본 연구는 치과의료 종사자를 대상으로 디지털 구강스캐너 사용 실태 및 인식과 교육 요구를 파악하고자 조사하였다. 또한 디지털 구강스캐너 교육에 대한 개선안을 제시하는데 기초적인 자료로 삼고자 하였다. 본 조사는 2023년 3월부터 2023년 4월까지 치과의료기관에 종사하는 치과위생사, 치과의사, 치과기공사 295명을 대상으로 하여 설문조사를 진행하였으며 그 결과는 다음과 같다.
1. 디지털 구강스캐너를 인지하고 있는지에 ...
본 연구는 치과의료 종사자를 대상으로 디지털 구강스캐너 사용 실태 및 인식과 교육 요구를 파악하고자 조사하였다. 또한 디지털 구강스캐너 교육에 대한 개선안을 제시하는데 기초적인 자료로 삼고자 하였다. 본 조사는 2023년 3월부터 2023년 4월까지 치과의료기관에 종사하는 치과위생사, 치과의사, 치과기공사 295명을 대상으로 하여 설문조사를 진행하였으며 그 결과는 다음과 같다.
1. 디지털 구강스캐너를 인지하고 있는지에 대한 문항의 응답자는 96.3%로 대부분이며 이 중 사용 경험이 있는 응답자는 75.3%로 응답자가 근무하는 많은 치과의료기관에서 디지털 구강스캐너를 사용한다. 2. 디지털 구강스캐너 교육 경험이 있는 응답자는 72.2%이나 대학 재학 중 디지털 구강스캐너 교육 경험이 있는 응답자는 20.7%로 인지도에 비해 교육 경험이 현저히 낮아 이에 대한 개선이 요구된다. 3. 디지털 구강스캐너 교육이 필요하다고 응답한 대상자는 93.0%이며 대학에서의 교육 과정이 필요하다고 응답한 대상자는 90.8%로 대부분의 응답자가 디지털 구강스캐너의 교육 및 대학 교육 과정이 필요하다고 응답하였다. 4. 디지털 구강스캐너에 대한 인식도는 5점 만점에 3.82점으로 조사되었으며, 치과기공사(3.98점), 치과의사(3.96점), 치과위생사(3.77점) 순이었다. 5. 디지털 구강스캐너 인식도에 영향을 미치는 요인으로 성별로는 남성이, 직업군으로는 치과의사가 디지털 구강스캐너 인식도가 높았으며, 디지털 구강스캐너 교육 요구도가 높을수록 디지털 구강스캐너에 대한 인식도가 높았다. 이처럼 현대 사회에 많은 치과의료기관에서 디지털 구강스캐너를 사용하고 있으나 체계적인 교육이 이루어지지 않고 있으며 이에 따른 디지털 구강스캐너의 교육 필요가 요구된다. 앞으로도 더욱 디지털 구강스캐너가 발전됨에 따라 구체적인 교육 프로그램이 필요하며 또한 대학 교육 과정에서 디지털 구강스캐너 교육이 이루어진다면 앞으로 더 발전될 것으로 보인다.
본 연구는 치과의료 종사자를 대상으로 디지털 구강스캐너 사용 실태 및 인식과 교육 요구를 파악하고자 조사하였다. 또한 디지털 구강스캐너 교육에 대한 개선안을 제시하는데 기초적인 자료로 삼고자 하였다. 본 조사는 2023년 3월부터 2023년 4월까지 치과의료기관에 종사하는 치과위생사, 치과의사, 치과기공사 295명을 대상으로 하여 설문조사를 진행하였으며 그 결과는 다음과 같다.
