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[국내논문] 대형디젤기관에서 바이오디젤과 초저유황경유 사용에 의한 성능 및 배출가스에 미치는 영향에 관한 연구
A Study on Performance and Exhaust Emission with Bio-Diesel and ULSD at Heavy-Duty Diesel Engine 원문보기

한국공작기계학회논문집 = Transactions of the Korean society of machine tool engineers, v.12 no.6, 2003년, pp.97 - 103  

박만재 (국민대학교 자동차전문대학원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Currently, due to serious increase of pollution scones, lots of technology has been involved to reduce exhaust gas in diesel engine. But the amounts of exhaust gas can not be decreased somehow due to the increase of diesel vehicles. Moreover, emission standards of each counties are being stringent i...

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 특히 유독성이나 암을 유발하는 화합물 및 산성비의 주범인 SOx를 거의 배출하지 않을 뿐만 아니라, 식용 오일과 알콜로 만들어졌기 때문에 땅에 버리면 자연 유기물로 전환된다. 그리고 디젤유에 비해 바이오디젤은 윤활 성이 우수하므로 저유황유의 활성화 대책으로 사용할 수 있다 따라서 본 논문에서는 황함량을 감소시킨 연료로서 ULSD 와 바이오디젤을 적용, ULSD와 바이오디젤의 혼합 적용 및 경유적용의 경우로 나누어서 주행모드에 따른 배출가스저감 특성과 부하조건에 따른 배출가스 저감특성을 확인하였으며, 각각의 연료가 기관성능 및 매연배출농도에 미치는 영향을 조사하였다.
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참고문헌 (9)

  1. California Energy Commission, 2001, Emission Reduction Technology Assessment for Diesel Backup Generators in California, P500-0-028 

  2. http://www.eia.doe.gov/oiaf/servicerpt/ulsd/chapter2.html, The Transition to Ultra-Low-Sulfur Diesel Fuel: Effect on Prices and Supply 2. Efficiency and Cost Impacts of Emission Control Technologies 

  3. http://www.eia.doe.gov/oiaf/servicerpt/ulsd/chapter2. html, Overview of Biodiesel and Petroleum Diesel Life Cycles, NREL/TP-580-24772 

  4. Schroder, O., Krahl, J. and Munack, A., 1999, 'Environmental and Health Effects Caused by the Use of Biodiesel', SAE-01-3561 

  5. Mauderly, J. L., 1994, 'Toxicological and Epidemiological Evidence for Health risks from Inhaled Diesel Engine Emissions', J of EHP, Vol. 102, No. 4, pp. 165-171 

  6. OB, Y. S., Cho, J. Y. and Han, Y. C., 1999, 'An Experimental Study on Exhaust gas Reduction by Pt Loading in Oxidation Catslyst of Diesel Engine', J. of KSMFE, Vol. 8, No. 4, pp. 13-18, 1999 

  7. OH, Y. S., Baik, D. S. and Han, Y. C., 2000, 'A Study on Exhaust Gas Reduction by K-7 Mode of DOC', J of KSMFE, Vol. 9, No. 3, pp. 136-142 

  8. Kim, B. S. and Miyamoto, N., 2003, 'A Study on Performance Characteristics of the Diesel Engine Using High Viscous Oils by Blending Low Boiling Point Oxygenates', Trans. of KSAE, Vol. 11, No. 4, pp. 44-51 

  9. Oh, S. K., Baik, D. S. and Han, Y. C., 2003, 'Emission Characteristics in Ultra Low Sulfur Diesel', J of Automotive technology, Vol. 4, No. 2, pp. 6 

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