[학위논문]경증 치매노인의 우울 완화와 자아존중감 향상을 위한 통합예술치료 프로그램 연구 A Study on Integrative Arts Therapy Program for Alleviating Depression and Improving Self-Esteem of Older Adults with Mild Dementia원문보기
우리나라의 노인 인구가 빠르게 증가함에 따라 노인성 질환 유병률도 증가하고 있다. 특히 치매 유병률의 증가는 심각한 문제로 대두되고 있다. 그중 경증 치매 비율이 절반 이상을 차지하고 있다. 치매 환자는 건망증을 비롯하여 인지기능과 기억력이 서서히 저하되어 자신감이 낮아지며 위축된 언어표현으로 우울, 불안, 무력감 및 자신감 상실 등이 생긴다. 노화와 함께 점차 진행되는 치매 증상의 악화는 노인의 삶에 큰 영향을 미치므로 경증 치매가 중증 치매로 진행되지 않도록 예방과 관리가 절실하다. 그러므로 자신의 ...
우리나라의 노인 인구가 빠르게 증가함에 따라 노인성 질환 유병률도 증가하고 있다. 특히 치매 유병률의 증가는 심각한 문제로 대두되고 있다. 그중 경증 치매 비율이 절반 이상을 차지하고 있다. 치매 환자는 건망증을 비롯하여 인지기능과 기억력이 서서히 저하되어 자신감이 낮아지며 위축된 언어표현으로 우울, 불안, 무력감 및 자신감 상실 등이 생긴다. 노화와 함께 점차 진행되는 치매 증상의 악화는 노인의 삶에 큰 영향을 미치므로 경증 치매가 중증 치매로 진행되지 않도록 예방과 관리가 절실하다. 그러므로 자신의 감정 표현이 쉽지 않은 경증 치매노인에게는 인지저하로 인하여 부정적인 감정을 자연스럽게 해소할 수 있는 효과적인 프로그램이 필요하다. 최근에는 단일예술치료에 비하여 내담자의 여러 감각을 활성화시킴으로써 좀 더 강력한 치료 효과가 있는 통합예술치료가 주목받고 있다. 다양한 대상자를 위한 통합예술치료의 효과는 보고되고 있으나 경증 치매노인을 위한 통합예술치료 연구는 미비한 실정이다. 이에 연구자는 경증 치매노인을 대상으로 한 통합예술치료 프로그램의 필요성을 인지하여 경증 치매노인의 우울 완화와 자아존중감 향상을 위한 통합예술치료 프로그램을 개발하고 그 효과를 알아보고자 한다. 이 연구는 경증 치매노인에게 개발된 통합예술치료 프로그램을 적용함으로써 경증 치매노인의 우울 완화와 자아존중감 향상을 통하여 부정적인 정서가 감소되고 주관적인 안녕감을 느낄 수 있는 삶의 질 증진을 목적으로 한다. 예비연구는 경증 치매노인을 대상으로 우울 완화와 자아존중감 향상을 위한 통합예술치료 프로그램을 홍유진(2017)의 통합예술치료 이론에 의거하여 개발하였다. 이를 위하여 단일집단인 B시 S노인복지센터 경증 치매노인 9명을 대상으로 예비연구를 실시하여 질적 분석 및 양적 분석을 하였다. 이를 바탕으로 프로그램의 내용과 진행 방법에 대하여 수정 및 보완할 부분을 정리하여 경증 치매노인의 우울 완화와 자아존중감 향상을 위한 통합예술치료 본 프로그램을 개발하였다. 본 연구는 예비연구에서 개발된 15회기 통합예술치료 프로그램을 통하여 경증 치매노인의 우울 완화와 자아존중감 향상에 어떠한 영향을 미치는지와 그 효과를 토대로 질적 및 양적 분석을 하였다. 경증 치매노인 12명을 대상으로 실험집단은 B시 H노인복지센터 6명으로 하였으며 통제집단은 B시 S노인복지센터 6명으로 구분하였다. 프로그램에 참여한 실험집단은 개발된 15회기 통합예술치료 프로그램을 주 2회로 실시하였으며 프로그램에 참여하지 않는 통제집단은 특별한 활동 없이 자유로운 시간을 가지게 하였다. 질적 및 양적 분석 결과는 다음과 같다. 질적 분석에서 사용된 도구는 개발된 15회기 통합예술치료 프로그램과 대상자의 정보, 치료사의 관찰 일지, 녹취 및 녹화 자료이다. 