대학생의 자기불일치와 전문적 도움추구행동 관계에서 심리적 불편감의 매개효과와 완벽주의적 자기제시의 조절된 매개효과 The relationship between Self Discrepancy and Professional Help-Seeking Behavior of College Students : The Mediating Effect of Psychological Distress and The Moderated Mediating Effect of Perfectionistic Self-Presentation원문보기
본 연구는 대학생이 지각하는 실제-이상 자기불일치와 전문적 도움추구행동의 관련 정도를 알아보고, 대학생의 심리적 불편감의 매개효과와 완벽주의적 자기제시의 조절된 매개효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 서울 소재 4년제 대학교에 재학 중인 만 19세에서 28세 사이의 학생 343명(남성 152명, 여성 191명)을 대상으로 실제-이상 자기불일치, 전문적 도움추구행동, 심리적 불편감, 완벽주의적 자기제시를 측정하였다. 측정한 결과는 ...
본 연구는 대학생이 지각하는 실제-이상 자기불일치와 전문적 도움추구행동의 관련 정도를 알아보고, 대학생의 심리적 불편감의 매개효과와 완벽주의적 자기제시의 조절된 매개효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 서울 소재 4년제 대학교에 재학 중인 만 19세에서 28세 사이의 학생 343명(남성 152명, 여성 191명)을 대상으로 실제-이상 자기불일치, 전문적 도움추구행동, 심리적 불편감, 완벽주의적 자기제시를 측정하였다. 측정한 결과는 SPSS 25.0과 PROCESS를 활용하여 분석하였고, 매개효과, 조절효과, 조절된 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 상관분석의 결과, 실제-이상 자기불일치, 전문적 도움추구행동, 심리적 불편감은 유의미한 정적 상관관계가 나타났다. 둘째, 심리적 불편감의 매개효과를 검증한 결과, 실제-이상 자기불일치와 전문적 도움추구행동의 관계에서 심리적 불편감은 완전매개효과가 나타났다. 구체적으로는 대학생의 실제-이상 자기불일치는 심리적 불편감을 높이고, 높아진 심리적 불편감은 도움추구행동을 하는데 영향을 끼친다. 세 번째, 심리적 불편감과 전문적 도움추구행동의 관계에서 완벽주의적 자기제시는 도움추구행동을 저해하는 조절효과가 나타났다. 완벽주의적 자기제시가 높은 집단은 낮은 집단에 비해, 심리적 불편감이 높더라도 도움추구행동이 감소하였다. 마지막으로, 심리적 불편감의 매개모형과 완벽주의적 자기제시의 조절모형을 결합한 조절된 매개모형을 검증한 결과, 대학생의 실제-이상 자기불일치와 전문적 도움추구의 관계에서 심리적 불편감의 매개효과를 완벽주의적 자기제시가 조절하는 조절된 매개효과가 확인되었다. 실제-이상 자기불일치가 높으면 심리적 불편감이 증가하고 도움추구행동 역시 증가하나, 완벽주의적 자기제시가 높은 집단은 낮은 집단에 비해 도움추구행동이 감소하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대학생이 지각한 자기불일치가 심리적 불편감에 영향을 미치고, 심리적 불편감은 도움추구행동을 하는데 직접적인 영향을 미친다는 것을 의미한다. 그러나 완벽주의적 자기제시 성향이 있는 개인은 심리적 불편감을 호소함에도 도움추구행동을 하지 않거나 불편감을 감추려할 수 있기에, 상담 초기개입 시 개인의 성향을 파악하고 차별적으로 개입하는 것이 효과적일 수 있음을 나타낸다. 마지막으로 본 연구의 제한점과 후속 연구를 위해 제언에 관하여 논의하였다.
본 연구는 대학생이 지각하는 실제-이상 자기불일치와 전문적 도움추구행동의 관련 정도를 알아보고, 대학생의 심리적 불편감의 매개효과와 완벽주의적 자기제시의 조절된 매개효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 서울 소재 4년제 대학교에 재학 중인 만 19세에서 28세 사이의 학생 343명(남성 152명, 여성 191명)을 대상으로 실제-이상 자기불일치, 전문적 도움추구행동, 심리적 불편감, 완벽주의적 자기제시를 측정하였다. 측정한 결과는 SPSS 25.0과 PROCESS를 활용하여 분석하였고, 매개효과, 조절효과, 조절된 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 상관분석의 결과, 실제-이상 자기불일치, 전문적 도움추구행동, 심리적 불편감은 유의미한 정적 상관관계가 나타났다. 둘째, 심리적 불편감의 매개효과를 검증한 결과, 실제-이상 자기불일치와 전문적 도움추구행동의 관계에서 심리적 불편감은 완전매개효과가 나타났다. 구체적으로는 대학생의 실제-이상 자기불일치는 심리적 불편감을 높이고, 높아진 심리적 불편감은 도움추구행동을 하는데 영향을 끼친다. 세 번째, 심리적 불편감과 전문적 도움추구행동의 관계에서 완벽주의적 자기제시는 도움추구행동을 저해하는 조절효과가 나타났다. 완벽주의적 자기제시가 높은 집단은 낮은 집단에 비해, 심리적 불편감이 높더라도 도움추구행동이 감소하였다. 마지막으로, 심리적 불편감의 매개모형과 완벽주의적 자기제시의 조절모형을 결합한 조절된 매개모형을 검증한 결과, 대학생의 실제-이상 자기불일치와 전문적 도움추구의 관계에서 심리적 불편감의 매개효과를 완벽주의적 자기제시가 조절하는 조절된 매개효과가 확인되었다. 실제-이상 자기불일치가 높으면 심리적 불편감이 증가하고 도움추구행동 역시 증가하나, 완벽주의적 자기제시가 높은 집단은 낮은 집단에 비해 도움추구행동이 감소하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대학생이 지각한 자기불일치가 심리적 불편감에 영향을 미치고, 심리적 불편감은 도움추구행동을 하는데 직접적인 영향을 미친다는 것을 의미한다. 그러나 완벽주의적 자기제시 성향이 있는 개인은 심리적 불편감을 호소함에도 도움추구행동을 하지 않거나 불편감을 감추려할 수 있기에, 상담 초기개입 시 개인의 성향을 파악하고 차별적으로 개입하는 것이 효과적일 수 있음을 나타낸다. 마지막으로 본 연구의 제한점과 후속 연구를 위해 제언에 관하여 논의하였다.
