통적으로 분류되는 것으로 나타났다. 본 연구는 상하이 디즈니랜드에 대해 하나의 IPA만 사용할 뿐만 아니라 분석 결과의 타당성을 향상시키기 위해 기존 IPA와 두 가지 수정 IPA를 동시에 적용하여 결과를 비교 분석하는 데 큰 의미가 있다. 본 연구는 상하이 디즈니랜드를 방문하는 관광객의 만족도를 높이기 위해 중점적인 개선이 필요한 고객서비스센터에 대한 효율적인 운영방안과 개선방안을 제시했다는 점에서 의의가 있다.
중국 사람들의 생활여건이 점점 더 좋아짐에 따라 주민들의 소비개념도 변화하고 관광소비 경향과 참여적이고 체험적인 오락소비 수요가 크게 증가하여 테마파크 규모의 급속한 성장을 촉진했다. 또 코로나19 이후 대부분의 중국 내 테마파크 방문객 수가 감소했지만 중국 본토 최초의 디즈니 테마파크인 상하이 디즈니랜드는 상대적으로 좋은 결과를 얻었다. 그러나 상하이 디즈니랜드의 선택 속성에 대해 전통적인 IPA와 두 가지 수정된 IPA를 사용하여 비교 분석한 연구는 전례가 없다. 본 연구는 상하이 디즈니랜드를 중심으로 중국 내 테마파크의 문제점을 개선하기 위해 상하이 디즈니랜드를 방문한 관광객을 대상으로 설문조사를 실시했다. 이를 통해 상하이 디즈니랜드 선택 속성의 중요성과 만족도를 파악하고, 전통적 IPA와 2가지 수정된 IPA를 통해 얻은 결과를 바탕으로 관광객 만족도를 높이기 위한 효과적인 개선 방안과 학술적 시사점을 제시한다. 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구는 2023년 7월부터 8월까지 약 1개월 동안 상하이 디즈니랜드 정문에서 방문 경험이 있는 중국인 관광객을 대상으로 현장 조사를 실시했다. 총 394부의 설문지를 배부했으며, 불성실한 답변 41부을 제외한 353부의 자료를 실제 분석에 활용했다. 수집된 데이터를 분석하기 위해 SPSS25.0을 사용하여 빈도분석, 신뢰도분석 및 요인분석, 대응표본 t-검정, 회귀분석, 편상관분석, Martilla & James(1977)의 전통적 IPA, Vavra(1997)의 수정 IPA와 Deng(2007)의 수정 IPA를 수행하여 다음과 같은 분석 결과를 얻었다. 요인분석의 결과 추출된 총 42개의 측정항목을 '놀이시설', '가격', '이용편리성', '부대시설', '서비스', 기념품/음식', '접근성', '체험'등의 8개 요인으로 구분되었다. Martilla & James(1977)의 전통적인 IPA를 이용한 결과 제Ⅰ사분면에는 '놀이시설', '서비스', '기념품/음식', 제Ⅱ사분면에는 '접근성', '가격', 제Ⅲ사분면에는 '부대시설', '체험', 제Ⅳ사분면에는 '이용편리성'이 나타났다. Vavra(1997)의 수정된 IPA를 이용한 결과 제Ⅰ사분면에는'이용편리성', '기념품/음식', 제Ⅱ사분면에는 '부대시설', '접근성', 제Ⅲ사분면에는 '가격', '체험'이, 제Ⅳ사분면에는 '놀이시설', '서비스'가 나타났다. Deng(2007)의 수정된 IPA를 이용한 결과 제Ⅰ사분면에는 '접근성', '기념품/음식', 제Ⅱ사분면에는 '놀이시설', '가격', 제Ⅲ사분면에는 '서비스', '체험', 제Ⅳ사분면에는 '부대시설', '이용편리성'이 나타났다. 전통적 IPA와 2가지 수정된 IPA의 결과에 따라 속성별로 비교한 결과 총 6개 항목이 서로 동일하게 분류되었음을 확인할 수 있었다. 즉, 4개의 속성(놀이기구의 안전성, 놀이시설의 편안성, 무대공연, 신속하고 정확한 서비스)은 제Ⅰ사분면에, 1개의 속성(안내표지판)은 제Ⅲ사분면에, 1개의 속성(고객서비스센터)은 제Ⅳ사분면에 분포됐다. 요인별 비교 결과, 제Ⅰ사분면에 1개 항목(기념품/음식), 제Ⅲ사분면에 1개 항목 (체험')이 서로 공통적으로 분류되는 것으로 나타났다. 본 연구는 상하이 디즈니랜드에 대해 하나의 IPA만 사용할 뿐만 아니라 분석 결과의 타당성을 향상시키기 위해 기존 IPA와 두 가지 수정 IPA를 동시에 적용하여 결과를 비교 분석하는 데 큰 의미가 있다. 본 연구는 상하이 디즈니랜드를 방문하는 관광객의 만족도를 높이기 위해 중점적인 개선이 필요한 고객서비스센터에 대한 효율적인 운영방안과 개선방안을 제시했다는 점에서 의의가 있다.
