[학위논문]팝업스토어의 텍스트마이닝 분석을 통한 지역활성화 및 활용 전략 제언 Proposal for enhancing regional revitalizaiton and developing effective utilization strategies via text mining analysis of pop-up stores
코로나19로 장기간 온라인 마케팅이 주목 받았으나, 코로나19 엔데믹으로 인해 대면 활동이 활발하게 진행되면서 ‘팝업스토어’에 대한 대중의 관심과 이용이 확대되었다. 특히, MZ세대 사이에서 새로운 소비 및 문화 활동으로 ‘팝업 스토어 마케팅’이 각광받고 있어 이에 대한 심층적 연구가 필요한 상황이다. 따라서, 본 연구는 빅데이터 플랫폼 썸트렌드를 통해 SNS 데이터를 수집하고 언급량 분석, 연관어 분석, ...
코로나19로 장기간 온라인 마케팅이 주목 받았으나, 코로나19 엔데믹으로 인해 대면 활동이 활발하게 진행되면서 ‘팝업스토어’에 대한 대중의 관심과 이용이 확대되었다. 특히, MZ세대 사이에서 새로운 소비 및 문화 활동으로 ‘팝업 스토어 마케팅’이 각광받고 있어 이에 대한 심층적 연구가 필요한 상황이다. 따라서, 본 연구는 빅데이터 플랫폼 썸트렌드를 통해 SNS 데이터를 수집하고 언급량 분석, 연관어 분석, 감성분석을 시도하여 소셜미디어와 언론 미디어에 나타난 ‘팝업스토어’의 인식 및 현황과 화제성을 파악하고자 한다. 이를 통해 ‘팝업스토어’의 지속적인 활용과 브랜드 전략 및 지역 활성화 기초를 제공하는 데 그 목적이 있다. 시기적 범위로는 2023년 5월 1일부터 2023년 9월 30일까지로 코로나19 엔데믹 시점을 기준으로 삼았다. 분석 결과, ‘팝업스토어’는 전반적으로 긍정적인 이미지를 형성하고 있었으며, 높은 언급량을 통해 화제성을 확인하였다. 따라서, 본 논문은 팝업스토어의 주요 현황과 지역의 텍스트 마이닝을 통해 전반적인 인식과 영향을 살펴보았으며 추가 시사점을 제공하였다.
코로나19로 장기간 온라인 마케팅이 주목 받았으나, 코로나19 엔데믹으로 인해 대면 활동이 활발하게 진행되면서 ‘팝업스토어’에 대한 대중의 관심과 이용이 확대되었다. 특히, MZ세대 사이에서 새로운 소비 및 문화 활동으로 ‘팝업 스토어 마케팅’이 각광받고 있어 이에 대한 심층적 연구가 필요한 상황이다. 따라서, 본 연구는 빅데이터 플랫폼 썸트렌드를 통해 SNS 데이터를 수집하고 언급량 분석, 연관어 분석, 감성분석을 시도하여 소셜미디어와 언론 미디어에 나타난 ‘팝업스토어’의 인식 및 현황과 화제성을 파악하고자 한다. 이를 통해 ‘팝업스토어’의 지속적인 활용과 브랜드 전략 및 지역 활성화 기초를 제공하는 데 그 목적이 있다. 시기적 범위로는 2023년 5월 1일부터 2023년 9월 30일까지로 코로나19 엔데믹 시점을 기준으로 삼았다. 분석 결과, ‘팝업스토어’는 전반적으로 긍정적인 이미지를 형성하고 있었으며, 높은 언급량을 통해 화제성을 확인하였다. 따라서, 본 논문은 팝업스토어의 주요 현황과 지역의 텍스트 마이닝을 통해 전반적인 인식과 영향을 살펴보았으며 추가 시사점을 제공하였다.
The COVID-19 pandemic initially heightened the focus on online marketing, but as the situation improved and in-person activities resumed, there was a notable rise in public interest in 'pop-up stores,' especially among the MZ generation. This study investigates the perception, status, and popularity...
The COVID-19 pandemic initially heightened the focus on online marketing, but as the situation improved and in-person activities resumed, there was a notable rise in public interest in 'pop-up stores,' especially among the MZ generation. This study investigates the perception, status, and popularity of 'pop-up stores' through social media and press media analysis, using SNS data collected via the SomeTrend big data platform. Employing mention, association, and sentiment analysis, the research provides insights into the continued use of 'pop-up stores' and establishes the foundation for brand strategies and regional activation. The study covers the period from May 1, 2023, to September 30, 2023, aligning with the onset of the COVID-19 pandemic. The analysis reveals an overall positive image of 'pop-up stores,' supported by high mention rates, leading the paper to examine key trends and explore the comprehensive perception and impact through regional data text mining, offering additional considerations.
The COVID-19 pandemic initially heightened the focus on online marketing, but as the situation improved and in-person activities resumed, there was a notable rise in public interest in 'pop-up stores,' especially among the MZ generation. This study investigates the perception, status, and popularity of 'pop-up stores' through social media and press media analysis, using SNS data collected via the SomeTrend big data platform. Employing mention, association, and sentiment analysis, the research provides insights into the continued use of 'pop-up stores' and establishes the foundation for brand strategies and regional activation. The study covers the period from May 1, 2023, to September 30, 2023, aligning with the onset of the COVID-19 pandemic. The analysis reveals an overall positive image of 'pop-up stores,' supported by high mention rates, leading the paper to examine key trends and explore the comprehensive perception and impact through regional data text mining, offering additional considerations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.