현대의 박물관은 시대의 발전에 따라 전시∙교육의 측면이 중요시되고 있다. 현대에 이르러 컴퓨터, 인터넷 스마트폰 등 디지털 미디어의 지속적인 발전이 이루어짐에 따라 박물관 전시에서 역시 변화가 지속적으로 일어나고 있다. 다양한 디지털 기기가 박물관 전시매체로 사용되고 있으며, 박물관은 전시라는 매개를 통해 관람객과 상호작용하고 그 안에서 새로운 경험을 만들어 내는 수단으로써 자리매김하고 있다. 많은 박물관 유형 중 어린이박물관은 ‘어린이’라는 특정 연령층을 대상으로 등장한‘사물’이 아닌‘사람’을 중심으로 한 박물관이다. 어린이박물관 전시의 가장 큰 특징은 대부분 놀이를 중심으로 한 체험식 전시, 조작식 전시(Hands-On)로 이루어져있다는 점이다. 체험식 전시를 통해 관람객은 전시물과 직∙간접적으로 소통하며 전시를 관람할 수 있다. 과거 박물관 전시에서는 전시물을 직접 만지거나 모형을 통해 관람을 돕는 형태의 전시가 진행되었다. 현재에 이르러서는 디지털 미디어를 통해 전시물에 대한 설명을 돕거나 디지털 미디어를 전시물로 활용하여 전시를 진행하고 있다. 이를 통해 디지털 미디어가 가진 표현특성을 전시매체로 이용하고 있다. 디지털 미디어의 전시매체로써 사용은 과거부터 이어져 왔으며, 코로나 19라는 사회적 이슈에 의해 관심이 증폭되었다. 현재와 과거의 디지털 미디어의 전시매체로써 사용하는데 가장 큰 차이점은 디지털 미디어의 표현특성을 한 가지만 이용하여 전시매체로 사용하는 것이 아닌 디지털 미디어가 가진 여러 특성을 복합적으로 사용하고 있다는 것이다. 이와 같은 디지털 미디어의 활용은 어린이박물관 전시에서 관람객과 전시물의 상호작용이 중요시 되고 기술이 지속적으로 발전함에 따라 없어서는 안될 요소로 자리매김하였다. 본 연구에서는 디지털 미디어의 전시매체로서 사용을 체험식 전시의 특성이 잘 보여지는 국내 수도권에 위치한 국립어린이박물관 전시 사례를 중심으로 살펴보았으며, 디지털 미디어의 종류와 체험식 전시의 특성을 통해 어린이박물관 전시에서 디지털 미디어의 활용방안을 제시하였다. 첫째는‘디지털 미디어 종류의 확대’이다. 다양한 종류의 디지털 미디어를 활용하여 전시의 다양성을 제안하였다. 체험식 전시에서 가장 중요시 하는 특징인 ...
현대의 박물관은 시대의 발전에 따라 전시∙교육의 측면이 중요시되고 있다. 현대에 이르러 컴퓨터, 인터넷 스마트폰 등 디지털 미디어의 지속적인 발전이 이루어짐에 따라 박물관 전시에서 역시 변화가 지속적으로 일어나고 있다. 다양한 디지털 기기가 박물관 전시매체로 사용되고 있으며, 박물관은 전시라는 매개를 통해 관람객과 상호작용하고 그 안에서 새로운 경험을 만들어 내는 수단으로써 자리매김하고 있다. 많은 박물관 유형 중 어린이박물관은 ‘어린이’라는 특정 연령층을 대상으로 등장한‘사물’이 아닌‘사람’을 중심으로 한 박물관이다. 어린이박물관 전시의 가장 큰 특징은 대부분 놀이를 중심으로 한 체험식 전시, 조작식 전시(Hands-On)로 이루어져있다는 점이다. 체험식 전시를 통해 관람객은 전시물과 직∙간접적으로 소통하며 전시를 관람할 수 있다. 과거 박물관 전시에서는 전시물을 직접 만지거나 모형을 통해 관람을 돕는 형태의 전시가 진행되었다. 현재에 이르러서는 디지털 미디어를 통해 전시물에 대한 설명을 돕거나 디지털 미디어를 전시물로 활용하여 전시를 진행하고 있다. 이를 통해 디지털 미디어가 가진 표현특성을 전시매체로 이용하고 있다. 디지털 미디어의 전시매체로써 사용은 과거부터 이어져 왔으며, 코로나 19라는 사회적 이슈에 의해 관심이 증폭되었다. 현재와 과거의 디지털 미디어의 전시매체로써 사용하는데 가장 큰 차이점은 디지털 미디어의 표현특성을 한 가지만 이용하여 전시매체로 사용하는 것이 아닌 디지털 미디어가 가진 여러 특성을 복합적으로 사용하고 있다는 것이다. 이와 같은 디지털 미디어의 활용은 어린이박물관 전시에서 관람객과 전시물의 상호작용이 중요시 되고 기술이 지속적으로 발전함에 따라 없어서는 안될 요소로 자리매김하였다. 본 연구에서는 디지털 미디어의 전시매체로서 사용을 체험식 전시의 특성이 잘 보여지는 국내 수도권에 위치한 국립어린이박물관 전시 사례를 중심으로 살펴보았으며, 디지털 미디어의 종류와 체험식 전시의 특성을 통해 어린이박물관 전시에서 디지털 미디어의 활용방안을 제시하였다. 첫째는‘디지털 미디어 종류의 확대’이다. 다양한 종류의 디지털 미디어를 활용하여 전시의 다양성을 제안하였다. 체험식 전시에서 가장 중요시 하는 특징인 상호작용성을 가장 잘 드러낼 수 있는 ‘실감 콘텐츠’를 활용하여 관람객이 전시물에 대한 이해도를 높일 수 있도록 하며 ‘파노라마 영상, 미디어 파사드, VR, AR, 홀로그램’등 다양한 실감 콘텐츠를 활용하여 어린이 관람객의 흥미를 높일 수 있는 전시 콘텐츠를 개발하여야 한다. 두 번째는 ‘체험 전시 유형의 확대’이다. 어린이박물관 전시의 특성상 직접 체험전시의 특성을 이용하여 전시물을 직접 만지고 조작하여 전시를 이해하는 형태의 체험 전시를 진행하고 있다. 그러나 관람객의 대답이나 참여를 통한 전시 유형을 찾아보긴 힘들었다. 이에‘메타버스’,‘AI’등 여러 디지털 콘텐츠를 활용하여 다양한 프로그램을 개발함으로써 어린이박물관 전시의 다양성을 증대시킬 수 있을 것이다. 본 연구는 향후 어린이박물관 더욱 다양한 전시 콘텐츠 개발과 디지털 미디어 활용을 통해 관람객과 전시물이 다양한 방법으로 소통하며 이해할 수 있기를 기대한다.
