K-콘텐츠에 대한 인식이 한국 제품 구매의도 및 한국 방문의도에 미치는 영향 연구 : -중국 산동성 하택시(菏澤市) 대학생을 대상으로- The Impact of K-Contents Perceptions on the Intentions of Purchase Korean Products and Visit Korea -Based on the Survey of College Students in Heze City,Shandong Province, China-원문보기
본 연구는 중국 본토 대학생들의 K-콘텐츠에 대한 인식을 통해 한국 제품에 대 한 구매의도와 한국 방문의도를 조사하였다. 본 연구의 결과를 통해 중국 대학생들 의 한국 제품에 대한 인식 수준을 확인하고, 이를 통해 한국 기업에 시장 정보를 제공하여 마케팅 전략 수립을 지원하는 중요성을 강조하고자 하였다. 더불어 한류 문화 제품이 중국 대학생 소비자 집단에 미치는 영향력을 밝혀내어 한국 기업이 제 품 포지셔닝과 브랜드 구축을 위한 실증적 자료를 확보하며, 한중 문화교류를 촉진 하는 데 기여 하고자 하였다. 본 연구를 위해 중국 산동성(山東省) 하택시(菏澤市)에 있는 대학생들을 대상으 로 K-콘텐츠에 대한 인식이 한국 제품의 구매의도 및 한국 방문의도에 미치는 영 향을 조사하였다. 분석 결과에 따르면, K-콘텐츠 중에서 K-푸드, K-화장품, K- 영화 및 드라마, K-게임이 한국 제품의 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났 으며, 특히 K-게임의 영향력이 가장 큰 것으로 확인되었다. 그러나 K-음악은 한 국 제품의 구매의도에 유의한 영향을 미치지 않았다. 한국 방문의도 측면에서는 K-음악, K-푸드, K-화장품, K-게임이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 특히 K-게임의 영향력이 가장 큰 것으로 확인되었다. 반면에 K-영화 및 드라마는 한국 방문의도에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 한국 제품의 구매의도는 한국 방문의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구의 결과를 토대로 도출된 시사점은 다음과 같다. 첫째, K-콘텐츠 중 K-게임에 대한 인식이 대학생들의 한국 제품 구매 및 한국 방문의도에 긍정적인 영향을 미친다는 점을 확인하였다. 따라서 마케팅 전략에서는 혁신적인 게임 경험을 강조하고 지역 문화와 결합하여 창의성과 트렌디한 플레이 방식을 갖춘 게임을 홍보하는 것이 중요하다. 둘째, K-음악은 구매의도에 유의한 영향을 미치지 않았는데, 이는 음악이 주관적 이며 선호도가 다양하게 나타날 수 있기 때문이다. 따라서 문화마케팅은 소비자를 보다 더 세분화하여 주요 문화체험 방식을 이해하고 관련 ...
본 연구는 중국 본토 대학생들의 K-콘텐츠에 대한 인식을 통해 한국 제품에 대 한 구매의도와 한국 방문의도를 조사하였다. 본 연구의 결과를 통해 중국 대학생들 의 한국 제품에 대한 인식 수준을 확인하고, 이를 통해 한국 기업에 시장 정보를 제공하여 마케팅 전략 수립을 지원하는 중요성을 강조하고자 하였다. 더불어 한류 문화 제품이 중국 대학생 소비자 집단에 미치는 영향력을 밝혀내어 한국 기업이 제 품 포지셔닝과 브랜드 구축을 위한 실증적 자료를 확보하며, 한중 문화교류를 촉진 하는 데 기여 하고자 하였다. 본 연구를 위해 중국 산동성(山東省) 하택시(菏澤市)에 있는 대학생들을 대상으 로 K-콘텐츠에 대한 인식이 한국 제품의 구매의도 및 한국 방문의도에 미치는 영 향을 조사하였다. 분석 결과에 따르면, K-콘텐츠 중에서 K-푸드, K-화장품, K- 영화 및 드라마, K-게임이 한국 제품의 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났 으며, 특히 K-게임의 영향력이 가장 큰 것으로 확인되었다. 그러나 K-음악은 한 국 제품의 구매의도에 유의한 영향을 미치지 않았다. 한국 방문의도 측면에서는 K-음악, K-푸드, K-화장품, K-게임이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 특히 K-게임의 영향력이 가장 큰 것으로 확인되었다. 반면에 K-영화 및 드라마는 한국 방문의도에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 한국 제품의 구매의도는 한국 방문의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구의 결과를 토대로 도출된 시사점은 다음과 같다. 첫째, K-콘텐츠 중 K-게임에 대한 인식이 대학생들의 한국 제품 구매 및 한국 방문의도에 긍정적인 영향을 미친다는 점을 확인하였다. 따라서 마케팅 전략에서는 혁신적인 게임 경험을 강조하고 지역 문화와 결합하여 창의성과 트렌디한 플레이 방식을 갖춘 게임을 홍보하는 것이 중요하다. 