미디어이용동기가 미디어이용만족에 미치는 영향 : 미디어이용행태와 미디어리터러시의 병렬매개효과를 중심으로 Effects of Media use Motivation on Media use Satisfaction; Focusing on the parallel mediating effect of media use behavior and media literacy원문보기
본 연구는 우리가 접하는 각종 미디어이용동기와 미디어이용만족 사이의 구조적 관계를 검증하고 미디어이용행태와 미디어리터러시의 병렬매개효과를 구명하는 데 목적이 있다. 연구의 모집단은 접근성, 신뢰성, 용이성 등을 고려하여 대구광역시 9개 구·군에 거주하는 미디어를 이용하는 일반 시민을 대상으로 비확률 표집방식 가운데 의도적 표집방식으로 총 570부를 배포해, 무성의하거나 오류가 있는 설문지를 제외한 543부의 표본을 수집하였다. 측정도구는 기존 조사도구를 응용, 변형한 미디어이용동기, 미디어이용행태, 미디어리터러시, 미디어이용만족 등 4개를 활용하였다. 자료수집은 인터넷서베이도구를 활용한 전자설문조사를 통해 이루어졌다. 수집된 설문지는 미디어이용동기, 미디어이용행태, 미디어리터러시, 미디어이용만족 간의 구조적 관계를 구명하기 위하여 ...
본 연구는 우리가 접하는 각종 미디어이용동기와 미디어이용만족 사이의 구조적 관계를 검증하고 미디어이용행태와 미디어리터러시의 병렬매개효과를 구명하는 데 목적이 있다. 연구의 모집단은 접근성, 신뢰성, 용이성 등을 고려하여 대구광역시 9개 구·군에 거주하는 미디어를 이용하는 일반 시민을 대상으로 비확률 표집방식 가운데 의도적 표집방식으로 총 570부를 배포해, 무성의하거나 오류가 있는 설문지를 제외한 543부의 표본을 수집하였다. 측정도구는 기존 조사도구를 응용, 변형한 미디어이용동기, 미디어이용행태, 미디어리터러시, 미디어이용만족 등 4개를 활용하였다. 자료수집은 인터넷서베이도구를 활용한 전자설문조사를 통해 이루어졌다. 수집된 설문지는 미디어이용동기, 미디어이용행태, 미디어리터러시, 미디어이용만족 간의 구조적 관계를 구명하기 위하여 SPSS Version 28과 Hayes가 제안한 PROCESS MACRO Ver. 4.2를 사용하여 통계를 처리하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 미디어이용동기가 미디어이용행태에 미치는 영향의 회귀모형, 미디어이용동기가 미디어리터러시에 미치는 영향의 회귀모형, 미디어이용동기, 미디어이용행태, 미디어리터러시가 미디어이용만족에 미치는 영향의 회귀모형이 모두 유의해 적합도 평가 기준에 전반적으로 양호한 것으로 나타났다. 둘째, 미디어이용동기가 미디어이용만족에, 미디어이용행태가 미디어이용만족에, 미디어리터러시가 미디어이용만족에 모두 직접적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세부적으로는 미디어이용동기의 경우 여가활동동기가 정보습득동기보다 미디어이용만족에 영향을 더 크게 미치는 것으로 조사되었다. 미디어이용행태 조사에서는 유튜브이용, SNS이용, 신문이용 순으로 미디어이용만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 미디어리터러시 조사에서는 진위판별리터러시, 의도분별리터러시, 규제인식리터러시 순으로 미디어이용만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 미디어이용동기와 미디어이용만족과의 관계에서 미디어이용행태는 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 또 미디어이용동기와 미디어이용만족 간의 관계에서 미디어리터러시는 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 이런 결과는 미디어이용만족을 높이기 위하여 미디어이용행태에 대한 다양한 연구와 미디어리터러시 수준을 높이려는 구조적 노력이 필요하다는 것을 의미한다. 이 같은 연구 결과를 토대로 학문 및 실무적 측면에서 시사점을 제시하면 다음과 같다. 학문적 측면에서의 시사점은 미디어이용에 있어서 이용동기와 이용만족 사이의 구조적 관계에 대한 연구를 진행했다는 점이다. 또한, 미디어이용동기와 미디어이용만족과의 관계에서 미디어이용행태와 미디어리터러시의 병렬매개효과를 구명하였다는 점이다. 다음으로 미디어이용동기와 미디어이용만족 사이에 미디어이용행태와 미디어리터러시를 매개로 하는 이론적 분석모형과 수용자 속성을 바탕으로 이용자와 미디어 사이에 드러나는 영향 관계를 검증하였다는 것이다. 실무적 측면에서의 시사점은 각 세대별로 삶의 만족도를 높이기 위한 미디어이용만족이 매우 중요한 동시에 삶의 만족을 채워줄 수 있는 가장 효과적인 정책의 지향점이란 것을 간과해서는 안 된다는 것이다. 특히 노년층과 같이 미디어리터러시 수준이 낮은 세대의 경우 주체적 삶의 영위와 학습권 보장이라는 측면에서 미디어리터러시 향상 방안을 고려해야 한다는 것이다. 또한, 지능화 미디어 사회로 진입하는 상황에서 디지털 정보격차를 줄여 미디어이용만족을 높일 수 있도록 관련 정책개발에 대한 연구를 좀 더 촘촘히 하는 노력이 필요할 것이다.
주요어: 미디어이용동기, 미디어이용행태, 미디어리터러시, 미디어이용만족