질적 분석 방법은 경증 치매노인의 우울 완화에 대해서 우울 요소를 상위 범주‘우울’과 하위 범주‘무표정 혹은 슬픈 표정을 지음,’‘질문에 대답이 없음,’‘시선을 아래로 향함,’‘동작이 느림,’‘의욕이 없음’으로 도출하여 분석하였다. 경증 치매노인의 자아존중감 향상에 대해서는 자아존중감 요소를 상위 범주‘자아존중감’과 하위 범주‘자랑하는 모습,’‘자기 표현,’‘집중력과 성취감,’‘타인과 상호작용’으로 도출하여 분석하였다. 질적 분석 결과는 개발한 15회기 통합예술치료 프로그램이 경증 치매노인에게 무응답 모습에서 점차 질문에 고개를 끄덕이거나 대답하는 적극적인 모습과 무표정 혹은 슬픈 표정에서 회기가 진행될수록 웃는 표정으로 바뀌는 변화를 주었다. 또한 시선을 아래로 향하던 대상자가 눈을 마주치며 대답하고 인사하는 모습과 못한다고 말하던 자신감이 저하된 대상자가 완성된 작품을 통해 긍정적인 평가로 동료에게 자랑하는 모습이 관찰되었다. 더불어 회기가 진행될수록 자신의 생각을 점차적으로 표현하는 모습과 동료와 같은 시대의 경험을 서로 공감하며 상호작용하는 모습이 관찰되었다. 양적 분석에서 실험집단과 통제집단 간의 사전-사후검사 결과는 두 집단 간의 차이를 알 수 있었다. 먼저 실험집단의 우울은 5.83에서 1.33으로(p<.05) 유의미한 차이를 보였고, 자아존중감은 33.67에서 42.17로 통계적으로 유의미하게 향상되었다(p<.05). 하지만 통제집단의 우울은 5.50에서 5.33으로 감소하였지만 유의미하지 않았고(p>.05), 자아존중감은 34.00에서 35.75로 다소 향상되었으나 유의미한 결과를 보이지 않았다(p>.05). 이러한 결과는 이 연구에서 개발된 15회기 통합예술치료 프로그램이 경증 치매노인의 우울 완화와 자아존중감 향상에 효과가 있음을 검증한다. 또한 경증 치매노인을 대상으로 한 통합예술치료 프로그램 연구가 부족한 실정에서 경증 치매치료의 중요성을 알리고 통합예술치료 발전 가능성에 중요한 기여를 한 것에 의의를 둔다. 이 연구가 경증 치매노인을 대상으로 한 통합예술치료 프로그램을 기획하는 데 기초자료로 활용되길 바란다.
우리나라의 노인 인구가 빠르게 증가함에 따라 노인성 질환 유병률도 증가하고 있다. 특히 치매 유병률의 증가는 심각한 문제로 대두되고 있다. 그중 경증 치매 비율이 절반 이상을 차지하고 있다. 치매 환자는 건망증을 비롯하여 인지기능과 기억력이 서서히 저하되어 자신감이 낮아지며 위축된 언어표현으로 우울, 불안, 무력감 및 자신감 상실 등이 생긴다. 노화와 함께 점차 진행되는 치매 증상의 악화는 노인의 삶에 큰 영향을 미치므로 경증 치매가 중증 치매로 진행되지 않도록 예방과 관리가 절실하다. 그러므로 자신의 감정 표현이 쉽지 않은 경증 치매노인에게는 인지저하로 인하여 부정적인 감정을 자연스럽게 해소할 수 있는 효과적인 프로그램이 필요하다. 최근에는 단일예술치료에 비하여 내담자의 여러 감각을 활성화시킴으로써 좀 더 강력한 치료 효과가 있는 통합예술치료가 주목받고 있다. 다양한 대상자를 위한 통합예술치료의 효과는 보고되고 있으나 경증 치매노인을 위한 통합예술치료 연구는 미비한 실정이다. 이에 연구자는 경증 치매노인을 대상으로 한 통합예술치료 프로그램의 필요성을 인지하여 경증 치매노인의 우울 완화와 자아존중감 향상을 위한 통합예술치료 프로그램을 개발하고 그 효과를 알아보고자 한다. 이 연구는 경증 치매노인에게 개발된 통합예술치료 프로그램을 적용함으로써 경증 치매노인의 우울 완화와 자아존중감 향상을 통하여 부정적인 정서가 감소되고 주관적인 안녕감을 느낄 수 있는 삶의 질 증진을 목적으로 한다. 예비연구는 경증 치매노인을 대상으로 우울 완화와 자아존중감 향상을 위한 통합예술치료 프로그램을 홍유진(2017)의 통합예술치료 이론에 의거하여 개발하였다. 