OpenAI의 API를 활용하여 데이터셋을 파인튜닝한 학습 모델을 만들어 파이썬 코 드를 가지고 AI 보조교사를 개발하고 배포하였다. 그리고 AI 보조교사 챗봇을 전문가 5명에게 사용하게 한 뒤 설문 조사와 면담 활동을 통해 전체적인 사용에 대한 소감과 향후 교육적 활용 가능성에 대하여 알아보았다. 이 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, AI 보조교사는 ...
OpenAI의 API를 활용하여 데이터셋을 파인튜닝한 학습 모델을 만들어 파이썬 코 드를 가지고 AI 보조교사를 개발하고 배포하였다. 그리고 AI 보조교사 챗봇을 전문가 5명에게 사용하게 한 뒤 설문 조사와 면담 활동을 통해 전체적인 사용에 대한 소감과 향후 교육적 활용 가능성에 대하여 알아보았다. 이 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, AI 보조교사는 인공지능 기술을 활용하여 교육적 맥락에서 수업 보조, 평 가 보조, 피드백 제공, 그리고 학습 기록 관리 등과 같은 교사의 역할을 보조하 는 시스템으로 정의하였다. 둘째, AI 보조교사는 파이썬과 OpenAI의 API를 활용하여 데이터셋을 파인튜닝한 모델을 가지고 챗봇의 형태로 구현하였다. 기존의 ChatGPT보다는 할루시네이션 이 줄어들었지만, 일부 개념 중에서는 여전히 잘못된 정보를 답변하였다. 셋째, 개발한 AI 보조교사에 대해 교육 전문가인 교사들을 대상으로 교육적 활 용 가능성을 설문 조사와 면담으로 평가하였다. 그 결과, 이것이 지식 전달의 역할을 통해 자기주도적 학습을 할 때 유용할 수 있지만, 더 나아가 다양한 역 량을 기르기에는 아직 아쉬운 점이 있다고 평가되었다. 이상의 연구 결과를 종합하면 AI 보조교사는 지식을 전달하는 교육적 목적에 대해 ‘수업 보조’의 역할을 수행하는 데에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 하지만 파인튜닝만으로는 여전히 할루시네이션이 존재했고, 이에 따라 AI 보조 교사 챗봇의 수준과 범위를 더욱 섬세하게 조정한다면 AI 보조교사의 교육적 활 용 가능성은 더욱 커질 것이다. 그리고 더 나아가 앞으로 제공될 ‘디지털교과서’에서 AI 보조교사 챗봇은 큰 도움이 될 수 있을 것이라 기대된다.
OpenAI의 API를 활용하여 데이터셋을 파인튜닝한 학습 모델을 만들어 파이썬 코 드를 가지고 AI 보조교사를 개발하고 배포하였다. 그리고 AI 보조교사 챗봇을 전문가 5명에게 사용하게 한 뒤 설문 조사와 면담 활동을 통해 전체적인 사용에 대한 소감과 향후 교육적 활용 가능성에 대하여 알아보았다. 이 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, AI 보조교사는 인공지능 기술을 활용하여 교육적 맥락에서 수업 보조, 평 가 보조, 피드백 제공, 그리고 학습 기록 관리 등과 같은 교사의 역할을 보조하 는 시스템으로 정의하였다. 둘째, AI 보조교사는 파이썬과 OpenAI의 API를 활용하여 데이터셋을 파인튜닝한 모델을 가지고 챗봇의 형태로 구현하였다. 기존의 ChatGPT보다는 할루시네이션 이 줄어들었지만, 일부 개념 중에서는 여전히 잘못된 정보를 답변하였다. 셋째, 개발한 AI 보조교사에 대해 교육 전문가인 교사들을 대상으로 교육적 활 용 가능성을 설문 조사와 면담으로 평가하였다. 그 결과, 이것이 지식 전달의 역할을 통해 자기주도적 학습을 할 때 유용할 수 있지만, 더 나아가 다양한 역 량을 기르기에는 아직 아쉬운 점이 있다고 평가되었다. 이상의 연구 결과를 종합하면 AI 보조교사는 지식을 전달하는 교육적 목적에 대해 ‘수업 보조’의 역할을 수행하는 데에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 하지만 파인튜닝만으로는 여전히 할루시네이션이 존재했고, 이에 따라 AI 보조 교사 챗봇의 수준과 범위를 더욱 섬세하게 조정한다면 AI 보조교사의 교육적 활 용 가능성은 더욱 커질 것이다. 그리고 더 나아가 앞으로 제공될 ‘디지털교과서’에서 AI 보조교사 챗봇은 큰 도움이 될 수 있을 것이라 기대된다.