본 연구는 우리가 접하는 각종 미디어이용동기와 미디어이용만족 사이의 구조적 관계를 검증하고 미디어이용행태와 미디어리터러시의 병렬매개효과를 구명하는 데 목적이 있다. 연구의 모집단은 접근성, 신뢰성, 용이성 등을 고려하여 대구광역시 9개 구·군에 거주하는 미디어를 이용하는 일반 시민을 대상으로 비확률 표집방식 가운데 의도적 표집방식으로 총 570부를 배포해, 무성의하거나 오류가 있는 설문지를 제외한 543부의 표본을 수집하였다. 측정도구는 기존 조사도구를 응용, 변형한 미디어이용동기, 미디어이용행태, 미디어리터러시, 미디어이용만족 등 4개를 활용하였다. 자료수집은 인터넷서베이도구를 활용한 전자설문조사를 통해 이루어졌다. 수집된 설문지는 미디어이용동기, 미디어이용행태, 미디어리터러시, 미디어이용만족 간의 구조적 관계를 구명하기 위하여 SPSS Version 28과 Hayes가 제안한 PROCESS MACRO Ver. 4.2를 사용하여 통계를 처리하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 미디어이용동기가 미디어이용행태에 미치는 영향의 회귀모형, 미디어이용동기가 미디어리터러시에 미치는 영향의 회귀모형, 미디어이용동기, 미디어이용행태, 미디어리터러시가 미디어이용만족에 미치는 영향의 회귀모형이 모두 유의해 적합도 평가 기준에 전반적으로 양호한 것으로 나타났다. 둘째, 미디어이용동기가 미디어이용만족에, 미디어이용행태가 미디어이용만족에, 미디어리터러시가 미디어이용만족에 모두 직접적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세부적으로는 미디어이용동기의 경우 여가활동동기가 정보습득동기보다 미디어이용만족에 영향을 더 크게 미치는 것으로 조사되었다. 미디어이용행태 조사에서는 유튜브이용, SNS이용, 신문이용 순으로 미디어이용만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 미디어리터러시 조사에서는 진위판별리터러시, 의도분별리터러시, 규제인식리터러시 순으로 미디어이용만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 미디어이용동기와 미디어이용만족과의 관계에서 미디어이용행태는 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 또 미디어이용동기와 미디어이용만족 간의 관계에서 미디어리터러시는 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 이런 결과는 미디어이용만족을 높이기 위하여 미디어이용행태에 대한 다양한 연구와 미디어리터러시 수준을 높이려는 구조적 노력이 필요하다는 것을 의미한다. 이 같은 연구 결과를 토대로 학문 및 실무적 측면에서 시사점을 제시하면 다음과 같다. 학문적 측면에서의 시사점은 미디어이용에 있어서 이용동기와 이용만족 사이의 구조적 관계에 대한 연구를 진행했다는 점이다. 또한, 미디어이용동기와 미디어이용만족과의 관계에서 미디어이용행태와 미디어리터러시의 병렬매개효과를 구명하였다는 점이다. 다음으로 미디어이용동기와 미디어이용만족 사이에 미디어이용행태와 미디어리터러시를 매개로 하는 이론적 분석모형과 수용자 속성을 바탕으로 이용자와 미디어 사이에 드러나는 영향 관계를 검증하였다는 것이다. 실무적 측면에서의 시사점은 각 세대별로 삶의 만족도를 높이기 위한 미디어이용만족이 매우 중요한 동시에 삶의 만족을 채워줄 수 있는 가장 효과적인 정책의 지향점이란 것을 간과해서는 안 된다는 것이다. 특히 노년층과 같이 미디어리터러시 수준이 낮은 세대의 경우 주체적 삶의 영위와 학습권 보장이라는 측면에서 미디어리터러시 향상 방안을 고려해야 한다는 것이다. 또한, 지능화 미디어 사회로 진입하는 상황에서 디지털 정보격차를 줄여 미디어이용만족을 높일 수 있도록 관련 정책개발에 대한 연구를 좀 더 촘촘히 하는 노력이 필요할 것이다.
Purpose: The purpose of this study is to verify the structural relationship between various media use motives and media use satisfaction that we encounter and to investigate the parallel mediating effect of media use behavior and media literacy. Methods: Considering accessibility, reliability an...
Purpose: The purpose of this study is to verify the structural relationship between various media use motives and media use satisfaction that we encounter and to investigate the parallel mediating effect of media use behavior and media literacy. Methods: Considering accessibility, reliability and ease of use, the study's population distributed a total of 570 copies of the non-probability sampling method to ordinary citizens living in nine districts and counties in Daegu metropolitan city, excluding silent or erroneous questionnaires. Four measurement tools were used: media use motivation, media use behavior, media literacy, and media use satisfaction by applying existing research tools. Data collection was conducted through an electronic survey using Internet survey tools. The collected questionnaire processed statistics using SPSS Version 28 and PROCESS MACRO Ver. 4.2 proposed by Hayes to investigate the structural relationship between media use motivation, media use behavior, media literacy, and media use satisfaction. Results and Conclusion: The results obtained through