최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.25 no.5, 2005년, pp.583 - 594
권미랑 (한국교원대학교) , 김지나 (부산대학교) , 최혁준 (공주대학교) , 김중복 (한국교원대학교) , 권재술 (한국교원대학교)
This study examined 8th-graders' conceptions of force on a simple pendulum and investigated cognitive conflict and conceptual change through kinesthetic experience in swing. Participants of this study were guided to anticipate the direction of total force acting on a pendulum at three critical posit...
김범기, 권재술 (1995). 과학개념과 인지적 갈등 유 형이 학생들의 개념 변화에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 15(4). 472-485
김연수 (2002). 인지갈등의 불안 유형과 귀인의 동 기심리학적 요인에 따른 학생의 물리개념 변화 특성. 한국교원대학교 박사학위논문
김영민, 정성오 (2003), 단진자 운동에 대한 오개념 분석. 제 43차 한국과학교육학회 동계학술대회
김익균 (1991). 대립개념의 증거적 비판논의와 반성 적 사고를 통한 대학생의 힘과 가속도 개념변화. 서울대학교 박사학위논문
김지나, 이경호, 권재술 (2000). 갈등상황 제시 유형에 따른 학생들의 물리 개념 변화 유형. 새물리, 40(2), 84-93
방성식 (1987). 힘과 운동에 대한 중학생들의 개념 조사, 서울대학교 석사학위논문
Chinn. C. A., & Brewer, W. F. (1998). An Empirical Test of a taxonomy of responses to anomalous data in science. Journal of Research in Science Teaching, 35(6), 623-654
Clement, J (1982). Students' preconceptions in introductory mechanics. American Journal of Physics, 50(1), 66-71
Dreyfus, A., Jungwirth, E., & Eliovitch, R. (1990). Applying the 'cognitive conflict' strategy for conceptual change-some implications, difficulties, and problems. Science Education, 74(5), 555-569
Driver, R., Asoko, H., Leach, J., Mortimer, E., & Scott, P. (1994). Construction scientific knowledge in the classroom. Educational Researcher, 23(7), 5-12
Druyan, S. (1997). Effect of the kinesthetic conflict on promoting scientific reasoning. Journal of Research in Science Teaching, 34(10), 1083-1099
Gunstone, R. F. & Watts, M. (1985). Force and motion. In R. Driver, E. Guesne, & A. Tiberghien (Eds.), Children's ideas in science (pp. 85-104). Miton Keynes, England: Open University Press
Hashweh, M. Z. (1986). Toward an explanation of conceptual change. European Journal of Science Education, 8(3), 229-249
Hynd, C. R., McWhorter, J. Y., Phares, V. L. & Suttles, C. W. (1994). The role of instructional variables in conceptual change in high school physics topics. Journal of Research in Science Teaching, 31(9), 933-946
Lee, G. H., Kwon, J. S., Park, S. S., Kim, J. W., Kwon, H. G., & Park, H. K. (1999, March). The development of an instrument for the measuring of students' cognitive conflict levels. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Boston, MA
Lee, G., Kwon J., Park, S. S., Kim, J. W., Kwon, H. G., & Park, H. K. (2003). Development of an instrument for measuring cognitive conflict in secondary-level science classes. Journal of Research in Science Teaching, 40, 585-603
Niaz, M. (1995). Cognitive conflict as a teaching strategy in solving chemistry problem: A dialectic constructivist perceptive. Journal of Research in Science Teaching, 32, 959-970
Pfunt, H. & Duit, R.(1988). Bibliography students' alternative framework and science education (2nd Ed.). Kiel, Germany: IPN at the University of Kiel
Unterman, N. A.(2001). Amusement park physics, A teacher's guide (2nd Ed.). Portland, Me, U. S. A: J. Weston Walch, Publisher
Viennot, L.(1979). Spontaneous reasoning in elementary dynamics. European Journal of Science Education, 1(2), 205-221
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.