본 연구의 목적은 유아의 디지털 연계 자연놀이의 활성화 방안을 모색해 가는 협력적 실행과정을 살펴보고, 그 교육적 의미를 탐색하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아의 디지털 연계 자연놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구 과정은 어떠한가? 연구문제 2. 유아의 디지털 연계 자연놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 의미는 무엇인가?
본 연구는 N시에 위치한 S유치원의 혼합연령학급인 들꽃반에서 2022년 7월부터 2023년 2월 10일까지 약 8개월간 협력적 연구를 진행하였다. 연구 참여자는 들꽃반 담임교사, 연구에 동의한 들꽃반 유아 19명, 그리고 연구자로 구성되었다. 자료 수집 방법은 참여 관찰, 면담, 저널, 객관화된 검사, 문서 및 결과물을 통해 이루어졌으며, 본 연구에서 수집된 자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 디지털 연계 자연놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구를 위해 Sagor(2010)의 모형을 수정ㆍ보완한 김정숙(2012)의 연구 절차를 본 연구에 맞게 수정하여 적용하였다. 연구과정은 ‘공동의 목표 명확히 하기’, ‘이론 명료화하기’, ‘1차, 2차, 3차의 실행 및 평가’ 과정으로 진행되었으며, 구체적인 내용은 다음과 같다. ‘공동의 목표 명확히 하기’에서는 연구참여자와 ...
본 연구의 목적은 유아의 디지털 연계 자연놀이의 활성화 방안을 모색해 가는 협력적 실행과정을 살펴보고, 그 교육적 의미를 탐색하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아의 디지털 연계 자연놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구 과정은 어떠한가? 연구문제 2. 유아의 디지털 연계 자연놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 의미는 무엇인가?
본 연구는 N시에 위치한 S유치원의 혼합연령학급인 들꽃반에서 2022년 7월부터 2023년 2월 10일까지 약 8개월간 협력적 연구를 진행하였다. 연구 참여자는 들꽃반 담임교사, 연구에 동의한 들꽃반 유아 19명, 그리고 연구자로 구성되었다. 자료 수집 방법은 참여 관찰, 면담, 저널, 객관화된 검사, 문서 및 결과물을 통해 이루어졌으며, 본 연구에서 수집된 자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 디지털 연계 자연놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구를 위해 Sagor(2010)의 모형을 수정ㆍ보완한 김정숙(2012)의 연구 절차를 본 연구에 맞게 수정하여 적용하였다. 연구과정은 ‘공동의 목표 명확히 하기’, ‘이론 명료화하기’, ‘1차, 2차, 3차의 실행 및 평가’ 과정으로 진행되었으며, 구체적인 내용은 다음과 같다. ‘공동의 목표 명확히 하기’에서는 연구참여자와 라포를 형성하고 상호균형의 관계를 통해 연구의 목표를 명확히 설정하였다. ‘이론 명료화하기’에서는 다각적인 자료 수집과 분석을 통해 객관적으로 실태를 분석하고 실행의 방향을 수립하였다. 이를 토대로 1차, 2차, 3차의 실행 및 평가의 과정이 이루어 졌으며, 이는 성찰과 반성의 과정을 통해 순환적이고 반복적인 과정으로 실행되었다. 1차 실행을 위해 설정된 목표는 ‘디지털 매체와 친숙해지기’, ‘디지털에 대한 바른 이해와 태도 형성하기’, ‘자연에서 디지털의 순기능 경험하기’, ‘자연놀이에서의 어려움 극복하기’이다. 1차 실행에 대한 평가를 바탕으로 도출된 2차 실행 목표는 ‘자연과 디지털의 균형 맞추기’, ‘자연의 가치 확장하기’, ‘디지털의 연계로 상상 구현하기’, ‘자연과 교실을 넘나들며 예술 즐기기’이다. 2차 실행에 대한 반성적 평가를 통해 설정된 3차 실행 목표는 ‘우리의 놀이와 배움 함께 나누기’, ‘우리의 자연 사랑하고 보호하기’이다. 