온라인 명품 리셀 플랫폼의 체험형 팝업 연출에 관한 연구 : KREAM(크림)매장을 중심으로 A Study on the Experiential Pop-up Design of Online Luxury Resell Platform : Focusing on Kream Store원문보기
현대 사회 소비자들의 소비 경향은 패션 상품 본연의 물리적 효용보다 제품의 상징적 가치에 더 많은 의미를 두고 있다. 여유 자금을 통해 고가의 패션 제품을 구매하는 소비자가 증가하고 있으며 특히 젊은 연령층을 중심으로 명품에 대한 관심도가 높아지고 있다. 그 결과 한정판에 대한 욕구 상승과 함께 자신을 위한 가치 소비가 늘어나면서 리셀 시장의 규모는 더욱 확장되고 있다. 이러한 변화는 단순히 상품 판매하는 것을 넘어 경험과 감성을 충족시키는 공간으로 표현되고 있으며 플래그쉽스토어, 팝업스토어, 멀티샵 등 다양한 정체성을 드러내는 영역으로 등장하고 있다. 이로 인해 오프라인 리셀 스토어에서 얻을 수 있는 다양한 공간 경험을 소비자들에게 전달하는데 체감한 한계를 해소하고자 여러 컨셉으로 팝업스토어를 진행하였다. 그러나 오프라인 명품 리셀 스토어는 대부분 플랫폼 홍보 위주의 전시형 형태가 주를 이루고 있어 체험 공간이 부족한 상황이다.
이와 같은 명품 오프라인 리셀 스토어의 필요성이 대두되고 있어 명품 오프라인 리셀스토어의 팝업스토어 활용성에 대한 연구가 필요하다.
따라서 본 연구는 명품 리셀 플랫폼 오프라인 팝업스토어의 체험 공간을 위해 팝업스토어의 특성과 체험 ...
현대 사회 소비자들의 소비 경향은 패션 상품 본연의 물리적 효용보다 제품의 상징적 가치에 더 많은 의미를 두고 있다. 여유 자금을 통해 고가의 패션 제품을 구매하는 소비자가 증가하고 있으며 특히 젊은 연령층을 중심으로 명품에 대한 관심도가 높아지고 있다. 그 결과 한정판에 대한 욕구 상승과 함께 자신을 위한 가치 소비가 늘어나면서 리셀 시장의 규모는 더욱 확장되고 있다. 이러한 변화는 단순히 상품 판매하는 것을 넘어 경험과 감성을 충족시키는 공간으로 표현되고 있으며 플래그쉽스토어, 팝업스토어, 멀티샵 등 다양한 정체성을 드러내는 영역으로 등장하고 있다. 이로 인해 오프라인 리셀 스토어에서 얻을 수 있는 다양한 공간 경험을 소비자들에게 전달하는데 체감한 한계를 해소하고자 여러 컨셉으로 팝업스토어를 진행하였다. 그러나 오프라인 명품 리셀 스토어는 대부분 플랫폼 홍보 위주의 전시형 형태가 주를 이루고 있어 체험 공간이 부족한 상황이다.
이와 같은 명품 오프라인 리셀 스토어의 필요성이 대두되고 있어 명품 오프라인 리셀스토어의 팝업스토어 활용성에 대한 연구가 필요하다.
따라서 본 연구는 명품 리셀 플랫폼 오프라인 팝업스토어의 체험 공간을 위해 팝업스토어의 특성과 체험 공간 요소에 대한 이해를 기본으로 하여, 최근 팝업스토어의 운영 현황과 문제점을 분석하고 다양한 사례를 통해 새로운 체험형 팝업 공간 연출을 제안하는 데 목적을 두고 본 연구를 다음과 같이 진행하였다. 2장에서는 리셀 플랫폼과 팝업스토어의 선행연구를 통해 이론적 고찰을 하였다. 이와 같은 본 연구의 분석을 토대로 팝업스토어의 특성 요소와 체험적 요소가 서로 상호보완 되는 점을 알게 되었으며 팝업스토어의 특성 요소 8가지와 팝업스토어 유동형 체험 요소 5가지를 도출하였다.
3장에서는 국내 명품 리셀 플랫폼의 오프라인 팝업스토어 4곳을 분석한 결과, 소비자들이 의미 있는 소비 가치를 창출하기 위해선 브랜드 공간에서 오는 신선한 자극과 특별한 감정을 전달해야 하며, 제품을 체험할 수 있는 공간이 필요하다. 종합분석결과 팝업스토어의 공간 특성 요소인 체험성, 이벤트성과 체험 공간 요소인 헤리티지존, 제품체험존, 제품전시존, 이벤트존, 영상홍보존의 필요성에 대한 결과를 도출하였다.
4장에서는 소비자들의 브랜드 직접 체험을 통해 특별한 경험을 할 수 있는 체험성과 브랜드의 이미지를 부각하고 전달하며 고객의 감성을 자극하는 이벤트성을 포함한 5가지 존을 넣은 체험형 팝업스토어 디자인을 제안하였다.
