인도네시아 관광산업 마케팅 전략을 위한 Task-Technology Fit을 이용한 소셜미디어 적용 분석: 체계적 문헌연구 Using Task-Technology Fit to Analyze Social Media Application for Indonesia Marketing Strategy on Tourism and Hospitality Sector : A Systematic Literature Review원문보기
인도네시아의 관광 및 접객업은 국가 경제 발전에 중요한 역할을 하고 있으며 주요 산업 중 하나이다. 관광 및 접객 산업은 지속적으로 발전하여 국가 경제의 핵심이 되었다. 인도네시아 정부가 관광 및 접객업 부문에 더 많은 관심을 기울이는 이유는 바로 경쟁 우위 때문이다. 이러한 경쟁 우위를 바탕으로 인도네시아의 관광 및 접객 부문은 국가 경제에 크게 기여하고, 지역 내 최고가 되며, 인도네시아 법인 설립을 달성할 수 있다. 인도네시아 관광 및 접객업 마케팅에 대한 연구에 따르면 소셜 미디어의 효과적인 활용 사례가 많이 있다. 이전 연구들은 소셜 미디어가 관광객 행동과 ...
인도네시아의 관광 및 접객업은 국가 경제 발전에 중요한 역할을 하고 있으며 주요 산업 중 하나이다. 관광 및 접객 산업은 지속적으로 발전하여 국가 경제의 핵심이 되었다. 인도네시아 정부가 관광 및 접객업 부문에 더 많은 관심을 기울이는 이유는 바로 경쟁 우위 때문이다. 이러한 경쟁 우위를 바탕으로 인도네시아의 관광 및 접객 부문은 국가 경제에 크게 기여하고, 지역 내 최고가 되며, 인도네시아 법인 설립을 달성할 수 있다. 인도네시아 관광 및 접객업 마케팅에 대한 연구에 따르면 소셜 미디어의 효과적인 활용 사례가 많이 있다. 이전 연구들은 소셜 미디어가 관광객 행동과 의사 결정에 미치는 영향, 관광 기관의 소셜 미디어 사용, 가치 공동 창출을 위한 소셜 미디어 사용, 관광 서비스 개인화 및 브랜드 관리를 위한 소셜 미디어 사용 등 이 분야에서 소셜 미디어 사용의 다양한 측면을 탐구하고 설명하였다. 그러나 지금까지 발표된 연구들은 매우 광범위한 관점을 적용하거나 소셜 미디어 활용의 특정 영역 또는 관광 마케팅의 특정 플랫폼과 영역에만 초점을 맞추고 있으며, 인도네시아에서 이 영역의 기존 문헌을 통합하고 분류하기 위한 구체적인 이론적 틀을 사용한 연구는 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구의 목적은 지난 10년간 인도네시아의 관광 및 접객업 관련 문헌을 Task-Technology Fit 이론의 관점에서 검토하여 관광 마케팅 콘텐츠의 유통이 소셜 미디어 기술의 특징과 어떻게 연결되고, 소셜 미디어 사용이 관광 및 접객업 조직의 성과 결과에 어떤 영향을 미치는지 이해하는 것이다. 또한 어떤 분야에 대한 추가 연구가 필요한지 알아보고자 한다. 본 연구는 관광 및 접객업 분야를 중심으로 2012년부터 2022년까지 학술지에 게재된 현존하는 인도네시아 소셜 미디어 관련 연구 논문을 모두 검토 및 분석하였다. 연구 결과, 인도네시아의 관광 및 접객 분야 조직이 수행한 소셜 미디어 마케팅 활동과 상호작용이 관광객의 관광 목적지 방문 의도에 유의미한 영향을 미친다는 결론을 도출했다. 소셜 미디어는 중요한 정보원이므로, 인도네시아를 방문하는 여행객들이 관광 활동을 계획하기 위해 소셜 미디어를 활용한다. 또한, 소셜 미디어는 상호작용과 여행 경험 교환을 위한 공간을 제공하여 소셜 미디어 사용자들이 다른 사람들의 경험에 대해 높은 신뢰를 갖게 한다. 소셜 미디어는 관광객들이 자신의 사회적 지위와 라이프스타일을 표현하는 수단으로 사용되며, 이는 간접적으로 관광 목적지나 기관의 홍보로 이어진다. 그 외에도 소셜 미디어는 관광 조직이 사회적, 환경적, 경제적 성과를 높이는 데 도움이 되므로 관광의 지속 가능성을 보장할 수 있다. 더욱이, 관광 기관이 소셜 미디어를 통해 고객 관계 관리 및 실시간 서비스를 사용하는 것이 e-WOM 평판에 직접적인 영향을 미친다는 것이다. 이처럼, 본 연구는 인도네시아의 호텔 및 관광 산업에서 소셜 미디어가 소비자 행동과 인식에 미치는 영향을 조사하여 관광 기업이 마케팅 전략과 소비자 만족도를 높이기 위해 소셜 미디어를 어떻게 사용할 수 있는지를 조사하였다.
