중국 패션 팝업스토어에 대한 지각된 가치, 브랜드 태도 및 구매의도 연구 21세기에 들어서면서 디지털 기술은 지속적으로 발전을 거듭하고 있다. 인간의 라이프스타일 전반의 변화가 이루어졌으며, 소비자의 상품 구매 패턴이 점차 온라인 기반의 간접 체험과 구매로 변화하고 있다. 이로 인 해 소매업체들은 소비자 요구의 변화에 더 잘 적응하기 위해 혁신적인 ...
중국 패션 팝업스토어에 대한 지각된 가치, 브랜드 태도 및 구매의도 연구 21세기에 들어서면서 디지털 기술은 지속적으로 발전을 거듭하고 있다. 인간의 라이프스타일 전반의 변화가 이루어졌으며, 소비자의 상품 구매 패턴이 점차 온라인 기반의 간접 체험과 구매로 변화하고 있다. 이로 인 해 소매업체들은 소비자 요구의 변화에 더 잘 적응하기 위해 혁신적인 비 즈니스 모델을 모색하기 시작했다. 소매업에 새로운 활력을 불어넣을 수 있는 팝업스토어는 체험과 짧은 시간 내에 소비의 결합으로 브랜드 체험 을 제공하는 임시 소매 환경을 강조한다. 최근 몇 년간 도시 거리와 쇼핑 몰에서 빠르게 등장한 팝업스토어는 젊은 소비자들의 관심을 끌고 있으 며, 유행을 선도하는 인기 있는 선택지가 되었다. 또한 현재 중국에서 운 영되었던 팝업스토어 중에서 가장 빈도가 높은 산업은 패션 산업이었다. 따라서 중국 패션 팝업스토어에 대한 지각된 가치, 브랜드 태도 및 구매 의도를 파악하는 연구가 필요하다고 생각된다. 본 연구는 체험경제이론을 적용하였으며, 추가 변수로 소비자 혁신성, 친 숙도 및 관여도를 투입하여 분석을 실시하였다. 최근 1년 이내에 패션 팝업 스토어 이용경험이 있는 중국 소비자를 대상으로 온라인 설문조사를 수행하 였으며, 총 472부를 최종분석에 활용하였다. 연구결과를 통하여 소비자측면 에 소비자들의 패션 팝업스토어 효율적 이용을 인도할 수 있는 소비자교육 과 정보제공의 기초자료로 제공될 것이다. 그 외에 패션산업의 기업의 입장 에는 중국 팝업스토어 이용자의 지각된 가치, 브랜드 태도 및 구매의도를 파악하여 기업의 경영전략에 도움이 될 것이다. 본 연구의 주요 연구결과를 보면, 첫째, 체험경제이론 핵심변수인 교육 적 요소와 현실 도피적 요소가 패션 팝업스토어에 대한 지각된 가치에 정 (+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러므로 소비자들이 교육적 체험요소를 통해 패션 팝업스토어의 가치를 느끼도록 패션 브랜드나 관련 산업 기업은 제품 제작 과정, 소재 특성 등을 전시함으로써 실현할 수 있 으며 패션 트렌드 등을 패션 팝업스토어에서 활용하여 소비자들이 브랜드 에 대한 깊은 이해를 얻을 수 있도록 할 필요가 있다. 한편, 소비자의 현 실도피적 요소 인식을 향상시키기 위하여 팝업스토어는 장식, 음악 조명 등을 통해 독특한 공간 분위기를 만들어 소비자들이 몰입하고 잠시나마 생활에서 벗어날 수 있도록 편안한 좌석이나 레저 공간을 만들 수 있도록 하여야 한다. 이는 지각된 가치에 긍정적으로 작용할 것이다. 둘째, 소비자 혁신성인 기능적 혁신성과 쾌락적 혁신성이 중국 패션 팝 업스토어의 지각된 가치에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 팝업 스토어의 기능적 혁신요소를 향상시키기 위해 소비자는 팝업 스토어 내에서 패션 제품에 대한 색상, 재료와 같은 제품 특성에 대한 사 용자의 의견을 제안하도록 기회를 제공하며, 신제품과 새로운 브랜드 라 인에 대해 소비자를 초청하여 테스트 버전을 테스트하고 신제품의 기능을 피드백하여 신제품을 개선하도록 해야 한다. 그리고 패션 팝업스토어의 쾌락적 혁신성을 높이기 위해서 패션 제품의 코디 등에 참여할 수 있는 기회를 제공하도록 한다. 