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물질주의 성향 및 사회화대행자의 태도가 의복의 상징적 소비에 미치는 영향
The Effect of Materialism and Agent of Socialization on the Symbolic Consumption in Clothing 원문보기

한국의류학회지 = Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, v.28 no.12 = no.138, 2004년, pp.1562 - 1570  

이선재 (숙명여자대학교 의류학과) ,  고은경 (숙명여자대학교 의류학과)

초록
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본 연구는 제품의 기능적 측면보다는 제품이 지니고 있는 사회적, 주관적 의미를 더 중요하게 생각하는 소비지향적인 사회분위기 속에서, 이론적 연구와 예비조사결과를 토대로 물질주의 성향과 사회화대행자의 영향력에 따른 의복의 상징적 소비에 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 연구대상은 수도권에 거주하는 20대 여성 500명을 편의 추출하여 설문조사하였으며, 불성실한 응답을 제외한 426명을 SPSS통계 Package를 이용하여 요인분석, 신뢰도 검증, 분산분석, Duncan-test, 회귀분석 등을 실시하였다. 연구결과, 의복의 상징적 소비는 유행추구적 소비, 유명상표지향적 소비, 쾌락적 소비 요인으로 분류되었으며,20대 여성 소비자에게 의복은 기능적 측면으로서 뿐만 아니라 쾌락적 소비의 수단으로써 중요한 존재임을 알 수 있었다. 또한 물질주의 성향이 높을수록, 사회화대행자의 영향력을 많이 받을수록 의복의 상징적 소비와 하위요인의 성향도 높게 나타났다. 다중회귀분석 결과 의복의 상징적 소비에 영향을 미치는 가장 큰 요인은 준거집단의 영향이었으며, 물질주의성향과 대중매체의 영향도 큰 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The main purpose of this study was to investigate the elements which influence the symbolic consumption in clothing. Materialism and agent of socialization have been studied and the affect of these two are also developed. The theoretical study and survey methods were used. The survey was administere...

주제어

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문제 정의

  • So the goal of this study was to identify young women's symbolic consumption including demographic characteristics and investigate the influence of materialism and agent of socialization. From the marketing perspective, the results of this study will provide valuable understandings of and predictions of consumers.
  • So the goal of this study was to identify young women's symbolic consumption including demographic characteristics and investigate the influence of materialism and agent of socialization. From the marketing perspective, the results of this study will provide valuable understandings of and predictions of consumers.
  • The main purpose of this study was to investigate the elements which influence the symbolic consumption in clothing. Materialism and agent of socialization have been studied and the affect of these two are also developed.
  • The measures had been developed and refined based on previous researches. The symbolic consumption in clothing was measured by scale which was composed by researcher of this study. The scale referred to previous studies of Kim J.
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