인도네시아의 관광 및 접객업은 국가 경제 발전에 중요한 역할을 하고 있으며 주요 산업 중 하나이다. 관광 및 접객 산업은 지속적으로 발전하여 국가 경제의 핵심이 되었다. 인도네시아 정부가 관광 및 접객업 부문에 더 많은 관심을 기울이는 이유는 바로 경쟁 우위 때문이다. 이러한 경쟁 우위를 바탕으로 인도네시아의 관광 및 접객 부문은 국가 경제에 크게 기여하고, 지역 내 최고가 되며, 인도네시아 법인 설립을 달성할 수 있다. 인도네시아 관광 및 접객업 마케팅에 대한 연구에 따르면 소셜 미디어의 효과적인 활용 사례가 많이 있다. 이전 연구들은 소셜 미디어가 관광객 행동과 의사 결정에 미치는 영향, 관광 기관의 소셜 미디어 사용, 가치 공동 창출을 위한 소셜 미디어 사용, 관광 서비스 개인화 및 브랜드 관리를 위한 소셜 미디어 사용 등 이 분야에서 소셜 미디어 사용의 다양한 측면을 탐구하고 설명하였다. 그러나 지금까지 발표된 연구들은 매우 광범위한 관점을 적용하거나 소셜 미디어 활용의 특정 영역 또는 관광 마케팅의 특정 플랫폼과 영역에만 초점을 맞추고 있으며, 인도네시아에서 이 영역의 기존 문헌을 통합하고 분류하기 위한 구체적인 이론적 틀을 사용한 연구는 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구의 목적은 지난 10년간 인도네시아의 관광 및 접객업 관련 문헌을 Task-Technology Fit 이론의 관점에서 검토하여 관광 마케팅 콘텐츠의 유통이 소셜 미디어 기술의 특징과 어떻게 연결되고, 소셜 미디어 사용이 관광 및 접객업 조직의 성과 결과에 어떤 영향을 미치는지 이해하는 것이다. 또한 어떤 분야에 대한 추가 연구가 필요한지 알아보고자 한다. 본 연구는 관광 및 접객업 분야를 중심으로 2012년부터 2022년까지 학술지에 게재된 현존하는 인도네시아 소셜 미디어 관련 연구 논문을 모두 검토 및 분석하였다. 연구 결과, 인도네시아의 관광 및 접객 분야 조직이 수행한 소셜 미디어 마케팅 활동과 상호작용이 관광객의 관광 목적지 방문 의도에 유의미한 영향을 미친다는 결론을 도출했다. 소셜 미디어는 중요한 정보원이므로, 인도네시아를 방문하는 여행객들이 관광 활동을 계획하기 위해 소셜 미디어를 활용한다. 또한, 소셜 미디어는 상호작용과 여행 경험 교환을 위한 공간을 제공하여 소셜 미디어 사용자들이 다른 사람들의 경험에 대해 높은 신뢰를 갖게 한다. 소셜 미디어는 관광객들이 자신의 사회적 지위와 라이프스타일을 표현하는 수단으로 사용되며, 이는 간접적으로 관광 목적지나 기관의 홍보로 이어진다. 그 외에도 소셜 미디어는 관광 조직이 사회적, 환경적, 경제적 성과를 높이는 데 도움이 되므로 관광의 지속 가능성을 보장할 수 있다. 더욱이, 관광 기관이 소셜 미디어를 통해 고객 관계 관리 및 실시간 서비스를 사용하는 것이 e-WOM 평판에 직접적인 영향을 미친다는 것이다. 이처럼, 본 연구는 인도네시아의 호텔 및 관광 산업에서 소셜 미디어가 소비자 행동과 인식에 미치는 영향을 조사하여 관광 기업이 마케팅 전략과 소비자 만족도를 높이기 위해 소셜 미디어를 어떻게 사용할 수 있는지를 조사하였다.
Indonesian tourism and hospitality sector plays a significant role in the country’s economic development and is one of the leading industries. The tourism and hospitality industry continue to develop and have become the core of the nation’ economy. The Indonesian government pays more attention to th...