또한 감성적 마케팅과 쾌락적 요소를 반영한 팝 업스토어의 다양한 체험 요소를 경험할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 관여도가 중국 패션 팝업스토어에 대한 지각된 가치에 정(+)적 인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 소비자 관여도를 향상하기 위해 패션 제품과 관련된 문제 상황, 예를 들면 의류 소재와 같은 문제에 대해 소비 자가 주의를 기울이고 해결책을 제시하도록 안내하여 관심도를 높이도록 해야한다. 또한, 기업들이 특정 시즌에서 팝업스토어를 개설하고 기업의 마케팅 관리자들은 SNS 등에서의 광고, 홍보 등을 통해서 팝업스토어에 대한 소비자의 관여를 높일 필요가 있을 것이다. 넷째, 패션 팝업스토어의 브랜드 태도가 제품의 구매의도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 따라 패션 팝업스토어 브랜드 태도 를 향상시키기 위해 팝업스토어 안에서 브랜드 특성을 가진 진열 및 장식 을 통해 브랜드 아이덴티티 및 브랜드 인식을 향상시킬 수 있을 것이다. 또한, 팝업 스토어에서 한정제품 또는 혜택 등을 제공하고 아울러 브랜드 간의 협력을 통해 콜라보 제품을 출시하도록 한다. 이는 브랜드 태도 향 상을 통한 패션 팝업스토어 제품의 구매의도를 높일 수 있을 것이다. 마지막으로 패션 팝업스토어에 대한 지각된 가치는 브랜드 태도 및 구 매의도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 따라 패션 팝 업스토어 체험에 만족한 소비자들이 패션 팝업스토어와 관련된 체험 경험 을 SNS를 통해 공유하도록 유도하여 패션 팝업스토어에 대한 소비자의 인지적 가치를 이끌어 내고 잠재 소비자의 브랜드에 대한 호감도를 이끌 어 내도록 한다. 또한 소비자가 긍정적인 가치향상을 통해 구매의도를 높 이도록 해야 한다.
중국 패션 팝업스토어에 대한 지각된 가치, 브랜드 태도 및 구매의도 연구 21세기에 들어서면서 디지털 기술은 지속적으로 발전을 거듭하고 있다. 인간의 라이프스타일 전반의 변화가 이루어졌으며, 소비자의 상품 구매 패턴이 점차 온라인 기반의 간접 체험과 구매로 변화하고 있다. 이로 인 해 소매업체들은 소비자 요구의 변화에 더 잘 적응하기 위해 혁신적인 비 즈니스 모델을 모색하기 시작했다. 소매업에 새로운 활력을 불어넣을 수 있는 팝업스토어는 체험과 짧은 시간 내에 소비의 결합으로 브랜드 체험 을 제공하는 임시 소매 환경을 강조한다. 최근 몇 년간 도시 거리와 쇼핑 몰에서 빠르게 등장한 팝업스토어는 젊은 소비자들의 관심을 끌고 있으 며, 유행을 선도하는 인기 있는 선택지가 되었다. 또한 현재 중국에서 운 영되었던 팝업스토어 중에서 가장 빈도가 높은 산업은 패션 산업이었다. 따라서 중국 패션 팝업스토어에 대한 지각된 가치, 브랜드 태도 및 구매 의도를 파악하는 연구가 필요하다고 생각된다. 본 연구는 체험경제이론을 적용하였으며, 추가 변수로 소비자 혁신성, 친 숙도 및 관여도를 투입하여 분석을 실시하였다. 최근 1년 이내에 패션 팝업 스토어 이용경험이 있는 중국 소비자를 대상으로 온라인 설문조사를 수행하 였으며, 총 472부를 최종분석에 활용하였다. 연구결과를 통하여 소비자측면 에 소비자들의 패션 팝업스토어 효율적 이용을 인도할 수 있는 소비자교육 과 정보제공의 기초자료로 제공될 것이다. 그 외에 패션산업의 기업의 입장 에는 중국 팝업스토어 이용자의 지각된 가치, 브랜드 태도 및 구매의도를 파악하여 기업의 경영전략에 도움이 될 것이다. 