The purpose of this study was is to investigate the association between the actual-ideal self discrepancy and professional help-seeking behavior by college students and by psychological distress. The study also examine whether perfectionistic had moderated mediating effects. The participants of this...
The purpose of this study was is to investigate the association between the actual-ideal self discrepancy and professional help-seeking behavior by college students and by psychological distress. The study also examine whether perfectionistic had moderated mediating effects. The participants of this stydy were 343 students(152 males, 191 females) between the ages of 19 and 28 who were enrolled in a four-year university in a four-year university in Seoul. The results were analyzed using SPSS 25.0 and PROCESS. The mediationg, modualting, and moderated mediation effects were analyzed. The resuls of the study were as follows. First, correlation analysis showed that actual-ideal self discrepany, psychological, professional help-seeking behavior were significantly positively correlated. Second, psychological distress had a full mediationg effect in the relationship between acual-ideal self discrpancy and professional help-seeking behavior. Thus, higher levels of actual-ideal self-discrepancy among college students increased psychological discomfort, which, in turn, influenced their help-seeking behavior. Third, in the relationship between psychological discomfort and professional help-seeking behavior, a moderating effect of perfectionistic self-presentation was observed. High levels of perfectionistic self-presentation hindered help-seeking behavior even when psychological discomfort was high, as compared to the low perfectionistic self-presentation group. Finally, the study confirmed a moderated mediation model by combining the mediating model of psychological discomfort and the moderating model of perfectionistic self-presentation. The results indicated that perfectionistic self-presentation moderates the mediating effect of psychological discomfort in the relationship between actual-ideal self-discrepancy and professional help-seeking behavior. Thus, when actual-ideal self-discrepancy is high, psychological discomfort increases, and help-seeking behavior also increases. However, individuals with high levels of perfectionistic self-presentation showed a decrease in help-seeking behavior compared to those with low levels, despite experiencing elevated psychological discomfort. The results underscore the influence of perceived self-discrepancy on psychological discomfort and its direct impact on help-seeking behavior, with implications for tailored counseling interventions based on individual tendencies.
The purpose of this study was is to investigate the association between the actual-ideal self discrepancy and professional help-seeking behavior by college students and by psychological distress. The study also examine whether perfectionistic had moderated mediating effects. The participants of this stydy were 343 students(152 males, 191 females) between the ages of 19 and 28 who were enrolled in a four-year university in a four-year university in Seoul. The results were analyzed using SPSS 25.0 and PROCESS. The mediationg, modualting, and moderated mediation effects were analyzed. The resuls of the study were as follows. First, correlation analysis showed that actual-ideal self discrepany, psychological, professional help-seeking behavior were significantly positively correlated. Second, psychological distress had a full mediationg effect in the relationship between acual-ideal self discrpancy and professional help-seeking behavior. Thus, higher levels of actual-ideal self-discrepancy among college students increased psychological discomfort, which, in turn, influenced their help-seeking behavior. Third, in the relationship between psychological discomfort and professional help-seeking behavior, a moderating effect of perfectionistic self-presentation was observed. High levels of perfectionistic self-presentation hindered help-seeking behavior even when psychological discomfort was high, as compared to the low perfectionistic self-presentation group. Finally, the study confirmed a moderated mediation model by combining the mediating model of psychological discomfort and the moderating model of perfectionistic self-presentation. The results indicated that perfectionistic self-presentation moderates the mediating effect of psychological discomfort in the relationship between actual-ideal self-discrepancy and professional help-seeking behavior. Thus, when actual-ideal self-discrepancy is high, psychological discomfort increases, and help-seeking behavior also increases. However, individuals with high levels of perfectionistic self-presentation showed a decrease in help-seeking behavior compared to those with low levels, despite experiencing elevated psychological discomfort. The results underscore the influence of perceived self-discrepancy on psychological discomfort and its direct impact on help-seeking behavior, with implications for tailored counseling interventions based on individual tendencies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.