2017년부터 언급되기 시작한 고교학점제는 현재 2025년 전면 시행을 앞두고 있다. 고교학점제 정책은 급변하는 사회에 대비하여 미래 인재를 양성하는데 그 목적을 두고 있는데 이러한 목적을 실현시키기 위한 수단으로 학교도서관의 역할이 주목받고 있다. 고교학점제는 전면 시행을 앞두고 현재까지 다양한 논의들이 이루어져 왔으며 본 연구에서는 고교학점제를 바라보는 대중들의 논의와 관련한 학교도서관의 역할을 제시하고자 하였다. 고교학점제에 관한 대중들의 논의사항을 분석하기 위해 고교학점제와 관련한 유튜브 댓글을 수집하였으며 ...
2017년부터 언급되기 시작한 고교학점제는 현재 2025년 전면 시행을 앞두고 있다. 고교학점제 정책은 급변하는 사회에 대비하여 미래 인재를 양성하는데 그 목적을 두고 있는데 이러한 목적을 실현시키기 위한 수단으로 학교도서관의 역할이 주목받고 있다. 고교학점제는 전면 시행을 앞두고 현재까지 다양한 논의들이 이루어져 왔으며 본 연구에서는 고교학점제를 바라보는 대중들의 논의와 관련한 학교도서관의 역할을 제시하고자 하였다. 고교학점제에 관한 대중들의 논의사항을 분석하기 위해 고교학점제와 관련한 유튜브 댓글을 수집하였으며 키워드 빈도 분석 및 동시출현단어 네트워크를 구축하여 17개의 그룹을 형성하고 각 그룹 별 논의사항을 도출하였다. 도출된 논의사항으로부터 학교도서관의 구체적 역할을 명시하기 위해 학교도서관 역할의 방향성을 제시하고 있는「제 3차 학교도서관진흥기본계획(2019~2023)」의 세부 추진 계획과 「전국 도서관 평가 지표(2020)」의 학교도서관 평가 지표를 활용하였다. 도출된 논의사항에 두 가지 세부내용을 맵핑하여 학교도서관의 역할을 제시한 결과는 다음과 같다. 첫째. 학교도서관 장서의 교육과정 적합성을 강화하여 학생들이 교육과정의 내용체계를 올바르게 이해하도록 지원해야한다. 둘째. 도서관의 접근성을 높이고 공강시간 활용을 위한 프로그램 개발 및 휴식공간을 마련해주어 학생들의 이동수업 시 불편함을 줄이고 유기적인 온·오프라인 수업이 이루어지도록 지원해야 한다. 셋째. 진로역량을 기르고 대입진학과 관련된 자료를 구비하며 진로에 대한 간접 체험이 이루어질 수 있도록 다양한 프로그램이 운영되어야 한다. 넷째. 학교도서관 홍보 및 마케팅이 적극적으로 이루어져 고입을 앞둔 예비 고등학생들로 하여금 관심사를 이끌어내야 한다. 다섯째. 학교도서관 운영위원회를 활발히 운영하고 교육 거버넌스를 구축하여 학교도서관 네트워크를 활성화 해야한다. 본 연구에서는 학교도서관의 역할규명을 통해 고교학점제 환경에 걸맞은 학교도서관의 역할 방향성을 제시할 수 있으며 학교도서관의 인식을 재정립하고 학교도서관의 필요성을 제기하는데 그 의의를 둔다.
2017년부터 언급되기 시작한 고교학점제는 현재 2025년 전면 시행을 앞두고 있다. 고교학점제 정책은 급변하는 사회에 대비하여 미래 인재를 양성하는데 그 목적을 두고 있는데 이러한 목적을 실현시키기 위한 수단으로 학교도서관의 역할이 주목받고 있다. 고교학점제는 전면 시행을 앞두고 현재까지 다양한 논의들이 이루어져 왔으며 본 연구에서는 고교학점제를 바라보는 대중들의 논의와 관련한 학교도서관의 역할을 제시하고자 하였다. 고교학점제에 관한 대중들의 논의사항을 분석하기 위해 고교학점제와 관련한 유튜브 댓글을 수집하였으며 키워드 빈도 분석 및 동시출현단어 네트워크를 구축하여 17개의 그룹을 형성하고 각 그룹 별 논의사항을 도출하였다. 도출된 논의사항으로부터 학교도서관의 구체적 역할을 명시하기 위해 학교도서관 역할의 방향성을 제시하고 있는「제 3차 학교도서관진흥기본계획(2019~2023)」의 세부 추진 계획과 「전국 도서관 평가 지표(2020)」의 학교도서관 평가 지표를 활용하였다. 도출된 논의사항에 두 가지 세부내용을 맵핑하여 학교도서관의 역할을 제시한 결과는 다음과 같다. 첫째. 학교도서관 장서의 교육과정 적합성을 강화하여 학생들이 교육과정의 내용체계를 올바르게 이해하도록 지원해야한다. 둘째. 도서관의 접근성을 높이고 공강시간 활용을 위한 프로그램 개발 및 휴식공간을 마련해주어 학생들의 이동수업 시 불편함을 줄이고 유기적인 온·오프라인 수업이 이루어지도록 지원해야 한다. 셋째. 진로역량을 기르고 대입진학과 관련된 자료를 구비하며 진로에 대한 간접 체험이 이루어질 수 있도록 다양한 프로그램이 운영되어야 한다. 넷째. 학교도서관 홍보 및 마케팅이 적극적으로 이루어져 고입을 앞둔 예비 고등학생들로 하여금 관심사를 이끌어내야 한다. 다섯째. 학교도서관 운영위원회를 활발히 운영하고 교육 거버넌스를 구축하여 학교도서관 네트워크를 활성화 해야한다. 본 연구에서는 학교도서관의 역할규명을 통해 고교학점제 환경에 걸맞은 학교도서관의 역할 방향성을 제시할 수 있으며 학교도서관의 인식을 재정립하고 학교도서관의 필요성을 제기하는데 그 의의를 둔다.