본 연구의 주요 연구결과를 보면, 첫째, 체험경제이론 핵심변수인 교육 적 요소와 현실 도피적 요소가 패션 팝업스토어에 대한 지각된 가치에 정 (+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러므로 소비자들이 교육적 체험요소를 통해 패션 팝업스토어의 가치를 느끼도록 패션 브랜드나 관련 산업 기업은 제품 제작 과정, 소재 특성 등을 전시함으로써 실현할 수 있 으며 패션 트렌드 등을 패션 팝업스토어에서 활용하여 소비자들이 브랜드 에 대한 깊은 이해를 얻을 수 있도록 할 필요가 있다. 한편, 소비자의 현 실도피적 요소 인식을 향상시키기 위하여 팝업스토어는 장식, 음악 조명 등을 통해 독특한 공간 분위기를 만들어 소비자들이 몰입하고 잠시나마 생활에서 벗어날 수 있도록 편안한 좌석이나 레저 공간을 만들 수 있도록 하여야 한다. 이는 지각된 가치에 긍정적으로 작용할 것이다. 둘째, 소비자 혁신성인 기능적 혁신성과 쾌락적 혁신성이 중국 패션 팝 업스토어의 지각된 가치에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 팝업 스토어의 기능적 혁신요소를 향상시키기 위해 소비자는 팝업 스토어 내에서 패션 제품에 대한 색상, 재료와 같은 제품 특성에 대한 사 용자의 의견을 제안하도록 기회를 제공하며, 신제품과 새로운 브랜드 라 인에 대해 소비자를 초청하여 테스트 버전을 테스트하고 신제품의 기능을 피드백하여 신제품을 개선하도록 해야 한다. 그리고 패션 팝업스토어의 쾌락적 혁신성을 높이기 위해서 패션 제품의 코디 등에 참여할 수 있는 기회를 제공하도록 한다. 또한 감성적 마케팅과 쾌락적 요소를 반영한 팝 업스토어의 다양한 체험 요소를 경험할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 관여도가 중국 패션 팝업스토어에 대한 지각된 가치에 정(+)적 인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 소비자 관여도를 향상하기 위해 패션 제품과 관련된 문제 상황, 예를 들면 의류 소재와 같은 문제에 대해 소비 자가 주의를 기울이고 해결책을 제시하도록 안내하여 관심도를 높이도록 해야한다. 또한, 기업들이 특정 시즌에서 팝업스토어를 개설하고 기업의 마케팅 관리자들은 SNS 등에서의 광고, 홍보 등을 통해서 팝업스토어에 대한 소비자의 관여를 높일 필요가 있을 것이다. 넷째, 패션 팝업스토어의 브랜드 태도가 제품의 구매의도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 따라 패션 팝업스토어 브랜드 태도 를 향상시키기 위해 팝업스토어 안에서 브랜드 특성을 가진 진열 및 장식 을 통해 브랜드 아이덴티티 및 브랜드 인식을 향상시킬 수 있을 것이다. 또한, 팝업 스토어에서 한정제품 또는 혜택 등을 제공하고 아울러 브랜드 간의 협력을 통해 콜라보 제품을 출시하도록 한다. 이는 브랜드 태도 향 상을 통한 패션 팝업스토어 제품의 구매의도를 높일 수 있을 것이다. 마지막으로 패션 팝업스토어에 대한 지각된 가치는 브랜드 태도 및 구 매의도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 따라 패션 팝 업스토어 체험에 만족한 소비자들이 패션 팝업스토어와 관련된 체험 경험 을 SNS를 통해 공유하도록 유도하여 패션 팝업스토어에 대한 소비자의 인지적 가치를 이끌어 내고 잠재 소비자의 브랜드에 대한 호감도를 이끌 어 내도록 한다. 또한 소비자가 긍정적인 가치향상을 통해 구매의도를 높 이도록 해야 한다.
