사회 전반에 걸친 기술의 진보와 ‘비용보다 시간’에 가치를 두는 소비 트렌드의 변화와 함께 성장 일변도를 달리던 배달앱은 코로나 엔데믹과 배달 비 인상이 맞물리면서 소비자들의 배달앱 시장 이탈 가속화로 인한 급격한 변화를 맞이하고 있다. 본 연구는 코로나 엔데믹 이후의 외식 배달시장의 소비자 이탈이 현재 진행 중인 것으로 파악되고 있어 배달앱의 전반적인 서비스와 시스템의 검토가 필요하며 이를 위해 개별적인 요인이 아니라 통합적인 관점에서 배달앱의 지속가능성장을 위한 마케팅 전략의 방향성을 제시하고자 한다. 연구 결과, 배달앱 혜택, 배달앱 품질, 배달외식업체 품질, 배달직원 품질은 배달앱 만족도와 배달앱 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 배달앱 충성도에 대한 각 변수들의 영향력은 배달앱 품질, 배달 외식업체 품질, 배달직원 품질, 혜택 순서로 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 배달앱을 사용하는 소비자는 앱을 통해 주문하는 과정부터 배달된 음식 품질까지 배달앱의 전체적인 과정에서 외식배달 서비스 품질을 경험하게 되며, 이 전체를 배달앱 플랫폼이 전반적으로 관리하는 것으로 판단하는 것으로 보인다. 배달앱 만족도는 배달앱 충성도에 긍정적인 영향을 미치며, 이는 배달앱에 대한 긍정적인 인식 및 만족도가 높을수록 배달앱을 이용한 서비스에 대해 소비자가 반복적으로 이용하고자 하는 충성도가 높아진다는 것을 의미한다고 할 수 있다. 배달음식 종류에 따른 변수들의 배달앱 만족도는 배달앱 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 양식은 배달음식에 대한 고급스러움과 배달용기, 포장지 등의 세련도를 높여야 하며, 중식은 제품 품질과 배달 품질에 세심한 주의가 필요하다. 또한 배달음식 종류에 따른 충성도의 영향력에서 한식을 제외하고는 배달앱 혜택은 유의미한 영향이 없는 것으로 나타났다. 배달앱 플랫폼 업체와 양식, 중식, 일식의 배달외식업체는 소비자들에게 다양한 혜택을 제공하여 배달앱 이탈 소비자들을 충성고객으로 유지할 수 있도록 노력이 필요하다. 배달앱 플랫폼 업체들은 지속가능한 생태계 구축을 위한 앱 활용 편의성 및 시스템 혁신을 하고, 배달외식업체에 제품을 더욱 효율적으로 고객에게 노출해 매출 증대를 할 기회를 제공하여야 한다. 배달직원(배달대행업체)에게는 배달시스템 혁신으로 더욱 안전하고 편리한 배달 환경을 조성하여 ...
