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초음속 항공기에 장착되는 터보팬엔진의 장착성능산정에 관한 연구
A Study on the Calculation of Turbofan Engine Installed Performance for a Supersonic Aircraft 원문보기

한국추진공학회지 = Journal of the Korean Society of Propulsion Engineers, v.6 no.3 = no.20, 2002년, pp.1 - 7  

김원철 (국방과학연구소) ,  김지현 (국방과학연구소)

초록
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항공기 개발초기 단계에서 주어진 항공기 임무요구도를 만족하는 최적 설계에 도달하기 위해서는 많은 엔진/기체 조합형상에 대한 적합성평가가 이루어지게 되며, 이를 위해서는 정확한 엔진장착성능을 산정할 수 있는 기법의 확립이 매우 중요하다. 본 연구에서는 초음속 항공기 개발초기 단계에서 주어진 엔진/기체 형상에 대한 엔진장착성능을 산정할 수 있는 기법을 연구하였다. 이를 위해 추력 -항력 산정 시스템(Thrust minus drag accounting system)에 의거하여 엔진 장착 추력 구성요소를 설정하고 풍동시험결과를 기초로 한 데이터베이스를 활용하여 이들 요소를 산정하였으며, 산정된 엔진 장착성능 결과를 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

During the preliminary design phase of aircraft development, it is necessary to evaluate many potential engine/airframe combinations to determine the best solution to given set of mission requirements and it is very important to establish a methodology to calculate precisely engine installed perform...

주제어

참고문헌 (9)

  1. Hunt, B. L, and Gowadia, S., 'Determination of Thrust and Throttle-Dependent Drag for Fighter Aircraft', AIAA-81-1692, 1981 

  2. Covert, E. E., 'Thrust and Drag : Its ' Prediction and Verification' Volume 98 Progress in Astronautics and Aeronautics, AIAA, 1985, pp.207, 29, 211, 214-215 

  3. AIR 1703, 'In-Flight Thrust Determination', Society of Automotive Engineers, Oct., 1986, pp.2-6 

  4. Program 'SAINT', General Dynamics 

  5. Leyland, D. C, 'Intake Aerodynamics', Von Karman Institute Lecture Series, 1988 

  6. Seddon J., and Goldsmith E. L., 'Intake Aerodynamics', Collins, London, 1985, pp.219-220 

  7. Bergman D., 'Effects of Engine Exhaust Flow on Boattail Drag', AIAA 70-132, 1970 

  8. Bergman D. and Lawrence W. G., 'An Afterbody Drag Approximation Procedure (ADAP) for Engine Exhaust Nozzles, General Dynamics, 1975 

  9. 'Report of the Working Group on Aero-dynamics of Aircraft Afterbody', AGARD Advisory Report No. 226, June 1986 

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