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NTIS 바로가기한국철도학회 논문집 = Journal of the Korean Society for Railway, v.6 no.3 = no.20, 2003년, pp.194 - 202
장창두 (서울대학교 조선해양공학과) , 하윤석 (서울대학교 조선해양공학) , 조영천 (서울대학교 조선해양공학) , 신광복 (한국철도기술연구원)
To make railway carbody light in weight has advantages at some aspects of both manufacturing and maintenance. Recently, railway carbodys of steel structure have been lightened their weight by using aluminum extrusion plate. for the additional lightening of railway carbody, an optimal design which ma...
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장창두, 이병삼, 하윤석, 김호경, 송하철, 문형석, '트러스 코어 형상을 갖는 알루미늄 압출재의 구조 해석,' 한국전산구조공학회 논문집, 제16권, 제2호, pp133-140, 2003
이상윤, 이우식, '평판형 주름판넬에 대한 등가 연속체모델링기법,' 한국철도학회지, 제3권, 제2호, pp.43-50, 2000
백남욱, 장경수, 김효식, 강부병, '철도차량총서,' 기전연구사, 1997
서울대학교, '철도차량 차제의 경량화를 위한 최적구조 설계시스템 개발,' 한국철도기술연구원 결과보고서, 2003
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S. S. Rao, 'Engineering Optimization : Theory and Practice,' Wiley-Interscience, 1994
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차량 한계 검토서(개발 기술 자료), 문서번호 KDTOl -00002, 코디텍 엔지니어링(주)
황철호, '최적화 이론을 이용한 복합재료 평판날개의 공력탄성학적 테일러링', 서울대학교 박사학위논문, 1989
ETC-T 기존선 고속 틸팅열차 차량 시스템기술 사양서(S-2130-SE-0001 REV.2A), 한국철도기술연구원, 2002
서승일, 손건호, '알루미늄 압출재의 구조적 거동 특성에 관한 연구', Proceedings of the Annual Autumn Meeting, SNAK, pp. 358-363, 1996
鐵道車輛構體の荷重試驗方法, JISE 7105, 日本規格協會, 1989
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