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[국내논문] 변형을 고려한 기어 시스템의 전위 계수 선정
Profile Shift Coefficient of Gear System Considering Teeth Deflection 원문보기

大韓機械學會論文集. Transactions of the Korean Society of Mechanical Engineers. A. A, v.27 no.5 = no.212, 2003년, pp.758 - 763  

박수진 (부산대학교 대학원 기계설계공학과) ,  유완석 (부산대학교 기계공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

A profile shifted gear system was analyzed to select the optimum profile shift coefficient, which minimizes gear teeth deflection. Contact force and deformation overlap were calculated by means of FEM and contact theory. The deformation overlap is suggested for an effective indicator to represent th...

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 표준 기어에서 동일하게 설계되어 접촉하게 되는 두 기어치의 이두께는 기어를 전위시킴에 따라 변화하여 변형의 정도가 달라지게 된다. 본 연구에서는 전위 계수 선정의 중요한 고려 사 항으로서 기어 시스템의 변형을 최소화하는 문제 를 해석하였다.
  • 3에 나타내었다. 기어 치의 접촉 쌍에서 발생하는 접촉 문제를 위와 같은 탄 성 접촉 문제로 정의할 수 있으므로, 전위 평기어 쌍의 접촉 문제에 적용하고자 한다.

가설 설정

  • 2와 같이 물체 1, 2로 구분하며, 기어 쌍의 접촉 문제에서는 구동 기어를 물체 1, 피동 기어 를 물체 2로 한다. 변형 변위 "와 변형률 勺 을 미소 변위, 미소 변형률로 가정하고, 응력 1 는 Hooke's law를 적용하면 다음과 같다.
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참고문헌 (13)

  1. Yau, E., Busby, H. R., and Houser, D. R., 1994, 'A Rayleigh-Ritz Approach to Modeling Bending and Shear Deformation of Gear Teeth,' Computer & Structures, Vol. 50, No. 5, pp. 705-713 

  2. Kim, H. R. and Ahn, S. J., 1993, 'A Study on the Design and Experiment for the Profile of Lower-Noise Gear Toothm,' Transaction of the KSME, A, Vol. 17, No. 1, pp. 1-10 

  3. Umezawa, K. and Ishikawa, J., 1973, 'Deflection Due to Contact Between Gear Teeth with Finite Width,' Bulletin of the JSME, Vol. 16, No. 97, pp. 1085-1093 

  4. Wallace, D. B. and Seireg, A.. 1973, 'Computer Simulation of Dynamic Stress, Deformation, and Fracture of Gear Teeth,' Transactions of the ASME, Journal of Engineering for Industry, Vol. 95, No. 4, pp. 1108-1114 

  5. Sfakiotakis, V. G., Vaitsis, J. P. and Anifantis, N. K., 2001, 'Numerical Simulation of Conjugate Spur Gear Action, Computers & Structures, Vol. 79, No. 12, pp. 1153-1160 

  6. Gagnon, P., Gosselin, C. and Cloutier, L., 1997, 'Analysis of Spur and Straight Bevel Gear Teeth Deflection by the Finite Strip Method,' Transactions of the ASME, Journal of Mechanical Design, Vol. 119, pp. 421-426 

  7. Fukunaga, K., 1987, 'A Strength Analysis of Spur Gears including Ratio of Contact,' JSME, Transactions Series C, Vol. 53, No. 489, pp. 1071-1076 

  8. Stegemiller, M. E., 1993, 'A Three-dimensional Analysis of the Base Flexibility of Gear Teeth,' Transactions of the ASME, Journal of Mechanical Design, Vol. 115, pp. 186-192 

  9. South, D. W. and Mancuso, J. R., 1994, Mechanical Power Transmission Components, Marcel Dekker, Inc., pp. 511-531 

  10. Huh, G. J., 1991, 'Constrained Variational Approach for Dynamic Analysis of Elastic Contact Problems,' Finite Element in Analysis and Design, Vol. 10, pp. 125-136 

  11. Van de Panne and Whinstone, A., 1964, 'The Simplex and the Dual Method for Quadratic Programming,' Operational Research Quarterly, Vol. 15, No. 4, pp. 355-388 

  12. Colbourne, J. R., 1987, The Geometry of Involute Gears, Springer-Verlag, New-York, pp. 212-218, 162-163 

  13. Park, C. I. and Lee, J. M., 2002, 'Experimental Investigation of the Effect of Load Errors on Helical Gear and Bearing Vibration Transmission Characteristics,' KSME Int'l journal, Vol. 16, No. 11, pp. 1395-1403 

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