this study are as follows. First, the regression model of the impact of media use motivation on media use behavior, the regression model of media use motivation on media literacy and the regression model of media use motivation, media use behavior and media literacy on media use satisfaction were all significant, indicating that the fitness evaluation criteria were generally good. Second, it was found that media use motivation directly affects media use satisfaction, media use behavior directly affects media use satisfaction, and media literacy directly affects media use satisfaction. In detail, in the case of media use motivation, it was investigated that leisure activity motivation had a greater influence on media use satisfaction than information acquisition motivation. In the survey on media use behavior, it was found that YouTube use, SNS use and newspaper use had an effect on media use satisfaction in that order. In the media literacy survey, it was found that the media use satisfaction was affected in the order of authenticity judgment literacy, intention discrimination literacy, and regulation recognition literacy. Third, it was found that media use behavior plays a mediating role in the relationship between media use motivation and media use satisfaction. In addition, it was found that media literacy plays a mediating role in the relationship between media use motivation and media use satisfaction. These results imply that various studies on media use behavior and structural efforts to increase the level of media literacy are needed to increase media use satisfaction. Based on the results of such research, the implications in academic and practical aspects are as follows. The implication from the academic aspect is that a study was conducted on the structural relationship between motivation for use and satisfaction for use in media use. In addition, the mediating effect of media use behavior and media literacy was investigated in the relationship between media use motivation and media use satisfaction. Next, the influence relationship between users and media was verified based on the theoretical analysis model and audience attributes that mediate media use behavior and media literacy between media use motivation and media use satisfaction. The practical implication is that it should not be overlooked that satisfaction with media use to increase life satisfaction for each generation is very important and at the same time the most effective policy direction that can satisfy life satisfaction. In particular, generations with low media literacy levels, such as the elderly, should consider ways to improve media literacy in terms of leading a subjective life and guaranteeing the right to learn. In addition, efforts to further research related policy development will be needed to reduce the digital information gap and increase media use satisfaction in entering an intelligent media society.