사회 전반에 걸친 기술의 진보와 ‘비용보다 시간’에 가치를 두는 소비 트렌드의 변화와 함께 성장 일변도를 달리던 배달앱은 코로나 엔데믹과 배달 비 인상이 맞물리면서 소비자들의 배달앱 시장 이탈 가속화로 인한 급격한 변화를 맞이하고 있다. 본 연구는 코로나 엔데믹 이후의 외식 배달시장의 소비자 이탈이 현재 진행 중인 것으로 파악되고 있어 배달앱의 전반적인 서비스와 시스템의 검토가 필요하며 이를 위해 개별적인 요인이 아니라 통합적인 관점에서 배달앱의 지속가능성장을 위한 마케팅 전략의 방향성을 제시하고자 한다. 연구 결과, 배달앱 혜택, 배달앱 품질, 배달외식업체 품질, 배달직원 품질은 배달앱 만족도와 배달앱 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 배달앱 충성도에 대한 각 변수들의 영향력은 배달앱 품질, 배달 외식업체 품질, 배달직원 품질, 혜택 순서로 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 배달앱을 사용하는 소비자는 앱을 통해 주문하는 과정부터 배달된 음식 품질까지 배달앱의 전체적인 과정에서 외식배달 서비스 품질을 경험하게 되며, 이 전체를 배달앱 플랫폼이 전반적으로 관리하는 것으로 판단하는 것으로 보인다. 배달앱 만족도는 배달앱 충성도에 긍정적인 영향을 미치며, 이는 배달앱에 대한 긍정적인 인식 및 만족도가 높을수록 배달앱을 이용한 서비스에 대해 소비자가 반복적으로 이용하고자 하는 충성도가 높아진다는 것을 의미한다고 할 수 있다. 배달음식 종류에 따른 변수들의 배달앱 만족도는 배달앱 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 양식은 배달음식에 대한 고급스러움과 배달용기, 포장지 등의 세련도를 높여야 하며, 중식은 제품 품질과 배달 품질에 세심한 주의가 필요하다. 또한 배달음식 종류에 따른 충성도의 영향력에서 한식을 제외하고는 배달앱 혜택은 유의미한 영향이 없는 것으로 나타났다. 배달앱 플랫폼 업체와 양식, 중식, 일식의 배달외식업체는 소비자들에게 다양한 혜택을 제공하여 배달앱 이탈 소비자들을 충성고객으로 유지할 수 있도록 노력이 필요하다. 배달앱 플랫폼 업체들은 지속가능한 생태계 구축을 위한 앱 활용 편의성 및 시스템 혁신을 하고, 배달외식업체에 제품을 더욱 효율적으로 고객에게 노출해 매출 증대를 할 기회를 제공하여야 한다. 배달직원(배달대행업체)에게는 배달시스템 혁신으로 더욱 안전하고 편리한 배달 환경을 조성하여 외식산업의 발전을 위한 상생의 노력이 필요하다. 본 연구는 성장 일변도를 달리던 배달앱의 소비자 이탈이 진행되고 있는 시점에 지속가능한 배달시장의 회복을 위한 총체적인 접근을 통해 배달음식에 대한 수요 감소 및 배달앱의 활성화, 지속가능성장을 위해 배달앱에 대한 통합적인 고찰을 하였다. 향후 연구과제로 배달앱 전체적인 서비스 품질 요인을 확장하여 분석할 필요가 있으며, 공공배달앱과의 비교 분석을 통한 배달시장의 활성화로 인한 매출증대로 외식업의 지속가능성장을 위하여 계속적으로 연구해 나가야 할 것이다.
사회 전반에 걸친 기술의 진보와 ‘비용보다 시간’에 가치를 두는 소비 트렌드의 변화와 함께 성장 일변도를 달리던 배달앱은 코로나 엔데믹과 배달 비 인상이 맞물리면서 소비자들의 배달앱 시장 이탈 가속화로 인한 급격한 변화를 맞이하고 있다. 본 연구는 코로나 엔데믹 이후의 외식 배달시장의 소비자 이탈이 현재 진행 중인 것으로 파악되고 있어 배달앱의 전반적인 서비스와 시스템의 검토가 필요하며 이를 위해 개별적인 요인이 아니라 통합적인 관점에서 배달앱의 지속가능성장을 위한 마케팅 전략의 방향성을 제시하고자 한다. 연구 결과, 배달앱 혜택, 배달앱 품질, 배달외식업체 품질, 배달직원 품질은 배달앱 만족도와 배달앱 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 배달앱 충성도에 대한 각 변수들의 영향력은 배달앱 품질, 배달 외식업체 품질, 배달직원 품질, 혜택 순서로 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 배달앱을 사용하는 소비자는 앱을 통해 주문하는 과정부터 배달된 음식 품질까지 배달앱의 전체적인 과정에서 외식배달 서비스 품질을 경험하게 되며, 이 전체를 배달앱 플랫폼이 전반적으로 관리하는 것으로 판단하는 것으로 보인다. 배달앱 만족도는 배달앱 충성도에 긍정적인 영향을 미치며, 이는 배달앱에 대한 긍정적인 인식 및 만족도가 높을수록 배달앱을 이용한 서비스에 대해 소비자가 반복적으로 이용하고자 하는 충성도가 높아진다는 것을 의미한다고 할 수 있다. 배달음식 종류에 따른 변수들의 배달앱 만족도는 배달앱 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 양식은 배달음식에 대한 고급스러움과 배달용기, 포장지 등의 세련도를 높여야 하며, 중식은 제품 품질과 배달 품질에 세심한 주의가 필요하다. 또한 배달음식 종류에 따른 충성도의 영향력에서 한식을 제외하고는 배달앱 혜택은 유의미한 영향이 없는 것으로 나타났다. 배달앱 플랫폼 업체와 양식, 중식, 일식의 배달외식업체는 소비자들에게 다양한 혜택을 제공하여 배달앱 이탈 소비자들을 충성고객으로 유지할 수 있도록 노력이 필요하다. 배달앱 플랫폼 업체들은 지속가능한 생태계 구축을 위한 앱 활용 편의성 및 시스템 혁신을 하고, 배달외식업체에 제품을 더욱 효율적으로 고객에게 노출해 매출 증대를 할 기회를 제공하여야 한다. 배달직원(배달대행업체)에게는 배달시스템 혁신으로 더욱 안전하고 편리한 배달 환경을 조성하여 외식산업의 발전을 위한 상생의 노력이 필요하다. 본 연구는 성장 일변도를 달리던 배달앱의 소비자 이탈이 진행되고 있는 시점에 지속가능한 배달시장의 회복을 위한 총체적인 접근을 통해 배달음식에 대한 수요 감소 및 배달앱의 활성화, 지속가능성장을 위해 배달앱에 대한 통합적인 고찰을 하였다. 향후 연구과제로 배달앱 전체적인 서비스 품질 요인을 확장하여 분석할 필요가 있으며, 공공배달앱과의 비교 분석을 통한 배달시장의 활성화로 인한 매출증대로 외식업의 지속가능성장을 위하여 계속적으로 연구해 나가야 할 것이다.
Delivery apps, which had been at the forefront of growth along with technological advancements across society and changes in consumption trends that value 'time over cost', are experiencing rapid changes due to the acceleration of consumers leaving the delivery app market as the COVID-19 pandemic an...
