현대범죄의 특징인 지능화, 광역화, 폭력화 등의 범죄 형태에 효율적인 범죄예방 및 진압을 하기 위한 방안의 하나인 기계경비시스템을 이용한 공공장소에서 CCTV의 감시는 일상생활에서 널리 사용되고 있다. 이는 급속히 발달하고 있는 과학기술을 이용한 경찰활동으로 증가하는 범죄사건을 효율적으로 대응할 수 있는 대안점이기도 하다. 그러나, 이러한 CCTV의 폭넓은 활용은 범죄예방이라는 긍적적인 점과 시민의 기본권 침해라는 양자간의 가치가 충돌하는 문제가 발생되고 있다. 공공부문에 있어서 경찰의 CCTV활용은 그 효과성에 대한 명확한 논의가 계속되고 있음에도 불구하고 계속적으로 증대하고 있다. 이것은 시민의 기본권에 대한 침해의 소지가 많아 생겨날 수 있다는 것이다. 기본권의 침해는 쉽지만 그 회복은 많은 비용과 시간이 투입되어야 한다. 또한, 현재 한국에서는 CCTV 운용에 대한 구체적인 법적 규제도 없는 현실에서는 자칫 시민의 기본권 침해에 대한 사실을 무감각하게 만들 수 있다는 것이 문제가 될 수 있다. 본 연구에서는 경찰의 CCTV활용에 대한 선행연구를 기초로 한 법적 문제점, 설문조사를 통한 인식적측면을 고찰하고, 선진국들의 CCTV활용에 대한 현황을 기초로 하여 법적측면과 인식적측면 운영적측면을 중심으로 한국 경찰의 CCTV 운영에 대한 개선방안을 제시하고자 하였다.
현대범죄의 특징인 지능화, 광역화, 폭력화 등의 범죄 형태에 효율적인 범죄예방 및 진압을 하기 위한 방안의 하나인 기계경비시스템을 이용한 공공장소에서 CCTV의 감시는 일상생활에서 널리 사용되고 있다. 이는 급속히 발달하고 있는 과학기술을 이용한 경찰활동으로 증가하는 범죄사건을 효율적으로 대응할 수 있는 대안점이기도 하다. 그러나, 이러한 CCTV의 폭넓은 활용은 범죄예방이라는 긍적적인 점과 시민의 기본권 침해라는 양자간의 가치가 충돌하는 문제가 발생되고 있다. 공공부문에 있어서 경찰의 CCTV활용은 그 효과성에 대한 명확한 논의가 계속되고 있음에도 불구하고 계속적으로 증대하고 있다. 이것은 시민의 기본권에 대한 침해의 소지가 많아 생겨날 수 있다는 것이다. 기본권의 침해는 쉽지만 그 회복은 많은 비용과 시간이 투입되어야 한다. 또한, 현재 한국에서는 CCTV 운용에 대한 구체적인 법적 규제도 없는 현실에서는 자칫 시민의 기본권 침해에 대한 사실을 무감각하게 만들 수 있다는 것이 문제가 될 수 있다. 본 연구에서는 경찰의 CCTV활용에 대한 선행연구를 기초로 한 법적 문제점, 설문조사를 통한 인식적측면을 고찰하고, 선진국들의 CCTV활용에 대한 현황을 기초로 하여 법적측면과 인식적측면 운영적측면을 중심으로 한국 경찰의 CCTV 운영에 대한 개선방안을 제시하고자 하였다.
As CCTV can be an effective tool to prevent or suppress crime at low cost, they have been widesoread in developed countries. In spite of their effectiveness, they infringe some constitutional rights such as the right to privacy, the right of likeness and the right to control over personal informatio...
As CCTV can be an effective tool to prevent or suppress crime at low cost, they have been widesoread in developed countries. In spite of their effectiveness, they infringe some constitutional rights such as the right to privacy, the right of likeness and the right to control over personal information. The police and ward offices install CCTV in public areas to prevent crimes without a legal basis or standard. When information obtained in such a way is used as investigation data for the police or as an evidence in a court, it can cause serious trouble. To solve this problem, legal restriction on the installation of CCTV as should be clearer. Since current laws on public agencies' protection of personal information are too general, they are not effective enough to protect personal information. Therefore, Personal Information Protection Organic Act should be enacted to make a legal basis for protecting comprehensive personal information. It should be obvious who installs CCTVs, who pay for the cost and how they are managed. Before installation, the police and ward offices should obtain residents' consent through a public hearing or voting (on the range and purpose of installation), or conduct an impact assessment. During installation, CCTVs should be limited to prevent or suppress crimes, keep public order and void dangers. In case of making a sign of installation, it must specify its rights. After installation(operation/management phase), they should abide by principles of information protection and try not to infringe constitutional right. In the cognitive aspect, the police should constitutional rights must be secured although it is important to carry out their missions. The police should serve citizens and change to the police of communities. Citizens should understand that constitutional right can be infringed if public order is not maintained. When citizens cooperate with the police, they fear of crimes will decrease.
As CCTV can be an effective tool to prevent or suppress crime at low cost, they have been widesoread in developed countries. In spite of their effectiveness, they infringe some constitutional rights such as the right to privacy, the right of likeness and the right to control over personal information. The police and ward offices install CCTV in public areas to prevent crimes without a legal basis or standard. When information obtained in such a way is used as investigation data for the police or as an evidence in a court, it can cause serious trouble. To solve this problem, legal restriction on the installation of CCTV as should be clearer. Since current laws on public agencies' protection of personal information are too general, they are not effective enough to protect personal information. Therefore, Personal Information Protection Organic Act should be enacted to make a legal basis for protecting comprehensive personal information. It should be obvious who installs CCTVs, who pay for the cost and how they are managed. Before installation, the police and ward offices should obtain residents' consent through a public hearing or voting (on the range and purpose of installation), or conduct an impact assessment. During installation, CCTVs should be limited to prevent or suppress crimes, keep public order and void dangers. In case of making a sign of installation, it must specify its rights. After installation(operation/management phase), they should abide by principles of information protection and try not to infringe constitutional right. In the cognitive aspect, the police should constitutional rights must be secured although it is important to carry out their missions. The police should serve citizens and change to the police of communities. Citizens should understand that constitutional right can be infringed if public order is not maintained. When citizens cooperate with the police, they fear of crimes will decrease.
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