현대의 박물관은 시대의 발전에 따라 전시∙교육의 측면이 중요시되고 있다. 현대에 이르러 컴퓨터, 인터넷 스마트폰 등 디지털 미디어의 지속적인 발전이 이루어짐에 따라 박물관 전시에서 역시 변화가 지속적으로 일어나고 있다. 다양한 디지털 기기가 박물관 전시매체로 사용되고 있으며, 박물관은 전시라는 매개를 통해 관람객과 상호작용하고 그 안에서 새로운 경험을 만들어 내는 수단으로써 자리매김하고 있다. 많은 박물관 유형 중 어린이박물관은 ‘어린이’라는 특정 연령층을 대상으로 등장한‘사물’이 아닌‘사람’을 중심으로 한 박물관이다. 어린이박물관 전시의 가장 큰 특징은 대부분 놀이를 중심으로 한 체험식 전시, 조작식 전시(Hands-On)로 이루어져있다는 점이다. 체험식 전시를 통해 관람객은 전시물과 직∙간접적으로 소통하며 전시를 관람할 수 있다. 과거 박물관 전시에서는 전시물을 직접 만지거나 모형을 통해 관람을 돕는 형태의 전시가 진행되었다. 현재에 이르러서는 디지털 미디어를 통해 전시물에 대한 설명을 돕거나 디지털 미디어를 전시물로 활용하여 전시를 진행하고 있다. 이를 통해 디지털 미디어가 가진 표현특성을 전시매체로 이용하고 있다. 디지털 미디어의 전시매체로써 사용은 과거부터 이어져 왔으며, 코로나 19라는 사회적 이슈에 의해 관심이 증폭되었다. 현재와 과거의 디지털 미디어의 전시매체로써 사용하는데 가장 큰 차이점은 디지털 미디어의 표현특성을 한 가지만 이용하여 전시매체로 사용하는 것이 아닌 디지털 미디어가 가진 여러 특성을 복합적으로 사용하고 있다는 것이다. 이와 같은 디지털 미디어의 활용은 어린이박물관 전시에서 관람객과 전시물의 상호작용이 중요시 되고 기술이 지속적으로 발전함에 따라 없어서는 안될 요소로 자리매김하였다. 본 연구에서는 디지털 미디어의 전시매체로서 사용을 체험식 전시의 특성이 잘 보여지는 국내 수도권에 위치한 국립어린이박물관 전시 사례를 중심으로 살펴보았으며, 디지털 미디어의 종류와 체험식 전시의 특성을 통해 어린이박물관 전시에서 디지털 미디어의 활용방안을 제시하였다. 첫째는‘디지털 미디어 종류의 확대’이다. 다양한 종류의 디지털 미디어를 활용하여 전시의 다양성을 제안하였다. 체험식 전시에서 가장 중요시 하는 특징인 상호작용성을 가장 잘 드러낼 수 있는 ‘실감 콘텐츠’를 활용하여 관람객이 전시물에 대한 이해도를 높일 수 있도록 하며 ‘파노라마 영상, 미디어 파사드, VR, AR, 홀로그램’등 다양한 실감 콘텐츠를 활용하여 어린이 관람객의 흥미를 높일 수 있는 전시 콘텐츠를 개발하여야 한다. 두 번째는 ‘체험 전시 유형의 확대’이다. 어린이박물관 전시의 특성상 직접 체험전시의 특성을 이용하여 전시물을 직접 만지고 조작하여 전시를 이해하는 형태의 체험 전시를 진행하고 있다. 그러나 관람객의 대답이나 참여를 통한 전시 유형을 찾아보긴 힘들었다. 이에‘메타버스’,‘AI’등 여러 디지털 콘텐츠를 활용하여 다양한 프로그램을 개발함으로써 어린이박물관 전시의 다양성을 증대시킬 수 있을 것이다. 본 연구는 향후 어린이박물관 더욱 다양한 전시 콘텐츠 개발과 디지털 미디어 활용을 통해 관람객과 전시물이 다양한 방법으로 소통하며 이해할 수 있기를 기대한다.
In modern museums, the aspects of exhibition and education are becoming more important according to the development of the times. In modern times, as digital media such as computers, internet and smartphones continue to develop, changes are continuously occurring in museum exhibitions. Various digit...
In modern museums, the aspects of exhibition and education are becoming more important according to the development of the times. In modern times, as digital media such as computers, internet and smartphones continue to develop, changes are continuously occurring in museum exhibitions. Various digital devices are used as museum exhibition media, and museums are establishing themselves as a means of interacting with visitors and creating new experiences through the medium of exhibitions. Among the many types of museums, children's museums are museums that focus on ‘people’ rather than ‘objects’, targeting a specific age group called ‘children.’ The biggest characteristic of the children's museum exhibitions is that they mostly consist of hands-on, experiential exhibitions centered on play. Through experiential exhibitions, visitors can view the exhibition while directly or indirectly interacting with the exhibits. In the past, museum exhibitions were held in the form of assisting viewing by directly touching the exhibits or using models. Nowadays, digital media is used to help explain exhibits or digital media are used as exhibits to conduct exhibitions. Through this, the expressive characteristics of digital media are used as an exhibition medium. The use of digital media as an exhibition medium has continued since the past, and interest has been amplified by the social issue of COVID-19. The biggest difference between using digital media as an exhibition medium between the present and the past is that rather than using only one expression characteristic of digital media as an exhibition medium, various characteristics of digital media are used in combination. The use of digital media like this has become an indispensable element in children's museum exhibitions as interaction between visitors and exhibits becomes more important and technology continues to develop. In this study, the use of digital media as an exhibition medium was examined with a focus on exhibition cases at the National Children's Museum located in the metropolitan area of Korea, where the characteristics of experiential exhibitions are clearly visible. Through the types of digital media and the characteristics of experiential exhibitions, the children's museum The exhibition presented ways to utilize digital media. The first is ‘expansion of digital media types’. Diversity of the exhibition was proposed by utilizing various types of digital media. By using 'realistic content' that can best reveal interactivity, which is the most important feature of experiential exhibitions, we help visitors increase their understanding of the exhibits and use 'panoramic video, media facade, VR, AR, hologram' Exhibition content that can increase the interest of child visitors must be developed by utilizing various realistic content such as. The second is ‘expansion of experiential exhibition types’. Due to the nature of exhibitions at children's museums, we are conducting experiential exhibitions that utilize the characteristics of hands-on exhibitions to understand the exhibition by directly touching and manipulating the exhibits. However, it was difficult to find a type of exhibition that involved audience responses or participation. Accordingly, it will be possible to increase the diversity of children’s museum exhibitions by developing various programs using various digital contents such as ‘Metaverse’ and ‘AI’. This study hopes that in the future, through the development of more diverse exhibition contents and the use of digital media at children's museums, visitors and exhibits will be able to communicate and understand in various ways.