이를 위하여 단일집단인 B시 S노인복지센터 경증 치매노인 9명을 대상으로 예비연구를 실시하여 질적 분석 및 양적 분석을 하였다. 이를 바탕으로 프로그램의 내용과 진행 방법에 대하여 수정 및 보완할 부분을 정리하여 경증 치매노인의 우울 완화와 자아존중감 향상을 위한 통합예술치료 본 프로그램을 개발하였다. 본 연구는 예비연구에서 개발된 15회기 통합예술치료 프로그램을 통하여 경증 치매노인의 우울 완화와 자아존중감 향상에 어떠한 영향을 미치는지와 그 효과를 토대로 질적 및 양적 분석을 하였다. 경증 치매노인 12명을 대상으로 실험집단은 B시 H노인복지센터 6명으로 하였으며 통제집단은 B시 S노인복지센터 6명으로 구분하였다. 프로그램에 참여한 실험집단은 개발된 15회기 통합예술치료 프로그램을 주 2회로 실시하였으며 프로그램에 참여하지 않는 통제집단은 특별한 활동 없이 자유로운 시간을 가지게 하였다. 질적 및 양적 분석 결과는 다음과 같다. 질적 분석에서 사용된 도구는 개발된 15회기 통합예술치료 프로그램과 대상자의 정보, 치료사의 관찰 일지, 녹취 및 녹화 자료이다. 질적 분석 방법은 경증 치매노인의 우울 완화에 대해서 우울 요소를 상위 범주‘우울’과 하위 범주‘무표정 혹은 슬픈 표정을 지음,’‘질문에 대답이 없음,’‘시선을 아래로 향함,’‘동작이 느림,’‘의욕이 없음’으로 도출하여 분석하였다. 경증 치매노인의 자아존중감 향상에 대해서는 자아존중감 요소를 상위 범주‘자아존중감’과 하위 범주‘자랑하는 모습,’‘자기 표현,’‘집중력과 성취감,’‘타인과 상호작용’으로 도출하여 분석하였다. 질적 분석 결과는 개발한 15회기 통합예술치료 프로그램이 경증 치매노인에게 무응답 모습에서 점차 질문에 고개를 끄덕이거나 대답하는 적극적인 모습과 무표정 혹은 슬픈 표정에서 회기가 진행될수록 웃는 표정으로 바뀌는 변화를 주었다. 또한 시선을 아래로 향하던 대상자가 눈을 마주치며 대답하고 인사하는 모습과 못한다고 말하던 자신감이 저하된 대상자가 완성된 작품을 통해 긍정적인 평가로 동료에게 자랑하는 모습이 관찰되었다. 더불어 회기가 진행될수록 자신의 생각을 점차적으로 표현하는 모습과 동료와 같은 시대의 경험을 서로 공감하며 상호작용하는 모습이 관찰되었다. 양적 분석에서 실험집단과 통제집단 간의 사전-사후검사 결과는 두 집단 간의 차이를 알 수 있었다. 먼저 실험집단의 우울은 5.83에서 1.33으로(p<.05) 유의미한 차이를 보였고, 자아존중감은 33.67에서 42.17로 통계적으로 유의미하게 향상되었다(p<.05). 하지만 통제집단의 우울은 5.50에서 5.33으로 감소하였지만 유의미하지 않았고(p>.05), 자아존중감은 34.00에서 35.75로 다소 향상되었으나 유의미한 결과를 보이지 않았다(p>.05). 이러한 결과는 이 연구에서 개발된 15회기 통합예술치료 프로그램이 경증 치매노인의 우울 완화와 자아존중감 향상에 효과가 있음을 검증한다. 또한 경증 치매노인을 대상으로 한 통합예술치료 프로그램 연구가 부족한 실정에서 경증 치매치료의 중요성을 알리고 통합예술치료 발전 가능성에 중요한 기여를 한 것에 의의를 둔다. 이 연구가 경증 치매노인을 대상으로 한 통합예술치료 프로그램을 기획하는 데 기초자료로 활용되길 바란다.
The rapidly growing number of older populations in Korea contributes to an increase in the prevalence of geriatric diseases. In particular, the prevalence of dementia has been rising worldwide, emerging as a serious problem. Among them, the proportion of mild dementia was found to be more than half....