둘째, 유아의 디지털 연계 자연놀이의 활성화를 위한 협력적 실행연구에서 나타난 유아와 교사의 변화 양상을 통해 연구의 의미를 살펴볼 수 있었다. 디지털 연계 자연놀이를 통해 유아의 탐구심과 자연을 배려하는 태도가 향상되었으며, 디지털을 연계하여 끊임없이 상상하며 창의적인 놀이를 시도하는 모습이 나타났다. 또한 디지털의 순기능을 활용하여 일상생활 속에서 마주하는 문제를 해결해 나가며, 온라인과 오프라인을 넘나드는 다양한 상호작용 과정 속에서 즐겁게 참여하고 소통하며 또래들과 협력하는 변화의 모습을 발견할 수 있었다. 교사는 인식의 변화를 통해 숲-교실, 자연-기술의 경계를 깨는 유능한 놀이 지원자로 성장된 모습을 나타냈다. 또한 일상생활 속에서 디지털을 즐길고 활용하는 역량이 향상되었으며, 동료 교사들에게 실천적 지식과 배움을 나누는 놀이전문가로서의 면모를 나타냈다. 본 연구는 디지털과 자연놀이를 연계함으로 그 가능성과 교육적 효과를 입증하였으며, 현장교사들이 공감할 수 있는 실질적인 디지털 연계 자연놀이의 활성화 방안을 제시한 것에 큰 의의가 있을 것으로 사료된다. 이 연구의 결과는 디지털 매체와 자연놀이의 조화로운 연계를 통해 자연놀이를 활성화하는데 기여하고, 향후 유아교육의 방향성을 모색하는 데 의미있는 자료로 활용될 것으로 기대된다.
본 연구의 목적은 유아의 디지털 연계 자연놀이의 활성화 방안을 모색해 가는 협력적 실행과정을 살펴보고, 그 교육적 의미를 탐색하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아의 디지털 연계 자연놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구 과정은 어떠한가? 연구문제 2. 유아의 디지털 연계 자연놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 의미는 무엇인가?
본 연구는 N시에 위치한 S유치원의 혼합연령학급인 들꽃반에서 2022년 7월부터 2023년 2월 10일까지 약 8개월간 협력적 연구를 진행하였다. 연구 참여자는 들꽃반 담임교사, 연구에 동의한 들꽃반 유아 19명, 그리고 연구자로 구성되었다. 자료 수집 방법은 참여 관찰, 면담, 저널, 객관화된 검사, 문서 및 결과물을 통해 이루어졌으며, 본 연구에서 수집된 자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 디지털 연계 자연놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구를 위해 Sagor(2010)의 모형을 수정ㆍ보완한 김정숙(2012)의 연구 절차를 본 연구에 맞게 수정하여 적용하였다. 연구과정은 ‘공동의 목표 명확히 하기’, ‘이론 명료화하기’, ‘1차, 2차, 3차의 실행 및 평가’ 과정으로 진행되었으며, 구체적인 내용은 다음과 같다. ‘공동의 목표 명확히 하기’에서는 연구참여자와 라포를 형성하고 상호균형의 관계를 통해 연구의 목표를 명확히 설정하였다. ‘이론 명료화하기’에서는 다각적인 자료 수집과 분석을 통해 객관적으로 실태를 분석하고 실행의 방향을 수립하였다. 이를 토대로 1차, 2차, 3차의 실행 및 평가의 과정이 이루어 졌으며, 이는 성찰과 반성의 과정을 통해 순환적이고 반복적인 과정으로 실행되었다. 1차 실행을 위해 설정된 목표는 ‘디지털 매체와 친숙해지기’, ‘디지털에 대한 바른 이해와 태도 형성하기’, ‘자연에서 디지털의 순기능 경험하기’, ‘자연놀이에서의 어려움 극복하기’이다. 1차 실행에 대한 평가를 바탕으로 도출된 2차 실행 목표는 ‘자연과 디지털의 균형 맞추기’, ‘자연의 가치 확장하기’, ‘디지털의 연계로 상상 구현하기’, ‘자연과 교실을 넘나들며 예술 즐기기’이다. 2차 실행에 대한 반성적 평가를 통해 설정된 3차 실행 목표는 ‘우리의 놀이와 배움 함께 나누기’, ‘우리의 자연 사랑하고 보호하기’이다. 