In modern museums, the aspects of exhibition and education are becoming more important according to the development of the times. In modern times, as digital media such as computers, internet and smartphones continue to develop, changes are continuously occurring in museum exhibitions. Various digital devices are used as museum exhibition media, and museums are establishing themselves as a means of interacting with visitors and creating new experiences through the medium of exhibitions. Among the many types of museums, children's museums are museums that focus on ‘people’ rather than ‘objects’, targeting a specific age group called ‘children.’ The biggest characteristic of the children's museum exhibitions is that they mostly consist of hands-on, experiential exhibitions centered on play. Through experiential exhibitions, visitors can view the exhibition while directly or indirectly interacting with the exhibits. In the past, museum exhibitions were held in the form of assisting viewing by directly touching the exhibits or using models. Nowadays, digital media is used to help explain exhibits or digital media are used as exhibits to conduct exhibitions. Through this, the expressive characteristics of digital media are used as an exhibition medium. The use of digital media as an exhibition medium has continued since the past, and interest has been amplified by the social issue of COVID-19. The biggest difference between using digital media as an exhibition medium between the present and the past is that rather than using only one expression characteristic of digital media as an exhibition medium, various characteristics of digital media are used in combination. The use of digital media like this has become an indispensable element in children's museum exhibitions as interaction between visitors and exhibits becomes more important and technology continues to develop. In this study, the use of digital media as an exhibition medium was examined with a focus on exhibition cases at the National Children's Museum located in the metropolitan area of Korea, where the characteristics of experiential exhibitions are clearly visible. Through the types of digital media and the characteristics of experiential exhibitions, the children's museum The exhibition presented ways to utilize digital media. The first is ‘expansion of digital media types’. Diversity of the exhibition was proposed by utilizing various types of digital media. By using 'realistic content' that can best reveal interactivity, which is the most important feature of experiential exhibitions, we help visitors increase their understanding of the exhibits and use 'panoramic video, media facade, VR, AR, hologram' Exhibition content that can increase the interest of child visitors must be developed by utilizing various realistic content such as. The second is ‘expansion of experiential exhibition types’. Due to the nature of exhibitions at children's museums, we are conducting experiential exhibitions that utilize the characteristics of hands-on exhibitions to understand the exhibition by directly touching and manipulating the exhibits. However, it was difficult to find a type of exhibition that involved audience responses or participation. Accordingly, it will be possible to increase the diversity of children’s museum exhibitions by developing various programs using various digital contents such as ‘Metaverse’ and ‘AI’. This study hopes that in the future, through the development of more diverse exhibition contents and the use of digital media at children's museums, visitors and exhibits will be able to communicate and understand in various ways.
주제어
#어린이박물관 전시 디지털 미디어 체험식 전시 children’s museum digital media experiential exhibition
학위논문 정보
저자
고채원
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 박물관미술관
지도교수
최선주,이승수
발행연도
2024
총페이지
92 p.
키워드
어린이박물관 전시 디지털 미디어 체험식 전시 children’s museum digital media experiential exhibition
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.