As we entered into the 21st century, digital technology began to develop and it continues to grow. Human lifestyles in general have changed and consumer product purchase patterns are gradually changing into online-based indirect experiences and purchases. This has prompted retailers to seek innovati...
As we entered into the 21st century, digital technology began to develop and it continues to grow. Human lifestyles in general have changed and consumer product purchase patterns are gradually changing into online-based indirect experiences and purchases. This has prompted retailers to seek innovative business models to better adapt to changes in consumer needs. Pop-up stores, which can breathe new life into retail, emphasize a temporary retail environment that provides a brand experience with a combination of experience and consumption within a short amount of time. Pop-up stores have quickly emerged in recent years in urban streets and shopping malls and they have attracted young consumers, becoming a popular option that leads in trends. The industry that appeared most frequently among pop-up stores currently operated in China was the fashion business. Therefore, it is considered necessary to study the perceived value, brand attitude, and purchase intentions of Chinese fashion pop-up stores. This study applied the theory of experience economy and it inserted and analyzed innovativeness and consumer characteristics as additional variables. An online survey was conducted on Chinese consumers who have gone to Chinese fashion pop-up stores within the past year and a total of 472 data were used in the final analysis. The research results will provide basic data for consumer education and information provision that can guide consumers to efficiently utilize fashion pop-up stores. In addition, it will help companies in the fashion industry understand the perceived value, brand attitude, and purchase intentions of Chinese pop-up store users, helping companies in their management strategies. According to the main findings of this study, first, educational elements and elements of escapism, which are key variables of Experience Economy, have a positive (+) effect on the perceived value of fashion pop-up stores. Therefore, fashion brands and companies of related industries can realize the value of fashion pop-up stores through elements of educational experience by displaying things such as product manufacturing processes and material characteristics and it is necessary to use fashion trends in fashion pop-up stores to help consumers gain a deep understanding of the brand. On the other hand, pop-up stores should create a unique spatial atmosphere through decorations, music, and lighting in order to improve consumer awareness of the element of escapism and they should create comfortable seats and leisure spaces so that consumers can immerse themselves and escape their lives for a while. This will have a positive effect on perceived value. Second, functional innovativeness and hedonic innovativeness, which are forms of consumer innovativeness, were found to have a positive (+) effect on the perceived value of Chinese fashion pop-up stores. Therefore, consumers should be provided with opportunities to suggest user opinions on product characteristics such as colors and materials for fashion products within pop-up stores to improve the functional innovativeness factor of pop-up stores, and they should be invited to test early product versions and provide feedback on new product features for new product improvement. In addition, in order to enhance the hedonic innovativeness of fashion pop-up stores, consumers should be provided with the opportunity to participate in coordinating fashion products. It is necessary for them to be able to experience various elements of experience that reflect emotional marketing and entertaining elements. Third, involvement was found to have a positive (+) effect on the perceived value of Chinese fashion pop-up stores. In order to enhance consumer involvement, interest should be increased by guiding consumers to pay attention to problems related to fashion products, such as clothing materials, and to present solutions. In addition, companies need to open pop-up stores in certain seasons, and corporate marketing managers need to increase consumer involvement in pop-up stores through advertising and promotions on social media. Fourth, the brand attitudes of fashion pop-up stores were found to have positive (+) effects on the purchase intentions of fashion pop-up store products. Accordingly, related brand companies within pop-up stores will be able to improve brand identity and brand awareness through displays and decorations with brand characteristics in order to improve the brand attitudes of fashion pop-up stores. In addition, pop-up stores should provide limited products or benefits, and release collaborated products through cooperation between brands. This will increase the purchase intentions of fashion pop-up store products by improving brand attitude. Lastly, the perceived value of fashion pop-up stores was found to have a positive (+) effect on brand attitude and purchase intentions. Accordingly, consumers who are satisfied with the fashion pop-up store experience will be encouraged to share their experiences related to fashion pop-up stores through social media, bringing out cognitive value for consumers of fashion pop-up stores and attracting potential consumer favorability for related brands. In addition, consumers should increase purchase intentions through positive value improvement.