둘째, K-음악은 구매의도에 유의한 영향을 미치지 않았는데, 이는 음악이 주관적 이며 선호도가 다양하게 나타날 수 있기 때문이다. 따라서 문화마케팅은 소비자를 보다 더 세분화하여 주요 문화체험 방식을 이해하고 관련 콘텐츠를 효과적으로 홍 보해야 할 것이다. 셋째, K-영화 및 드라마는 방문의도에 영향을 미치지 않았는데, 이는 소셜미디어 의 성장으로 대학생들이 실시간 여행 경험을 쉽게 얻을 수 있기 때문일 것이다. 따 라서 한국 방문의사를 증진시키기 위해서는 소셜미디어를 적극적으로 활용하고 인 플루언서와의 협력을 통해 사용자 창작 콘텐츠를 유도하며, 실시간 상호작용을 통 해 한국 문화를 전시해야 한다. 넷째, 한국 제품의 구매의도가 한국 방문의도에 긍정적인 영향을 미친다는 결과 를 확인했다. 한국 제품 구매는 사회적 행위로써 공통된 관심사를 가진 사회적 네 트워크를 형성하여 방문의사를 증진시킬 수 있으므로 마케팅 전략에서는 제품의 사 회적 속성을 강조하고 사용자 참여를 장려해야 할 것이다. 주제어: K-콘텐츠, 한국 제품 구매의도, 한국 방문의도
본 연구는 중국 본토 대학생들의 K-콘텐츠에 대한 인식을 통해 한국 제품에 대 한 구매의도와 한국 방문의도를 조사하였다. 본 연구의 결과를 통해 중국 대학생들 의 한국 제품에 대한 인식 수준을 확인하고, 이를 통해 한국 기업에 시장 정보를 제공하여 마케팅 전략 수립을 지원하는 중요성을 강조하고자 하였다. 더불어 한류 문화 제품이 중국 대학생 소비자 집단에 미치는 영향력을 밝혀내어 한국 기업이 제 품 포지셔닝과 브랜드 구축을 위한 실증적 자료를 확보하며, 한중 문화교류를 촉진 하는 데 기여 하고자 하였다. 본 연구를 위해 중국 산동성(山東省) 하택시(菏澤市)에 있는 대학생들을 대상으 로 K-콘텐츠에 대한 인식이 한국 제품의 구매의도 및 한국 방문의도에 미치는 영 향을 조사하였다. 분석 결과에 따르면, K-콘텐츠 중에서 K-푸드, K-화장품, K- 영화 및 드라마, K-게임이 한국 제품의 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났 으며, 특히 K-게임의 영향력이 가장 큰 것으로 확인되었다. 그러나 K-음악은 한 국 제품의 구매의도에 유의한 영향을 미치지 않았다. 한국 방문의도 측면에서는 K-음악, K-푸드, K-화장품, K-게임이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 특히 K-게임의 영향력이 가장 큰 것으로 확인되었다. 반면에 K-영화 및 드라마는 한국 방문의도에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 한국 제품의 구매의도는 한국 방문의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구의 결과를 토대로 도출된 시사점은 다음과 같다. 첫째, K-콘텐츠 중 K-게임에 대한 인식이 대학생들의 한국 제품 구매 및 한국 방문의도에 긍정적인 영향을 미친다는 점을 확인하였다. 따라서 마케팅 전략에서는 혁신적인 게임 경험을 강조하고 지역 문화와 결합하여 창의성과 트렌디한 플레이 방식을 갖춘 게임을 홍보하는 것이 중요하다. 둘째, K-음악은 구매의도에 유의한 영향을 미치지 않았는데, 이는 음악이 주관적 이며 선호도가 다양하게 나타날 수 있기 때문이다. 따라서 문화마케팅은 소비자를 보다 더 세분화하여 주요 문화체험 방식을 이해하고 관련 콘텐츠를 효과적으로 홍 보해야 할 것이다. 셋째, K-영화 및 드라마는 방문의도에 영향을 미치지 않았는데, 이는 소셜미디어 의 성장으로 대학생들이 실시간 여행 경험을 쉽게 얻을 수 있기 때문일 것이다. 따 라서 한국 방문의사를 증진시키기 위해서는 소셜미디어를 적극적으로 활용하고 인 플루언서와의 협력을 통해 사용자 창작 콘텐츠를 유도하며, 실시간 상호작용을 통 해 한국 문화를 전시해야 한다. 넷째, 한국 제품의 구매의도가 한국 방문의도에 긍정적인 영향을 미친다는 결과 를 확인했다. 한국 제품 구매는 사회적 행위로써 공통된 관심사를 가진 사회적 네 트워크를 형성하여 방문의사를 증진시킬 수 있으므로 마케팅 전략에서는 제품의 사 회적 속성을 강조하고 사용자 참여를 장려해야 할 것이다. 주제어: K-콘텐츠, 한국 제품 구매의도, 한국 방문의도
This study investigated the purchase intention of Korean products and intention to visit Korea through the perception of K-content among university students in mainland China. Through the results of this study, the level of awareness of Korean products among Chinese college students was confirmed, a...
