어린이들의 체험학습이 강조되면서 어린이 박물관의 이용이 증가하고 있다. 지속적인 발전과 새로운 교육의 장으로 성장하기 위해 어린이 박물관의 교육적 기능을 강화하고 체험 전시공간을 효율적인 학습 공간으로 조성 할 필요가 있다. 어린이들은 환경에 영향을 많이 받기 때문에 어린이 발달에 적합한 환경에서 학습하는 것이 효과적이며 이용자의 만족도와도 밀접한 관계가 있다는 것을 선행연구를 통해 분석 되었다.
따라서 본 연구의 목적은 어린이 발달 특성을 고려한 체험 전시공간 디자인을 위해 필요한 디자인 특성을 연구하고 현재의 어린이 ...
어린이들의 체험학습이 강조되면서 어린이 박물관의 이용이 증가하고 있다. 지속적인 발전과 새로운 교육의 장으로 성장하기 위해 어린이 박물관의 교육적 기능을 강화하고 체험 전시공간을 효율적인 학습 공간으로 조성 할 필요가 있다. 어린이들은 환경에 영향을 많이 받기 때문에 어린이 발달에 적합한 환경에서 학습하는 것이 효과적이며 이용자의 만족도와도 밀접한 관계가 있다는 것을 선행연구를 통해 분석 되었다.
따라서 본 연구의 목적은 어린이 발달 특성을 고려한 체험 전시공간 디자인을 위해 필요한 디자인 특성을 연구하고 현재의 어린이 박물관의 사례 분석을 통해 앞으로 나아가야 할 방향성을 시사 하는데 있다. 연구방법은 어린이 발달을 신체·운동발달, 정서발달, 지각발달, 사회성발달로 구분하고 각 발달에서 나타나는 행위와 체험적 특성을 바탕으로 공간특성을 도출하고 어린이 박물관의 공간디자인 구성요소를 파악하였다.
이를 통해 국내의 독립형태로 운영 중인 어린이 박물관으로 경기도 어린이 박물관, 고양 어린이 박물관, 서울상상나라 3곳을 선정하여 각 박물관의 체험 전시공간에 적용여부를 분석하였다. 분석 결과 신체·운동발달, 정서발달, 지각발달, 사회성발달의 각 공간 특성이 골고루 공간 디자인에 적용되지 않았음을 확인 할 수 있었다. 불균형으로 인한 공간의 아쉬운 부분이 나타났으며, 공간디자인 구성요소를 파악한 결과 겉으로 보여 지는 공간디자인이 강조되어 있었다. 균형 있는 어린이 발달을 위해 각 공간특성이 리듬감 있게 적용되어야 하겠으며, 효율적인 체험 학습을 위해 어린이의 입장에서 필요한 공간디자인 부분을 보안하고, 방해가 되는 요소는 제거하여 어린이 발달을 도모하며 학습능률을 높일 수 있는 공간을 디자인 하는 것이 필요하다.
연구를 통해 어린이를 위한 진정한 학습 공간으로 거듭나기 위해 어린이와 보호자의 이용자 만족에 영향을 미치는 실질적으로 필요한 디자인 요소를 파악하고, 이용자를 위한 공간을 체계적으로 계획하는 노력이 좀 더 필요하다고 결론 내렸다.
어린이들의 체험학습이 강조되면서 어린이 박물관의 이용이 증가하고 있다. 지속적인 발전과 새로운 교육의 장으로 성장하기 위해 어린이 박물관의 교육적 기능을 강화하고 체험 전시공간을 효율적인 학습 공간으로 조성 할 필요가 있다. 어린이들은 환경에 영향을 많이 받기 때문에 어린이 발달에 적합한 환경에서 학습하는 것이 효과적이며 이용자의 만족도와도 밀접한 관계가 있다는 것을 선행연구를 통해 분석 되었다.
따라서 본 연구의 목적은 어린이 발달 특성을 고려한 체험 전시공간 디자인을 위해 필요한 디자인 특성을 연구하고 현재의 어린이 박물관의 사례 분석을 통해 앞으로 나아가야 할 방향성을 시사 하는데 있다. 연구방법은 어린이 발달을 신체·운동발달, 정서발달, 지각발달, 사회성발달로 구분하고 각 발달에서 나타나는 행위와 체험적 특성을 바탕으로 공간특성을 도출하고 어린이 박물관의 공간디자인 구성요소를 파악하였다.
