동서양 복식에 나타난 식물문양의 종교적 상징성 연구 -한국과 비잔틴의 비교를 중심으로- An analysis of botanical patterns식 religious symbol in clothing - focusing on comparison of Korea and Byzantine -원문보기
'Pattern' is of very unique nature in each and every country around the world, and its aesthetic feeling of 'pattern' has been handed down according to its nationality and cultural development process. That is, 'pattern' is ornament to symbolize each country's aesthetic standard or choice through so...
'Pattern' is of very unique nature in each and every country around the world, and its aesthetic feeling of 'pattern' has been handed down according to its nationality and cultural development process. That is, 'pattern' is ornament to symbolize each country's aesthetic standard or choice through some shape, reflecting social consciousness or religion philosophy. Mostly based upon literature survey and case study, this survey paper analytically compares oriental botanical pattern with occidental botanical figure, which has been influenced by Buddhism-Confucianism and Christian religion respectively. The results show that some patterns are commonly used in both area, while meaning differently in some cases: lotus (life), pomegranate (wealth and prosperity in orient, resurrection in occident), grape (fecundity in orient, wealth in occident), dangcho (fecundity in orient, victory in occident). And the other patterns look uniquely used either just in orient or only in occident. For instance, oriental area had its own patterns such as peony (meaning wealth and honour), peach (longevity), ume flower (happiness), orchid (fecundity); while occidental area used lily (purity), olive (peace), palm (victory), and so on. Interestingly, the botanical patterns were used as main patterns in orient whereas as minor in occident.
'Pattern' is of very unique nature in each and every country around the world, and its aesthetic feeling of 'pattern' has been handed down according to its nationality and cultural development process. That is, 'pattern' is ornament to symbolize each country's aesthetic standard or choice through some shape, reflecting social consciousness or religion philosophy. Mostly based upon literature survey and case study, this survey paper analytically compares oriental botanical pattern with occidental botanical figure, which has been influenced by Buddhism-Confucianism and Christian religion respectively. The results show that some patterns are commonly used in both area, while meaning differently in some cases: lotus (life), pomegranate (wealth and prosperity in orient, resurrection in occident), grape (fecundity in orient, wealth in occident), dangcho (fecundity in orient, victory in occident). And the other patterns look uniquely used either just in orient or only in occident. For instance, oriental area had its own patterns such as peony (meaning wealth and honour), peach (longevity), ume flower (happiness), orchid (fecundity); while occidental area used lily (purity), olive (peace), palm (victory), and so on. Interestingly, the botanical patterns were used as main patterns in orient whereas as minor in occident.
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문제 정의
본 논문에서는 문양에 대한 선행연구논문과 기존문헌을 참고로, 개인의 해탈을 목표로 하는불교적 유교문화에 영향을 받은 동양 (한국을 중심으로)의 문양과 절대 신의 구원을 목표로 하는 그리스도교문화에 영향을 받은 서양(비잔틴을중심으로)의 문양의 상징성을 식물문양을 중심으로 비교 분석하고자 한다.
전자로는 다자(多子)의 상징인 석류나 물고기, 장수의 상징인 학이나 거북 등이 있으며, 후자로는복(福)과 동음동성인 복(蝠), 상(祥)과 동음동성인 상(象), 길(吉)과 동음이성인 계(鷄), 귀(貴와동음동성인 계(桂) 등을 이용한 것을 대표적인예로 들 수 있다切 우리나라에서도 중국의 영향을 많이 받았으나. 우리나라의 사상에 맞게 소화흡수시켜, 대례복, 혼례복 및 장신구등에 이러한길상도안들을 수놓아 아름다움과 미래에 대한기원을 담았다.
성능/효과
추정할 수 있다. 문양은 장식본능설, 공간 공포설, 상징설의 세 가지로 요약될 수 있는데, 그 중 상징설은 인간의 생존을 위협하는 구체적 대상물로부터 안전하게 보호받기 위해서 사용되었으며, 또한 인간의 소망을 나타내기 위하여 사실적 혹은 추상적 인 문양에 주술적, 종교적 의미를 부가하여 표현함으로써, 인간 본연의 염원인 부귀영화, 안락, 영복을 기원하였다% 즉, 문양이 지니고 있는 생명력이나 환경적인 조건을 있는 그대로 인간의 의미로 연결시켜 하나의 상징성을 부여하였고, 다시 이를 통하여 미적인 가치를 인정하는 미적 태도를 가짐으로서 상징이 하나의 미적인 존재로도 표현되었다.
사용되는 식물문에서 상징성을 가지고 공통적으로 나타나는 식물문의 종류가 연화문, 석류문, 포도문, 당초문 정도였다. 특히 비잔틴에서 식물문은 주문양으로 사용되기보다는 부 문양으로 사용되기 때문에 동물문에 비해: 또한 한국에 비해 그 중요도와 의미가 낮게 사용됨을 알 수 있다.
많이 사용되었다. 아카시아 나무나 줄기는불멸의 상징으로, 상록수는 영생, 하나님의 영원한 사랑을, 무화과나무는 결실, 충실을 상징하였다枷
첫째, 직물에서 공통적으로 발견되는 식물 문인 연화문, 석류문, 포도문, 당초문의 상징성에 대해서 두 문화권을 비교해보면, 연화문이 생명을 상징함은 같았다. 한국에서 연화문은 빛, 청결함, 풍요, 영원함을 상징하며, 비잔틴에서는 장수를 상징하였다.
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