This study investigated the purchase intention of Korean products and intention to visit Korea through the perception of K-content among university students in mainland China. Through the results of this study, the level of awareness of Korean products among Chinese college students was confirmed, and through this, the importance of providing market information to Korean companies to support the establishment of marketing strategies was emphasized. Furthermore, by uncovering the influence of Korean Wave cultural products on the Chinese college student consumer group, we aimed to contribute to helping Korean companies secure empirical data for product positioning and brand building, and to promote cultural exchange between Korea and China. For this study, we investigated the impact of awareness of K-content on purchase intention of Korean products and intention to visit Korea among college students in Heze City, Shandong Province, China. According to the analysis results, among K-contents, K-food, K-cosmetics, K-movies and dramas, and K-games were found to influence the purchase intention of Korean products. In particular, K-games had the most influence. However, K-music does not have a significant effect on purchase intention of Korean products. In terms of intention to visit Korea, K-music, K-food, K-cosmetics, and K-games were found to have an influence. In particular, K-games were confirmed to have the greatest influence. On the other hand, K-movies and dramas appeared to have no effect on intention to visit Korea. In addition, it was confirmed that the intention to purchase Korean products had a positive effect on the intention to visit Korea. The implications derived based on the results of this study are as follows. First, it was confirmed that awareness of K-games among K-contents had a positive effect on college students' purchase and visit intentions. Therefore, it is important in marketing strategies to emphasize innovative gaming experiences and promote games with creativity and trendy play styles combined with local culture. Second, K-music did not have a significant effect on purchase intention, because music is subjective and preferences can vary. Therefore, cultural marketing must further segment consumers to understand major cultural experience methods and effectively promote related content. Third, K-movies and dramas did not affect visit intention, which may be because the growth of social media makes it easier for college students to obtain real-time travel experiences. Therefore, in cultural promotion, social media should be actively used, user-created content should be encouraged through cooperation with influencers, and Korean culture should be displayed through real-time interaction and visit intention should be increased. Fourth, we analyzed the results showing that the intention to purchase Korean products has a positive effect on the intention to visit Korea. Purchasing Korean products is a social activity and can increase intention to visit by forming a social network with common interests. Therefore, marketing strategies should emphasize the social nature of products and encourage user participation.
This study investigated the purchase intention of Korean products and intention to visit Korea through the perception of K-content among university students in mainland China. Through the results of this study, the level of awareness of Korean products among Chinese college students was confirmed, and through this, the importance of providing market information to Korean companies to support the establishment of marketing strategies was emphasized. Furthermore, by uncovering the influence of Korean Wave cultural products on the Chinese college student consumer group, we aimed to contribute to helping Korean companies secure empirical data for product positioning and brand building, and to promote cultural exchange between Korea and China. For this study, we investigated the impact of awareness of K-content on purchase intention of Korean products and intention to visit Korea among college students in Heze City, Shandong Province, China. According to the analysis results, among K-contents, K-food, K-cosmetics, K-movies and dramas, and K-games were found to influence the purchase intention of Korean products. In particular, K-games had the most influence. However, K-music does not have a significant effect on purchase intention of Korean products. In terms of intention to visit Korea, K-music, K-food, K-cosmetics, and K-games were found to have an influence. In particular, K-games were confirmed to have the greatest influence. On the other hand, K-movies and dramas appeared to have no effect on intention to visit Korea. In addition, it was confirmed that the intention to purchase Korean products had a positive effect on the intention to visit Korea. The implications derived based on the results of this study are as follows. First, it was confirmed that awareness of K-games among K-contents had a positive effect on college students' purchase and visit intentions. Therefore, it is important in marketing strategies to emphasize innovative gaming experiences and promote games with creativity and trendy play styles combined with local culture. Second, K-music did not have a significant effect on purchase intention, because music is subjective and preferences can vary. Therefore, cultural marketing must further segment consumers to understand major cultural experience methods and effectively promote related content. Third, K-movies and dramas did not affect visit intention, which may be because the growth of social media makes it easier for college students to obtain real-time travel experiences. Therefore, in cultural promotion, social media should be actively used, user-created content should be encouraged through cooperation with influencers, and Korean culture should be displayed through real-time interaction and visit intention should be increased. Fourth, we analyzed the results showing that the intention to purchase Korean products has a positive effect on the intention to visit Korea. Purchasing Korean products is a social activity and can increase intention to visit by forming a social network with common interests. Therefore, marketing strategies should emphasize the social nature of products and encourage user participation.
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