이에 본 연구는 리셀 플랫폼의 크림 콜라보 전시형 팝업스토어 형식에서 벗어나 체험형 팝업스토어를 디자인하고 명품 리셀 플랫폼 오프라인 스토어의 중요성을 보여주고자 하였다. MZ 세대 문화 공간의 선호도가 높은 성수동 팝업스토어 공간 연출을 사례로 제시하고 구체적인 디자인을 통해 차별화된 공간 경험을 제공하고자 한다.
따라서 고객 체험 요소를 넣은 공간을 적절히 배분하여 적용한다면 가격 부담이 큰 고객에게는 합리적인 소비를 위한 정보와 서비스 만족감을 주고 기업에는 새로운 마케팅 전략을 제시함으로써 경쟁력 구축에 큰 영향력을 끼칠 것으로 사료된다.
현대 사회 소비자들의 소비 경향은 패션 상품 본연의 물리적 효용보다 제품의 상징적 가치에 더 많은 의미를 두고 있다. 여유 자금을 통해 고가의 패션 제품을 구매하는 소비자가 증가하고 있으며 특히 젊은 연령층을 중심으로 명품에 대한 관심도가 높아지고 있다. 그 결과 한정판에 대한 욕구 상승과 함께 자신을 위한 가치 소비가 늘어나면서 리셀 시장의 규모는 더욱 확장되고 있다. 이러한 변화는 단순히 상품 판매하는 것을 넘어 경험과 감성을 충족시키는 공간으로 표현되고 있으며 플래그쉽스토어, 팝업스토어, 멀티샵 등 다양한 정체성을 드러내는 영역으로 등장하고 있다. 이로 인해 오프라인 리셀 스토어에서 얻을 수 있는 다양한 공간 경험을 소비자들에게 전달하는데 체감한 한계를 해소하고자 여러 컨셉으로 팝업스토어를 진행하였다. 그러나 오프라인 명품 리셀 스토어는 대부분 플랫폼 홍보 위주의 전시형 형태가 주를 이루고 있어 체험 공간이 부족한 상황이다.
이와 같은 명품 오프라인 리셀 스토어의 필요성이 대두되고 있어 명품 오프라인 리셀스토어의 팝업스토어 활용성에 대한 연구가 필요하다.
따라서 본 연구는 명품 리셀 플랫폼 오프라인 팝업스토어의 체험 공간을 위해 팝업스토어의 특성과 체험 공간 요소에 대한 이해를 기본으로 하여, 최근 팝업스토어의 운영 현황과 문제점을 분석하고 다양한 사례를 통해 새로운 체험형 팝업 공간 연출을 제안하는 데 목적을 두고 본 연구를 다음과 같이 진행하였다. 2장에서는 리셀 플랫폼과 팝업스토어의 선행연구를 통해 이론적 고찰을 하였다. 이와 같은 본 연구의 분석을 토대로 팝업스토어의 특성 요소와 체험적 요소가 서로 상호보완 되는 점을 알게 되었으며 팝업스토어의 특성 요소 8가지와 팝업스토어 유동형 체험 요소 5가지를 도출하였다.
3장에서는 국내 명품 리셀 플랫폼의 오프라인 팝업스토어 4곳을 분석한 결과, 소비자들이 의미 있는 소비 가치를 창출하기 위해선 브랜드 공간에서 오는 신선한 자극과 특별한 감정을 전달해야 하며, 제품을 체험할 수 있는 공간이 필요하다. 종합분석결과 팝업스토어의 공간 특성 요소인 체험성, 이벤트성과 체험 공간 요소인 헤리티지존, 제품체험존, 제품전시존, 이벤트존, 영상홍보존의 필요성에 대한 결과를 도출하였다.
4장에서는 소비자들의 브랜드 직접 체험을 통해 특별한 경험을 할 수 있는 체험성과 브랜드의 이미지를 부각하고 전달하며 고객의 감성을 자극하는 이벤트성을 포함한 5가지 존을 넣은 체험형 팝업스토어 디자인을 제안하였다.
이에 본 연구는 리셀 플랫폼의 크림 콜라보 전시형 팝업스토어 형식에서 벗어나 체험형 팝업스토어를 디자인하고 명품 리셀 플랫폼 오프라인 스토어의 중요성을 보여주고자 하였다. MZ 세대 문화 공간의 선호도가 높은 성수동 팝업스토어 공간 연출을 사례로 제시하고 구체적인 디자인을 통해 차별화된 공간 경험을 제공하고자 한다.
따라서 고객 체험 요소를 넣은 공간을 적절히 배분하여 적용한다면 가격 부담이 큰 고객에게는 합리적인 소비를 위한 정보와 서비스 만족감을 주고 기업에는 새로운 마케팅 전략을 제시함으로써 경쟁력 구축에 큰 영향력을 끼칠 것으로 사료된다.
In modern society, consumer spending tendencies have more meaning in the symbolic value of a product than in the natural physical utility of fashion products. As more and more consumers are purchasing expensive fashion products with spare funds, interest in luxury goods is increasing, especially amo...
