본 연구는 신규간호사의 간호실무준비도와 현실충격 및 사회적지지의 관계를 확인하기 위한 서술적 상관관계 연구이다. 본 연구의 자료 수집은 2023년 8월 24일부터 9월 14일까지 이루어졌으며, 인천광역시와 경기도에 소재한 600병상 이상 1개 종합병원과 2개 상급종합병원에서 현장교육간호사의 교육을 받은 경험이 있는 임상 경력 12개월 미만의 신규간호사 134명을 대상으로 하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 28.0 프로그램을 이용하여 기술통계, independent ...
본 연구는 신규간호사의 간호실무준비도와 현실충격 및 사회적지지의 관계를 확인하기 위한 서술적 상관관계 연구이다. 본 연구의 자료 수집은 2023년 8월 24일부터 9월 14일까지 이루어졌으며, 인천광역시와 경기도에 소재한 600병상 이상 1개 종합병원과 2개 상급종합병원에서 현장교육간호사의 교육을 받은 경험이 있는 임상 경력 12개월 미만의 신규간호사 134명을 대상으로 하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 28.0 프로그램을 이용하여 기술통계, independent t-test, one-way ANOVA, scheffé test, Pearson’s correlation coefficient, 위계적 다중회귀분석으로 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 대상자의 간호실무준비도 점수는 4점 만점에 3.03점, 현실충격 정도 점수는 5점 만점에 3.02점, 신규간호사가 지각한 현장교육간호사의 사회적지지 점수는 5점 만점에 4.06점으로 나타났다.
2) 대상자의 일반적 특성에 따른 간호실무준비도는 성별(t=2.36, p=.020), 프리셉터 교육 만족도(t=2.25, p=.032), 현장교육간호사 교육 만족도(t=2.12, p=.036), 현장교육간호사 교육 시간(t=-2.37, p=.019)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 신규간호사의 현실충격은 성별(t=-3.82, p<.001), 희망부서 배치(t=-1.99, p=.049)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 사회적지지는 근무부서(F=9.42, p<.001), 프리셉터 교육 만족도(t=2.55, p=.012), 현장교육간호사 교육 만족도(t=4.57, p<.001), 현장교육간호사의 교육 시간(t=-3.95, p<.001)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다.
3) 대상자의 간호실무준비도, 현실충격, 신규간호사가 지각한 현장교육간호사의 사회적지지의 상관관계를 분석한 결과 신규간호사의 현실충격은 간호실무준비도와(r=-.50, p<.001) 사회적지지(r=-.19, p=.03) 모두 음의 상관관계를 보였고, 간호실무준비도는 사회적지지(r=.37, p<.001)와 양의 상관관계를 나타냈다. 신규간호사의 간호실무준비도와 사회적지지의 하위요인은 모두 양의 상관관계를 나타냈으며, 그 중 신규간호사의 간호실무준비도 하위요인 중 자기조절과 사회적지지의 하위요인 중 믿음(r=.46, p<.001)이 가장 큰 상관관계를 나타냈다.
4) 대상자의 현실충격에 영향을 미치는 변수는 신규간호사의 간호실무준비도(β=-.46, p<.001)로 나타났으며, 변수의 설명력은 약 31%로 확인되었다(F=18.82, p <.001).
이상의 결과로 신규간호사의 현실충격을 완화하기 위해서는 신규간호사의 간호실무준비도를 높이는 것이 중요할 것으로 생각된다. 현장교육간호사에 대한 교육 만족도가 높고 현장교육간호사의 현장 방문 교육 시간이 많을수록 간호실무준비도가 높은 것으로 나타났는데, 이를 바탕으로 신규간호사의 현실충격을 완화하고 간호실무준비도를 높이기 위한 체계적이고 지속적인 교육을 위한 프로그램 개발 및 현장교육간호사의 체계적 교육 프로그램이 마련되어야 할 것이다.
