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크랭크샤프트계의 윤활 및 마찰 특성에 미치는 밸런스 웨이트의 영향
The Effect of Balance Weight on the Lubrication and Friction Characteristics of Crankshaft System 원문보기

大韓機械學會論文集. Transactions of the Korean Society of Mechanical Engineers. A. A, v.26 no.8 = no.203, 2002년, pp.1585 - 1590  

조명래 (현대자동차 파워트레인 연구소) ,  오대윤 (현대자동차 파워트레인 연구소) ,  한동철

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper reports on the balance weight effect on the lubrication and friction characteristics of crankshaft system. To determine the main bearing loads, the crankshaft was treated as statically determinate system. Four and eight-balance weight crankshafts were considered, and minimum oil film thic...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 크랭크샤프트의 밸런스 웨이트가 엔진 베어링계의 하중, 윤활 및 마찰 특성에 미치는 영향을 규명하기 위해 4 밸런스 및 8 밸런스 크랭크샤프트에 대해 정정계 법을 이용하여 하중 해석을 수행하고 이를 바탕으로 각 메인 베어링의 최소 유막 두께, 마찰 손실 등에 미치는 영향을 규명하였다. 본 연구를 통해 제시된 결과는 크랭크샤프트계의 최적 설계에 유용하게 활용 될 수 있을 것이다.

가설 설정

  • 정정계 법을 이용하여 메인 베어링 하중을 구 하는 방법은 Fig. 2와 같이 크랭크 샤프트를 각 메인 베어링에 대해 핀-조인트(pin-joint)된 4개의 독립된 시스템으로 가정하는 것이다. 즉 직렬 4 기 통 엔진의 크랭크샤프트는 각 메인 베어링 사이에 해당하는 4개의 버〕이(bay)로 구성되며, 각 베이는 3개의 무게 중심을 가지는 웹(web)으로 구성된다.
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참고문헌 (10)

  1. Cho, M. R., Shin, H. J. and Han, D. C., 2000, 'A Study on the Circumferential Groove Effects on the Minimum Oil Film Thickness in Engine Bearings,' KSME International Journal, Vol. 14, No.7, pp. 737-743 

  2. Jones, G. J., 1982, 'Crankshaft bearings: oil film history,' Proceedings, 9 th Leeds-Lyon Symposium, pp. 83-88 

  3. Ishihama, M., Hayashi, Y, and Kubozuka, T., 1981, 'An Analysis of the Movement of the Crankshaft Journal During Engine Firing,' SAE paper 810772 

  4. Naganuma, T., Okamura, H., and Sogabe, K., 1997, 'Experimental and Analyses of the Three-Dimensional Vibration of the Crankshaft and Torsional Damper in a Four Cylinder In-Line High Speed Engine,' SAE paper 971996 

  5. Kimura, J., Okamura, H., and Sogabe, K., 1995, 'Experiments and Computation Crankshaft Three-Dimensional Vibration and Bending Stresses in a Vee-Type Ten-Cylinder Engine,' SAE paper 951291 

  6. Wakabayashi, K., Yonezawa, T., and Iwamoto, S., 1987, 'The Application of a Combined Transfer Matrix and Finite Element Method to the Estimation of Vibration Stresses of a Reciprocating Engine Crankshaft,' Proc. IMech., C19, pp. 79-86 

  7. Mourelatos, Z. P., 1995, 'An Analytical Investigation of the Crankshaft Flywheel Bending Vibrations for a V6 Engine,' SAE paper 951276 

  8. Tinaut, F. V., Melgar, A., Gimenez, 8., Fernandez, L., and Huidobro, H., 2000, 'A Method to Determine the Two Components of the Crankshaft Load on a Bearing Cap in Firing Engines,' SAE paper 2000-01-1340 

  9. Cho, M. R. and Lee, K. J., 2001, 'Measurement of Engine Main Bearing Load,' Hyundai Motors TR ADH2001111400010 

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