As we entered into the 21st century, digital technology began to develop and it continues to grow. Human lifestyles in general have changed and consumer product purchase patterns are gradually changing into online-based indirect experiences and purchases. This has prompted retailers to seek innovative business models to better adapt to changes in consumer needs. Pop-up stores, which can breathe new life into retail, emphasize a temporary retail environment that provides a brand experience with a combination of experience and consumption within a short amount of time. Pop-up stores have quickly emerged in recent years in urban streets and shopping malls and they have attracted young consumers, becoming a popular option that leads in trends. The industry that appeared most frequently among pop-up stores currently operated in China was the fashion business. Therefore, it is considered necessary to study the perceived value, brand attitude, and purchase intentions of Chinese fashion pop-up stores. This study applied the theory of experience economy and it inserted and analyzed innovativeness and consumer characteristics as additional variables. An online survey was conducted on Chinese consumers who have gone to Chinese fashion pop-up stores within the past year and a total of 472 data were used in the final analysis. The research results will provide basic data for consumer education and information provision that can guide consumers to efficiently utilize fashion pop-up stores. In addition, it will help companies in the fashion industry understand the perceived value, brand attitude, and purchase intentions of Chinese pop-up store users, helping companies in their management strategies. According to the main findings of this study, first, educational elements and elements of escapism, which are key variables of Experience Economy, have a positive (+) effect on the perceived value of fashion pop-up stores. Therefore, fashion brands and companies of related industries can realize the value of fashion pop-up stores through elements of educational experience by displaying things such as product manufacturing processes and material characteristics and it is necessary to use fashion trends in fashion pop-up stores to help consumers gain a deep understanding of the brand. On the other hand, pop-up stores should create a unique spatial atmosphere through decorations, music, and lighting in order to improve consumer awareness of the element of escapism and they should create comfortable seats and leisure spaces so that consumers can immerse themselves and escape their lives for a while. This will have a positive effect on perceived value. Second, functional innovativeness and hedonic innovativeness, which are forms of consumer innovativeness, were found to have a positive (+) effect on the perceived value of Chinese fashion pop-up stores. Therefore, consumers should be provided with opportunities to suggest user opinions on product characteristics such as colors and materials for fashion products within pop-up stores to improve the functional innovativeness factor of pop-up stores, and they should be invited to test early product versions and provide feedback on new product features for new product improvement. In addition, in order to enhance the hedonic innovativeness of fashion pop-up stores, consumers should be provided with the opportunity to participate in coordinating fashion products. It is necessary for them to be able to experience various elements of experience that reflect emotional marketing and entertaining elements. Third, involvement was found to have a positive (+) effect on the perceived value of Chinese fashion pop-up stores. In order to enhance consumer involvement, interest should be increased by guiding consumers to pay attention to problems related to fashion products, such as clothing materials, and to present solutions. In addition, companies need to open pop-up stores in certain seasons, and corporate marketing managers need to increase consumer involvement in pop-up stores through advertising and promotions on social media. Fourth, the brand attitudes of fashion pop-up stores were found to have positive (+) effects on the purchase intentions of fashion pop-up store products. Accordingly, related brand companies within pop-up stores will be able to improve brand identity and brand awareness through displays and decorations with brand characteristics in order to improve the brand attitudes of fashion pop-up stores. In addition, pop-up stores should provide limited products or benefits, and release collaborated products through cooperation between brands. This will increase the purchase intentions of fashion pop-up store products by improving brand attitude. Lastly, the perceived value of fashion pop-up stores was found to have a positive (+) effect on brand attitude and purchase intentions. Accordingly, consumers who are satisfied with the fashion pop-up store experience will be encouraged to share their experiences related to fashion pop-up stores through social media, bringing out cognitive value for consumers of fashion pop-up stores and attracting potential consumer favorability for related brands. In addition, consumers should increase purchase intentions through positive value improvement.
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