뿔랑(Francis Poulenc, 1899-1963)은 20세기의 가장 중요한 프랑스 작곡가들 중 한 명으로 ‘프랑스 6인조'의 구성원이었으며 신고전주의 음악의 대표적인 인물이었다. 본 논문은 여섯 작품으로 구성된 뿔랑의 연가곡《거짓 약혼식》(Fiançailles pour rire)을 심층적으로 연구하였다. 이 연가곡은 빌모랭(Louise de Vilmorin, 1902-1969)이 작곡한 시를 사용하였는데, 빌모랭은 초현실주의 사조를 이용하여 인간의 감정을 무생물에 비유하였으며 은유과 풍자 등의 방법으로 초현실주의의 내용을 반...
뿔랑(Francis Poulenc, 1899-1963)은 20세기의 가장 중요한 프랑스 작곡가들 중 한 명으로 ‘프랑스 6인조'의 구성원이었으며 신고전주의 음악의 대표적인 인물이었다. 본 논문은 여섯 작품으로 구성된 뿔랑의 연가곡《거짓 약혼식》(Fiançailles pour rire)을 심층적으로 연구하였다. 이 연가곡은 빌모랭(Louise de Vilmorin, 1902-1969)이 작곡한 시를 사용하였는데, 빌모랭은 초현실주의 사조를 이용하여 인간의 감정을 무생물에 비유하였으며 은유과 풍자 등의 방법으로 초현실주의의 내용을 반영하였다.
본 논문은 텍스트, 내용, 선율, 조성, 화성, 리듬, 그리고 다이내믹의 측면에서 뿔랑이 초현실주의 시의 내용을 어떻게 표현하는지 그의 음악 어법을 통해 분석하였다. 필자의 연구가 이 연가곡과 뿔랑의 예술가곡을 학습하는 음악가들에게 소중한 학문적 자료가 될 수 있기를 기대한다.
뿔랑(Francis Poulenc, 1899-1963)은 20세기의 가장 중요한 프랑스 작곡가들 중 한 명으로 ‘프랑스 6인조'의 구성원이었으며 신고전주의 음악의 대표적인 인물이었다. 본 논문은 여섯 작품으로 구성된 뿔랑의 연가곡《거짓 약혼식》(Fiançailles pour rire)을 심층적으로 연구하였다. 이 연가곡은 빌모랭(Louise de Vilmorin, 1902-1969)이 작곡한 시를 사용하였는데, 빌모랭은 초현실주의 사조를 이용하여 인간의 감정을 무생물에 비유하였으며 은유과 풍자 등의 방법으로 초현실주의의 내용을 반영하였다.
본 논문은 텍스트, 내용, 선율, 조성, 화성, 리듬, 그리고 다이내믹의 측면에서 뿔랑이 초현실주의 시의 내용을 어떻게 표현하는지 그의 음악 어법을 통해 분석하였다. 필자의 연구가 이 연가곡과 뿔랑의 예술가곡을 학습하는 음악가들에게 소중한 학문적 자료가 될 수 있기를 기대한다.
Francis Poulenc(1899-1963) was one of the most important French composers of the 20th century and a member of the French ‘Les Six'. He is a representative figure of Neoclassical music. This thesis delves into an in-depth study of Poulenc's song cycle Fiançailles pour rire, consisting of six songs. T...
Francis Poulenc(1899-1963) was one of the most important French composers of the 20th century and a member of the French ‘Les Six'. He is a representative figure of Neoclassical music. This thesis delves into an in-depth study of Poulenc's song cycle Fiançailles pour rire, consisting of six songs. The cycle uses poetry by Louise de Vilmorin(1899-1963), who employs Surrealism to project human emotions onto inanimate objects and uses metaphors and satire to reflect the contents of Surrealism.
This paper meticulously analyzes how Poulenc expresses the content of Surrealist poetry through his musical grammar, considering aspects such as text, content, melody, tonality, harmony, rhythm, and dynamics. It is hoped that this research can serve as a valuable academic resource for scholars studying this song cycle and Poulenc's art songs.
Francis Poulenc(1899-1963) was one of the most important French composers of the 20th century and a member of the French ‘Les Six'. He is a representative figure of Neoclassical music. This thesis delves into an in-depth study of Poulenc's song cycle Fiançailles pour rire, consisting of six songs. The cycle uses poetry by Louise de Vilmorin(1899-1963), who employs Surrealism to project human emotions onto inanimate objects and uses metaphors and satire to reflect the contents of Surrealism.
This paper meticulously analyzes how Poulenc expresses the content of Surrealist poetry through his musical grammar, considering aspects such as text, content, melody, tonality, harmony, rhythm, and dynamics. It is hoped that this research can serve as a valuable academic resource for scholars studying this song cycle and Poulenc's art songs.
주제어
#뿔랑 예술가곡 《거짓 약혼식》 빌모랭 초현실주의 Francis Poulenc Art song Fian?ailles pour rire Louise de Vilmorin Surrealism
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.