1. 디지털 구강스캐너를 인지하고 있는지에 대한 문항의 응답자는 96.3%로 대부분이며 이 중 사용 경험이 있는 응답자는 75.3%로 응답자가 근무하는 많은 치과의료기관에서 디지털 구강스캐너를 사용한다. 2. 디지털 구강스캐너 교육 경험이 있는 응답자는 72.2%이나 대학 재학 중 디지털 구강스캐너 교육 경험이 있는 응답자는 20.7%로 인지도에 비해 교육 경험이 현저히 낮아 이에 대한 개선이 요구된다. 3. 디지털 구강스캐너 교육이 필요하다고 응답한 대상자는 93.0%이며 대학에서의 교육 과정이 필요하다고 응답한 대상자는 90.8%로 대부분의 응답자가 디지털 구강스캐너의 교육 및 대학 교육 과정이 필요하다고 응답하였다. 4. 디지털 구강스캐너에 대한 인식도는 5점 만점에 3.82점으로 조사되었으며, 치과기공사(3.98점), 치과의사(3.96점), 치과위생사(3.77점) 순이었다. 5. 디지털 구강스캐너 인식도에 영향을 미치는 요인으로 성별로는 남성이, 직업군으로는 치과의사가 디지털 구강스캐너 인식도가 높았으며, 디지털 구강스캐너 교육 요구도가 높을수록 디지털 구강스캐너에 대한 인식도가 높았다. 이처럼 현대 사회에 많은 치과의료기관에서 디지털 구강스캐너를 사용하고 있으나 체계적인 교육이 이루어지지 않고 있으며 이에 따른 디지털 구강스캐너의 교육 필요가 요구된다. 앞으로도 더욱 디지털 구강스캐너가 발전됨에 따라 구체적인 교육 프로그램이 필요하며 또한 대학 교육 과정에서 디지털 구강스캐너 교육이 이루어진다면 앞으로 더 발전될 것으로 보인다.
This study was conducted to understand the actual use, awareness, and educational needs of digital oral scanners among dental personnel. It was also intended to be used as basic data for suggesting improvement plans for digital oral scanner education. This survey was conducted between March 2023...
This study was conducted to understand the actual use, awareness, and educational needs of digital oral scanners among dental personnel. It was also intended to be used as basic data for suggesting improvement plans for digital oral scanner education. This survey was conducted between March 2023 to April 2023 among 295 dental hygienists, dentists, and dental technicians working in dental institutions, and the results are as follows.
1. 96.3% of respondents were aware of digital oral scanners, 75.3% of which the respondents have experience with and are used in many dental institutions where respondents work. 2. 72.2% of respondents had received digital oral scanner education, but 20.7% of respondents were educated at university, which is significantly lower than the awareness rate, and requires improvement. 3. 93.0% of the respondents felt the need for digital oral scanner education, and 90.8% responded that university curriculum is needed, showing that most of the respondents feel the need for digital oral scanner education and university curriculum. 4. The awareness rate of digital oral scanners was 3.82 out of 5, followed by dental technicians (3.98 points), dentists (3.96 points), and dental hygienists (3.77 points). 1. As a factor affecting the awareness of digital oral scanners, men and dentists were more likely to be aware of digital oral scanners and those with a higher demand for digital oral scanner education were more likely to have higher awareness. As such, many dental institutions are using digital oral scanners in modern society, but systematic education is not being conducted, therefore requiring the digital oral scanner education accordingly. As digital oral scanners continue to develop, specific educational programs are needed, and it is expected to further develop if digital oral scanner education is provided as a university curriculum.
This study was conducted to understand the actual use, awareness, and educational needs of digital oral scanners among dental personnel. It was also intended to be used as basic data for suggesting improvement plans for digital oral scanner education. This survey was conducted between March 2023 to April 2023 among 295 dental hygienists, dentists, and dental technicians working in dental institutions, and the results are as follows.
1. 96.3% of respondents were aware of digital oral scanners, 75.3% of which the respondents have experience with and are used in many dental institutions where respondents work. 2. 72.2% of respondents had received digital oral scanner education, but 20.7% of respondents were educated at university, which is significantly lower than the awareness rate, and requires improvement. 3. 93.0% of the respondents felt the need for digital oral scanner education, and 90.8% responded that university curriculum is needed, showing that most of the respondents feel the need for digital oral scanner education and university curriculum. 4. The awareness rate of digital oral scanners was 3.82 out of 5, followed by dental technicians (3.98 points), dentists (3.96 points), and dental hygienists (3.77 points). 1. As a factor affecting the awareness of digital oral scanners, men and dentists were more likely to be aware of digital oral scanners and those with a higher demand for digital oral scanner education were more likely to have higher awareness. As such, many dental institutions are using digital oral scanners in modern society, but systematic education is not being conducted, therefore requiring the digital oral scanner education accordingly. As digital oral scanners continue to develop, specific educational programs are needed, and it is expected to further develop if digital oral scanner education is provided as a university curriculum.
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