Key words: media use motivation, media use behavior, media literacy, media use satisfaction
Purpose: The purpose of this study is to verify the structural relationship between various media use motives and media use satisfaction that we encounter and to investigate the parallel mediating effect of media use behavior and media literacy. Methods: Considering accessibility, reliability and ease of use, the study's population distributed a total of 570 copies of the non-probability sampling method to ordinary citizens living in nine districts and counties in Daegu metropolitan city, excluding silent or erroneous questionnaires. Four measurement tools were used: media use motivation, media use behavior, media literacy, and media use satisfaction by applying existing research tools. Data collection was conducted through an electronic survey using Internet survey tools. The collected questionnaire processed statistics using SPSS Version 28 and PROCESS MACRO Ver. 4.2 proposed by Hayes to investigate the structural relationship between media use motivation, media use behavior, media literacy, and media use satisfaction. Results and Conclusion: The results obtained through this study are as follows. First, the regression model of the impact of media use motivation on media use behavior, the regression model of media use motivation on media literacy and the regression model of media use motivation, media use behavior and media literacy on media use satisfaction were all significant, indicating that the fitness evaluation criteria were generally good. Second, it was found that media use motivation directly affects media use satisfaction, media use behavior directly affects media use satisfaction, and media literacy directly affects media use satisfaction. In detail, in the case of media use motivation, it was investigated that leisure activity motivation had a greater influence on media use satisfaction than information acquisition motivation. In the survey on media use behavior, it was found that YouTube use, SNS use and newspaper use had an effect on media use satisfaction in that order. In the media literacy survey, it was found that the media use satisfaction was affected in the order of authenticity judgment literacy, intention discrimination literacy, and regulation recognition literacy. Third, it was found that media use behavior plays a mediating role in the relationship between media use motivation and media use satisfaction. In addition, it was found that media literacy plays a mediating role in the relationship between media use motivation and media use satisfaction. These results imply that various studies on media use behavior and structural efforts to increase the level of media literacy are needed to increase media use satisfaction. Based on the results of such research, the implications in academic and practical aspects are as follows. The implication from the academic aspect is that a study was conducted on the structural relationship between motivation for use and satisfaction for use in media use. In addition, the mediating effect of media use behavior and media literacy was investigated in the relationship between media use motivation and media use satisfaction. Next, the influence relationship between users and media was verified based on the theoretical analysis model and audience attributes that mediate media use behavior and media literacy between media use motivation and media use satisfaction. The practical implication is that it should not be overlooked that satisfaction with media use to increase life satisfaction for each generation is very important and at the same time the most effective policy direction that can satisfy life satisfaction. In particular, generations with low media literacy levels, such as the elderly, should consider ways to improve media literacy in terms of leading a subjective life and guaranteeing the right to learn. In addition, efforts to further research related policy development will be needed to reduce the digital information gap and increase media use satisfaction in entering an intelligent media society.
Key words: media use motivation, media use behavior, media literacy, media use satisfaction
주제어
#미디어이용동기 미디어이용행태 미디어리터러시 미디어이용만족 media use motivation media use behavior media literacy media use satisfaction
학위논문 정보
저자
김승근
학위수여기관
대구대학교 대학원
학위구분
국내박사
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2024
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미디어이용동기 미디어이용행태 미디어리터러시 미디어이용만족 media use motivation media use behavior media literacy media use satisfaction
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