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자기이미지와 의복태도에 따른 의류제품평가
Clothing Products Evaluation according to Self-Image and Clothing Attitudes 원문보기

한국의류학회지 = Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, v.27 no.12, 2003년, pp.1424 - 1433  

Lee, Sun-Jae (Dept. of Clothing and Textiles, Sookmyung Women′s University) ,  Kim, Eun-Sook (Dept. of Clothing and Textiles, Sookmyung Women′s University)

초록
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본 연구는 소비자의 의류제품평가에 있어 개인적ㆍ심리적 요인인 자기이미지 및 의복태도의 관련성을 살펴보고자 하였다. 연구결과, 소비자의 의류제품평가는 다차원적인 구조를 가지며, 외관적, 성능적, 외재적, 표현적 요소로 세분화되어 사용되고 있음을 알 수 있었다. 또한 소비자의 자기이미지와 의복태도에 따라 의류제품 평가기준과 의복선호스타일에 유의한 차이가 나타남으로써 이들이 소비자의 의류제품 평가에 영향을 미치는 중요한 변인이라는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 이러한 소비자의 자기이미지 및 의복태도는 감성이나 이미지와 같은 요소들의 중요성이 증가하고 있는 최근의 의류시장의 경향에 부합하여 시장세분화의 효과적인 변수로 사용될 수 있을 것이다. 이와 함께 자기이미지 및 의복태도를 통해 세분화된 표적시장 소비자들이 보다 중요시하는 의류제품평가의 차원들을 파악하고 이를 강화함으로써 보다 효율적인 마케팅 전략을 수립할 수 있을 것이다.

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • In the context, understanding of cloth­ ing products evaluation according to self-image of consumers is expected to reflect not only functional aspects but also consumers* subjective desire or sociopsychological aspects of products in the process of new products development and sales promotion strategies to satisfy consumers' desire. Therefore, this study suggests that examining consumers' clothing products evaluation in relation to their personal and psychological factors like self- image and clothing attitudes will contribute to the understanding of percep-tional structures of consumers' clothing products evaluation. In this time when the patterns of maiket flow are being diversified, it can help establishing differentiated marketing strategy based on market segmentation and understanding of consumers.
  • This study is to know what self-images and clothing attitudes female adults have and analyze the clothing products evaluation with its result. The result of the study is as following.
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