본 연구는 신규간호사의 간호실무준비도와 현실충격 및 사회적지지의 관계를 확인하기 위한 서술적 상관관계 연구이다. 본 연구의 자료 수집은 2023년 8월 24일부터 9월 14일까지 이루어졌으며, 인천광역시와 경기도에 소재한 600병상 이상 1개 종합병원과 2개 상급종합병원에서 현장교육간호사의 교육을 받은 경험이 있는 임상 경력 12개월 미만의 신규간호사 134명을 대상으로 하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 28.0 프로그램을 이용하여 기술통계, independent t-test, one-way ANOVA, scheffé test, Pearson’s correlation coefficient, 위계적 다중회귀분석으로 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 대상자의 간호실무준비도 점수는 4점 만점에 3.03점, 현실충격 정도 점수는 5점 만점에 3.02점, 신규간호사가 지각한 현장교육간호사의 사회적지지 점수는 5점 만점에 4.06점으로 나타났다.
2) 대상자의 일반적 특성에 따른 간호실무준비도는 성별(t=2.36, p=.020), 프리셉터 교육 만족도(t=2.25, p=.032), 현장교육간호사 교육 만족도(t=2.12, p=.036), 현장교육간호사 교육 시간(t=-2.37, p=.019)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 신규간호사의 현실충격은 성별(t=-3.82, p<.001), 희망부서 배치(t=-1.99, p=.049)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 사회적지지는 근무부서(F=9.42, p<.001), 프리셉터 교육 만족도(t=2.55, p=.012), 현장교육간호사 교육 만족도(t=4.57, p<.001), 현장교육간호사의 교육 시간(t=-3.95, p<.001)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다.
3) 대상자의 간호실무준비도, 현실충격, 신규간호사가 지각한 현장교육간호사의 사회적지지의 상관관계를 분석한 결과 신규간호사의 현실충격은 간호실무준비도와(r=-.50, p<.001) 사회적지지(r=-.19, p=.03) 모두 음의 상관관계를 보였고, 간호실무준비도는 사회적지지(r=.37, p<.001)와 양의 상관관계를 나타냈다. 신규간호사의 간호실무준비도와 사회적지지의 하위요인은 모두 양의 상관관계를 나타냈으며, 그 중 신규간호사의 간호실무준비도 하위요인 중 자기조절과 사회적지지의 하위요인 중 믿음(r=.46, p<.001)이 가장 큰 상관관계를 나타냈다.
4) 대상자의 현실충격에 영향을 미치는 변수는 신규간호사의 간호실무준비도(β=-.46, p<.001)로 나타났으며, 변수의 설명력은 약 31%로 확인되었다(F=18.82, p <.001).
이상의 결과로 신규간호사의 현실충격을 완화하기 위해서는 신규간호사의 간호실무준비도를 높이는 것이 중요할 것으로 생각된다. 현장교육간호사에 대한 교육 만족도가 높고 현장교육간호사의 현장 방문 교육 시간이 많을수록 간호실무준비도가 높은 것으로 나타났는데, 이를 바탕으로 신규간호사의 현실충격을 완화하고 간호실무준비도를 높이기 위한 체계적이고 지속적인 교육을 위한 프로그램 개발 및 현장교육간호사의 체계적 교육 프로그램이 마련되어야 할 것이다.
This descriptive correlational study investigates the relationship between nursing practice readiness, reality shock, and social support in new graduate nurses (NGNs). The data were collected from August 24 to September 13, 2023 from 134 NGNs with less than 12 months of clinical experience and educa...
This descriptive correlational study investigates the relationship between nursing practice readiness, reality shock, and social support in new graduate nurses (NGNs). The data were collected from August 24 to September 13, 2023 from 134 NGNs with less than 12 months of clinical experience and educated by a clinical educator at one 600-bed or larger secondary hospital and two tertiary hospitals in Incheon Metropolitan City and Gyeonggi Province. The collected data were analyzed with descriptive statistics, independent t-test, one-way ANOVA, Scheffé test, Pearson’s correlation coefficient, and hierarchical multiple regression analysis using the SPSS/WIN 28.0 software.
The key findings were as follows.
1) The mean nursing practice readiness score was 3.03 out of 4, and the mean reality shock score was 3.02 out of 5. The mean score for NGNs’ perceived social support from their clinical educators was 4.06 out of 5. 2) Nursing practice readiness differed significantly according to sex (t=2.36, p=.020), satisfaction with preceptorship (t=2.25, p=.032), satisfaction with education by clinical educator (t=2.12, p=.036), and duration of clinical education (t=-2.37, p=.019). Reality shock in NGNs significantly differed according to sex (t=-3.82, p<.001) and placement in desired unit (t=-1.99, p=.049), and social support significantly differed according to work unit (F=9.42, p<.001), satisfaction with preceptorship (t=2.55, p=.012), satisfaction with education by clinical educator (t=4.57, p<.001), and duration of clinical education (t=-3.95, p<.001).
