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시뮬레이티드 어닐링을 이용한 유성치차열의 설계요소 최적화에 관한 연구
Study on the Optimal Design for Design Parameter of Planetary Gear Train Using Simulated Annealing 원문보기

한국공작기계학회논문집 = Transactions of the Korean society of machine tool engineers, v.14 no.1, 2005년, pp.58 - 65  

이근호 (한국기계연구원) ,  최용혁 (한국기계연구원) ,  정태형 (한양대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

A planetary gear trains has characteristics in compactness, power transformation ability and constant meshing. Usability is increased in applications of auto transmission and industrial gearbox. Study on optimum design of planetary gear train has been progressed on miniaturization of weight, miniatu...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문에서는 시뮬레이터드 어닐링 알고리즘을 사용하여 유성치차열의 최적설계를 위한 알고리즘을 제안하였고 이를 바탕으로 유성치차열 최적설계 프로그램을 제작하여 풍력발전용 증속기의 유성치차열에 대하여 최적설계를 수행하였다. 유성치차열의 잇수를 결정하기 위하여 생성검사법을 사용하였으며, 치폭과 모듈을 결정하기 위하여 시뮬레 이티드 어닐링 알고리즘을 사용하였다.
  • 본 예에서는 유성치차와 평행축 치차가 결합된 복합형 방식의 치차 중 일단으로 사용되는 유성치차열 만을 앞의 연구에서 제안된 최적 설계법을 이용하여 최적설계를 수행하여 보았다.
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참고문헌 (11)

  1. Henriot, G., 1982, Gears and Planetary Gear Train, Brevini 

  2. Cho, Y. I., 1995, 'An Optimum Design Method of Planetary Gear System,' Hanyang university graduate school, Master's thesis 

  3. Chong, T. H., Myong, J. H., Cho, Y. I., Cheon, G. J., and Han, D. C., 1999, 'A Design Method For Minimization of Planetary Gear Train,' Korean Society of Automotive Engineers, Vol. 7. No. 4, pp. 361-369 

  4. Lundberg, G., and Palmgren. A., 1947, 'Dynamic Capacity of Rolling Bearings,' ACTA Polytechnic, Mechanical Engineering series, Vol. 1, No. 3 

  5. Coy, J. J., Townsend, D. P., and Zaretsky, E. V., 1982, 'An Update on the Life Analysis of Spur Gears,' Advanced Power Transmission Technology, NASA CP-2210, pp. 421-434 

  6. Kim, Y. G., Yoon, B. S., and Lee, S. B., 1997, 'Meta Heuristic,' Youngchi Publishing company 

  7. Chong, T. H., and Bae, I. H., 1999, 'Development of Design System for Multi-Stage Gear Drives Using Simulated Annealing Algorithm,' Korean Society of Machine Tool Engineers Autumn Conference, pp. 464-469 

  8. Lee, G. H., Sung, B. J., and Choi, Y. H., 2003, 'Study of Optimal Design Parameter for Gearbox on Wind Power System,' Korean Society of Precision Engineering Spring Conference 

  9. ISO 6336, 1996, 'Calculation of load capacity of spur and helical gears,' International Organization for Standardization 

  10. Dudley, D. W., 1984, 'Handbook of practical gear design,' McGraw-Hill 

  11. Savage, M., Mackulin, B. J., Coe, H. H., and Coy, J. J., 1992, 'Maximum Life Spur Gear Design,' Journal of Propulsion and Power, Vol. 8, No. 6, pp. 1273-1281 

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