Delivery apps, which had been at the forefront of growth along with technological advancements across society and changes in consumption trends that value 'time over cost', are experiencing rapid changes due to the acceleration of consumers leaving the delivery app market as the COVID-19 pandemic and increases in delivery fees coincide. We are welcoming you. This study understands that the consumer exodus from the restaurant delivery market following the coronavirus epidemic is currently in progress, so it is necessary to review the overall service and system of delivery apps. To this end, the sustainability growth of delivery apps is needed from an integrated perspective rather than individual factors. We would like to suggest the direction of marketing strategy for. As a result of the study, delivery app benefits, delivery app quality, delivery restaurant quality, and delivery employee quality were found to have a positive effect on delivery app satisfaction and delivery app loyalty. In addition, the influence of each variable on delivery app loyalty was found to be in the following order: delivery app quality, delivery restaurant quality, delivery employee quality, and benefits. Consumers who use delivery apps experience the quality of food delivery services throughout the entire process of the delivery app, from the process of ordering through the app to the quality of the delivered food, and appear to believe that the delivery app platform manages the entire process. Satisfaction with delivery apps has a positive effect on loyalty to delivery apps, which means that the higher the positive perception and satisfaction with the delivery app, the higher the consumer's willingness to repeatedly use services using the delivery app. there is. Delivery app satisfaction with variables according to the type of delivery food was found to have a positive effect on delivery app loyalty. For Western food, the luxury of delivery food and the sophistication of delivery containers and wrapping paper must be increased, while Chinese food requires careful attention to product quality and delivery quality. In addition, benefits were found to have no significant effect on loyalty depending on the type of delivered food, except for Korean food. Delivery app platform companies and Western, Chinese, and Japanese food delivery companies need to provide various benefits to consumers to keep consumers who leave delivery apps as loyal customers. Delivery app platform companies must innovate the convenience of app use and systems to build a sustainable ecosystem, and provide delivery companies with opportunities to increase sales by exposing products to customers more efficiently. Delivery staff (delivery agencies) need to make mutual efforts to develop the restaurant industry by creating a safer and more convenient delivery environment through delivery system innovation. This study takes a holistic approach to restore the sustainable delivery market at a time when consumers are leaving the delivery apps that were at the forefront of growth, reducing demand for delivery food, revitalizing delivery apps, and improving delivery apps for sustainable growth. An integrated review was conducted. As a future research task, it is necessary to expand and analyze the overall service quality factors of delivery apps, and continuous research is needed to ensure sustainable growth of the restaurant industry through increased sales due to the revitalization of the delivery market through comparative analysis with public delivery apps. will be.