This study developed an AI assistant teacher chatbot using the OpenAI API and looked into the educational use potential of the AI assistant teacher chatbot, thereby contributing to proposing the introduction of AI assistant teachers in 'digital textbooks' that will be introduced to schools in the ...
This study developed an AI assistant teacher chatbot using the OpenAI API and looked into the educational use potential of the AI assistant teacher chatbot, thereby contributing to proposing the introduction of AI assistant teachers in 'digital textbooks' that will be introduced to schools in the future. In this study, we set research questions and conducted research on what an AI assistant teacher is, how to develop an AI assistant teacher, and the possibility of educational use of an AI assistant teacher. To this end, we analyzed previous studies to define the concept of AI assistant teachers, and selected the unit "Life and Culture of Ancient People" for the second semester of the 5th grade of elementary school to analyze and organize the contents (concepts, historical events, historical figures, etc.) to create a dataset. was composed. Next, we used OpenAI's API to create a learning model that fine-tuned the dataset, and developed and distributed an AI assistant teacher using Python code. After having five experts use the AI assistant teacher chatbot, we conducted surveys and interviews to find out their overall impressions of use and the possibility of future educational use. The results obtained through this study are as follows. First, the AI assistant teacher was defined as a system that utilizes artificial intelligence technology to assist teachers in the roles of teachers, such as assisting classes, assisting evaluation, providing feedback, and managing learning records in an educational context. Second, the AI assistant teacher was implemented in the form of a chatbot using a model that fine-tuned the dataset using Python and OpenAI's API. Although hallucinations were reduced compared to the existing ChatGPT, some concepts were still answered with incorrect information. Third, the possibility of educational use of the developed AI assistant teacher was evaluated through surveys and interviews with teachers who are education experts. As a result, it was evaluated that although this may be useful for self-directed learning through the role of knowledge transfer, it still leaves something to be desired in developing various capabilities. Summarizing the above research results, it can be seen that AI assistant teachers have a positive effect in performing the role of ‘classroom assistant’ for the educational purpose of conveying knowledge. However, hallucination still existed with fine tuning alone, and if the level and scope of the AI assistant teacher chatbot are adjusted more delicately, the possibility of educational use of the AI assistant teacher will increase. Furthermore, it is expected that AI assistant teacher chatbots will be of great help in the ‘digital textbooks’ that will be provided in the future.
This study developed an AI assistant teacher chatbot using the OpenAI API and looked into the educational use potential of the AI assistant teacher chatbot, thereby contributing to proposing the introduction of AI assistant teachers in 'digital textbooks' that will be introduced to schools in the future. In this study, we set research questions and conducted research on what an AI assistant teacher is, how to develop an AI assistant teacher, and the possibility of educational use of an AI assistant teacher. To this end, we analyzed previous studies to define the concept of AI assistant teachers, and selected the unit "Life and Culture of Ancient People" for the second semester of the 5th grade of elementary school to analyze and organize the contents (concepts, historical events, historical figures, etc.) to create a dataset. was composed. Next, we used OpenAI's API to create a learning model that fine-tuned the dataset, and developed and distributed an AI assistant teacher using Python code. After having five experts use the AI assistant teacher chatbot, we conducted surveys and interviews to find out their overall impressions of use and the possibility of future educational use. The results obtained through this study are as follows. First, the AI assistant teacher was defined as a system that utilizes artificial intelligence technology to assist teachers in the roles of teachers, such as assisting classes, assisting evaluation, providing feedback, and managing learning records in an educational context. Second, the AI assistant teacher was implemented in the form of a chatbot using a model that fine-tuned the dataset using Python and OpenAI's API. Although hallucinations were reduced compared to the existing ChatGPT, some concepts were still answered with incorrect information. Third, the possibility of educational use of the developed AI assistant teacher was evaluated through surveys and interviews with teachers who are education experts. As a result, it was evaluated that although this may be useful for self-directed learning through the role of knowledge transfer, it still leaves something to be desired in developing various capabilities. Summarizing the above research results, it can be seen that AI assistant teachers have a positive effect in performing the role of ‘classroom assistant’ for the educational purpose of conveying knowledge. However, hallucination still existed with fine tuning alone, and if the level and scope of the AI assistant teacher chatbot are adjusted more delicately, the possibility of educational use of the AI assistant teacher will increase. Furthermore, it is expected that AI assistant teacher chatbots will be of great help in the ‘digital textbooks’ that will be provided in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.