Indonesian tourism and hospitality sector plays a significant role in the country’s economic development and is one of the leading industries. The tourism and hospitality industry continue to develop and have become the core of the nation’ economy. The Indonesian government pays more attention to the tourism and hospitality sector due to its competitive advantage. The competitive advantages place the tourism and hospitality sector in Indonesia as a significant contributor to the nation’s economy, be the best in the regional region and be achieved to establish Indonesian Incorporated. Research in Indonesia tourism and hospitality industry marketing has shown that many effective applications of social media. Previous studies have explored and explained various aspects of social media use in this field, including effects of social media on tourist behavior and decision making, social media use by tourism organizations, social media use for co-creation of value and social media use for tourism service personalization and brand management. However, the studies published so far applied a very broad perspective or have only focused on a specific domain of social media use or on a specific platform and domain of tourism marketing and no studies have used a specific theoretical framework for integrating and classifying the existing literature in this domain in Indonesia. Therefore, the objectives of this study were to review the literature on tourism and hospitality field in Indonesia from the perspective of the task-technology fit (TTF) theory in the past decade to understand how the distribution of tourism marketing content is linked to the features of social media technologies and how social media use impacts performance outcomes in tourism and hospitality organizations. Also, what areas need further exploration. This study reviews and analyzes all extant Indonesia social media- related research articles published in academic journals during 2012 to 2022, mainly in tourism and hospitality fields. The results conclude that social media marketing activities and interaction that has been done by organizations in Indonesia significantly affect tourist visit intention in tourism and hospitality destination. Social media as information sources are accurate, travelers in Indonesia would re-use the information sources to plan for a tourism activity. Social media provides a space for interaction and travel experience exchange that made social media users have high trust in the experiences of others. Social media is also used by tourists as self- expression in social status and lifestyle which indirectly leads to the further promotion of tourism and hospitality destinations or organizations. Other than that, social media helps the tourism organization to make social, environmental, and economic performance high, so it assures sustainability in tourism growth in Indonesia. More importantly, the use of Customer Relationship Management and real-time services through social media by a tourism organization directly influences its electronic word of mouth (e-WOM) reputation. Hence, researcher has investigated how social media affects consumers behavior and perception in hospitality and tourism industry of Indonesia, to determine whether tourism firms can use social media to enhance their marketing strategy and consumers satisfaction.
Indonesian tourism and hospitality sector plays a significant role in the country’s economic development and is one of the leading industries. The tourism and hospitality industry continue to develop and have become the core of the nation’ economy. The Indonesian government pays more attention to the tourism and hospitality sector due to its competitive advantage. The competitive advantages place the tourism and hospitality sector in Indonesia as a significant contributor to the nation’s economy, be the best in the regional region and be achieved to establish Indonesian Incorporated. Research in Indonesia tourism and hospitality industry marketing has shown that many effective applications of social media. Previous studies have explored and explained various aspects of social media use in this field, including effects of social media on tourist behavior and decision making, social media use by tourism organizations, social media use for co-creation of value and social media use for tourism service personalization and brand management. However, the studies published so far applied a very broad perspective or have only focused on a specific domain of social media use or on a specific platform and domain of tourism marketing and no studies have used a specific theoretical framework for integrating and classifying the existing literature in this domain in Indonesia. Therefore, the objectives of this study were to review the literature on tourism and hospitality field in Indonesia from the perspective of the task-technology fit (TTF) theory in the past decade to understand how the distribution of tourism marketing content is linked to the features of social media technologies and how social media use impacts performance outcomes in tourism and hospitality organizations. Also, what areas need further exploration. This study reviews and analyzes all extant Indonesia social media- related research articles published in academic journals during 2012 to 2022, mainly in tourism and hospitality fields. The results conclude that social media marketing activities and interaction that has been done by organizations in Indonesia significantly affect tourist visit intention in tourism and hospitality destination. Social media as information sources are accurate, travelers in Indonesia would re-use the information sources to plan for a tourism activity. Social media provides a space for interaction and travel experience exchange that made social media users have high trust in the experiences of others. Social media is also used by tourists as self- expression in social status and lifestyle which indirectly leads to the further promotion of tourism and hospitality destinations or organizations. Other than that, social media helps the tourism organization to make social, environmental, and economic performance high, so it assures sustainability in tourism growth in Indonesia. More importantly, the use of Customer Relationship Management and real-time services through social media by a tourism organization directly influences its electronic word of mouth (e-WOM) reputation. Hence, researcher has investigated how social media affects consumers behavior and perception in hospitality and tourism industry of Indonesia, to determine whether tourism firms can use social media to enhance their marketing strategy and consumers satisfaction.
주제어
#Social media Tourism research Hospitality research Task-technology fit Literature review Marketing
학위논문 정보
저자
유니알티 파틴
학위수여기관
건국대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
산업공학과
지도교수
윤장혁
발행연도
2024
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49
키워드
Social media Tourism research Hospitality research Task-technology fit Literature review Marketing
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