지난 세기 인류를 지배해 온 물질문명의 가치들이 지식과 정보, 그리고 문화라는 눈에 보이지 않는 가치들로 대체되고, 세계경제의 중심축도 자본과 노동집약적인 산업에서 소프트웨어, 콘텐츠중심의 지식기반 산업으로 급격히 이동하고 있다. '문화의 산업화' 라는 관점에서 다국적 기업의 등장과 이에 따른 국가 간 문화적 지배와 종속, 문화정체성의 위기, 문화산업 지원과 육성 등의 문제가 부상하면서 국가 정책의 주요 관심사가 되었다. 이에 정부의 육성책과 인력양성을 위해 각 대학에 문화콘텐츠 관련학과를 신설하게 되었다. 그러나 이러한 양적인 증가에도 불구하고 이렇다할 성과를 거두지 못하고 있는 실정이다. 이는 교육의 방향성이 뚜렷하지 않고 체계성이 결여된 까닭에, 문화 콘텐츠 관련 전공들의 학과간 벽이 두텁고 체계적인 연동 프로그램을 통하여 우수자원의 교육과 배출이 이루어지지 않았기 때문이다. 이에 세부전공들의 연동 교육 프로그램을 통하여 문화콘텐츠 산업 전반에 대한 이해를 높이고 또한 연계 가능한 전공의 융합을 통하여 체계적인 인력 양성 교육프로그램을 개발하여야 한다. 따라서 본 논고는 문화콘텐츠 산업의 급변하는 환경에서 요청되는 문화 콘텐츠 인력 양성을 위해서 디지털화에 따른 국내외 문화 콘텐츠 산업 현황의 변화를 우선 개관하고자 한다. 이어서 업무 흐름도를 통한 인력유형의 파악, 그리고 융합에 따른 콘텐츠 전달 방식의 변화가 교육시스템에 어떠한 영향을 끼치며, 그것이 어떻게 구축되는 것이 바람직한가를 검토하고 아울러 본 논고에서는 교육시스템의 연동을 통해 CT산업의 핵심 인력을 양성하는 하나의 방안에 대한 예비적인 고찰을 수행한 것이다.
지난 세기 인류를 지배해 온 물질문명의 가치들이 지식과 정보, 그리고 문화라는 눈에 보이지 않는 가치들로 대체되고, 세계경제의 중심축도 자본과 노동집약적인 산업에서 소프트웨어, 콘텐츠중심의 지식기반 산업으로 급격히 이동하고 있다. '문화의 산업화' 라는 관점에서 다국적 기업의 등장과 이에 따른 국가 간 문화적 지배와 종속, 문화정체성의 위기, 문화산업 지원과 육성 등의 문제가 부상하면서 국가 정책의 주요 관심사가 되었다. 이에 정부의 육성책과 인력양성을 위해 각 대학에 문화콘텐츠 관련학과를 신설하게 되었다. 그러나 이러한 양적인 증가에도 불구하고 이렇다할 성과를 거두지 못하고 있는 실정이다. 이는 교육의 방향성이 뚜렷하지 않고 체계성이 결여된 까닭에, 문화 콘텐츠 관련 전공들의 학과간 벽이 두텁고 체계적인 연동 프로그램을 통하여 우수자원의 교육과 배출이 이루어지지 않았기 때문이다. 이에 세부전공들의 연동 교육 프로그램을 통하여 문화콘텐츠 산업 전반에 대한 이해를 높이고 또한 연계 가능한 전공의 융합을 통하여 체계적인 인력 양성 교육프로그램을 개발하여야 한다. 따라서 본 논고는 문화콘텐츠 산업의 급변하는 환경에서 요청되는 문화 콘텐츠 인력 양성을 위해서 디지털화에 따른 국내외 문화 콘텐츠 산업 현황의 변화를 우선 개관하고자 한다. 이어서 업무 흐름도를 통한 인력유형의 파악, 그리고 융합에 따른 콘텐츠 전달 방식의 변화가 교육시스템에 어떠한 영향을 끼치며, 그것이 어떻게 구축되는 것이 바람직한가를 검토하고 아울러 본 논고에서는 교육시스템의 연동을 통해 CT산업의 핵심 인력을 양성하는 하나의 방안에 대한 예비적인 고찰을 수행한 것이다.
The values of material civilizations that dominated the last century have been replaced with invisible values such as knowledge, information, and culture. The central axis of the world economy is also rapidly shifting from a capital and labor-intensive industry to a knowledge-based industry of softw...