The rapidly growing number of older populations in Korea contributes to an increase in the prevalence of geriatric diseases. In particular, the prevalence of dementia has been rising worldwide, emerging as a serious problem. Among them, the proportion of mild dementia was found to be more than half. Mild dementia typically begins with memory loss, followed by a gradual decline in cognitive function and memory. As the person lose confidence, they have trouble finding the right word to express, leading to feelings of depression, anxiety, helplessness, and loss of self-esteem. The worsening of dementia symptoms that progress gradually with aging has a significant impact on the lives of the elderly, making it crucial to manage and prevent the progression from mild to severe dementia. Therefore, there is a need for effective programs that can naturally help alleviate the negative emotions from cognitive decline in older adults with mild dementia, for whom expressing emotions is often difficult. Recently, Integrative Arts Therapy has been gaining attention as a more powerful therapeutic effect by activating the various senses of counselee, compared to a single art therapy. Although the effectiveness of Integrative Arts Therapy for various subjects has been reported, the study on Integrative Arts Therapy for older adults with mild dementia is limited. Accordingly, the researcher recognized the need for an Integrative Arts Therapy program for older adults with mild dementia and sought to develop the program for alleviating depression and improving self-esteem and to explore its effectiveness. This study aims to improve the quality of life of older adults with mild dementia by improving depression and self-esteem with an Integrative Arts Therapy program. This study goes through preliminary and main research. In the preliminary research, an Integrative Arts Therapy program was developed to alleviate depression and enhance self-esteem in older adults with mild dementia based on the Integrative Arts Therapy theory of Hong Yu-Jin(2017). The preliminary research was conducted with 9 older adults with mild dementia at S Senior Welfare Center in the B City, a single group, and both qualitative and quantitative analysis were performed. On that basis, the content and progress method of the program were analyzed to modify and supplement. And then the Integrative Arts Therapy program for older adults with mild dementia has been developed. The main research found out the effects of a 15-session Integrative Arts Therapy program, developed in the preliminary research, on alleviating depression and improving self-esteem of older adults with mild dementia, and implemented qualitative and quantitative analysis. The research targeted 12 older adults individuals with mild dementia: the experimental group consisting of 6 from the B City H Senior Welfare Center, and the control group consisting of 6 from the B City S Senior Welfare Center. The experimental group that participated in the program has covered the 15-session Integrative Arts Therapy program twice a week, while the control group that didn't take part in the program had free time without any special activities. The qualitative and quantitative analysis results are as follows. The tools used in the qualitative analysis included the developed 15-session Integrative Arts Therapy program, subject information, the therapist's observation notes, and audio and video recordings. The qualitative analysis method was used to examine the alleviation of depression in older adults with mild dementia, identifying depressive factors and categorizing them into five main and subcategories. The subcategory contents are:‘no respond to questions,’‘blank expression or sad facial expression,’‘cast eyes downward,’‘slowness of movement’and‘lack of motivation’. The improvement of self-esteem in older adults with mild dementia was analyzed by identifying self-esteem factors and categorizing them into four main and subcategories. The subcategory contents are: ‘showing pride,’‘self-expression,’‘concentration and sense of achievement’and ‘interaction with others’. The analysis results showed that the developed 15-session Integrative Arts Therapy program brought about changes in older adults with mild dementia, from a passive, unresponsive demeanor to more active behavior, such as nodding or answering questions. Additionally, the participants' facial expressions, initially neutral or sad, gradually shifted to smiling as the sessions progressed. The older adults, who had previously been looking downward, was observed making eye contact, responding, and who had showed a lock of confidence, boasted to fellows about their sense of accomplishment through the completed artwork. As the session progressed, the subject was observed gradually expressing their thoughts more openly and interacting with their fellows, sharing and empathizing with experiences from the same era. The results of the pre- and post-tests in the quantitative analysis showed a significant difference between the experimental group and the control group. First, the depression of the experimental group presented a significant decrease from 5.83 to 1.13( p<.05), and their self-esteem also improved from 33.67 to 42.17 in the statistic (p.05). These results verify that the 15-session Integrative Arts Therapy program developed in this study is effective in alleviating depression and improving self-esteem in older adults with mild dementia. Furthermore, given the lack of research on Integrative Arts Therapy program for older adults with mild dementia, this study is critical in that it has made a meaningful contribution to raising awareness of the importance of treating mild dementia and of the potential for the development of Integrative Arts Therapy. I hope that this study will serve as a basic data for planning an Integrative Arts Therapy program for older adults with mild dementia.