In modern society, consumer spending tendencies have more meaning in the symbolic value of a product than in the natural physical utility of fashion products. As more and more consumers are purchasing expensive fashion products with spare funds, interest in luxury goods is increasing, especially among young age groups. As a result, the size of the Resell market is expanding further as the demand for limited edition and value consumption for oneself increases. These changes are expressing not only selling products but also spaces that satisfiy experiences and emotions, and are emerging as areas that express various identities such as flagship stores, pop-up stores, and multi-shops. As a result, pop-up stores were placed with various concepts to solve the limits of delivering various spatial experiences that consumers are able to gain from offline resell stores. However, most of the current offline luxury resell stores are exhibitonal space to promote their platform and this is the reason why there are not enough experience spaces at the stores for consumers.
As the needs for such luxury offline resell stores is emerging, the research on the usability of pop-up stores in luxury offline resell stores is required.
Accordingly, this study was conducted to analyze the operation conditions and problems of recent pop-up stores and also to propose the new experiential pop-up space production through various cases based on understanding the characteristics and the elements of experience space in luxury resell pop-up stores.
In Chapter 2, theoretical considerations were made through prior research on the resell platforms and pop-up stores. Based on this analysis of the study, we learned that the characteristics and the experiential elements complement of pop-up store each other, and derived eight pop-up store characteristics and five floating experience elements.
In Chapter 3, As the result of analyzing four offline pop-up stores of domestic luxury resell platforms, fresh stimulation and special feelings from the space of brand should be delivered to consumers to create meaningful consumption value, and then the space providing experience to consumers is required. According to the comprehensive analysis, the results were derived on the need for experience, event and experience space elements of pop-up stores, Heritage Zone, Product Experience Zone, Product Exhibition Zone, Event Zone, and Video Promotion Zone.
In Chapter 4, we proposed a design of experiential pop-up store with five event zones that stimulates customers' emotions by highlighting experiences and image of brand that allows consumers to experience special moments through direct brand experiencing event. Therefore, this study tried to demonstrate the importance of the luxury resell platform offline store by designing an experiential pop-up store away from the resell platform kream collaboration exhibition type pop-up store format. We would like to provide a differentiated spatial experience through specific designs by presenting Seongsu-dong pop-up store space production which has a high preference for MZ generation’s cultural spaces.
In conclusion, if the space containing customer experience elements is properly allocated and applied, it will have a great influence on building competitiveness by providing reasonable consumption information and service satisfaction to customers with high price burdens.
In modern society, consumer spending tendencies have more meaning in the symbolic value of a product than in the natural physical utility of fashion products. As more and more consumers are purchasing expensive fashion products with spare funds, interest in luxury goods is increasing, especially among young age groups. As a result, the size of the Resell market is expanding further as the demand for limited edition and value consumption for oneself increases. These changes are expressing not only selling products but also spaces that satisfiy experiences and emotions, and are emerging as areas that express various identities such as flagship stores, pop-up stores, and multi-shops. As a result, pop-up stores were placed with various concepts to solve the limits of delivering various spatial experiences that consumers are able to gain from offline resell stores. However, most of the current offline luxury resell stores are exhibitonal space to promote their platform and this is the reason why there are not enough experience spaces at the stores for consumers.
As the needs for such luxury offline resell stores is emerging, the research on the usability of pop-up stores in luxury offline resell stores is required.
Accordingly, this study was conducted to analyze the operation conditions and problems of recent pop-up stores and also to propose the new experiential pop-up space production through various cases based on understanding the characteristics and the elements of experience space in luxury resell pop-up stores.
In Chapter 2, theoretical considerations were made through prior research on the resell platforms and pop-up stores. Based on this analysis of the study, we learned that the characteristics and the experiential elements complement of pop-up store each other, and derived eight pop-up store characteristics and five floating experience elements.
In Chapter 3, As the result of analyzing four offline pop-up stores of domestic luxury resell platforms, fresh stimulation and special feelings from the space of brand should be delivered to consumers to create meaningful consumption value, and then the space providing experience to consumers is required. According to the comprehensive analysis, the results were derived on the need for experience, event and experience space elements of pop-up stores, Heritage Zone, Product Experience Zone, Product Exhibition Zone, Event Zone, and Video Promotion Zone.
In Chapter 4, we proposed a design of experiential pop-up store with five event zones that stimulates customers' emotions by highlighting experiences and image of brand that allows consumers to experience special moments through direct brand experiencing event. Therefore, this study tried to demonstrate the importance of the luxury resell platform offline store by designing an experiential pop-up store away from the resell platform kream collaboration exhibition type pop-up store format. We would like to provide a differentiated spatial experience through specific designs by presenting Seongsu-dong pop-up store space production which has a high preference for MZ generation’s cultural spaces.
In conclusion, if the space containing customer experience elements is properly allocated and applied, it will have a great influence on building competitiveness by providing reasonable consumption information and service satisfaction to customers with high price burdens.
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