As Chinese people's living conditions become better and better, their consumption concepts also changed, and tourism consumption trends and participatory and experiential entertainment consumption demand increased significantly, promoting the rapid growth of the theme park's size. In addition, the n...
As Chinese people's living conditions become better and better, their consumption concepts also changed, and tourism consumption trends and participatory and experiential entertainment consumption demand increased significantly, promoting the rapid growth of the theme park's size. In addition, the number of visitors to most theme parks in China has declined since COVID-19, but Shanghai Disneyland, the first Disney theme park in mainland China, has achieved relatively good results. However, studies comparing and analyzing the selection attributes of Shanghai Disneyland using traditional IPA and two modified IPA are unprecedented. This study focuses on Shanghai Disneyland, and conducts a questionnaire survey on visitors to Shanghai Disneyland in order to improve the problems existing in China's domestic theme parks. Based on the results obtained from traditional IPA and two modified IPAs, this paper proposes effective improvement plans and academic inspiration to improve the satisfaction of tourists. In order to achieve the purpose of the study, the field study was conducted on Chinese tourists with visiting experience at the main gate of Shanghai Disneyland from July to August 2023 for about 1 month. A total of 394 questionnaires were distributed, and except for 41 dishonest answers, the remaining 353 data were used for actual analysis. To analyze the collected data, SPSS25.0 was used for frequency analysis, reliability analysis and factor analysis, corresponding sample t test, regression analysis, partial correlation analysis, traditional IPA, IPA modified by Vavra (1977) and IPA modified by Deng (2007), and the following analysis results were obtained. Factor analysis results show that a total of 42 measured items are divided into 8 factors such as 'amusement facilities', 'price', 'convenience of use', 'supporting facilities', 'service', 'souvenirs/food', 'accessibility' and 'experience'. Martila &James(1977) Results of traditional IPA showed that 'amusement facilities', 'services', 'souvenirs/meals' appeared in part Ⅰ, 'proximity' and 'price' appeared in part Ⅱ, 'ancillary facilities' and 'experience' appeared in part Ⅲ, and 'convenience of use' appeared in part Ⅳ. The results of Vavra(1997) IPA show that 'convenience of use' and 'souvenirs/meals' appear in part Ⅰ, 'ancillary facilities' and 'proximity' appear in part Ⅱ, 'price' and 'experience' appear in part Ⅲ, and 'amusement facilities' and 'service' appear in part Ⅳ. The results of Deng's (2007) revised IPA showed that 'proximity' and 'souvenirs/meals' appeared in part Ⅰ, 'amusement facilities' and 'prices' in part Ⅱ, 'services' and 'experiences' in part Ⅲ, and 'ancillary facilities' and "convenience of use' in part Ⅳ. Based on the results of the traditional IPA and the two modified IPA, the results of the comparison by attribute show that a total of six items are classified as the same. That is, 4 attributes (safety of amusement facilities, comfort of amusement facilities, stage performance, rapid and accurate service) are distributed in partⅠ, 1 attribute (signage) is distributed in part Ⅲ, and 1 attribute (customer service center) is distributed in part Ⅳ. As a result of the comparison by factor, it was found that one item (souvenirs/meals) in partⅠ and one item (experience) in partⅢ were classified in common with each other. This study does not only use one IPA for Shanghai Disneyland. In order to improve the feasibility of the analysis results, the conventional IPA and two modified IPAs are applied at the same time to compare and analyze the results, so it is of great significance. In order to improve the satisfaction of visitors to Shanghai Disneyland, this study puts forward effective operation measures and improvement measures for the customer service center that needs to be improved, which is of great significance.
