플라워 디자인 원리를 중심으로 한 초등 방과후 원예 프로그램 개발 및 선호도 분석 Development and preference analysis of elementary afterschool flower design program focused on flower design principles원문보기
본 연구는 플라워 디자인 요소와 구성원리를 분석하여 초등학교 방과후 학교에 적용할 수 있는 프로그램을 개발하고, 그 실효성을 설문지를 통해 입증하는 것을 목적으로 하는 연구이다. 연구를 위하여 문헌 연구를 통해 플라워 디자인 요소와 구성원리를 분석하고, 원예활동이 아동에게 미치는 영향에 관한 선행 연구를 분석하였다. 또한 초등학교 교육과정 내용을 분석하여 교...
본 연구는 플라워 디자인 요소와 구성원리를 분석하여 초등학교 방과후 학교에 적용할 수 있는 프로그램을 개발하고, 그 실효성을 설문지를 통해 입증하는 것을 목적으로 하는 연구이다. 연구를 위하여 문헌 연구를 통해 플라워 디자인 요소와 구성원리를 분석하고, 원예활동이 아동에게 미치는 영향에 관한 선행 연구를 분석하였다. 또한 초등학교 교육과정 내용을 분석하여 교육과정과 연결할 수 있는 플라워 디자인 요소와 구성원리를 추출하여 프로그램을 개발하였다. 개발한 프로그램은 초등학교에서 직접 방과후 수업을 운영하고 있는 방과후 강사 20명과 초등학교 교사 20명을 대상으로 프로그램에 대한 적합성 및 아동 예상 선호도에 대한 설문을 실시하여 프로그램의 검증을 실시했다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 플라워 디자인 요소와 구성원리 및 플라워 디자인 어레인지먼트 이론들을 초등학교 교육과정과 연결하였다. 둘째, 플라워 디자인과 연결할 수 있는 초등학교 교육과정을 분석하여 15차시의 초등학교 방과후 플라워 디자인 프로그램을 개발하였다. 프로그램은 디자인 요소와 구성원리와 관련된 프로그램 5개, 디자인 요소 중 초등 교육과정에서 가장 많은 관련성을 가진 색채 관련 프로그램 5개, 꽃과 관련된 트렌드나 생활과 관련된 프로그램 5개이다. 개발한 프로그램은 비용, 시간, 기술 등을 초등학교 방과후 수업에 적용 가능한 수준으로 제한하였다. 셋째, 현장 방과후 강사와 교사들을 대상으로 프로그램 검증을 실시하였다. 분석한 교육과정 중 플라워 디자인과 가장 연결 가능성이 높은 교과목으로는 미술이 가장 높은 응답을 차지하였으며, 설문 분석 결과 개발한 15개의 프로그램 모두 초등학교 방과후 프로그램으로 적용하기 적합하다고 응답 하였다.
본 연구는 플라워 디자인 요소와 구성원리를 분석하여 초등학교 방과후 학교에 적용할 수 있는 프로그램을 개발하고, 그 실효성을 설문지를 통해 입증하는 것을 목적으로 하는 연구이다. 연구를 위하여 문헌 연구를 통해 플라워 디자인 요소와 구성원리를 분석하고, 원예활동이 아동에게 미치는 영향에 관한 선행 연구를 분석하였다. 또한 초등학교 교육과정 내용을 분석하여 교육과정과 연결할 수 있는 플라워 디자인 요소와 구성원리를 추출하여 프로그램을 개발하였다. 개발한 프로그램은 초등학교에서 직접 방과후 수업을 운영하고 있는 방과후 강사 20명과 초등학교 교사 20명을 대상으로 프로그램에 대한 적합성 및 아동 예상 선호도에 대한 설문을 실시하여 프로그램의 검증을 실시했다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 플라워 디자인 요소와 구성원리 및 플라워 디자인 어레인지먼트 이론들을 초등학교 교육과정과 연결하였다. 둘째, 플라워 디자인과 연결할 수 있는 초등학교 교육과정을 분석하여 15차시의 초등학교 방과후 플라워 디자인 프로그램을 개발하였다. 프로그램은 디자인 요소와 구성원리와 관련된 프로그램 5개, 디자인 요소 중 초등 교육과정에서 가장 많은 관련성을 가진 색채 관련 프로그램 5개, 꽃과 관련된 트렌드나 생활과 관련된 프로그램 5개이다. 개발한 프로그램은 비용, 시간, 기술 등을 초등학교 방과후 수업에 적용 가능한 수준으로 제한하였다. 셋째, 현장 방과후 강사와 교사들을 대상으로 프로그램 검증을 실시하였다. 분석한 교육과정 중 플라워 디자인과 가장 연결 가능성이 높은 교과목으로는 미술이 가장 높은 응답을 차지하였으며, 설문 분석 결과 개발한 15개의 프로그램 모두 초등학교 방과후 프로그램으로 적용하기 적합하다고 응답 하였다.
This study analyzes the design elements and principles of flower arrangement to develop programs that can be applied to elementary after-school and aims to demonstrate its effectiveness through a questionnaire. For the study, analyzes of flower design elements and principles through a literature and...
This study analyzes the design elements and principles of flower arrangement to develop programs that can be applied to elementary after-school and aims to demonstrate its effectiveness through a questionnaire. For the study, analyzes of flower design elements and principles through a literature and previous studies that about gardening activitie’s impact on children. In addition, analyzes the elementary school curriculum and extracts the flower design elements and principles that can be connected to the elementary curriculum to develop the flower arrangement program. Developed programs are proven by conducting surveys for theirs fitness as elementary after-school program and children's anticipated preference for 20 elementary school teachers and 20 lecturer who directly teach the after-school classes in the elementary school. The results were as follows. First, flower design elements and principles of design and flower arrangement theory was connected with the elementary school curriculum. Second, by analyzing the elementary school curriculum that can be connected flower design, develop flower design after-school programs in 15 periods. Programs are five associated with design elements and principles, five about color that most associated with elementary curriculum and five about trends and lifestyle associated with flowers. Developed programs are limited to the possible level that applies to the elementary after-school classes about cost, time, and technology. Third, the programs are proven by teachers and after-school classes lecturer. According to survey results, the art is the most relevant to flower design and developed 15 programs were proven their suitability to elementary after-school programs.
This study analyzes the design elements and principles of flower arrangement to develop programs that can be applied to elementary after-school and aims to demonstrate its effectiveness through a questionnaire. For the study, analyzes of flower design elements and principles through a literature and previous studies that about gardening activitie’s impact on children. In addition, analyzes the elementary school curriculum and extracts the flower design elements and principles that can be connected to the elementary curriculum to develop the flower arrangement program. Developed programs are proven by conducting surveys for theirs fitness as elementary after-school program and children's anticipated preference for 20 elementary school teachers and 20 lecturer who directly teach the after-school classes in the elementary school. The results were as follows. First, flower design elements and principles of design and flower arrangement theory was connected with the elementary school curriculum. Second, by analyzing the elementary school curriculum that can be connected flower design, develop flower design after-school programs in 15 periods. Programs are five associated with design elements and principles, five about color that most associated with elementary curriculum and five about trends and lifestyle associated with flowers. Developed programs are limited to the possible level that applies to the elementary after-school classes about cost, time, and technology. Third, the programs are proven by teachers and after-school classes lecturer. According to survey results, the art is the most relevant to flower design and developed 15 programs were proven their suitability to elementary after-school programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.