Delivery apps, which had been at the forefront of growth along with technological advancements across society and changes in consumption trends that value 'time over cost', are experiencing rapid changes due to the acceleration of consumers leaving the delivery app market as the COVID-19 pandemic and increases in delivery fees coincide. We are welcoming you. This study understands that the consumer exodus from the restaurant delivery market following the coronavirus epidemic is currently in progress, so it is necessary to review the overall service and system of delivery apps. To this end, the sustainability growth of delivery apps is needed from an integrated perspective rather than individual factors. We would like to suggest the direction of marketing strategy for. As a result of the study, delivery app benefits, delivery app quality, delivery restaurant quality, and delivery employee quality were found to have a positive effect on delivery app satisfaction and delivery app loyalty. In addition, the influence of each variable on delivery app loyalty was found to be in the following order: delivery app quality, delivery restaurant quality, delivery employee quality, and benefits. Consumers who use delivery apps experience the quality of food delivery services throughout the entire process of the delivery app, from the process of ordering through the app to the quality of the delivered food, and appear to believe that the delivery app platform manages the entire process. Satisfaction with delivery apps has a positive effect on loyalty to delivery apps, which means that the higher the positive perception and satisfaction with the delivery app, the higher the consumer's willingness to repeatedly use services using the delivery app. there is. Delivery app satisfaction with variables according to the type of delivery food was found to have a positive effect on delivery app loyalty. For Western food, the luxury of delivery food and the sophistication of delivery containers and wrapping paper must be increased, while Chinese food requires careful attention to product quality and delivery quality. In addition, benefits were found to have no significant effect on loyalty depending on the type of delivered food, except for Korean food. Delivery app platform companies and Western, Chinese, and Japanese food delivery companies need to provide various benefits to consumers to keep consumers who leave delivery apps as loyal customers. Delivery app platform companies must innovate the convenience of app use and systems to build a sustainable ecosystem, and provide delivery companies with opportunities to increase sales by exposing products to customers more efficiently. Delivery staff (delivery agencies) need to make mutual efforts to develop the restaurant industry by creating a safer and more convenient delivery environment through delivery system innovation. This study takes a holistic approach to restore the sustainable delivery market at a time when consumers are leaving the delivery apps that were at the forefront of growth, reducing demand for delivery food, revitalizing delivery apps, and improving delivery apps for sustainable growth. An integrated review was conducted. As a future research task, it is necessary to expand and analyze the overall service quality factors of delivery apps, and continuous research is needed to ensure sustainable growth of the restaurant industry through increased sales due to the revitalization of the delivery market through comparative analysis with public delivery apps. will be.
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