둘째, 유아의 디지털 연계 자연놀이의 활성화를 위한 협력적 실행연구에서 나타난 유아와 교사의 변화 양상을 통해 연구의 의미를 살펴볼 수 있었다. 디지털 연계 자연놀이를 통해 유아의 탐구심과 자연을 배려하는 태도가 향상되었으며, 디지털을 연계하여 끊임없이 상상하며 창의적인 놀이를 시도하는 모습이 나타났다. 또한 디지털의 순기능을 활용하여 일상생활 속에서 마주하는 문제를 해결해 나가며, 온라인과 오프라인을 넘나드는 다양한 상호작용 과정 속에서 즐겁게 참여하고 소통하며 또래들과 협력하는 변화의 모습을 발견할 수 있었다. 교사는 인식의 변화를 통해 숲-교실, 자연-기술의 경계를 깨는 유능한 놀이 지원자로 성장된 모습을 나타냈다. 또한 일상생활 속에서 디지털을 즐길고 활용하는 역량이 향상되었으며, 동료 교사들에게 실천적 지식과 배움을 나누는 놀이전문가로서의 면모를 나타냈다. 본 연구는 디지털과 자연놀이를 연계함으로 그 가능성과 교육적 효과를 입증하였으며, 현장교사들이 공감할 수 있는 실질적인 디지털 연계 자연놀이의 활성화 방안을 제시한 것에 큰 의의가 있을 것으로 사료된다. 이 연구의 결과는 디지털 매체와 자연놀이의 조화로운 연계를 통해 자연놀이를 활성화하는데 기여하고, 향후 유아교육의 방향성을 모색하는 데 의미있는 자료로 활용될 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to explore the collaborative implementation process for the activation of digital-connected natural play for children and to examine the educational significance. The research questions established for this study are as follows.
1. What is the process of collabo...
The purpose of this study is to explore the collaborative implementation process for the activation of digital-connected natural play for children and to examine the educational significance. The research questions established for this study are as follows.
1. What is the process of collaborative action research for activation of young children's digital-connected nature play? 2. What is the significance of the collaborative action research for activation of young children's digital-connected nature play?
The study was conducted in a mixed-age "Wildflower" class at S Kinder- garten in N City from July 2022 to February 10, 2023, for approximately eight months. The participants of this study were the teacher of the Wildflower Class, 19 children who agreed to participate in the research, and the researcher. Data collection methods included participant observation, interviews, journals, objective tests, documents, and outcomes. The results obtained from the analysis of the collected data are as follows.
