본 연구는 사회적 시청 동기가 유튜브 채널을 통한 리얼리티 연애 프로그램의 시청에 미치는 영향을 알아보기 위해 설계되었다. 또한 프로그램에 대한 이용자의 현실 유사성 인식이 이들과 유튜브 채널을 통한 프로그램 시청 만족도 사이에서 매개적 역할을 하는지에 대해 탐구하였다. 연구 결과, 사회적 시청 동기의 세 가지 하위 차원(의견 주장 및 확인 동기, 정보 추구 동기, 사회적 현장감 공유 동기) 모두가 리얼리티 연애 프로그램 시청 정도에 긍정적인 ...
본 연구는 사회적 시청 동기가 유튜브 채널을 통한 리얼리티 연애 프로그램의 시청에 미치는 영향을 알아보기 위해 설계되었다. 또한 프로그램에 대한 이용자의 현실 유사성 인식이 이들과 유튜브 채널을 통한 프로그램 시청 만족도 사이에서 매개적 역할을 하는지에 대해 탐구하였다. 연구 결과, 사회적 시청 동기의 세 가지 하위 차원(의견 주장 및 확인 동기, 정보 추구 동기, 사회적 현장감 공유 동기) 모두가 리얼리티 연애 프로그램 시청 정도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 현실 유사성 인식에 대해 정적인 영향을 주는 변인은 사회적 시청 동기 중에서 의견 주장 및 확인 동기와 사회적 현장감 공유 동기였으며, 시청 정도 역시 긍정적인 영향을 주는 것으로 확인되었다. 현실 유사성 인식은 시청 정도가 만족도에 미치는 영향을 완전 매개하지만 사회적 시청 동기가 만족도에 주는 영향은 불완전 매개하는 것으로 밝혀졌다. 즉 의견 주장 및 확인 동기와 사회적 현장감 공유 동기는 현실 유사성 인식을 통해 시청 만족도에 간접적인 영향을 주는 동시에 직접적인 영향도 주는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 시청자가 리얼리티 연애 프로그램을 시청하기 위한 경로로서 유튜브 채널을 이용할 때, 사회적 시청을 하고자 하는 동기와 시청 정도가 중요한 역할을 미치고 있음을 시사한다. 또한 이용자 만족의 차원에서 해당 프로그램의 내용이 실제 현실에서 겪는 상황 또는 본인의 모습과 유사하다는 인식을 하는 것이 만족도 형성에 중요함을 보여준다.
본 연구는 사회적 시청 동기가 유튜브 채널을 통한 리얼리티 연애 프로그램의 시청에 미치는 영향을 알아보기 위해 설계되었다. 또한 프로그램에 대한 이용자의 현실 유사성 인식이 이들과 유튜브 채널을 통한 프로그램 시청 만족도 사이에서 매개적 역할을 하는지에 대해 탐구하였다. 연구 결과, 사회적 시청 동기의 세 가지 하위 차원(의견 주장 및 확인 동기, 정보 추구 동기, 사회적 현장감 공유 동기) 모두가 리얼리티 연애 프로그램 시청 정도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 현실 유사성 인식에 대해 정적인 영향을 주는 변인은 사회적 시청 동기 중에서 의견 주장 및 확인 동기와 사회적 현장감 공유 동기였으며, 시청 정도 역시 긍정적인 영향을 주는 것으로 확인되었다. 현실 유사성 인식은 시청 정도가 만족도에 미치는 영향을 완전 매개하지만 사회적 시청 동기가 만족도에 주는 영향은 불완전 매개하는 것으로 밝혀졌다. 즉 의견 주장 및 확인 동기와 사회적 현장감 공유 동기는 현실 유사성 인식을 통해 시청 만족도에 간접적인 영향을 주는 동시에 직접적인 영향도 주는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 시청자가 리얼리티 연애 프로그램을 시청하기 위한 경로로서 유튜브 채널을 이용할 때, 사회적 시청을 하고자 하는 동기와 시청 정도가 중요한 역할을 미치고 있음을 시사한다. 또한 이용자 만족의 차원에서 해당 프로그램의 내용이 실제 현실에서 겪는 상황 또는 본인의 모습과 유사하다는 인식을 하는 것이 만족도 형성에 중요함을 보여준다.
This study investigated whether social viewing motivations impact on watching reality love programs through YouTube channels. Also, this study examined the mediating roles of perceived realism between social viewing motivations and program viewing satisfaction through YouTube, and between degree of ...
This study investigated whether social viewing motivations impact on watching reality love programs through YouTube channels. Also, this study examined the mediating roles of perceived realism between social viewing motivations and program viewing satisfaction through YouTube, and between degree of viewing and program viewing satisfaction. The results show that the three dimensions of social viewing motivations (opinion claim and confirmation, information seeking, and sharing presence) exerted positive influence on the degree of viewing. It was also found that two motivation dimensions (opinion claim and confirmation, and sharing presence) and the degree of viewing positively affected viewing satisfaction. It was found that perceived realism perfectly mediated the influence of the degree of viewing while imperfectly mediating that of motivations to viewing satisfaction. Overall, the results of the study imply that social viewing motivations and the degree of viewing are crucial factors for achieving YouTube viewers’ satisfaction and that perceived realism is an important mediator in such processes.
This study investigated whether social viewing motivations impact on watching reality love programs through YouTube channels. Also, this study examined the mediating roles of perceived realism between social viewing motivations and program viewing satisfaction through YouTube, and between degree of viewing and program viewing satisfaction. The results show that the three dimensions of social viewing motivations (opinion claim and confirmation, information seeking, and sharing presence) exerted positive influence on the degree of viewing. It was also found that two motivation dimensions (opinion claim and confirmation, and sharing presence) and the degree of viewing positively affected viewing satisfaction. It was found that perceived realism perfectly mediated the influence of the degree of viewing while imperfectly mediating that of motivations to viewing satisfaction. Overall, the results of the study imply that social viewing motivations and the degree of viewing are crucial factors for achieving YouTube viewers’ satisfaction and that perceived realism is an important mediator in such processes.
주제어
#사회적 시청 동기 유튜브 reality love program 리얼리티 연애 프로그램 시청 정도 만족도 현실 유사성 인식 Social viewing motivations YouTube degree of viewing satisfaction perceived realism
학위논문 정보
저자
장형민
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
미디어커뮤니케이션학과 미디어커뮤니케이션전공
지도교수
이재신
발행연도
2020
총페이지
iv, 70 p.
키워드
사회적 시청 동기 유튜브 reality love program 리얼리티 연애 프로그램 시청 정도 만족도 현실 유사성 인식 Social viewing motivations YouTube degree of viewing satisfaction perceived realism
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.