The high school credit system, which began to be mentioned in 2017, is currently scheduled to be fully implemented in 2025. The policy aims to foster future human resources in preparation for a rapidly changing society, and the role of school libraries is gaining attention as a means to realize this...
The high school credit system, which began to be mentioned in 2017, is currently scheduled to be fully implemented in 2025. The policy aims to foster future human resources in preparation for a rapidly changing society, and the role of school libraries is gaining attention as a means to realize this goal. There have been various discussions on the high school credit system before its full implementation, and this study aims to present the role of school libraries in the public debate on the high school credit system. To analyze the public's discussions on the high school credit system, we collected comments on YouTube uploaded materials related to the high school credit system, and formed 17 groups by analyzing keyword frequency and building a co-occurrence word network, and derived discussions for each group. We utilized the detailed implementation plan of the Third Basic Plan for the Promotion of School Libraries (2019~2023) and the school library evaluation indicators of the National Library Evaluation Index (2020) to specify the specific role of school libraries, and mapped two details to the derived discussions to present the role of school libraries, and the results are as follows. First, the curriculum relevance of school library collections should be strengthened to help students understand the curriculum content system correctly. Second, school libraries shoul improve the accessibility of the library, develop programs to utilize the library during free time, and provide rest areas to reduce the inconvenience of mobile learning for students and support organic online and offline learning. Third, various programs should be operated to develop career competencies, provide materials related to college entrance exams, and provide indirect experiences about careers. Fourth, school libraries should be actively promoted and marketed to attract the interest of pre-high school students who are about to enter high school. Fifth, the school library management committee should be actively operated and educational governance should be established to activate the school library network. Through the identification of the roles of school library, this study can provide direction for the role of school libraries in the high school credit system environment, and it is important to redefine the perception of school libraries and raise the need for school libraries. in the near future
The high school credit system, which began to be mentioned in 2017, is currently scheduled to be fully implemented in 2025. The policy aims to foster future human resources in preparation for a rapidly changing society, and the role of school libraries is gaining attention as a means to realize this goal. There have been various discussions on the high school credit system before its full implementation, and this study aims to present the role of school libraries in the public debate on the high school credit system. To analyze the public's discussions on the high school credit system, we collected comments on YouTube uploaded materials related to the high school credit system, and formed 17 groups by analyzing keyword frequency and building a co-occurrence word network, and derived discussions for each group. We utilized the detailed implementation plan of the Third Basic Plan for the Promotion of School Libraries (2019~2023) and the school library evaluation indicators of the National Library Evaluation Index (2020) to specify the specific role of school libraries, and mapped two details to the derived discussions to present the role of school libraries, and the results are as follows. First, the curriculum relevance of school library collections should be strengthened to help students understand the curriculum content system correctly. Second, school libraries shoul improve the accessibility of the library, develop programs to utilize the library during free time, and provide rest areas to reduce the inconvenience of mobile learning for students and support organic online and offline learning. Third, various programs should be operated to develop career competencies, provide materials related to college entrance exams, and provide indirect experiences about careers. Fourth, school libraries should be actively promoted and marketed to attract the interest of pre-high school students who are about to enter high school. Fifth, the school library management committee should be actively operated and educational governance should be established to activate the school library network. Through the identification of the roles of school library, this study can provide direction for the role of school libraries in the high school credit system environment, and it is important to redefine the perception of school libraries and raise the need for school libraries. in the near future
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.