As Chinese people's living conditions become better and better, their consumption concepts also changed, and tourism consumption trends and participatory and experiential entertainment consumption demand increased significantly, promoting the rapid growth of the theme park's size. In addition, the number of visitors to most theme parks in China has declined since COVID-19, but Shanghai Disneyland, the first Disney theme park in mainland China, has achieved relatively good results. However, studies comparing and analyzing the selection attributes of Shanghai Disneyland using traditional IPA and two modified IPA are unprecedented. This study focuses on Shanghai Disneyland, and conducts a questionnaire survey on visitors to Shanghai Disneyland in order to improve the problems existing in China's domestic theme parks. Based on the results obtained from traditional IPA and two modified IPAs, this paper proposes effective improvement plans and academic inspiration to improve the satisfaction of tourists. In order to achieve the purpose of the study, the field study was conducted on Chinese tourists with visiting experience at the main gate of Shanghai Disneyland from July to August 2023 for about 1 month. A total of 394 questionnaires were distributed, and except for 41 dishonest answers, the remaining 353 data were used for actual analysis. To analyze the collected data, SPSS25.0 was used for frequency analysis, reliability analysis and factor analysis, corresponding sample t test, regression analysis, partial correlation analysis, traditional IPA, IPA modified by Vavra (1977) and IPA modified by Deng (2007), and the following analysis results were obtained. Factor analysis results show that a total of 42 measured items are divided into 8 factors such as 'amusement facilities', 'price', 'convenience of use', 'supporting facilities', 'service', 'souvenirs/food', 'accessibility' and 'experience'. Martila &James(1977) Results of traditional IPA showed that 'amusement facilities', 'services', 'souvenirs/meals' appeared in part Ⅰ, 'proximity' and 'price' appeared in part Ⅱ, 'ancillary facilities' and 'experience' appeared in part Ⅲ, and 'convenience of use' appeared in part Ⅳ. The results of Vavra(1997) IPA show that 'convenience of use' and 'souvenirs/meals' appear in part Ⅰ, 'ancillary facilities' and 'proximity' appear in part Ⅱ, 'price' and 'experience' appear in part Ⅲ, and 'amusement facilities' and 'service' appear in part Ⅳ. The results of Deng's (2007) revised IPA showed that 'proximity' and 'souvenirs/meals' appeared in part Ⅰ, 'amusement facilities' and 'prices' in part Ⅱ, 'services' and 'experiences' in part Ⅲ, and 'ancillary facilities' and "convenience of use' in part Ⅳ. Based on the results of the traditional IPA and the two modified IPA, the results of the comparison by attribute show that a total of six items are classified as the same. That is, 4 attributes (safety of amusement facilities, comfort of amusement facilities, stage performance, rapid and accurate service) are distributed in partⅠ, 1 attribute (signage) is distributed in part Ⅲ, and 1 attribute (customer service center) is distributed in part Ⅳ. As a result of the comparison by factor, it was found that one item (souvenirs/meals) in partⅠ and one item (experience) in partⅢ were classified in common with each other. This study does not only use one IPA for Shanghai Disneyland. In order to improve the feasibility of the analysis results, the conventional IPA and two modified IPAs are applied at the same time to compare and analyze the results, so it is of great significance. In order to improve the satisfaction of visitors to Shanghai Disneyland, this study puts forward effective operation measures and improvement measures for the customer service center that needs to be improved, which is of great significance.
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