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HP-GPC를 이용한 폴리머개질 아스팔트의 노화특성 분석
Evaluation of Aging Characteristics of Selected PMA using HP-GPC 원문보기

한국도로학회논문집 = International journal of highway engineering, v.6 no.2 = no.20, 2004년, pp.15 - 24  

김광우 (Dept of Civil Eng, Clemson Univ.) ,  도영수 (Research Center for Advanced Mineral Aggregate Composite Kangwon National Univ.) ,  써지엔아미리카니안 (Dept of Civil Eng, Clemson Univ.)

초록
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산화는 아스팔트에서 대형분자(LMS : Large Molecular Size) 양의 증가를 야기하고 바인더의 경화에 주요 원인이 되므로 바인더 산화를 저감시키면 도로 및 공항 포장의 공용수명 연장을 기대할 수 있다. 바인더 산화는 혼합물을 도로에 깔기 전에 가열된 골재와 혼합하는 동안과 아스팔트 포장이 시공된 후 공용기간 동안에 일어난다. 본 연구에서는 바인더를 단기 및 장기노화 처리 후 LMS의 양적 증가를 HP-GPC (High-Pressure Gel-Permeation Chromatography)의 자료에 근거하여 해석하였다 개질 아스팔트는 LMS의 증가율이 아스팔트의 종류에 따라 다를 지라도 단기노화 후 LMS의 20-30%증가. 장기노화 후 2배 이상의 증가를 나타냈다. 본 연구에서 개질 아스팔트의 노화특성을 관찰하기 위하여 사용된 개질제는 선행 연구에서 큰 역학적 특성 향상을 보인 LDPE(Low-Density Polyethylene)와 SBS(Styrene-Butadiene-Styrene block copolymers) 를 사용하였다. LDPE로 개질한 바인더는 단 장기노화 후 LMS의 증가 비율이 상당히 낮았다. 이와 같이 낮은 LMS의 증가는 LDPE 개질 아스팔트가 노화 처리되는 동안에 일반 아스팔트보다 덜 노화가 진행된다는 것을 의미한다 이는 아스팔트 시멘트 내에 분산된 LDPE 입자가 산화 노화작용을 방해하기 때문인 것으로 보인다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Oxidation causes increment of the quantity of large molecular size or LMS in asphalt and is a major reason for hardening of asphalt binder. An extended service life of pavement on a road is expected by reducing oxidation of binder. Oxidation of binder occurs during hot mixing with aggregates before ...

주제어

AI 본문요약
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제안 방법

  • In order to find out the association characteristics of asphaltene in THF (tetrahydrofuran), which was used as solvent of asphalt for GPC test, binder was dissolved in THF for 0.5 wt% solution which was determined as a suitable concentration for RI detector used in this GPC system. Asphaltene characterized with high mass is considered to exist mainly in LMS and asphaltene content of base asphalt increased by artificial aging as shown in Table 5.
  • et al 1999). In this study a chromatogram was partitioned into 13 slices and three molecular groups, large molecular size (LMS: slice 1 to 5 from left), medium molecular size (MMS: slice 6 to 9) and small molecular size (SMS: slice 10 to 13) as shown in Figure 1.
  • Therefore, since LMS does change by incubation time, the GPC data from 3-hour incubation were used for analysis in this study. It is recommended that three- hour incubation or approximately the same incubation time should be used throughout the study to obtain more consistent test results from GPC analysis.
  • However, the degree of association, resulting in increment of LMS, in THF solution was related with the amount of high-molecular-weight molecules in the binder, depending upon incubation time. Therefore, the incubation time is important and incubation for three hours should be applied or the same incubation time should be used throughout the study to obtain consistent test results from GPC analysis.

대상 데이터

  • Four base asphalts were collected from three different refineries in Korea, and designated as H- AP3, L-AP3, S-AP3, and S-AP5. The penetration grade of the AP3 asphalt is 85-100 and that of AP5 asphalt is 60-70.
  • The penetration grade of the AP3 asphalt is 85-100 and that of AP5 asphalt is 60-70. Polymers used in this study were LDPE (low-density polyethylene) and SBS (styrene- butadiene-styrene block copolymers). These polymers were originally selected as the best performing modifiers from several choices for reducing rutting and improving tensile properties of asphalt mixture in previous studies (Kim 1996, Kim et al 1998).

이론/모형

  • Absolute viscosity (AVS), kinematic viscosity (KVS) and penetration (PEN) were measured by ASTM D2170, ASTM D2171 and ASTM D5, respectively. High-temperature and low- temperature performance grade (PG) were measured by Strategic Highway Research Program (SHRP) method using dynamic shear rheometer (DSR) and bendin응 beam rheometer (BBR), respectively.
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