The rapidly growing number of older populations in Korea contributes to an increase in the prevalence of geriatric diseases. In particular, the prevalence of dementia has been rising worldwide, emerging as a serious problem. Among them, the proportion of mild dementia was found to be more than half. Mild dementia typically begins with memory loss, followed by a gradual decline in cognitive function and memory. As the person lose confidence, they have trouble finding the right word to express, leading to feelings of depression, anxiety, helplessness, and loss of self-esteem. The worsening of dementia symptoms that progress gradually with aging has a significant impact on the lives of the elderly, making it crucial to manage and prevent the progression from mild to severe dementia. Therefore, there is a need for effective programs that can naturally help alleviate the negative emotions from cognitive decline in older adults with mild dementia, for whom expressing emotions is often difficult. Recently, Integrative Arts Therapy has been gaining attention as a more powerful therapeutic effect by activating the various senses of counselee, compared to a single art therapy. Although the effectiveness of Integrative Arts Therapy for various subjects has been reported, the study on Integrative Arts Therapy for older adults with mild dementia is limited. Accordingly, the researcher recognized the need for an Integrative Arts Therapy program for older adults with mild dementia and sought to develop the program for alleviating depression and improving self-esteem and to explore its effectiveness. This study aims to improve the quality of life of older adults with mild dementia by improving depression and self-esteem with an Integrative Arts Therapy program. This study goes through preliminary and main research. In the preliminary research, an Integrative Arts Therapy program was developed to alleviate depression and enhance self-esteem in older adults with mild dementia based on the Integrative Arts Therapy theory of Hong Yu-Jin(2017). The preliminary research was conducted with 9 older adults with mild dementia at S Senior Welfare Center in the B City, a single group, and both qualitative and quantitative analysis were performed. On that basis, the content and progress method of the program were analyzed to modify and supplement. And then the Integrative Arts Therapy program for older adults with mild dementia has been developed. The main research found out the effects of a 15-session Integrative Arts Therapy program, developed in the preliminary research, on alleviating depression and improving self-esteem of older adults with mild dementia, and implemented qualitative and quantitative analysis. The research targeted 12 older adults individuals with mild dementia: the experimental group consisting of 6 from the B City H Senior Welfare Center, and the control group consisting of 6 from the B City S Senior Welfare Center. The experimental group that participated in the program has covered the 15-session Integrative Arts Therapy program twice a week, while the control group that didn't take part in the program had free time without any special activities. The qualitative and quantitative analysis results are as follows. The tools used in the qualitative analysis included the developed 15-session Integrative Arts Therapy program, subject information, the therapist's observation notes, and audio and video recordings. The qualitative analysis method was used to examine the alleviation of depression in older adults with mild dementia, identifying depressive factors and categorizing them into five main and subcategories. The subcategory contents are:‘no respond to questions,’‘blank expression or sad facial expression,’‘cast eyes downward,’‘slowness of movement’and‘lack of motivation’. The improvement of self-esteem in older adults with mild dementia was analyzed by identifying self-esteem factors and categorizing them into four main and subcategories. The subcategory contents are: ‘showing pride,’‘self-expression,’‘concentration and sense of achievement’and ‘interaction with others’. The analysis results showed that the developed 15-session Integrative Arts Therapy program brought about changes in older adults with mild dementia, from a passive, unresponsive demeanor to more active behavior, such as nodding or answering questions. Additionally, the participants' facial expressions, initially neutral or sad, gradually shifted to smiling as the sessions progressed. The older adults, who had previously been looking downward, was observed making eye contact, responding, and who had showed a lock of confidence, boasted to fellows about their sense of accomplishment through the completed artwork. As the session progressed, the subject was observed gradually expressing their thoughts more openly and interacting with their fellows, sharing and empathizing with experiences from the same era. The results of the pre- and post-tests in the quantitative analysis showed a significant difference between the experimental group and the control group. First, the depression of the experimental group presented a significant decrease from 5.83 to 1.13( p<.05), and their self-esteem also improved from 33.67 to 42.17 in the statistic (p.05). These results verify that the 15-session Integrative Arts Therapy program developed in this study is effective in alleviating depression and improving self-esteem in older adults with mild dementia. Furthermore, given the lack of research on Integrative Arts Therapy program for older adults with mild dementia, this study is critical in that it has made a meaningful contribution to raising awareness of the importance of treating mild dementia and of the potential for the development of Integrative Arts Therapy. I hope that this study will serve as a basic data for planning an Integrative Arts Therapy program for older adults with mild dementia.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.