3) Regarding the correlations between nursing practice readiness, reality shock, and NGNs’ perceived social support from their clinical educators, reality shock was negatively correlated with nursing practice readiness (r=-.50, p<.001) and social support (r=-.19, p=.03), while nursing practice readiness was positively correlated with social support (r=.37, p<.001). All domains of nursing practice readiness were positively correlated with all domains of social support, with the strongest correlation between the self-regulation domain of nursing practice readiness and the trust domain of social support (r=.46, p<.001).
4) Nursing practice readiness was identified as the significant predictor of reality shock in NGNs (β=-.46, p<.001), with the factor explaining for 31% of the variance of reality shock (F=18.82, p <.001).
These results highlight the importance of enhancing nursing practice readiness among NGNs to mitigate the reality shock they face. Nursing practice readiness was higher with higher satisfaction with education given by clinical educators and longer duration of clinical education, which calls for systematic and continuous education programs that aim to reduce reality shock in NGNs and enhance nursing practice readiness as well as systematic education programs administered by clinical educators.
This descriptive correlational study investigates the relationship between nursing practice readiness, reality shock, and social support in new graduate nurses (NGNs). The data were collected from August 24 to September 13, 2023 from 134 NGNs with less than 12 months of clinical experience and educated by a clinical educator at one 600-bed or larger secondary hospital and two tertiary hospitals in Incheon Metropolitan City and Gyeonggi Province. The collected data were analyzed with descriptive statistics, independent t-test, one-way ANOVA, Scheffé test, Pearson’s correlation coefficient, and hierarchical multiple regression analysis using the SPSS/WIN 28.0 software.
The key findings were as follows.
1) The mean nursing practice readiness score was 3.03 out of 4, and the mean reality shock score was 3.02 out of 5. The mean score for NGNs’ perceived social support from their clinical educators was 4.06 out of 5. 2) Nursing practice readiness differed significantly according to sex (t=2.36, p=.020), satisfaction with preceptorship (t=2.25, p=.032), satisfaction with education by clinical educator (t=2.12, p=.036), and duration of clinical education (t=-2.37, p=.019). Reality shock in NGNs significantly differed according to sex (t=-3.82, p<.001) and placement in desired unit (t=-1.99, p=.049), and social support significantly differed according to work unit (F=9.42, p<.001), satisfaction with preceptorship (t=2.55, p=.012), satisfaction with education by clinical educator (t=4.57, p<.001), and duration of clinical education (t=-3.95, p<.001).
3) Regarding the correlations between nursing practice readiness, reality shock, and NGNs’ perceived social support from their clinical educators, reality shock was negatively correlated with nursing practice readiness (r=-.50, p<.001) and social support (r=-.19, p=.03), while nursing practice readiness was positively correlated with social support (r=.37, p<.001). All domains of nursing practice readiness were positively correlated with all domains of social support, with the strongest correlation between the self-regulation domain of nursing practice readiness and the trust domain of social support (r=.46, p<.001).
4) Nursing practice readiness was identified as the significant predictor of reality shock in NGNs (β=-.46, p<.001), with the factor explaining for 31% of the variance of reality shock (F=18.82, p <.001).
These results highlight the importance of enhancing nursing practice readiness among NGNs to mitigate the reality shock they face. Nursing practice readiness was higher with higher satisfaction with education given by clinical educators and longer duration of clinical education, which calls for systematic and continuous education programs that aim to reduce reality shock in NGNs and enhance nursing practice readiness as well as systematic education programs administered by clinical educators.
주제어
#신규간호사 간호실무준비도 현장교육간호사 사회적지지 현실충격 new graduate nurses Nursing practice readiness clinical educator social support reality shock
학위논문 정보
저자
윤 경 희
학위수여기관
인천가톨릭대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
간호학
지도교수
장은희
발행연도
2024
키워드
신규간호사 간호실무준비도 현장교육간호사 사회적지지 현실충격 new graduate nurses Nursing practice readiness clinical educator social support reality shock
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.