이를 통해 국내의 독립형태로 운영 중인 어린이 박물관으로 경기도 어린이 박물관, 고양 어린이 박물관, 서울상상나라 3곳을 선정하여 각 박물관의 체험 전시공간에 적용여부를 분석하였다. 분석 결과 신체·운동발달, 정서발달, 지각발달, 사회성발달의 각 공간 특성이 골고루 공간 디자인에 적용되지 않았음을 확인 할 수 있었다. 불균형으로 인한 공간의 아쉬운 부분이 나타났으며, 공간디자인 구성요소를 파악한 결과 겉으로 보여 지는 공간디자인이 강조되어 있었다. 균형 있는 어린이 발달을 위해 각 공간특성이 리듬감 있게 적용되어야 하겠으며, 효율적인 체험 학습을 위해 어린이의 입장에서 필요한 공간디자인 부분을 보안하고, 방해가 되는 요소는 제거하여 어린이 발달을 도모하며 학습능률을 높일 수 있는 공간을 디자인 하는 것이 필요하다.
연구를 통해 어린이를 위한 진정한 학습 공간으로 거듭나기 위해 어린이와 보호자의 이용자 만족에 영향을 미치는 실질적으로 필요한 디자인 요소를 파악하고, 이용자를 위한 공간을 체계적으로 계획하는 노력이 좀 더 필요하다고 결론 내렸다.
With the emphasis putting on children’s experiential learning the use of children’s museum has increased. In order for children’s museum to develop continuously and play the role of a new place for education, it is necessary to reinforce its educational function and create an efficient learning spac...
With the emphasis putting on children’s experiential learning the use of children’s museum has increased. In order for children’s museum to develop continuously and play the role of a new place for education, it is necessary to reinforce its educational function and create an efficient learning space using its experiential exhibition space. Preceding studies verified the fact that since environment has much influence on children, children’s learning has to be carried out in an appropriate environment, and an appropriate environment is closely related to their satisfaction with learning.
The objective of this study was to examine the design characteristic of experiential exhibition space in connection with children’s developmental characteristic and then present the directivity for the future development of children’s museum, based on case analysis. As study methods, children’s development was classified into physical/motor development, emotional development, perceptual development and sociality development, and then drew out spatial characteristics based on each development-related behavioral and experiential characteristics, thus working out the component of spatial design of children’s museum,
For this, such three children’s museums as Gyeonggi Children’s Museum, Goyang Children’s Museum and Seoul Children’s Museum, which were operated independently, were examined, focusing on the application of spatial design components to their experiential exhibition space. Study findings presented the fact that all the spatial characteristics in relation to children’s physical/motor development, emotional development, perceptual development and sociality development were not evenly applied to spatial design. Due to their unbalanced application, unsatisfactory spaces existed. Regarding the component of spatial design, a visible spatial design was emphasized. Therefore, it is necessary to apply every spatial design characteristic rhythmically for children’s balanced development, supplement necessary spatial design components for children’s efficient experiential learning, and remove obstacle elements, thus promoting children’s development and increasing learning efficiency.
In conclusion, study findings suggest that in order for children’s museum to become a real learning space for children it is necessary to understand practically needed spatial design components which have influence on user’s satisfaction and then systematically plan a user-centered space.
With the emphasis putting on children’s experiential learning the use of children’s museum has increased. In order for children’s museum to develop continuously and play the role of a new place for education, it is necessary to reinforce its educational function and create an efficient learning space using its experiential exhibition space. Preceding studies verified the fact that since environment has much influence on children, children’s learning has to be carried out in an appropriate environment, and an appropriate environment is closely related to their satisfaction with learning.
The objective of this study was to examine the design characteristic of experiential exhibition space in connection with children’s developmental characteristic and then present the directivity for the future development of children’s museum, based on case analysis. As study methods, children’s development was classified into physical/motor development, emotional development, perceptual development and sociality development, and then drew out spatial characteristics based on each development-related behavioral and experiential characteristics, thus working out the component of spatial design of children’s museum,
For this, such three children’s museums as Gyeonggi Children’s Museum, Goyang Children’s Museum and Seoul Children’s Museum, which were operated independently, were examined, focusing on the application of spatial design components to their experiential exhibition space. Study findings presented the fact that all the spatial characteristics in relation to children’s physical/motor development, emotional development, perceptual development and sociality development were not evenly applied to spatial design. Due to their unbalanced application, unsatisfactory spaces existed. Regarding the component of spatial design, a visible spatial design was emphasized. Therefore, it is necessary to apply every spatial design characteristic rhythmically for children’s balanced development, supplement necessary spatial design components for children’s efficient experiential learning, and remove obstacle elements, thus promoting children’s development and increasing learning efficiency.
In conclusion, study findings suggest that in order for children’s museum to become a real learning space for children it is necessary to understand practically needed spatial design components which have influence on user’s satisfaction and then systematically plan a user-centered space.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.