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[국내논문] 샌드위치 복합재 철도차량 루프구조물의 구조 안전성 평가 및 제작기술 연구
A Study on Manufacturing Technology and Evaluation of the Structural Integrity of a Sandwich Composite Train Roof Structure 원문보기

한국철도학회 논문집 = Journal of the Korean Society for Railway, v.9 no.1 = no.32, 2006년, pp.43 - 49  

신광복 (한밭대학교 기계설계공학과) ,  류봉조 (Bong-Jo) ,  이재열 (Jae-Youl) ,  이상진 ((주)한국화이바, 철도차량사업부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

We have evaluated the structural integrity of a sandwich composite train roof structure that can be a lightweight, cost saving solution to large structural components for rail vehicles in design stages. The sandwich composite train roof structure was 11.45 meters long and 1.76 meters wide. The finit...

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문제 정의

  • 본 논문에서는 국내에서 개발 중인 샌드위치 복합재 루프구조물의 경량화 및 구조 안전성을 확보할 수 있는 최적의재료를 선정하고자 샌드위치 구성재료에 따른 구조안전성을 평가하였으며, 결과를 바탕으로 실제 샌드위치 복합재루프 구조물을 제작하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
  • 본 연구는 철도차량의 경량화를 위해 국내에서 개발되는샌드위치 복합재 루프 구조물에 대한 최적의 구성 재료를선정하기 위함이다. 설계단계에서 고려된 재료들은 구조 및고유진동수 해석을 통해 비교 검토하여 시제품을 제작하는것을 목적으로 하고 있다.
  • 위함이다. 설계단계에서 고려된 재료들은 구조 및고유진동수 해석을 통해 비교 검토하여 시제품을 제작하는것을 목적으로 하고 있다. 또한, 3차원 샌드위치 복합재 루프 구조물의 유한요소 해석 모델을 제시함으로서 상세 구조해석과정을 정립하였다.
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참고문헌 (4)

  1. 신광복, 이상진 (2004). '복합재료를 이용한 철도차량 경량화 사례 및 기술', 한국복합재료학회 논문집, 제 17권 4호, 한국복합재료학회, pp.82-86 

  2. Cantril, J. and Mableson, R. (2003). 'Development and prototyping of a lightweight composite train roof', 14th COMPSIT Workshop 

  3. K.B.Shin, K.Choe, S.Lee and S.Yoon(2005). 'The manufacturing processes of hybrid railway carriage structures of Korean tilting train express with service speed of 180km/h', 26th SAMPE Europe International Conference 

  4. Hyoung-Gu Kim, Nak-Sam Choi (2004). 'Prediction of mechanical properties of honeycomb core materials and analysis of interlaminar stress of honeycomb sandwich composite plate', The Korean Society for Composite Materials, Vol.17, No.1, pp.29-37 

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