The values of material civilizations that dominated the last century have been replaced with invisible values such as knowledge, information, and culture. The central axis of the world economy is also rapidly shifting from a capital and labor-intensive industry to a knowledge-based industry of software and contents. From the perspective of the industrialization of culture as multinational corporations and dominance and subordination relationships between cultures thereof, and crisis of cultural identity, the issues of support and fostering a culture industry arise. These have become major issues of concern in deciding national policies. In response to this trend, new departments related to culture contents in various universities have been established for fostering manpower in the field and the government policy to foster related human resources. However, actual results have not been currently achieved, despite the increase in quantity. This is due to the fact that the walls between culture contents departments were too high and thus education and fostering excellent human resources have not been properly conducted. It is also due to the obscure direction of education and a deficiency in the system. To cope with these problems, a systematic manpower-fostering education program should be developed through enhancement of the understanding of culture contents via linking education programs with detailed major fields of study. Accordingly, this study aims to identify changes in the current culture contents industry at home and abroad according to digitalization for fostering manpower of culture contents required in a rapidly changing environment of the culture contents industry. Then, it will review what influence has been made on the education system through the identification of personnel types through work flow charts and contents delivery modes following integration, as well as a desirable method to construct culture contents. Therefore, this study is a preliminary study on the means of fostering core personnel in the culture contents industry through linkage with the education system.
The values of material civilizations that dominated the last century have been replaced with invisible values such as knowledge, information, and culture. The central axis of the world economy is also rapidly shifting from a capital and labor-intensive industry to a knowledge-based industry of software and contents. From the perspective of the industrialization of culture as multinational corporations and dominance and subordination relationships between cultures thereof, and crisis of cultural identity, the issues of support and fostering a culture industry arise. These have become major issues of concern in deciding national policies. In response to this trend, new departments related to culture contents in various universities have been established for fostering manpower in the field and the government policy to foster related human resources. However, actual results have not been currently achieved, despite the increase in quantity. This is due to the fact that the walls between culture contents departments were too high and thus education and fostering excellent human resources have not been properly conducted. It is also due to the obscure direction of education and a deficiency in the system. To cope with these problems, a systematic manpower-fostering education program should be developed through enhancement of the understanding of culture contents via linking education programs with detailed major fields of study. Accordingly, this study aims to identify changes in the current culture contents industry at home and abroad according to digitalization for fostering manpower of culture contents required in a rapidly changing environment of the culture contents industry. Then, it will review what influence has been made on the education system through the identification of personnel types through work flow charts and contents delivery modes following integration, as well as a desirable method to construct culture contents. Therefore, this study is a preliminary study on the means of fostering core personnel in the culture contents industry through linkage with the education system.
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문제 정의
따라서 본 연구에서는 문화콘텐츠 인력양성에 있어서 교육시스템의 구축과 학문간 연동을 위한 융합교육 프로그램을 제안하고자 한다. 현행 교육과정에서 문화콘텐츠 관련 학과들이 제작 기반을 위주로 한 교육에만 치중한 나머지 기획과 시나리오, 마케팅 등에 대한 교육에는 소홀히 하고 있음은 주지의 사실이다.
산업체가 만족 할 수 있는 실무 능력을 배양하기 위한 코스 웨어 (course ware) 온라인 실습 교육을 개발한다.
제안 방법
이때 각각의 강좌를 3학점 6시간으로 하여, 3시간은 교수가 3 시간은 현장 전문가가 강의하고 기초적인 현장 중심 교육을 받게 한다. 또한 캐나다의 뱅쿠버 필름스쿨(VFS)")의 사례처럼 실무프로젝트를 통하여 현장의 프로젝트를 학생들이 직접 체험하고 제작하면서 현장 중심의 교육방법을 개발한다. 산업체 전문가에 의한 과제 공동평가와 특강, 방학 중 정기적 인 위크샵을 통해 현장 전문가의 실* 현장의 변화에 능동적으로 대처할 수 있게 하여야 한다.
후속연구
현행 교육과정에서 문화콘텐츠 관련 학과들이 제작 기반을 위주로 한 교육에만 치중한 나머지 기획과 시나리오, 마케팅 등에 대한 교육에는 소홀히 하고 있음은 주지의 사실이다. 그러므로 실제 교육시스템 안에서 기획 및 시나리오, 제작, 마케팅 부분까지 융합 및 연동이 가능하다면 학생들이 보다 다양한 콘텐츠 관련 교육을 받을 수 있을 뿐만 아니라 졸업 후 현장에 투입되었을 때도 우수한 콘텐츠의 제작을 가능하게 할 것이다
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