Firstly, for the collaborative action research to activate young children's digital-connected natural play, the model by Sagor (2010), modified and supplemented by Kim Jung-sook (2012), was adapted and applied to this study. The research process included "Clarifying a Common objectives," "Clarifying Theory," and "First, Second, and Third Phases of Implementation and Evaluation." Specific contents are as follows. In "Clarifying a Common objectives," rapport was established with research participants and the objectives of the research were clearly set through a balanced relationship. In "Clarifying Theory," objective analysis of the current state was conducted through diverse data collection and analysis, and the direction for implementation was established. Based on this, the implementation and evaluation processes were carried out cyclically and repetitively through reflection and self-critique. The objectives set for the first phase of implementation were "Getting Familiar with Digital Media," "Forming a Correct Understanding and Attitude Towards Digital," "Experiencing the Positive Functions of Digital in Nature," and "Overcoming the Difficulties of Natural Play." The second phase of implementation focused on objectives like "Balancing Nature and Digital," "Expanding the Value of Nature," "Implementing Imagination Through Digital Connection," and "Enjoying Art across Nature and the Classroom." The third phase of implementation aimed at "Sharing Our Play and Learning together" and "Loving and Protecting Our Nature." Secondly, the changes observed in children and teachers during the collaborative action research for the activation of digital-connected natural play shed light on the significance of the study. Through digital-connected natural play, children's curiosity and attitudes towards nature were enhanced, and they creatively engaged in play, constantly imagining new possibilities. They also used the positive aspects of digital media to solve real-life problems, joyfully participating and cooperating in various online and offline interactive processes. The teacher through a change in perception, grew into a skilled play supporter who broke the boundaries between forest -classroom and nature-technology. additionally, their ability to enjoy and utilize digital technology in daily life improved. They also emerged as a play experts who share practical knowledge and learning with fellow teachers. This study has significant implications as it demonstrated the possibilities and educational effects of connecting digital media with natural play. It provides practical strategies for digital-connected natural play that resonates with field teachers. The results of this study are expected to contribute to activating natural play through the harmonious integration of digital media and natural play and to used as valuable data for exploring future directions in early childhood education.
The purpose of this study is to explore the collaborative implementation process for the activation of digital-connected natural play for children and to examine the educational significance. The research questions established for this study are as follows.
1. What is the process of collaborative action research for activation of young children's digital-connected nature play? 2. What is the significance of the collaborative action research for activation of young children's digital-connected nature play?
The study was conducted in a mixed-age "Wildflower" class at S Kinder- garten in N City from July 2022 to February 10, 2023, for approximately eight months. The participants of this study were the teacher of the Wildflower Class, 19 children who agreed to participate in the research, and the researcher. Data collection methods included participant observation, interviews, journals, objective tests, documents, and outcomes. The results obtained from the analysis of the collected data are as follows.
Firstly, for the collaborative action research to activate young children's digital-connected natural play, the model by Sagor (2010), modified and supplemented by Kim Jung-sook (2012), was adapted and applied to this study. The research process included "Clarifying a Common objectives," "Clarifying Theory," and "First, Second, and Third Phases of Implementation and Evaluation." Specific contents are as follows. In "Clarifying a Common objectives," rapport was established with research participants and the objectives of the research were clearly set through a balanced relationship. In "Clarifying Theory," objective analysis of the current state was conducted through diverse data collection and analysis, and the direction for implementation was established. Based on this, the implementation and evaluation processes were carried out cyclically and repetitively through reflection and self-critique. The objectives set for the first phase of implementation were "Getting Familiar with Digital Media," "Forming a Correct Understanding and Attitude Towards Digital," "Experiencing the Positive Functions of Digital in Nature," and "Overcoming the Difficulties of Natural Play." The second phase of implementation focused on objectives like "Balancing Nature and Digital," "Expanding the Value of Nature," "Implementing Imagination Through Digital Connection," and "Enjoying Art across Nature and the Classroom." The third phase of implementation aimed at "Sharing Our Play and Learning together" and "Loving and Protecting Our Nature." Secondly, the changes observed in children and teachers during the collaborative action research for the activation of digital-connected natural play shed light on the significance of the study. Through digital-connected natural play, children's curiosity and attitudes towards nature were enhanced, and they creatively engaged in play, constantly imagining new possibilities. They also used the positive aspects of digital media to solve real-life problems, joyfully participating and cooperating in various online and offline interactive processes. The teacher through a change in perception, grew into a skilled play supporter who broke the boundaries between forest -classroom and nature-technology. additionally, their ability to enjoy and utilize digital technology in daily life improved. They also emerged as a play experts who share practical knowledge and learning with fellow teachers. This study has significant implications as it demonstrated the possibilities and educational effects of connecting digital media with natural play. It provides practical strategies for digital-connected natural play that resonates with field teachers. The results of this study are expected to contribute to activating natural play through the harmonious integration of digital media and natural play and to used as valuable data for exploring future directions in early childhood education.
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