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[국내논문] 음성인식에 기초한 치매환자 노인을 위한 대화시스템
Dialog System based on Speech Recognition for the Elderly with Dementia 원문보기

한국해양정보통신학회논문지 = The journal of the Korea Institute of Maritime Information & Communication Sciences, v.6 no.6, 2002년, pp.923 - 930  

Kim, Sung-Il (중국 청화대학 음성기술센타) ,  Kim, Byoung-Chul (밀양대학교 컴퓨터정보통신공학부)

초록
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본 연구는 치매노인환자의 생활의 질을 향상시키기 위한 대화시스템의 개발에 목표를 둔다. 제안된 시스템은 주로 세 가지 모듈, 즉, 음성인식, 시간테이블에 의해 구분된 대화 데이터베이스의 자동검색, 그리고 간호사의 녹음음성으로 이루어진 맞장구 등의 긍정적인 대답, 등으로 구성되어 있다. 첫 단계로서, 치매환자가 간호시설에서 자주 발화하는 대화의 내용을 조사하였다. 다음으로, 환자들의 요구를 충족시키기 위해 그들의 발화 음성을 자동인식 하도록 구성하였다. 여기서 시스템의 응답은 전문 간호사의 녹음음성으로 설계되었다. 시스템의 평가를 위해서 시스템이 도입되었을 때와 되지 않았을 때의 비교연구를 실시하였고, 치료 전문가(occupational therapist)들이 비디오 촬영을 통해서 남성 대상자의 반응을 평가하였다. 평가 견과는 치매환자의 요구를 충족시키는데 있어서 대화 시스템이 전문간호사들보다 더욱 답적이었다는 것을 보여준다. 게다가 제안된 시스템은 상호 대화에 있어서 간호사들보다 환자가 더 많이 말하도록 유도함을 알 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims at developing dialog system to improve the quality of life of the elderly with a dementia. The proposed system mainly consists of three modules including speech recognition, automatic search of the time-sorted dialog database, and agreeable responses with the recorded voices of careg...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • Namely, family caregivers experience mental stress, burden, and depression as outcomes of nursing activities. Therefore, this study also aims to improve the QOL of family caregivers by lightening their nursing loads to some degree in long-term care[4,5].
  • This study aims to improve the QOL of the elderly with a dementia[l,2,3]. The dementia possesses unique features that make nursing particularly burdensome.
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참고문헌 (10)

  1. Tomoeda CK. Bayles KA. Trosset MW. Azuma T. Mcgeagh A., Cross-Sectional Analysis of Alzheimer Disease Effects on Oral Discourse in a Picture Description Task, Alzheimer Disease & Associated Disorders. 10(4): 204-215, 1996 

  2. Minthon L. Edvinsson L. Gustafson L., Correlation Between Clinical Characteristics and Cerebrospinal Fluid Neuropeptide Y Levels in Dementia of the Alzheimer Type and Frontotemporal Dementia, Alzheimer Disease & Associated Disorders. 10(4): 197- 203, 1996 

  3. Fox, Patrick,  From Senility to Alzheimer's Disease: The rise of the alzheimer's disease movement, The Millbank Quarterly 67: (1) 58-102, 1989 

  4. Kitwood, T., Experience of Dementia. Aging and Mental Health, 1:13-22, 1997 

  5. K. John, The experience of dementia: a review of the literature and implications for nursing practice, Journal of Clinical Nursing 5: 275-288, 1996 

  6. S. Nakagawa, A. Kai, T. Itoh and S. Kogure, 'Speech recognition and understanding of spoken dialogue', Proc. Int. Symposium on Spoken Dialogue, pp.5-1-5-6, 2000 

  7. H.Fujisaki, K.Shirai, S.Doshita, S.Nakagawa, etl., 'Overview of an intelligent system for information retrieval based on human-machine dialogue through spoken language', Proc. Int. Conf. Spoken Language Processing, pp.1-70- 73, 2000 

  8. Rainer Stiefelhagen, Jie Yang, Alex Waibel, Tracking Focus of Attention for Human- Robot Communication, IEEE-RAS International Conference on Humanoid Robots - Humanoids 2001, 22-24, 2001 

  9. A. Stolcke, K. Ries, N. Coccaro, E. Shriberg, etl., Dialogue Act Modeling for Automatic Tagging and Recognition of Conversational Speech, Computational Linguistics 26(3), 339- 373, 2000 

  10. H. Asoh, T. Matsui, J. Fry, F. Asano, and S. Hayamizu, A spoken dialog system for a mobile office robot, Proc. of Eurospeech'99, pp.1139-1142, Budapest, September, 1999 

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